Naar aanleiding van het invoeren van de zone 30 over (bijna) het ganse grondgebied Oostende, had ik graag volgende vragen gesteld:
- Werden voorafgaand aan de invoering adviezen ingewonnen? Zoja van welke instanties en welke waren de adviezen?
- Werd er overleg gepleegd met openbaar vervoer, brandweer en hulpdiensten?
- Werden er voor de invoering controles v85 uitgevoerd om te bekijken of de invoering van een zone 30 nodig/nuttig was?
- Werd er overleg gepleegd met de inwoners?
- Waarom werd geen dossier hieromtrent op de gemeenteraad gebracht?
Beste,
We dringen er met onze fractie al een tijdje op aan dat Oostende van beleid verandert, en weer zorgt voor meer agenten in de Oostendse wijken.
Deze zomer waren er op een aantal plaatsen in de wijken voor een lange periode geen wijkagenten aanwezig. Dat wordt niet ontkend, in een reactie zei men dat het om een personeelstekort ging.
Daarbij volgende vragen:
1. We hebben met onze fractie mee geijverd voor meer politie, het geld is er gekomen, vanwaar dan de communicatie dat er geen volk genoeg was om voor politie in de wijken te zorgen?
2.Hoe komt het dat de wijkbewoners hier niet van op de hoogte waren?
3. Hoe komt het dat ook het personeel van de ontmoetingscentra niet op de hoogte waren en zich zelf hebben moeten vergewissen van de reden hiervoor? Communicatie naar de diensten en de bevolking?
4. Ook in drukke zomermaanden en met alle respect voor de politiediensten mogen we ook de wijken niet vergeten in het toeristische hoogseizoen. Zal de politie in samenspraak met de burgemeester hier in de toekomst rekening mee houden dat alle wijken op ieder moment van het jaar kunnen rekenen op de aanwezig van politie in hun wijk?
Met dank!
Karel Labens
Motivatie: de kostprijs voor het bezetten van het openbaar domein voor het plaatsen van gevelstellingen zijn in Oostende heel wat hoger dan in andere steden.
Vragen:
1) Waarom is deze prijs voor het plaatsen van gevelstellingen op voetpaden en parkeerplaatsen zo hoog ?
2) Kan deze kostprijs gedrukt worden ?
3) Wat is de normale termijn waarop de stad antwoordt op de vraag voor het plaatsen van een stelling, gezien er geklaagd wordt over falende communicatie ?
Motivatie: Het persbericht omtrent de mogelijke fusie tussen drie Vlaamse musea: Mu.ZEE, KMSKA en MHKA.
Vragen:
1) Welk standpunt neemt het bestuur in inzake een mogelijke fusie of samenwerking ?
2) Vecht het bestuur voor het behoud van Mu.ZEE met een eigen aanpak ?
Motivatie: het door de schepen beloofd onderzoek ter zake met de IT-ploeg
Vragen:
1) Wat is de stand van zaken in dit dossier ?
2) Werd er al voorzien in tolken voor doven bij afspraken op het stadhuis ?
3) Is het tolken of ondertiteling vervat in de opgelegde voorwaarden bij de nieuwe aanbesteding voor de livestream ?
Een paar jaar geleden maakte het Oostends bestuur een afspraak voor de bouw van een nieuw dierenasiel in Oostende, waarbij het dierenasiel de helft van de benodigde middelen zou ophalen. Wat ze ook deden. Ondertussen werd naar afspraak, voor een bouwvergunning gezorgd. Het huidig stadsbestuur kwam op die afspraak terug. Ondertussen is het asiel in een slechte toestand voor de dieren en voor het personeel dat voor de dieren zorgt. Het huidig bestuur heeft een paar maanden geleden aangekondigd dat er een bemiddelaar werd aangesteld om een oplossing te zoeken.
Op basis daarvan de volgende vragen :
- wat is de stand van zaken wat betreft het vinden van een oplossing voor een nieuw dierenasiel in Oostende?
- wat is de situatie van die oplossing ten opzichte de lopende bouwvergunning?
