Het Decreet over het lokaal bestuur (en wijzigingen).
Het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen (30/03/2018) en wijzigingen.
Het Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen.
De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het Besluit over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen goed.
Hoofdstuk 3 De jaarrekening van dit besluit behandelt de inhoud van de jaarrekening (artikelen 17 tot en met 26) en de diverse bepalingen (artikelen 27 en 28), startend vanaf 1 januari 2021.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
In toepassing hiervan werd in 2019 het meerjarenplan opgemaakt voor de periode van 2020 tot 2025. Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 december 2019 en het deel van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW werd goedgekeurd in de Gemeenteraad van 14 december 2019.
De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 oktober 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 26 oktober 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 12 december 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 12 december 2020.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25 oktober 2021 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 25 oktober 2021, door de Gemeenteraad in zitting van 25 oktober 2021.
In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen wordt in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 1 algemeen bepaald dat het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn.
De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen worden in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 5 de artikelen in functie van de jaarrekening gestipuleerd.
Artikel 260 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, ze samengevat worden opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
Titel 2, hoofdstuk 3 De jaarrekening van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen behandelt de inhoud van de jaarrekening (artikelen 17 tot en met 26) en de diverse bepalingen (artikelen 27 en 28) en in werking tredend vanaf 1 januari 2021.
De rapportage gebeurt aan de hand van de opgelegde schema's. Zo ook voor de jaarrekening.
Hierbij wordt de jaarrekening 2021 voor de entiteit OCMW Oostende voor vaststelling aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn voorgelegd.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting, naast de documentatie bij de jaarrekening.
Het budgettair resultaat van het boekjaar 2021 bedraagt 8.013.306 €.
Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 9.507.107 €.
Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 17.520.412 €.
Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 17.513.162 €.
De autofinancieringsmarge bedraagt 5.431.230 €.
De balans 2021 vertoont zowel op de actief als op de passiefzijde een balanstotaal van 626.524.409 €.
De staat van opbrengsten en kosten wordt afgesloten met een overschot van 8.126.624 €.
Daarna volgen de toelichtingen zoals de regelgeving het voorschrijft.
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen (30 maart 2018) en wijzigingen.
Decreet over het lokaal bestuur (22 december 2017) en wijzigingen.
Het Ministerieel Besluit (26 juni 2018) tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de daaropvolgende vigerende uitvoeringsbesluiten en wijzigingen.
Stelt de jaarrekening 2021 (entiteit OCMW) van het financiële boekjaar 2021 vast.
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
Artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur stipuleert o.m. dat de Financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor o.a. : 1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267 van dit Decreet.
De Financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau over onder meer de vervulling van de opdrachten, vermeld in het artikel 177.
In bijgaand rapport vindt u de cijfers over het aantal verleende visums voor de Stad Oostende over het dienstjaar 2021.
Artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar wijzigingen.
Neemt kennis van de visumrapportering van de Financieel directeur over het dienstjaar 2021.
Na haar ontslag als gemeenteraadslid dient Vanessa Brysse nog vervangen te worden als vertegenwoordiger van het OCMW in de Algemene Vergadering van Audio.
De N-VA-fractie stelt Werner Verbiest voor als vervanger.
Deel 2 titel 3 hoofdstuk 3 DLB
Keurt goed dat Vanessa Brysse vervangen wordt door Werner Verbiest als vertegenwoordiger van het OCMW in de Algemene Vergadering van Audio.
Het OCMW Oostende is aangesloten bij TMVS dv.
Per aangetekend schrijven van 5 april 2022 werd het OCMW uitgenodigd om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van TMVS dv op dinsdag 21 juni om 14.30 uur in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent. Een dossier met documentatiestukken werd daaromtrent aan de Stad overgemaakt.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM. De effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de deelnemers zullen begin mei persoonlijk een uitnodiging per e-mail ontvangen
De Gemeenteraad dient het standpunt van de Stad te bepalen m.b.t. de agendapunten van de Algemene Vergadering.
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Tijdens de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 23 september 2019 werd beslist om mevrouw Silke Beirens aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger van OCMW Oostende. Tijdens de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 21 februari 2022 werd de heer Kristof Cornelis aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Deze beslissing bepaalt het stemgedrag van de vertegenwoordiger van het OCMW.
Decreet Lokaal bestuur Deel 3 - Titel 3
Statuten TMVS dv
Verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen), te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVS dv per elektronische post 20220621AVTMVS@farys.be.
Ouder worden gaat vaak gepaard met verlies. Het verlies van een partner, maar ook ziekte, een ongeval, wegvallen van mogelijkheden, … zijn levensgebeurtenissen met een grote impact. Wie het moeilijk heeft, beschikt niet altijd over een sterk vangnet.
65-plussers uit Oostende kunnen sinds oktober 2019 aankloppen bij een eerstelijnspsycholoog. Sindsdien werden 152 personen ondersteund. In totaal werden 563 consulten geregistreerd. De ELP handelde de vragen in gemiddeld 3 à 4 gesprekken af. Voor complexere vragen wordt doorverwezen naar het bestaande aanbod.
