- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Stad Oostende heeft de ambitie om de fietsstad van Vlaanderen te worden. Om deze ambitie te kunnen verwezenlijken en veilig fietsgedrag aan te moedigen, is de herinrichting van de publieke ruimte aangewezen.
Aan het CBS wordt voorgesteld om 3 fietszones in te richten: in het oud centrum, in de omgeving van het Leopoldpark en de omgeving van het stadhuis - conservatorium. Ook wordt voorgesteld om toeleidende fietsstraten naar deze zones in te richten.
De voorgestelde zones, "oud centrum", "omgeving Leopoldpark" en "omgeving stadhuis - conservatorium" zijn gelegen op locaties waar huidig reeds talrijke fietsattractiepolen terug te vinden zijn in een omgeving met een hoge stedelijkheidsgraad: schoolomgevingen, werkgevers, handelszaken, horeca, toeristische trekpleisters, voorzieningen voor vrije tijd, ...
De fysieke ruimte op deze locaties is echter beperkt. Om fietsgedrag te stimuleren, is het herinrichten van de publieke ruimte aangewezen. Aan het CBS wordt voorgesteld om drie fietszones in te voeren, samen met enkele toeleidende fietsstraten.
Een fietszone is een zone van aaneengesloten fietsstraten. Zij zorgen ervoor dat:
In een fietszone is de volgende reglementering van toepassing:
Fietszone "oud centrum"
De fietszone "oud centrum" wordt begrensd door de volgende straten: Vindictivelaan, Visserskaai, Albert I-promenade, Van Iseghemlaan en de Leopold II-laan (N34). Concreet maken alle straten binnenin dit gebied deel uit van de fietszone, met uitzondering van de Vindictivelaan en de Leopold-Il laan en de straten die reeds werden geclassificeerd als voetgangerszone of woonerf. De aanwezige fietsstraten worden mee opgenomen in de ruimere fietszone. De Visserskaai, de Albert I-promenade en de Van Iseghemlaan worden integraal, in beide rijrichtingen, opgenomen in de fietszone. Het betreffen in zijn totaliteit de volgende straten (in alfabetische volgorde):
Fietszone "Leopoldpark"
De fietszone "Leopoldpark" wordt begrensd door de volgende straten: Rogierlaan, Torhoutsesteenweg, Koningsstraat, Leopold II-laan, Gentstraat en Alfons Pieterslaan. Concreet maken alle straten binnenin dit gebied deel uit van de fietszone, met uitzondering van de Rogierlaan, de Van Iseghemlaan, de Leopold II-laan en de Alfons Pieterslaan. De aanwezige fietsstraat wordt mee opgenomen in het ruimere geheel van de zone. Het betreffen in zijn totaliteit de volgende straten (alfabetische volgorde):
Fietszone "stadhuis - conservatorium"
De fietszone "stadhuis - conservatorium" wordt begrensd door de volgende straten: Alfons Pieterslaan, Gentstraat, Edith Cavellstraat, Spoorwegstraat en Stockholmstraat. Concreet maken alle straten binnenin dit gebied deel uit van de fietszone, met uitzondering van de Alfons Pieterslaan, Gentstraat, Edith Cavellaan en de Hospitaalstraat. De aanwezige fietsstraat wordt mee opgenomen in de ruimere fietszone. Het betreffen in zijn totaliteit de volgende straten (in alfabetische volgorde):
De maatregel ‘fietszone’ wordt gesignaleerd door:
Bestaande fietsstraten en toeleidende fietsstraten:
Zoals aangegeven werden er in de zones reeds een aantal fietsstraten geïnstalleerd. Deze worden opgenomen in de grotere zones. Het betreffen de volgende fietsstraten:
Er wordt daarnaast voorgesteld om nieuwe fietsstraten te installeren die naar de fietszones leiden. Deze toeleidende fietsstraten kaderen binnen het grotere fietsroutenetwerk van de stad. Bovendien geven deze fietsstraten op weg naar de fietszones reeds rugdekking, comfort en veiligheid aan de fietsers. Het betreffen de volgende straten:
De maatregel ‘fietsstraten’ wordt gesignaleerd door:
Woonerven en voetgangerszones
Zoals aangegeven, maken bestaande woonerven en voetgangerszones binnenin de fietszones geen deel uit van de fietszone. Deze bestaande woonerven en de voetgangerszone bieden nog een verregaandere bescherming voor de zachte weggebruikers (20km/u of stapvoets gemotoriseerd verkeer, voetgangers hebben voorrang, spelen op straat toegelaten, ...).
De Lokale Politie verleent een positief advies voor het installeren van de fietszones en de toeleidende fietsstraten.
Onder voorbehoud van slechte weersomstandigheden of onvoorziene omstandigheden worden de fietszones en toeleidende fietsstraten op 03 juni 2022, "Wereld Fiets Dag", ingevoerd.
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van de volgende fietszones op 3 juni 2022 goed:
Fietszone "oud centrum"
Fietszone "Leopoldpark"
Fietszone "stadhuis - conservatorium"
Aanwezige voetgangerszones en woonerven blijven behouden.
Aanwezige fietsstraten worden mee opgenomen in de grotere zones.
De maatregel ‘fietszone’ wordt gesignaleerd door:
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van de volgende toeleidende fietsstraten op 3 juni 2022 goed:
De maatregel ‘fietsstraten’ wordt gesignaleerd door:
Keurt de aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer goed.
De aanvullende reglementen wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.