John Crombez
Enkele dagen geleden zijn er in de media artikels verschenen over een door de gemeenteraad van De Haan goedgekeurd plan om voor de distributie van gas en elektriciteit over te stappen van Gaselwest naar Imewo op voorwaarde dat Oostende en Bredene hieraan “meewerken”.
Onder de term “meewerken” moet je eigenlijk verstaan, mee betalen. Immers, hoewel de aangerekende kosten voor de inwoners lager is bij Imewo en dus gunstiger zullen zijn voor de inwoners van De Haan (na de overstap van Gaselwest), zijn er wel minder dividenden voor de gemeente De Haan. Omdat De Haan hierdoor inkomsten verliest, meent de burgemeester van De Haan dat Oostende en Bredene een gedeelte van het gat in zijn begroting hiervoor moeten betalen.
Volgens de media zou burgemeester Tommelein alvast principieel akkoord gaan om voor de legislatuur 2025-2030 jaarlijks een kleine 55.000 euro te betalen aan De Haan (in totaal dus een kleine 320.000 euro).
Hierbij enkele vragen:
De Pano-uitzending 'Bouwpromotor Baas?' bracht de geplande woonontwikkelingen aan het Vuurtorendok onder de aandacht. Ik had hierbij graag volgende vragen gesteld.
1) De stad Oostende is bezig met de opmaak van een RUP Oosteroever waarin onder meer de gewenste woonontwikkeling op de site vastgelegd zal worden.
a) Is het stadsbestuur bereid om de Vlaamse bouwmeester hierbij te betrekken? Zo neen, waarom niet?
b) Wordt het Stadsatelier geconsulteerd?
2) De projectontwikkelaar voert op een ander spoor ondertussen een eigen procedure. Hoe zal het stadsbestuur hiermee omgaan?
3) Op welke manier bieden de geplande ontwikkelingen een oplossing voor de woonnood?
4) Klopt het dat er een beschermingsbesluit rust op de site? Is deze nog steeds van kracht? Welke gevolgen heeft dit voor de geplande woonontwikkeling?
5) Klopt het dat er op de site bouwmisdrijven vastgesteld zijn door de dienst Handhaving? Welke gevolg is er hier aan gegeven?
Alvast bedankt om te agenderen!
Mvg,
Jeroen Soete
Het aantal kinderopvangplaatsen in Oostende is de afgelopen jaren aan het afnemen nadat er jarenlang plaatsen zijn bijgekomen.
1) Is het stadsbestuur zich hiervan bewust?
2) Hoe groot schat het stadsbestuur de nood aan kinderopvang in Oostende in?
3) Welke acties zal ze ondernemen om het tekort aan plaatsen weg te werken?
Mvg,
Jeroen Soete
Mevrouw Nancy Moyaert, gemeenteraadslid, heeft per e-mail op 13 september 2022 de Voorzitter van de Gemeenteraad op de hoogte gebracht dat zij ontslag wenst te nemen als gemeenteraadslid.
Overeenkomstig artikel 13 DLB dient de gemeenteraad akte te nemen van het ontslag van gemeenteraadsleden.
Artikel 13 DLB
Neemt akte van het ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw Nancy Moyaert.
De heer Mohsin Abbas, gemeenteraadslid, heeft per e-mail op 14 september 2022 de Voorzitter van de Gemeenteraad op de hoogte gebracht dat hij ontslag wenst te nemen als gemeenteraadslid.
Overeenkomstig artikel 13 DLB dient de gemeenteraad akte te nemen van het ontslag van gemeenteraadsleden.
Artikel 13 DLB
Neemt akte van het ontslag als gemeenteraadslid van de heer Mohsin Abbas.
Mevrouw Nancy Moyaert, gemeenteraadslid, heeft op 13 september 2022 de Voorzitter van de Gemeenteraad op de hoogte gebracht dat zij ontslag neemt als gemeenteraadslid.
Overeenkomstig artikel 14 Decreet Lokaal Bestuur wordt zij vervangen door haar opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08 juli 2011.
De eerstvolgende opvolgers, mevrouwen Claudine Vanacker, Anushik Matevosian en Ineke Doyen hebben meegedeeld dat zij het mandaat van gemeenteraadslid niet wensen op te nemen.