Psychologische ondersteuning van ouderen is opgenomen in de nota van de nieuwe dienst ‘sociale dienst voor ouderen’, goedgekeurd in het VB van 18/03/2022. Hierdoor garandeert de Stad Oostende de continuïteit van de psychologische zorg- en hulpverlening voor ouderen.
Met de werking van de eerstelijnspsycholoog binnen de sociale dienst voor ouderen, onderscheiden we ons op het werkveld door de laagdrempeligheid, de vindplaatsgerichtheid en de snelheid waarmee we onmiddellijk aan de slag kunnen met nieuwe vragen van de oudere.
De kust heeft daarnaast te maken met een dubbele vergrijzing: de vergrijzing van de eigen bewoners gecombineerd met een pensioenmigratie naar de Belgische kust. Mensen uit het binnenland verhuizen om hun pensioendagen aan de kust door te brengen. Gevolg hiervan is: het ontbreken van een sterk netwerk en vangnet wanneer de persoonlijke situatie achteruitgaat. Hierdoor zal ook de nood naar professionele ondersteuning toenemen.
Het kader waarbinnen de eerstelijnspsycholoog van de Stad Oostende tewerkgesteld wordt, is vervat in de oprichting van de Sociale Dienst voor Ouderen en sluit aan bij de wettelijke bepalingen van:
Keurt het kader waarbinnen de eerstelijnspsychologe voor ouderen in Oostende dient te werken, goed.
Duidt Sandy Brutyn, verantwoordelijke sociale dienst voor ouderen, aan voor de verdere administratieve opvolging.
Het project Tand-em is sinds 01 juli 2017 een samenwerkingsovereenkomst tussen het Verbond der Vlaamse Tandartsen (VTT), Henry Schein Belux en wijkgezondheidscentrum De Hoek en OCMW Oostende zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit genaamd "Tand-em Samenwerkingsovereenkomst 01-07-2022 tot 31-12-2026". Personen in kansarmoede (met verhoogde tegemoetkoming of een medische kaart) kunnen bij Tand-em terecht indien ze geen vaste tandarts hebben en doorverwezen worden via directie Welzijn. Tandartsen uit Oostende en omgeving engageren zich om via een beurtrol het Tand-em kabinet te bestaffen. Het vast gezichte van Tand-em is de tandartsassistente. Als de patiënten mondgezond zijn na behandeling en controleafspraak bij Tand-em worden ze doorverwezen naar een vaste tandarts in de buurt;
Tand-em is een innovatief project in Vlaanderen, met navolging in Sint-Niklaas. Het project ontstond na het detecteren van drie grote noden : de moeilijke betaalbaarheid van tandzorg bij kwestsbare mensen, de psychosociale drempel om een tandarts te bezoeken en een gebrek aan preventieve tandzorg bij mensen in kansarmoede. Het uiteindelijke doel va het project is om patiënten in armoede mondgezond te maken en (terug) in het reguliere tandzorgcircuit te krijgen.
De eerste samenwerkingsovereenkomst die de engagementen van de partners vastlegt loopt af op 30 juni 2022. Tot dan is het tandartskabinet gevestigd in het wijkgezondheidscentrum De Hoek. In de toekomst wil het wijkgezondheidscentrum zelf gebruik maken van hun locatie en stapt dus uit het project.
Conform het armoedebestrijdingsplan wil het OCMW Oostende het tandzorgproject Tand-em verlengen voor 4 jaar en gaat daarom een samenwerking aan met het Verbond der Vlaamse Tandartsen en Henry Schein.
Het OCMW Oostende stelt voor de duur van het project een eigen locatie ter beschikking.
Het armoedebeleidsplan 2020-2025 :
Hefboom 3 : Toegankelijke gezondheidszorg voor elke Oostendenaar.
We willen de gezondheidszorg toegankelijk maken voor elke Oostendenaar die kampt met fysieke en/of psychische problemen. Gezondheid is een basisbehoefte en vormt de basis voor een lang en gelukkig leven. Veel mensen in kwetsbare omstandigheden hebben vaak geen of onvoldoende toegang tot onze gezondheidszorg. Die gezondheidsongelijkheid willen we aanpakken in onze stad. Daarvoor is een structurele aanpak nodig op de verschillende sociale facetten van gezondheid en welzijn.
Actie 22 : Mee bouwen aan een ruim en toegankelijk aanbod in de basis- en de geestelijke gezondheidszorg
Het is belangrijk dat mensen een eigen huisarts of vertrouwenspersoon hebben, maar de Oostendse regio kent een tekort aan huisartsen. Ook toegankelijke tandzorg is er te weinig. Door schaalvergroting, vermaatschappelijking en specialisatie is ook de gespecialiseerde zorg steeds minder toegankelijk en moeilijker bereikbaar. De vraag naar psychologische ondersteuning stijgt, want armoede veroorzaakt stress of zorgen. We hebben dus ook nood aan betaalbare en toegankelijke geestelijke gezondheidszorg.
keurt de samenwerkingsovereenkomst "Tand-em Samenwerkingsovereenkomst 01-07-2022 tot 31-12-2026" rond het tandzorgproject tussen het OCMW Oostende, het Verbond der Vlaamse Tandartsen, Henry Schein Belux goed.