De e-mails houdende de verslagen van de Algemene Vergaderingen van Audio van 17 december 2021 en 20 mei 2022.
Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn of het hoogste bestuursorgaan van de publieke rechtspersoon die geen gemeente of OCMW is of het hoogste bestuursorgaan van de private rechtspersoon zonder winstoogmerk.
Audio verzoekt dan ook uitdrukkelijk om het verslag ter kennisgeving voor te leggen aan de Raad.
art. 20 statuten Audio
Neemt kennis van de verslagen van de Algemene Vergaderingen van Audio van 17 december 2021 en 20 mei 2022 .
De e-mail houdende de Jaarrekening 2021 van Audio.
Op 20 mei stelde de algemene vergadering Audio de jaarrekening 2021 vast zonder opmerkingen.
Artikel 485 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) stelt dat de bepalingen van deel 2, titel 7, inzake het bestuurlijk toezicht van toepassing zijn op de welzijnsvereniging.
Conform artikel 490 paragraaf 2 van het DLB, wordt de jaarrekening bezorgd, samen met de toelichting en een kopie van het desbetreffende besluit van de Algemene Vergadering van Audio.
De Raad kan binnen vijftig dagen na verzending zijn opmerkingen ter kennis brengen van de provinciegouverneur.
In dat geval wordt ook Audio van deze opmerkingen op de hoogte gebracht.
Het is uiteindelijk de gouverneur die de jaarrekening Audio goedkeurt, mits deze juist en volledig is, en een waar en getrouw beeld geeft.
artikel 485 DLB
artikel 490 DLB
Neemt kennis van de Jaarrekening 2021 van Audio en heeft geen opmerkingen daaromtrent.
De e-mail houdende de vraag om de toetreding van twee lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging Audio formeel goed te keuren.
Tijdens de zitting van de raad van bestuur van 4 mei 2022 werd de toetreding van twee lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging goedgekeurd onder opschortende voorwaarde van de goedkeuring van de toetreding van deze nieuwe leden door elk van de huidige deelgenoten. Dit betreffen de stad Dendermonde en de gemeente Sint-Gillis-Waas.
De vereniging Audio verzoekt om de toetreding van de stad Dendermonde en de gemeente Sint-Gillis-Waas formeel goed te keuren.
Art. 482, tweede lid, van het decreet over het lokaal bestuur
Keurt de toetreding van de stad Dendermonde en de gemeente Sint-Gillis-Waas tot de vereniging Audio formeel goed.
De Gemeenteraad nam in zitting van 24 april 2018 kennis van het bestek met nr HOR2018/11 "Huur van toestellen die het leidingwater filteren" opgesteld door mevrouw Linda Verhaeghe, Hoofd Catering.
Het OCMW Oostende heeft op 28 augustus 2018 de opdracht gegund aan de firma Culligan nv, KBO nr. BE0400.624.153, Onledegoedstraat 89 te 8800 Roeselare.
Het is wenselijk de opdracht "Huur van toestellen die het leidingwater filteren" stilzwijgend te verlengen met 1 jaar en te gunnen aan dezelfde firma, zijnde Culligan nv, KBO nr. BE 0400.624.153, Onledegoedstraat 89A te 8800 Roeselare
Uittreksel uit het notulenboek van het Bijzonder Comité Aankoopbeleid, Zitting dinsdag 28 augustus 2018.