De volgende opvolger, de heer Nathan Blondé, heeft meegedeeld dat hij het mandaat van gemeenteraadslid wenst op te nemen.
Overeenkomstig artikel 14 Decreet Lokaal Bestuur worden de geloofsbrieven van de heer Nathan Blondé onderzocht. Er wordt vastgesteld dat de betrokkene aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en niet verkeert in een geval van onverenigbaarheid.
De geloofsbrieven worden goedgekeurd en de betrokkene wordt geïnstalleerd als werkend gemeenteraadslid, na de eed te hebben afgelegd.
Artikel 13 -14 Decreet Lokaal Bestuur
Keurt de geloofsbrieven van de heer Nathan Blondé goed.
De heer Nathan Blondé komt ter vergadering en legt de eed af in handen van de heer Wouter De Vriendt, voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad maakt akte van de eedaflegging en verklaart de heer Nathan Blondé aangesteld als gemeenteraadslid.
De heer Mohsin Abbas, gemeenteraadslid, heeft op 14 september 2022 de Voorzitter van de Gemeenteraad op de hoogte gebracht dat hij ontslag neemt als gemeenteraadslid.
Overeenkomstig artikel 14 Decreet Lokaal Bestuur wordt hij vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08 juli 2011.
De eerstvolgende opvolgers, mevrouwen Claudine Vanacker, Anushik Matevosian en Ineke Doyen hebben meegedeeld dat zij het mandaat van gemeenteraadslid niet wensen op te nemen.
De volgende opvolger, de heer Nathan Blondé, heeft het mandaat eerder in deze zitting, in opvolging van mevrouw Nancy Moyaert, opgenomen.
De daarop volgende opvolger, de heer Peter Desnerck heeft meegedeeld dat hij het mandaat van gemeenteraadslid wenst op te nemen.
Overeenkomstig artikel 14 Decreet Lokaal Bestuur worden de geloofsbrieven van de heer Peter Desnerck onderzocht. Er wordt vastgesteld dat de betrokkene aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en niet verkeert in een geval van onverenigbaarheid.
De geloofsbrieven worden goedgekeurd en de betrokkene wordt geïnstalleerd als werkend gemeenteraadslid, na de eed te hebben afgelegd.
Artikel 13 -14 Decreet Lokaal Bestuur
Keurt de geloofsbrieven van de heer Peter Desnerck goed.
De heer Peter Desnerck komt ter vergadering en legt de eed af in handen van de heer Wouter De Vriendt, voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad maakt akte van de eedaflegging en verklaart de heer Peter Desnerck aangesteld als gemeenteraadslid.
-
Naar aanleiding van:
Politieverordeningen moeten worden goedgekeurd naar aanleiding van:
1) Stromer on Tour van 30 september 2022 tot en met 02 oktober 2022;
2) Oktoberkermis - Openingsdag op 07 oktober 2022 en Familiedag op 31 oktober 2022;
3) Bloemenverkoop stedelijke begraafplaats van 20 oktober 2022 tot 02 november;
4) Thuiswedstrijd KVO - KRC Genk (combiregeling) op 01 oktober 2022;
5) Thuiswedstrijd KVO - Union Saint Gilloise op 16 oktober 2022;
6) Thuiswedstrijd KVO - Zulte Waregem op 23 oktober 2022;
7) Wijkfeest "Meug je gie gernoazen" van 30 september 2022 tot 01 oktober 2022;
8) #ikkoopinoostende dagen van 07 oktober 2022 tot en met 09 oktober 2022;
9) Internationale Taptoe België van 01 oktober 2022 tot en met 02 oktober 2022.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur.
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt de volgende verkeersmaatregelen aan :
1) Stromer on Tour
Van vrijdag 30 september 2022 tot en met zondag 02 oktober 2022, telkens van 07.00 tot 20.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Vindictivelaan, kant gebouwen, ter hoogte van 13.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2) Oktoberkermis - openingsdag en familiedag
Op vrijdag 07 oktober 2022 van 13.00 uur tot 24.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
Op maandag 31 oktober 2022 van 08.00 uur tot 24.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
3) Bloemenverkoop aan de stedelijke begraafplaats
Van donderdag 20 oktober 2022 tot 02 november 2022:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Stuiverstraat: plein omschreven door de Roodborstjestraat, de Stuiverstraat en de Wingerdstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
4) Thuiswedstrijd KVO - KRC Genk (combiregeling)
Op zaterdag 01 oktober 2022 van 13.15 uur tot 21.00 uur:
1. Op navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang en het parkeren en stilstaan verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken C3 ter hoogte van de uitrit en het verkeersteken F45 ter hoogte van het kruispunt met de Northlaan.
