Stad Oostende heeft de ambitie om fietsstad van Vlaanderen te worden. Huidig staan fietsers vaak nodeloos te wachten voor een rood licht. Verkeerslichten zijn dan ook vaak bedoeld om het autoverkeer te regelen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen fietsen evenwel veilig door het rood fietsen. In juni werden daarom reeds verkeersborden B22-B23 geplaatst op het grondgebied van Oostende.
Op het kruispunt Van Iseghemlaan - Koningstraat (richting Leopold I-plein) werd reeds een B22 (veilig rechtsaf door het rood als fietsers) geplaatst. Omdat er echter twee opeenvolgende verkeerslichten staan, wordt er voorgesteld om aan het eerste verkeerslicht een B23 (veilig rechtdoor door het rood als fietsers) te zetten.
B23 geeft de mogelijkheid aan fietsers om rechtdoor te rijden bij een rood verkeerslicht voor autoverkeer.
Dankzij deze verkeersborden verkrijgen fietsers een voordeel ten opzichte van gemotoriseerd verkeer en mogen ze doorrijden wanneer gemotoriseerd verkeer moet blijven stilstaan. De wachttijd tijdens de reistijd van fietsers wordt ingekort. Fietsgedrag wordt met behulp van deze maatregel aangemoedigd.
Op deze manier kunnen de fietsers vanuit de Van Iseghemlaan rechtdoor fietsen voorbij het eerst verkeerslicht (nieuw bord B23), om vervolgens rechtsaf te slaan bij het tweede verkeerslicht (reeds bestaande verkeersbord B22).
Na het eerste verkeerslicht zijn er geen kruisende bewegingen met andere weggebruikers. Aangezien er geen interactie is met ander verkeer, is het hier veilig om fietsers rechtdoor te laten fietsen door het rood.
In andere steden werd dit eveneens op dezelfde manier toegepast (B23 aan eerste verkeerslicht, B22 aan tweede verkeerslicht) bij gelijkaardige verkeerssituaties.
Er is een gunstig politioneel advies.
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Regelgeving: bevoegdheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het fietsen door rood op de volgende locatie goed:
Deze maatregel wordt gesignaleerd door: verkeersbord B23.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed.
De aanvullende reglementen worden ter goedkeuring overgemaakt aan het afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.