Gunt de stilzwijgende verlening 3 van de opdracht "Huur van toestellen die het leidingwater filteren" aan dezelfde firma, zijnde Culligan nv, KBO nr. BE 0400.624.153, Onledegoedstraat 89A te 8800 Roeselare tegen volgende eenheidsprijzen:
422,40 euro (excl. btw) per jaar per toestel tafelmodel incl. onderhoudskosten
464,40 euro (excl. btw) per jaar per toestel op voet incl. onderhoudskosten
468 euro (excl. btw) per jaar per toestel met automatische vulling incl. onderhoudskosten
De opdracht wordt geraamd op 13.101,70 euro (excl. btw) of 15.853,05 euro (incl. 21% btw)
Wijst de betaling aan op het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget van 2021 op volgende jaarbudgetrekeningen en in het budget met volgende prognose voor 2022:
615600/011904 - Technische dienst: 422,40 euro (excl.btw)
615600/011909 - Horeca: 4.350 euro (excl.btw)
615600/090007 - Antenne: 422,40 euro (excl.btw)
615600/095300 - WZC De Boarebreker: 1.872euro (excl.btw)
615600/095300 - WZC A. Lacourt: 5.148 euro (excl.btw)
615600/095400 - Dagcentrum "Clemence Wante": 464,40 euro (excl.btw)
615600/095400 - Dagcentrum De ksut : 422,40 euro (excl.btw)
In Oostende spreken we over een dubbele vergrijzing. Dit komt enerzijds door de vergrijzing van de lokale bevolking in de stad, anderzijds doordat oudere mensen naar de stad migreren. Er zijn heel wat mensen die op oudere leeftijd beslissen om zich hier te vestigen. Daarnaast is Oostende een stad met vele nieuwkomers. Deze combinatie van vergrijzing en aanrijking van culturen, levert veel verhalen over eten op. Het gaat over herinneringen aan specifieke maaltijden en manieren van eten maar ook over hoe men voedsel verwerkt, over bewaartechnieken of het koken van voedselresten.
Met dit erfgoed wil de stad Oostende aan de slag gaan.
POT Up kadert ook binnen FOODSHIFT 2030 waarbij we vanuit de stad samen met zoveel mogelijk betrokkenen schrijven en werken aan een voedselstrategie. Burgerparticipatie is hierin een belangrijk onderdeel.
Met POT Up heeft stad Oostende de ambitie om vanuit dit cultureel erfgoed een nieuw streekproduct te lanceren. Een nieuw streekproduct dat nieuwe en gekende Oostendse verhalen met elkaar verbindt, vanuit een participatieve aanpak. In het project betrekken we ook lokale chefs, ondernemers, scholen en andere partners.
POT Up startte in december 2021 met twee dialoogtafels. Aan deze twee dialoogtafels in Antenne en 0666 namen een 30 tal mensen deel.
Doel van deze dialoogtafels was recepten en verhalen verzamelen over bereidings- en bewaringstechnieken.
Antenne bouwde de afgelopen 5 jaar een breed netwerk uit van partners, vrijwilligers en deelnemers die in de keuken sociaal aan de slag gaan met voedseloverschotten. Komende jaren verzilveren we via POT Up graag dit potentieel aan mensen. Daarnaast past het project binnen de participatietrajecten die de stad wil ontwikkelen en de voedselstrategie van de stad Oostende waarin we door middel van voedsel sociale meerwaarde creëren.
We gaan hiervoor graag in zee met EIT FOOD.
Oostende maakt werk van een Voedselstrategie.
POT kadert in onderstaande operationele doelstellingen:
4. Sociale meerwaarde rond voedselinitiatieven versterken (inclusief armoedebeleid)
5. Voedsel(gerelateerde) overschotten reduceren, herverdelen, hergebruiken
Keurt de van samenwerking EIT FOOD goed.
Sinds 2 maart 2022 fungeert Foodsavers regio Middenkust als distributiepunt voor verse goederen, droge voeding en FEAD-goederen. Sinds 2 maart startte Foodsavers regio Middenkust ook de gefaseerde levering van voedseloverschotten aan voedselverdeelpunten in de regio op vraag van en in overleg met de betrokken lokale besturen.
OCMW Oostende
OCMW Oostende biedt aan de betrokken lokale besturen de kans om mee in te stappen in het voedselverdeelplatform ‘Foodsavers regio Middenkust’. Hiertoe werd een ontwerp tot samenwerkingsovereenkomst opgemaakt. In het Vast Bureau van 10 juni 2022 werd dit ontwerp principieel goedgekeurd.
Na deze principiële goedkeuring werden gesprekken gevoerd met de gemeenten uit regio Middenkust en is er een eerste stuurgroep georganiseerd op 14 juni 2022. Tijdens deze stuurgroep werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan de andere lokale besturen. Ondertussen hebben deze zich akkoord verklaart met dit ontwerp.
Alle voedseloverschotten die worden opgehaald in de ruime regio zijn 3/4de bestemd voor inwoners van Oostende gezien het aantal begunstigden erkend door de POD MI. (Oostende = 6420, optelsom regio 1582). Daarnaast biedt OCMW Oostende aan de lokale besturen een samenwerking aan, zodat ook op hun grondgebied deze voedseloverschotten geherwaardeerd kunnen worden in functie van armoedebestrijding en opdat er een gelijk aanbod ontstaat aan voedselhulp in de regio.