Op zaterdag 01 oktober 2022 van 14.15 uur tot 21.00 uur:
1. Op navolgende wegen is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang en het parkeren en stilstaan verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met de verkeerstekens E3, D1 en de verkeersbalk met C3.
Op zaterdag 01 oktober 2022 van 15.15 uur tot 21.00 uur:
1. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
3. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang en het parkeren en stilstaan verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met de verkeerstekens E3 en C3.
4. Op navolgende weg is het parkeren uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E9a en het onderbord met symbool persoon met handicap.
1) De burgemeester bepaalt, op advies van de lokale politie van de politiezone Oostende, dat de wedstrijd KV Oostende - KRC Genk op zaterdag 01 oktober 2022, een wedstrijd met ernstig risico betreft.
2) Ter gelegenheid van de in artikel 1 vermelde wedstrijd wordt een voetbalperimeter in plaats gesteld. Deze voetbalperimeter is van kracht vijf uur voor aanvang van de wedstrijd tot vijf uur na afloop van de wedstrijd.
Deze voetbalperimeter is identiek aan de bij artikel 2 van het Koninklijk Besluit van 15 september 2020 vastgestelde perimeter van het stadion van KV Oostende.
3) Onverminderd de toepassing van artikel 21 van de Wet van 21 december 1998, betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, is de aanwezigheid, omwille van en ter gelegenheid van thuiswedstrijden van KV Oostende van personen die het voorwerp uitmaken van een burgerrechtelijk stadionverbod, een administratief stadionverbod, een gerechtelijk stadionverbod of een stadionverbod als beveiligingsmaatregel, strikt verboden binnen deze voetbalperimeter op de dag en de tijdstippen zoals bepaald in artikel 1 van dit Besluit.
Personen met een stadionverbod die zich, omwille van en ter gelegenheid van deze wedstrijd binnen de voetbalperimeter bevinden, kunnen door de politie verwijderd worden en/of bestuurlijk aangehouden worden overeenkomstig de modaliteiten vervat in artikel 31 van de Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
4) Ter gelegenheid van de in artikel 1 vermelde wedstrijd wordt een bezoekersperimeter in plaats gesteld. Deze bezoekersperimeter maakt integraal deel uit van de voetbalperimeter zoals bepaald in artikel 2 van dit besluit en is als dusdanig onderhevig aan de voorschriften die geformuleerd worden in artikel 3 van dit besluit.
De bezoekersperimeter is van kracht anderhalf uur voor aanvang van de wedstrijd tot een half uur na afloop van de wedstrijd.
De bezoekersperimeter bestaat uit de afgesloten parking voorzien voor de bezoekende supporters gelegen in de Northlaan te 8400 Oostende en het bezoekersvak.
5) In de bezoekersperimeter is de buscombiregeling van toepassing. Dit houdt in dat de bezoekersperimeter enkel te betreden is door personen, die in het bezit zijn van een geldig toegangsticket en aan boord zitten van een, door de bezoekende club of supportersclub van de bezoekende club, ingelegde autobus.
6) Bezoekende supporters mogen zich enkel in de bezoekersperimeter bevinden of aan boord zitten van een, door de bezoekende club of supportersclub van de bezoekende club, ingelegde autobus zolang de bus zich op de door de Lokale politie Oostende bepaalde reisroute bevinden.
7) Er mag geen opstap gebeuren op de door de bezoekende club of supportersclub van de bezoekende club ingelegde autobussen op het grondgebied van de stad Oostende.
