Terug
Gepubliceerd op 29/06/2022

2022_RMW_00019 - Verzoekschrift - Kennisname en goedkeuring antwoord - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 27/06/2022 - 20:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Danick Minne, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, Raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Charlotte De Backer, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Jan Vanroose, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid

Verontschuldigd

Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2022_RMW_00019 - Verzoekschrift - Kennisname en goedkeuring antwoord - Goedkeuring 2022_RMW_00019 - Verzoekschrift - Kennisname en goedkeuring antwoord - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0058

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 77-78

Huishoudelijk reglement Raad voor Maatschappelijk Welzijn, artikel 38

Aanleiding en context

De heer René Wyffels diende op 14 mei 2022 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende met volgende vraag:

Welke maatregelen zal de stad Oostende nemen om ons OCMW weer aantrekkelijk te maken voor de aanwerving van nieuw personeel?

Zal het OCMW Oostende op vraag van de cliënten de mogelijkheid creëren en nieuwe of andere maatschappelijke assistent te kunnen verkrijgen?

Herstructurering blijkt nodig, maar op welke manier wil het OCMW de herstructurering uitvoeren zonder dat de cliënten plots slachtoffer worden?

Kan u ons bevestigen, dat er een personeelstekort is ontstaan bij het OCMW deze moeilijk te overwinden is. Welke maatregelen zullen worden genomen?

Op welke manier wil de stad de weerdruk voor het OCMW personeel verlagen? Wij spreken nu reeds van ca. 60 dossiers voor één maatschappelijke assistente in Oostende. In Brugge blijkt dit maar 30 dossiers per maatschappelijke assistent.

Argumentatie

Het Vast Bureau heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting ????? van 2022:

Welke maatregelen zal de stad Oostende nemen, om ons OCMW weer aantrekkelijker te maken voor de aanwerving van nieuw personeel?

  • De schaarste op de arbeidsmarkt is een probleem waar vandaag alle OCMW ’s mee te maken hebben.  Daarom heeft het OCMW Oostende een ruime tijd terug het initiatief genomen om te werken met een permanente oproep voor maatschappelijk werk.  Daarnaast spelen we met de vacatures veel meer in op de actualiteit.  Zo loopt er tijdelijk oproep voor maatschappelijk werkers die wel meehelpen om Oekraïense gezinnen op te vangen.  Daarnaast biedt het OCMW Oostende nu ook onmiddellijk contracten onbepaalde duur aan.   
  • Naar taakbelastingen werkt het OCMW Oostende met streefcijfers rond aantal dossier per maatschappelijk werker. Dat streefcijfer is het resultaat van een benchmark met verschillende centrumsteden.  De cijfers worden permanent bijgehouden en in functie daarvan worden, indien nodig, extra mensen aangetrokken.  De teams zijn bewust klein gehouden waardoor collega’s warm kunnen worden aangestuurd door hun leidinggevende.
  • Naar taakinhoud kijkt het OCMW Oostende om maatschappelijk werkers nog meer in te zetten op hun sterktes, namelijk begeleiding.  Zo is een eenvoudig hulpkader ingevoerd waardoor incidentele steun sneller en administratief eenvoudiger kan toegekend worden.  Daarnaast zijn administratieve taken verschoven van de maatschappelijk werkers naar de administratie.  De administratie werd hiervoor ook versterkt. 

Zal het OCMW Oostende op vraag van de cliënten de mogelijkheid creëren en nieuwe of andere maatschappelijke assistent te kunnen verkrijgen?

  • Alle collega’s zijn gescreend, opgeleid en worden ondersteund door bekwame leidinggevenden.  Zij staan samen garant voor een kwaliteitsvolle dienstverlening.  De cliënt heeft op zich geen keuze welke maatschappelijk werker zijn dossier opneemt.   Natuurlijk kijken we voor een goede match en vinden het belangrijk dat een cliënt zoveel mogelijk bij de zelfde maatschappelijk werker blijft doorheen het hele begeleidingstraject. In uitzonderlijke omstandigheden, bvb agressie, zal een andere collega het dossier overnemen.  

Herstructurering blijkt nodig, maar op welke manier wil het OCMW de herstructurering uitvoeren zonder dat de cliënten plots slachtoffer worden?

  • Voor de cliënt is het belangrijk dat er continuïteit zit in de begeleiding.  Daarom zorgen we voor een vaste maatschappelijk werker doorheen het hele begeleidingstraject.  Ook bij verlof zijn maatschappelijk werkers gekoppeld aan een vaste vervanger, opnieuw om zoveel mogelijk de continuïteit te bewaken.  Door persoonlijke omstandigheden, bvb zwangerschap of ziekte, kan er soms geschoven moeten worden.  