Voorstel van bijdrage voor andere deelnemende gemeenten is een jaarlijkse financiële bijdrage van 30 cent per inwoner voor elk lokaal bestuur dat mee instapt. Dit vertaalt zich in een financiële bijdrage van 1/4de op de totale logistieke werkingskost (huur, transport, fleet, energie = 100 000 euro).
Voor de verdere verdeling op lokaal niveau zal er samengewerkt worden met lokale afnemers. Deze staan in voor het herverdelen of verwerken van de producten. Hiertoe is een gebruikersreglement opgemaakt. De afnemer die wil deelnemen aan het project zal moeten voldoen aan de voorwaarden, opgenomen in dit regelement. Daarnaast moet de afnemer verklaren zich te houden aan de regels en bepalingen uit dit reglement. Het reglement betreft een engagementsverklaring door de afnemer dat door hem ondertekend wordt.
A 04040604 - De directie welzijn richt een regionaal voedselplatform op, dat ook instaat voor coördinatie van en samenwerking met het plaatselijk aanbod van voedselbedeling, en dat ook een rol opneemt in bijvoorbeeld vorming en leer - en andere tewerkstellingsvormen, en zich inschakelt binnen de voedselstrategie van de stad Oostende.
Keurt het 'gebruikersreglement Foodsavers Regio Middenkust' goed.
Keurt de 'samenwerkingsovereenkomst Foodsavers regio Middenkust' goed.
Belast het Vast Bureau met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten, waaronder het goedkeuren van de individuele samenwerkingsovereenkomsten.
De subsidie betreft financiële steun voor de personeels- en/of werkingskosten van projecten ter bestrijding van kinderarmoede in het kader van de kindgarantie die worden uitgevoerd door OCMW's. De gesubsidieerde initiatieven hebben betrekking op lokale projecten die erop gericht zijn de cyclus van generatiearmoede en sociale uitsluiting te doorbreken, overeenkomstig de hieronder beschreven doelstellingen van de kindgarantie, door obstakels weg te nemen en met name de volgende doelstellingen te verwezenlijken:
- kinderen in nood effectieve en kosteloze toegang te garanderen tot kwaliteitsonderwijs en -opvang voor jonge kinderen, tot onderwijs en buitenschoolse activiteiten, en tot een gezonde maaltijd elke schooldag.
- ervoor zorgen dat kinderen in nood daadwerkelijk toegang hebben tot gratis kwaliteitsgezondheidszorg
- ervoor zorgen dat kinderen in nood daadwerkelijk toegang hebben tot voldoende en veilig voedsel, onder meer via de schoolfruit-, groente- en melkregeling van de EU
- ervoor zorgen dat kinderen in nood daadwerkelijk toegang hebben tot passende huisvesting.
Dit zou worden bereikt door
- bevorderen van de deelname van kinderen aan het opzetten of uitvoeren van projecten
- de ontwikkeling van een innovatief en origineel project
- reële en concrete veranderingen teweeg te brengen in het gedrag van de bij het project betrokken gezinnen
- een positieve invloed hebben op het dagelijks leven van de kinderen.
Binnen de proeffase van dit project gaan we een samenwerking aan met vzw De Katrol.
Het OCMW voorziet in de financiële ondersteuning van deze gezinnen d.m.v. een tussenkomst in de facturen van (buitenschoolse) kinderopvang, schoolmaaltijden, vrije tijd. Deze toekenning gebeurt via de dienst Rechtenverkenning.
Het OCMW vraagt aan vzw De Katrol om in een ondersteuningsaanbod te voorzien voor ouders die in aanmerking komen binnen dit traject, met name ouders die
Het doel van dit ondersteuningsaanbod is om ouders te informeren en te versterken in het organiseren van opvang, vrijetijdsaanbod, gezonde voeding en het opbouwen van een sociaal netwerk voor hun kinderen.
De aanmelding bij vzw De Katrol binnen dit project, gebeurt via de dienst Rechtenverkenning.
Er werd gekozen om in te zetten op de doelgroep “Gezinnen met kinderen die na een lange tijd van werkloosheid, terug aan het werk gaan”.
Waarom?
In de proeffase is vzw De Katrol de meest geschikte partner voor het aanbieden van dit ondersteuningsaanbod, ter aanvulling van de financiële steun die geboden wordt door het OCMW.