8) Tot de bezoekersperimeter zijn enkel autobussen toegelaten die, door de lokale politiezone Oostende, in bezit gesteld zijn van een toegangsvergunning. Deze toegangsvergunning moet duidelijk zichtbaar achter de voorruit van de autobus worden bevestigd. Autobussen die niet in het bezit zijn van deze toegangsvergunning zullen de toegang tot de bezoekersperimeter worden geweigerd en zullen verplicht worden het grondgebied van de stad Oostende te verlaten.
9) Alcoholische dranken dienen voor aankomst in de voetbalperimeter in de kofferruimte geplaatst te zijn.
In voorkomend geval kunnen alcoholische dranken in beslag worden genomen, overeenkomstig de modaliteiten van de Wet op het Politieambt van 05 augustus 1992.
10) De busverantwoordelijke, met name de persoon die de bus heeft ingelegd, is verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen in de artikelen 5,6,7,8 en 9.
11) Ongeacht alle andere mogelijke sancties worden de overtredingen van de bepalingen van dit besluit bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie van maximum 250,00 euro.
5) Thuiswedstrijd KVO - Union Saint Gilloise op 16 oktober 2022
Op zondag 16 oktober 2022 van 16:00 uur tot 23:45 uur:
1. Op navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
• Troonstraat, rijbaan richting centrum, noordelijke parkeerplaatsen: de eerste 12 plaatsen vanaf de Leopold Van Tyghemlaan;
• Troonstraat, rijbaan richting centrum, zuidelijke parkeerplaatsen, tussen de Leopold Van Tyghemlaan en de Northlaan.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang en het parkeren en stilstaan verboden:
• Leopold Van Tyghemlaan, rijbaan in de richting van de Troonstraat, tussen de uitrit parkeertoren en de Wielingenstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken C3 ter hoogte van de uitrit en het verkeersteken F45 ter hoogte van het kruispunt met de Northlaan.
Op zondag 16 oktober 2022 van 17:00 uur tot 23:45 uur:
1. Op navolgende wegen is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden:
• Nieuwpoortsesteenweg, kant van de pare nummers, vanaf huisnummer 180 tot het kruispunt met de Zwitserlandstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
Op zondag 16 oktober 2022 van 18.00 uur tot 23.45 uur:
1. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
• Wielingenstraat, kant pare huisnummers, vanaf het kruispunt met de Aartshertogstraat tot het kruispunt met de Leopold Van Tyghemlaan.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
• Leopold Van Tyghemlaan, rijbaan richting Troonstraat, vanaf het kruispunt met de Wielingenstraat tot het kruispunt met de Troonstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
3. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang en het parkeren en stilstaan verboden:
• Leopold Van Tyghemlaan, rijbaan in de richting van de Northlaan, vanaf het kruispunt met de Wielingenstraat, ter hoogte van de privé-uitrit van het gebouw met huisnummer 202 tot het kruispunt met de Zwitserlandstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3 en C3.
4. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden:
• Northlaan, zijde SeaRena, vanaf het kruispunt met de Troonstraat tot de inrit van de parking SeaRena, Northlaan 13.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met de verkeersbalk met het verkeersteken E3.
5. Op navolgende weg is het parkeren uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
• Wielingenstraat, kant van de onpare huisnummers, vanaf het kruispunt met de Leopold Van Tyghemlaan tot de Aartshertogstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E9a en het onderbord met symbool persoon met handicap.
1) De burgemeester bepaalt, op advies van de lokale politie van de politiezone Oostende, dat de wedstrijd KV Oostende - Union Saint Gilloise op zondag 16 oktober 2022, een wedstrijd met laag risico betreft.
2) Ter gelegenheid van de in artikel 1 vermelde wedstrijd wordt een voetbalperimeter in plaats gesteld. Deze voetbalperimeter is van kracht vijf uur voor aanvang van de wedstrijd tot vijf uur na afloop van de wedstrijd. Deze voetbalperimeter is identiek aan de bij artikel 2 van het Koninklijk Besluit van 15 september 2020 vastgestelde perimeter van het stadion van KV Oostende.