Kan U ons bevestigen, dat er een personeelstekort is ontstaan bij het OCMW deze moeilijk te overwinden is. Welke maatregelen zullen worden genomen?

  • Zie antwoordje eerste vraag rond schaarste op de arbeidsmarkt.

Op welke manier wil de stad de weerdruk voor het OCMW personeel verlagen? Wij spreken nu reeds van ca. 60 dossiers voor één maatschappelijke assistente in Oostende. On Brugge blijken dit maar 30 dossiers per maatschappelijke assistente.

  • Zie antwoordje eerste vraag rond taakbelasting en taakinhoud.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur artikel 77-78

Huishoudelijk Reglement Raad voor Maatschappelijk Welzijn, artikel 38

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer René Wyffels van 14 mei 2022, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, over het bestuursorgaan OCMW.

Artikel 2

Neemt kennis van de antwoorden voorbereid door het Vast Bureau in haar zitting van ????? 2022, waarvan kopie in bijlage (2022_VB_????):

Welke maatregelen zal de stad Oostende nemen, om ons OCMW weer aantrekkelijker te maken voor de aanwerving van nieuw personeel?

  • De schaarste op de arbeidsmarkt is een probleem waar vandaag alle OCMW ’s mee te maken hebben.  Daarom heeft het OCMW Oostende een ruime tijd terug het initiatief genomen om te werken met een permanente oproep voor maatschappelijk werk.  Daarnaast spelen we met de vacatures veel meer in op de actualiteit.  Zo loopt er tijdelijk oproep voor maatschappelijk werkers die wel meehelpen om Oekraïense gezinnen op te vangen.  Daarnaast biedt het OCMW Oostende nu ook onmiddellijk contracten onbepaalde duur aan.   
  • Naar taakbelastingen werkt het OCMW Oostende met streefcijfers rond aantal dossier per maatschappelijk werker. Dat streefcijfer is het resultaat van een benchmark met verschillende centrumsteden.  De cijfers worden permanent bijgehouden en in functie daarvan worden, indien nodig, extra mensen aangetrokken.  De teams zijn bewust klein gehouden waardoor collega’s warm kunnen worden aangestuurd door hun leidinggevende.
  • Naar taakinhoud kijkt het OCMW Oostende om maatschappelijk werkers nog meer in te zetten op hun sterktes, namelijk begeleiding.  Zo is een eenvoudig hulpkader ingevoerd waardoor incidentele steun sneller en administratief eenvoudiger kan toegekend worden.  Daarnaast zijn administratieve taken verschoven van de maatschappelijk werkers naar de administratie.  De administratie werd hiervoor ook versterkt. 

Zal het OCMW Oostende op vraag van de cliënten de mogelijkheid creëren en nieuwe of andere maatschappelijke assistent te kunnen verkrijgen?

  • Alle collega’s zijn gescreend, opgeleid en worden ondersteund door bekwame leidinggevenden.  Zij staan samen garant voor een kwaliteitsvolle dienstverlening.  De cliënt heeft op zich geen keuze welke maatschappelijk werker zijn dossier opneemt.   Natuurlijk kijken we voor een goede match en vinden het belangrijk dat een cliënt zoveel mogelijk bij de zelfde maatschappelijk werker blijft doorheen het hele begeleidingstraject. In uitzonderlijke omstandigheden, bv. agressie, zal een andere collega het dossier overnemen.  

Herstructurering blijkt nodig, maar op welke manier wil het OCMW de herstructurering uitvoeren zonder dat de cliënten plots slachtoffer worden?

  • Voor de cliënt is het belangrijk dat er continuïteit zit in de begeleiding.  Daarom zorgen we voor een vaste maatschappelijk werker doorheen het hele begeleidingstraject.  Ook bij verlof zijn maatschappelijk werkers gekoppeld aan een vaste vervanger, opnieuw om zoveel mogelijk de continuïteit te bewaken.  Door persoonlijke omstandigheden, bv. zwangerschap of ziekte, kan er soms geschoven moeten worden.  

Kan U ons bevestigen, dat er een personeelstekort is ontstaan bij het OCMW deze moeilijk te overwinden is. Welke maatregelen zullen worden genomen.

  • Zie antwoord op de eerste vraag rond schaarste op de arbeidsmarkt.

Op welke manier wil de stad de weerdruk voor het OCMW personeel verlagen? Wij spreken nu reeds van ca. 60 dossiers voor één maatschappelijke assistente in Oostende. On Brugge blijken dit maar 30 dossiers per maatschappelijke assistente.

  • Zie antwoord op de eerste vraag rond taakbelasting en taakinhoud.

Artikel 3

Keurt de voorbereide repliek door het Vast Bureau goed en belast het Vast Bureau om de heer René Wyffels hiervan op de hoogte te brengen.