Terug
Gepubliceerd op 01/12/2022

2022_GR_00356 - Herziening Huishoudelijk Reglement, inschrijvingsformulier, schriftelijke overeenkomst, ouderbijdragen - Goedkeuring - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 28/11/2022 - 19:00 -
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Huishoudelijk reglement.

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Peter Desnerck; Nathan Blondé; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Charlotte Verkeyn, Schepen; Sandra Demuynck, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2022_GR_00356 - Herziening Huishoudelijk Reglement, inschrijvingsformulier, schriftelijke overeenkomst, ouderbijdragen - Goedkeuring - Goedkeuring 2022_GR_00356 - Herziening Huishoudelijk Reglement, inschrijvingsformulier, schriftelijke overeenkomst, ouderbijdragen - Goedkeuring - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Aanleiding en context

Binnen de dagelijkse werking van de dienst Buitenschoolse Kinderopvang werden enkele praktische wijzigingen doorgevoerd. Dit in het kader van samenwerkingen met andere diensten, aanbieden van een betere en uitgebreidere dienstverlening of om de werkbaarheid van de dienst te optimaliseren. Deze wijzigingen in de dagelijkse werking dwingen ons ertoe om het huishoudelijk reglement en de inschrijvingsformulieren aan te passen aan deze vernieuwingen. 

Eveneens worden de ouderbijdragen herzien aan de hand van de indexatie. 

Argumentatie

Om ervoor te zorgen dat ouders alle nodige informatie ontvangen en kunnen raadplegen, is het noodzakelijk het huishoudelijk reglement aan te passen. Dit aangezien de dagelijkse werking werd aangepast in het kader van werkbaarheid, toegankelijkheid en een betere dienstverlening. Alle wijzigingen werden in het geel aangeduid in het document 'HHR_BKO_20222023'. Ook de huidige versie van 2022 'HHR_BKO_2022' en de nieuwe versie 'HHR_BKO_2023' zijn in bijlage terug te vinden.
Het vernieuwde inschrijvingsformulier is tevens in bijlage terug te vinden 'Inschrijvingsformulier_2023', alsook de schriftelijke overeenkomst. 


- De contactgegevens van de dienst werden aangepast aangezien dienst Buitenschoolse Kinderopvang een loketfunctie opstartte in het stadhuis.  
Ouders geven toestemming aan de dienst voor het ontvangen van de nieuwsbrief. Op deze manier kunnen we alle ouders beter bereiken.

- Tijdens (sommige) vakantieperiodes is er een samenwerking met dienst Jeugd. Informatie omtrent openingsuren, breng- en afhaalmomenten en eventuele boetes werden toegevoegd. 

- Het dossier van elk kind moet jaarlijks hernieuwd worden om zo over correcte informatie te beschikken en het dossier actief te kunnen houden. Er wordt hiervoor een dossierkost aangerekend van 5,00 euro per kinddossier.

- Er wordt een nieuw reservatiesysteem voor de zomervakantie toegepast vanaf 2023 om zo betere dienstverlening aan te bieden. Op deze manier zijn we meer afgestemd met de organisatoren van sport-, thema- en jeugdkampen. Ouders kunnen 1 week (7dagen) inschrijven voor juli en augustus, nadat ze hun bevestiging van hun plaatsen ontvingen kunnen ze 7 dagen gratis annuleren. Dit nieuwe inschrijvingssysteem biedt ouders de kans zich sneller voor te bereiden op en vroeger in te schrijven voor de zomervakantie. Ze krijgen één week gratis annulatietijd om zo boetes door laattijdig annuleren te voorkomen. Nadien kunnen ouders nog reserveren zonder voorrangsregels tot de capaciteitsgrens is bereikt (dit ligt in lijn met de dagelijkse werking van de dienst).

- De informatie omtrent annuleren werd overzichtelijker gemaakt en anders geformuleerd zodat dit duidelijker leesbaar is. Ouders krijgen nu ook recht op gratis annuleren indien ze slechts een halve dag plaats hebben ipv een volledige dag. De annulatieprocedure voor annuleren zonder attest werd aangepast om vrijgekomen plaatsen te kunnen aanbieden aan ouders op de reservelijst. 

- Afspraken omtrent busvervoer voor kinderen uit het buitengewoon onderwijs werden toegevoegd. De dienst werkt reeds jaren op dergelijke manier maar dit stond nog niet specifiek opgenomen in het huishoudelijk reglement.

- Informatie omtrent een ongeval in de buitenschoolse kinderopvang en verzekeringen werd toegevoegd. 

- Toevoeging van de rechten van ouders omtrent opzeg, volgens wettelijke bepalingen vanuit de Vlaamse Overheid.


- Het inschrijvingsformulier werd herzien. Op deze manier dienen ouders slechts 1 formulier in te vullen en te onderteken, op heden zijn dit 3 verschillende documenten.
Er werd meer aandacht besteed aan vragen die de nood aan specifieke ondersteuning nagaan. Op deze manier kan onze werking beter inspelen op de noden van de ouder en het kind.

- De schriftelijke overeenkomst moet worden ondertekend door aanvrager en aanbieder. Hierin moeten volgende zaken worden opgenomen: omschrijving van het opvangaanbod en de voorwaarden ervan, met minstens het opname- en prijsbeleid. Het document werd aangepast aan de nodige vereisten.


- De ouderbijdragen worden aangepast aan de index:
voor- en naschools 0,91 euro per begonnen half uur (nu 0,81 euro)
woensdagmiddag, schoolvrije dagen en vakantiedagen 3,43 euro (nu 3.04 euro) voor een verblijfsduur van minder dan 3 uur / 5,17 euro (nu 4.59 euro) voor een verblijfsduur tussen 3 uur en 6 uur / 10,34 euro (nu 9.17 euro) voor een verblijfsduur vanaf 6 uur.

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020 tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang.

Decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten.

Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen,

Gemeenteraadsbesluit van 20/12/2021:
2021_GR_00425 - Buitenschoolse Kinderopvang - Huishoudelijk reglement wijziging - Goedkeuring

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt de aanpassingen in het huishoudelijk reglement van de dienst Buitenschoolse Kinderopvang goed.

Artikel 2

Keurt de aanpassing van het inschrijvingsformulier en de schriftelijke overeenkomst van de dienst Buitenschoolse Kinderopvang goed.

Artikel 3

Keurt de herziening van de ouderbijdragen, aan de hand van de indexatie, goed:
voor- en naschools 0,91 euro per begonnen half uur

woensdagmiddag, schoolvrije dagen en vakantiedagen:
3,43 euro voor een verblijfsduur van minder dan 3 uur
5,17 euro voor een verblijfsduur tussen 3 uur en 6 uur
10,34 euro  voor een verblijfsduur vanaf 6 uur.

Artikel 4

Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van dit Besluit