3) Onverminderd de toepassing van artikel 21 van de Wet van 21 december 1998, betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, is de aanwezigheid, omwille van en ter gelegenheid van thuiswedstrijden van KV Oostende van personen die het voorwerp uitmaken van een burgerrechtelijk stadionverbod, een administratief stadionverbod, een gerechtelijk stadionverbod of een stadionverbod als beveiligingsmaatregel, strikt verboden binnen deze voetbalperimeter op de dag en de tijdstippen zoals bepaald in artikel 1 van dit besluit. Personen met een stadionverbod die zich, omwille van en ter gelegenheid van deze wedstrijd binnen de voetbalperimeter bevinden, kunnen door de politie verwijderd worden en/of bestuurlijk aangehouden worden overeenkomstig de modaliteiten vervat in artikel 31 van de Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
4) Ongeacht alle andere mogelijke sancties worden de overtredingen van de bepalingen van dit besluit bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie van maximum 250,00 euro.
6) Thuiswedstrijd KVO - Zulte Waregem
Op zondag 23 oktober 2022 van 16.00 uur tot 23.45 uur :
1. Op navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
• Troonstraat, rijbaan richting centrum, noordelijke parkeerplaatsen: de eerste 12 plaatsen vanaf de Leopold Van Tyghemlaan;
• Troonstraat, rijbaan richting centrum, zuidelijke parkeerplaatsen, tussen de Leopold Van Tyghemlaan en de Northlaan.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang en het parkeren en stilstaan verboden:
• Leopold Van Tyghemlaan, rijbaan in de richting van de Troonstraat, tussen de uitrit parkeertoren en de Wielingenstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken C3 ter hoogte van de uitrit en het verkeersteken F45 ter hoogte van het kruispunt met de Northlaan.
Op zondag 23 oktober 2022 van 17.00 uur tot 23.45 uur:
1. Op navolgende wegen is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden:
• Nieuwpoortsesteenweg, kant van de pare nummers, vanaf huisnummer180 tot het kruispunt met de Zwitserlandstraat.
• Northlaan, zijde golf, vanaf de doorsteek naar de Sea’Rena tot het kruispunt met de Troonstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang en het parkeren en stilstaan verboden:
• Northlaan, zijde SeaRena, vanaf het kruispunt met de Troonstraat tot de inrit van de parking SeaRena, Northlaan 13.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3, D1 en de verkeersbalk met C3.
Op zondag 23 oktober 2022 van 18.00 uur tot 23.45 uur:
1. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
• Wielingenstraat, kant pare huisnummers, vanaf het kruispunt met de Aartshertogstraat tot het kruispunt met de Leopold Van Tyghemlaan.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren en stilstaan verboden en/of uitsluitend voorbehouden voor technische voertuigen eigen aan de organisatie:
• Leopold Van Tyghemlaan, rijbaan richting Troonstraat, vanaf het kruispunt met de Wielingenstraat tot het kruispunt met de Troonstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
3. Op navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang en het parkeren en stilstaan verboden:
• Leopold Van Tyghemlaan, rijbaan in de richting van de Northlaan, vanaf het kruispunt met de Wielingenstraat, ter hoogte van de privé-uitrit van het gebouw met huisnummer 202 tot het kruispunt met de Zwitserlandstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met de verkeerstekens E3 en C3.
4. Op navolgende weg is het parkeren uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
• Wielingenstraat, kant van de onpare huisnummers, vanaf het kruispunt met de Leopold Van Tyghemlaan tot de Aartshertogstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E9a en het onderbord met symbool persoon met handicap.
1) De burgemeester bepaalt, op advies van de lokale politie van de politiezone Oostende, dat de wedstrijd KV Oostende - Zulte Waregem op zondag 23 oktober 2022, een wedstrijd met ernstig risico betreft.
2) Ter gelegenheid van de in artikel 1 vermelde wedstrijd wordt een voetbalperimeter in plaats gesteld. Deze voetbalperimeter is van kracht vijf uur voor aanvang van de wedstrijd tot vijf uur na afloop van de wedstrijd. Deze voetbalperimeter is identiek aan de bij artikel 2 van het Koninklijk Besluit van 15 september 2020 vastgestelde perimeter van het stadion van KV Oostende.