Bij positieve evaluatie in januari 2023 wordt de samenwerking met andere diensten met een PGO-aanbod (Preventief Gezinsondersteunend aanbod) overwogen.
Ministerieel besluit van 10 december 2021 houdende de toekenning van een subsidie van 1.149.761,98 aan de OCMW's van Anderlecht, Antwerpen, Charleroi, Gent, Luik, Sint-Jans-Molenbeek, Oostende, Seraing, namen en Sint-Niklaas ter ondersteuning van de projecten 'Bestrijding van kinderarmoede in het kader van de Kindgarantie'.
Het vast bureau keurt de samenwerkingsovereenkomst met vzw De Katrol i.k.v. project Klipper, goed.
Het agentschap Zorg & Gezondheid staat een versnelde indexatie van de dagprijzen toe.
Het bestaande indexatiemechanisme van de dagprijzen laat voorzieningen toe om maximaal één keer per jaar de dagprijzen te indexeren.
Nu de inflatie hoog is en de sector met hogere kosten wordt geconfronteerd, staat het Agentschap Zorg &n Gezondheid toe om tijdelijk de indexatiefrequentie te versnellen. Dit betekent dat elke voorziening in de periode van 1 maart 2022 tot en met 28 februari 2023 de mogelijkheid heeft in het e-loket een dossier aan te maken om 6 maanden na toepassing van de laatste dagprijsindexatie een nieuwe dagprijsindexatie toe te passen. Door 6-maandelijks te indexeren ipv jaarlijks verloopt de verhoging voor de bewoners minders bruusk en zijn mensne meer voorbereid op de prijsstijgingen.
De laatste indexering in wzc A. Lacourt, wzc De Boarebreker, DVC Wante, Serviceflats De Zeeparel en 't Staketsel was op 01/05/2022.
Dat betekent dat een indexering vanaf 01/11/2022 kan worden toegepast op basis van het indexcijfer van de maand augustus (momenteel nog niet gekend).
Kosten en uitgaven van de dienstverlening zijn de afgelopen periode gestegen door de sterke inflatie. Het getuigt van goed beheer om de ontvangsten in gelijke mate mee te laten evolueren.
De bewoners moeten tenminste 1 maand op voorhand geïnformeerd worden, dus uiterlijk 30 september 2022. Op dezelfde datum moet in het e-loket de nieuwe geïndexeerde dagprijs ingegeven worden.
Ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de instellingen van de sector voor bejaardenopvang.
Besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang
Keurt de indexering van de dagprijzen goed met ingang van 1 november 2022.
Stelt mevrouw Carla Dewilde, diensthoofd administratie, aan voor de administratieve afhandeling.
Mevrouw Raymonde Declercq, werkend lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD) heeft met haar schrijven van 11 augustus 2022 haar ontslag ingediend bij de voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, ingaande op 21 september 2022.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van dit ontslag.
De voordrachtakte van Stadslijst, nu Vooruit, werd ontvangen door de Algemeen directeur op 21 december 2018. Daarin wordt mevrouw Ineke Doyen als opvolger van mevrouw Raymonde Declercq aangeduid. Zij laat echter weten het mandaat als lid van het BCSD niet te zullen opnemen.
Vooruit heeft een nieuwe voordrachtakte ingediend waarbij mevrouw Nancy Moyaert wordt voorgedragen als kandidaat-lid van het BCSD.
De geloofsbrieven van mevrouw Nancy Moyaert dienen te worden onderzocht. Er wordt vastgesteld dat zij voldoet aan de vereiste verkiesbaarheidsvoorwaarden voor het bekleden van een mandaat van lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.
Mevrouw Nancy Moyaert zal uitgenodigd worden om de eed af te leggen, voorafgaand aan 21 september 2022. Het ontslagnemend lid blijft decretaal haar mandaat uitoefenen tot haar opvolger is geïnstalleerd.
DLB, art 96 en 103
Neemt kennis van het ontslag van mevrouw Raymonde Declercq als werkend lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst vanaf 21 september 2022.
Onderzoekt en stelt vast dat de opvolger, mevrouw Nancy Moyaert, voldoet aan de vereiste verkiesbaarheidsvoorwaarden voor het bekleden van een mandaat van lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur. Keurt derhalve de geloofsbrieven goed.