Sinds het nieuwe Decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer en het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering betreffende de exploitatievoorwaarden hiervan wordt het individueel bezoldigd personenvervoer op Vlaams niveau geregeld.
Uitzondering hierop zijn de machtigingen voor standplaatstaxi’s.
Artikel 12 van het voormelde Decreet bepaalt het volgende:
§ 1. Niemand mag een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente.
Alleen de houders van een vergunning kunnen een machtiging aanvragen.
§ 2. De machtiging wordt afgegeven door de gemeente en is geldig voor eender welke standplaats op haar grondgebied.
In afwijking van het eerste lid kunnen de gemeenten de toegang tot de standplaatsen die bestemd zijn voor zero-emissievoertuigen, beperken tot die categorie van voertuigen.
De gemeente legt de wijze van afgifte, de vorm en de voorwaarden van de machtigingen vast in een gemeentelijk reglement.
Voorts kan een gemeente overeenkomstig art. 13 en verder van het voormelde Decreet het aantal machtigingen voor standplaatsen op de openbare weg op haar grondgebied beperken, bepaalt de gemeente de duur van de machtiging en de overdraagbaarheid ervan, de gevallen waarin de machtiging kan worden ingetrokken of geschorst, alsook de procedure ervan.
Op 27 september 2021 nam de gemeenteraad het stedelijk regelement inzake machtiging standplaatstaxi aan.
In dit reglement werden de rittarieven niet gewijzigd en werden de op dat ogenblik geldende tarieven overgenomen.
Gezien de alsmaar stijgende brandstofprijzen, de investeringen en de hogere kosten van onderhoud en verzekeringen, is een herziening van deze tarieven aan de orde. Na overleg met de taxisector worden volgende tarieven voor de standplaatstaxi’s vastgelegd:
Het huidige nachttarief dat geldt tussen 00u ’s nachts en 06u ’s morgens blijft van kracht maar wordt dus aangepast in functie van de verhoogde kosten van een forfait van 10 euro naar het vrije tarief, maar met een maximum van 15 euro per rit.
Hiermee blijft de garantie dat iedereen, binnen het grondgebied van Oostende, zich kan verplaatsen op een veilige en betaalbare manier van het centrum naar zijn woonplaats op het ogenblik dat er geen openbaar vervoer voorhanden is.
De stedelijke verordening betreffende de taxidiensten zoals gewijzigd door de Gemeenteraad op 25 juni 2018 blijft gedurende een overgangsperiode tot 31 mei 2024 gelden voor de houders van bestaande vergunningen afgegeven onder het vorige decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg, en wordt vanaf die datum van rechtswege opgeheven (art. 19 van het nieuwe voorstel van stedelijk reglement voor de machtiging voor standplaatstaxi's).
Niet alle standplaatstaxi's vallen reeds onder het nieuwe decreet en uitvoeringsbesluit. Zij moeten aan deze stedelijke verordening voldoen. Omdat de regels voor de tarieven dezelfde zouden zijn voor alle standplaatstaxi's wordt ook deze verordening gewijzigd en geactualiseerd.
Omdat er geen taxicheques meer worden verstrekt, is ook artikel 9 van de Stedelijke verordening betreffende de taxidiensten achterhaald en wordt dit artikel volledig geschrapt.
Gemeentedecreet artikel 42 §3 en artikel 43 §2
Keurt de wijzigen aan het stedelijk reglement inzake machtiging standplaatstaxi goed, zoals bijgevoegd bij huidig besluit genaamd "Stedelijk reglement inzake machtiging standplaatstaxi.pdf".
Keurt de wijzigen aan en de actualisering van de stedelijke verordening betreffende de taxidiensten goed, zoals bijgevoegd bij huidig besluit genaamd "stedelijke verordening betreffende taxidiensten.pdf".
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.