Terug
Gepubliceerd op 01/12/2022

2022_GR_00355 - Onderwijs en Maatschappij - Studie- en Opvoedingsondersteuning De Katrol vzw - Addendum Paas- en Zomerschool en Studieondersteuning eerst graad secundair onderwijs - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 28/11/2022 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Peter Desnerck; Nathan Blondé; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Charlotte Verkeyn, Schepen; Sandra Demuynck, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2022_GR_00355 - Onderwijs en Maatschappij - Studie- en Opvoedingsondersteuning De Katrol vzw - Addendum Paas- en Zomerschool en Studieondersteuning eerst graad secundair onderwijs - Goedkeuring 2022_GR_00355 - Onderwijs en Maatschappij - Studie- en Opvoedingsondersteuning De Katrol vzw - Addendum Paas- en Zomerschool en Studieondersteuning eerst graad secundair onderwijs - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

De voorbije jaren werkt de Stad zeer nauw samen met Katrol vzw in het kader van studie- en opvoedingsondersteuning voor kinderen ingeschreven in het basisonderwijs. Deze samenwerking wordt als bijzonder waardevol en positief ervaren.
De Katrol vzw voerde ook een proefproject uit in het kader van innovatieve onderwijsprojecten binnen het subsidiereglement 'Iedereen Mee'. Het project betrof tutoring om leerachterstand weg te werken in de eerste graad secundair onderwijs, onontgonnen terrein in de Stad Oostende. Het project kwam hiermee tegemoet aan een nood gesignaleerd door ouders en jongeren, en werd mede ondersteund door de Oostendse secundaire scholen. Het project werd zeer positief geëvalueerd.
Daarnaast ontwikkelde de Stad met projectmiddelen een eigen zomerschool, met de focus op taalstimulering en taalverwerving Nederlands, genaamd 'ABC aan zee'. Aan 'ABC aan zee' namen meer dan honderd kinderen deel. Het is een werking die sterk bevraagd blijft door het onderwijsveld, haar partners en de gezinnen zelf. Taalstimulering en taalverwerving Nederlands zijn cruciaal voor de gehele leerloopbaan van kinderen. Het leren van taal is van essentieel belang voor een optimale sociale, emotionele en intellectuele ontwikkeling. Lerarenteams en schoolleiders zetten hier dus sterk op in, vooral bij kinderen en jongeren die van thuis uit anderstalig zijn. Belangrijk is om deze inspanningen ook vol te houden tijdens de schoolvakanties, en hiertoe een krachtige taalleeromgeving in te richten met oefenkansen op maat, gekoppeld aan sport en spel. Het opsporen, remediëren of voorkomen van leerverlies en -achterstand staat centraal, met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbare doelgroepen.

Argumentatie

De Stad wenst, als antwoord op de blijvende noden binnen de doelgroep en signalen uit het werkveld, beide projecten een structurelere plaats te geven door middel van een addendum aan de overeenkomst van Katrol vzw.
De Katrol vzw heeft al jaren zowel ervaring in sociale sector als de onderwijssector en weet beide zeer goed te verenigen. Ze werkt ook al bijzonder lang samen met hogescholen in het kader van stages en heeft dus veel ervaring in het coachen van mensen bij uitvoering van projecten met kwetsbare gezinnen. Hierdoor heeft de Katrol de verschillende schoolse studiebegeleidingsprojecten onder haar vleugels. Dit zorgt zowel voor een efficiëntiewinst als voor een expertisebundeling. 

Het studiebegeleidingsproject wordt gefinancierd met middelen Plan Samenleven van 01 januari 2023 tot en met 31 december 2025 onder voorbehoud van goedkeuring Meerjarenplan 2022-2025.

De focus binnen dit project voor de kinderen/jongeren eerste graad secundair onderwijs ligt op:

  • verhogen van het algemeen welzijn van het kind/de jongere;
  • leren plannen van de schoolse opdrachten;
  • helpen creëren van een rustige studie-/werkomgeving voor het kind/de jongere;
  • aanpakken van de leerachterstand. 


De Paas- en Zomerschool, bestaande uit zowel een week werking in de paasvakantie, twee weken zomervakantie als uit diverse taalstimulerende activiteiten doorheen het werkjaar, wordt gefinancierd met restmiddelen van de Oostendebon van 01 december 2022 tot en met 30 november 2024 onder voorbehoud van goedkeuring Meerjarenplan 2022-2025.

De focus binnen dit project voor kinderen en jongeren met een nood aan oefenkansen Nederlands ligt op:

  • doelgericht en effectief werken aan een aantal duidelijke leerdoelen uit het regulier curriculum;
  • het intentioneel leren van schoolse kennis en vaardigheden staat centraal en de focus ligt op taalstimulering en taaloefenkansen;
  • vrijwillige deelname van de doelgroep;
  • kwaliteitsvol onderwijs, aangepast aan de behoeften van de leerlingen;
  • gecombineerd met een verrijkingsaanbod: sociale, culturele en sportieve activiteiten,  kennismaken met het lokale vrijetijdsaanbod en informele oefenkansen creëren.

Het uitbouwen van de werking Paas- en Zomerschool gebeurt in nauwe samenwerking met partners, in het bijzonder met Samen Divers vzw.

Juridische grond

Het Meerjarenplan en Meerjarenbudget 2020-2025.

AP 040101 – P – Het stadsbestuur heeft een regierol inzake integratiebeleid

A 04010102 – De dienst Mens en Maatschappij zet een samenwerking op met partnerorganisaties in kader van het integratiebeleid, waarbij expertise, projecten en middelen gezamenlijk ingezet kunnen worden.

OD 0505 – P – IN OOSTENDE HEBBEN ALLE KINDEREN RECHT OP ONDERWIJS EN OPVANG, ONDERSTEUND DOOR EEN EFFICIËNT FLANKEREND BELEID.

AP 050501 – P – De stad Oostende ontwikkelt en implementeert samen met de andere actoren in het onderwijs een actieplan dat kleuterparticipatie moet verhogen, schooluitval moet aanpakken en op een doeltreffende manier spijbelen tegengaat.

A 05050104 - De dienst onderwijs stimuleert innoverende onderwijsprojecten en voorziet hiervoor ondersteuning.

Het Armoedebeleidsplan 2020-2025.

Hefboom 5. Een gekwalificeerde uitstroom uit het secundair Onderwijs voor elke Oostendse jongere – ACTIE 33 Innoverende onderwijsprojecten stimuleren om gelijke onderwijskansen te optimaliseren.


Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt onder voorbehoud van de goedkeuring van de budgetten Meerjarenplan 2022-2025 het addendum Samenwerkingsovereenkomst inzake uitvoering van de Katrol, studie- en opvoedingsondersteuning aan huis: uitbreiding studieondersteuning en Paas- en Zomerschool, goed.