Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 14 januari 2022:
De stedelijke verordening betreffende de barbecues en het maken van vuur op het openbaar domein bepaalt dat vuurwerk ontsteken op het openbaar domein enkel kan mits uitdrukkelijke, voorafgaande en schriftelijke toestemming van het College van Burgemeester en Schepenen of de Burgemeester.
Er is geen sprake van willekeurig optreden door de Lokale Politie Oostende, wel het uitvoeren van een doordacht beleid in handhaving van orde en beheer van de openbare ruimte. De patrouilles handelden naar strikte richtlijnen en onder het gezag van een politieofficier, aanwezig op het terrein.
Tijdens risicovolle identiteitscontroles hebben inderdaad een aantal jongeren getracht de politie uit te dagen tot een kat-en-muis spel. Hier werd uit tactische overwegingen niet op ingegaan. De finaliteit van het optreden en de veiligheid van de politiemensen primeert hier.
Oudejaarsnacht 2021-2022 kende in Oostende, zeker in vergelijking met andere centrumsteden, een rustig verloop. De interventiedruk was hoog, maar zware incidenten bleven uit.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
De heer R. Wyffels diende op 02 januari 2022 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende omtrent het verbod op het aansteken van vuurwerk en heeft hieromtrent volgende vragen:
➢ Werd de lokale politie Oostende op de hoogte gebracht door het stadsbestuur op het VERBOD op aansteken van VUURWERK ?
➢ Waarom is de lokale politie Oostende niet opgetreden bij vaststelling van de inbraak op het VERBOD op aansteken van VUURWERK ?
➢ Kan het stadsbestuur/ lokale politie Oostende bevestigen, dat tijdens de interventie op het “Cardijnplein” jongeren het VERBOD op aansteken van VUURWERK negeerde ? Waarom werd NIET politioneel opgetreden ?
➢ Maakt het enige zin dat het stadsbestuur Oostende overgaat tot het bepalen wat kan, en wat niet kan, als de Lokale Politie Oostende deze democratische beslissingen van de gemeenteraad negeert ?
➢ Wie heeft het advies gegeven, bij een inbreuk op het VERBOD op aansteken van VUURWERK binnen dat de Lokale Politie Oostende NIET worden opgetreden ?
➢ Hoe kan de Oostendenaar toekomstig weten, wanneer door de lokale politie Oostende worden opgetreden en of NIET ?
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer R. Wyffels van 02 januari 2022, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, omtrent het verbod op het aansteken van vuurwerk.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 14 januari 2022, waarvan kopie in bijlage (2022_CBS_00196) :
De stedelijke verordening betreffende de barbecues en het maken van vuur op het openbaar domein bepaalt dat vuurwerk ontsteken op het openbaar domein enkel kan mits uitdrukkelijke, voorafgaande en schriftelijke toestemming van het College van Burgemeester en Schepenen of de Burgemeester.
Er is geen sprake van willekeurig optreden door de Lokale Politie Oostende, wel het uitvoeren van een doordacht beleid in handhaving van orde en beheer van de openbare ruimte. De patrouilles handelden naar strikte richtlijnen en onder het gezag van een politieofficier, aanwezig op het terrein.
Tijdens risicovolle identiteitscontroles hebben inderdaad een aantal jongeren getracht de politie uit te dagen tot een kat-en-muis spel. Hier werd uit tactische overwegingen niet op ingegaan. De finaliteit van het optreden en de veiligheid van de politiemensen primeert hier.
Oudejaarsnacht 2021-2022 kende in Oostende, zeker in vergelijking met andere centrumsteden, een rustig verloop. De interventiedruk was hoog, maar zware incidenten bleven uit.
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer R. Wyffels hiervan op de hoogte te brengen.