3) Onverminderd de toepassing van artikel 21 van de Wet van 21 december 1998, betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, is de aanwezigheid, omwille van en ter gelegenheid van thuiswedstrijden van KV Oostende van personen die het voorwerp uitmaken van een burgerrechtelijk stadionverbod, een administratief stadionverbod, een gerechtelijk stadionverbod of een stadionverbod als beveiligingsmaatregel, strikt verboden binnen deze voetbalperimeter op de dag en de tijdstippen zoals bepaald in artikel 1 van dit besluit.
Personen met een stadionverbod die zich, omwille van en ter gelegenheid van deze wedstrijd binnen de voetbalperimeter bevinden, kunnen door de politie verwijderd worden en/of bestuurlijk aangehouden worden overeenkomstig de modaliteiten vervat in artikel 31 van de Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
4) Ter gelegenheid van de in artikel 1 vermelde wedstrijd wordt een bezoekersperimeter in plaats gesteld. Deze bezoekersperimeter maakt integraal deel uit van de voetbalperimeter zoals bepaald in artikel 2 van dit besluit en is als dusdanig onderhevig aan de voorschriften die geformuleerd worden in artikel 3 van dit besluit.
De bezoekersperimeter is van kracht anderhalf uur voor aanvang van de wedstrijd tot een half uur na afloop van de wedstrijd.
De bezoekersperimeter bestaat uit de afgesloten parking voorzien voor de bezoekende supporters gelegen in de Northlaan te 8400 Oostende en het bezoekersvak.
5) In de bezoekersperimeter is de buscombiregeling van toepassing. Dit houdt in dat de bezoekersperimeter enkel te betreden is door personen, die in het bezit zijn van een geldig toegangsticket en aan boord zitten van een, door de bezoekende club of supportersclub van de bezoekende club, ingelegde autobus.
6) Bezoekende supporters mogen zich enkel in de bezoekersperimeter bevinden of aan boord zitten van een, door de bezoekende club of supportersclub van de bezoekende club, ingelegde autobus zolang de bus zich op de door de Lokale politie Oostende bepaalde reisroute bevinden.
7) Er mag geen opstap gebeuren op de door de bezoekende club of supportersclub van de bezoekende club ingelegde autobussen op het grondgebied van de stad Oostende.
8) Tot de bezoekersperimeter zijn enkel autobussen toegelaten die, door de lokale politiezone Oostende, in bezit gesteld zijn van een toegangsvergunning. Deze toegangsvergunning moet duidelijk zichtbaar achter de voorruit van de autobus worden bevestigd. Autobussen die niet in het bezit zijn van deze toegangsvergunning zullen de toegang tot de bezoekersperimeter worden geweigerd en zullen verplicht worden het grondgebied van de stad Oostende te verlaten.
9) Alcoholische dranken dienen voor aankomst in de voetbalperimeter in de kofferruimte geplaatst te zijn.
In voorkomend geval kunnen alcoholische dranken in beslag worden genomen, overeenkomstig de modaliteiten van de Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992.
10) De busverantwoordelijke, met name de persoon die de bus heeft ingelegd, is verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen in de artikelen 5,6,7,8 en 9.
11) Ongeacht alle andere mogelijke sancties worden de overtredingen van de bepalingen van dit besluit bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie van maximum 250,00 euro.
7) Wijkfeest Meug je gie gernoazen
Op donderdag 29 september 2022 van 08.00 uur tot dinsdag 04 oktober 2022 tot 16.00 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• Aimé Liebaertstraat, tussen de Dokter Eduard Moreauxlaan en de Jacob Besagestraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3.
2. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Aimé Liebaertstraat, tussen de Dokter Eduard Moreauxlaan en de Jacob Besagestraat.
De maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
8) #ikkoopinoostende dagen
Vanaf vrijdag 07 oktober 2022 tot en met zondag 09 oktober 2022 van 08.00 uur tot 20.00 uur:
1. Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Van Iseghemlaan, ter hoogte van huisnummer 56 (5 parkeerplaatsen);
• Kerkstraat, ter hoogte van huisnummers 11-15 (3 parkeerplaatsen);
• Leopold II- laan, tussen Marie Joséplein en Van Iseghemlaan, beide zijden rijweg.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
9) Internationale Taptoe België
Van woensdag 28 september 2022 van 06.00 uur tot en met dinsdag 04 oktober 2022 om 22.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
-
De Burgemeester heeft op 23 augustus 2022, 30 augustus 2022, 06 september 2022, 09 september 2022 Besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Sensibiliseringsacties en bezoek CEO KOTK Zorghuis Oostende op 08 september 2022;
2) De schat van Indonesië op 10 september 2022;
3) Dag aan Zee op 24 augustus 2022;
4) Verplaatsen technische voertuigen marktkramers op verschillende data;
5) Dragon Gold Cup van 20 augustus 2022 tot en met 26 augustus 2022;
6) Hondenwedstrijd gehoorzaamheid Friendly Tails op 03 september 2022;
7) Buurtfeest Kruidenstraat (erratum) op 28 augustus 2022;
8) MetaRelax Ostend Night Run op 24 september 2022;
9) Rommelmarkt vzw Azura op 18 september 2022;
10) Ostende Koerst Bidonvelo op 11 september 2022;
11) Open Monumentendag op 11 september 2022;
12) Oostendedagen OC De Schelpe op 11 september 2022;
13) Strapdag BS De Morootjes op 16 september 2022;
14) Thuiswedstrijd KVO - KAS Eurpen (combiregeling) op 10 september 2022;
15) Filmopnamen Sophie Cross Buskruiststraat op 14 september 2022;
16) Filmopnamen Sophie Cross Buskruitstraat (bis) op 16 september 2022;
17) Filmopnamen Sophie Cross Montgomerykaai op 16 september 2022;
18) Filmopnamen Sophie Cross Kursaal op 16 september 2022;
19) Filmopnamen Sophie Cross Vismijn op 12 september 2022;
20) Wijkfeest bij Marcelline op 24 september 2022;
21) Wensaanvraag op 24 september 2022;
22) Manifiesta van 16 september 2022 tot 18 september 2022;
23) Grootste braderie Belle Epoque Oostende en rommelmarkt (erratum) van 02 september tot en met 04 september 2022;
24) Politiedag op 18 september 2022;
25) Autoloze Zondag op 18 september 2022;
26) De schat van Indonesië (errratum) op 10 september 2022;
Art. 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 23 augustus 2022, 30 augustus 2022, 06 september 2022 en 09 september 2022 om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
-
De Burgemeester heeft op 26 augustus 2022 een Besluit genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van het inrichten bij hoogdringendheid met het oog op het vrijwaren van de openbare veiligheid van een tijdelijke voetgangerszone vanaf 26 augustus 2022.
Artikel 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt kennis van en bekrachtigt het Besluit die de Burgemeester heeft genomen op 26 augustus 2022 om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
Art. 72 § 2 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Art. 7 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.
De gemeenteraad heeft de begrotingswijziging dienstjaar 2022 vastgesteld op 27 juni 2022. Het besluit van de gemeenteraad werd op 14 juli 2022 overgemaakt aan gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. In het kader van het specifiek bijzonder toezicht heeft de gouverneur de begrotingswijziging 2022 goedgekeurd. Het besluit van de gouverneur van de Provincie West-Vlaanderen van 30 augustus 2022 wordt meegedeeld aan de gemeenteraad.
Volgens artikel 2 van het besluit van de gouverneur wordt een afschrift bezorgd aan de heer Bart Tommelein, burgemeester-voorzitter van de politiezone Oostende, ter mededeling aan de gemeenteraad.
Art 71 tot 75 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestuctureerd op twee niveaus.
Art 5 tot en met 15 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.
Neemt kennis van het besluit van 30 augustus 2022 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.
De Lokale Politie maakt melding van een groot aantal interventies met betrekking tot het oneigenlijk gebruik en verhandelen van lachgas. De problematiek zorgt voor overlast op het openbaar domein en heeft tal van gezondheidsrisico's voor de gebruikers zelf. Door een verbod op het oneigenlijk gebruik en het verhandelen van lachgas in te voeren, kan er opgetreden worden bij overtredingen en is er tevens de mogelijkheid om via GAS-bemiddeling door te verwijzen naar geschikte hulpverlening.
Uit het gemotiveerd verslag van de Lokale Politie blijkt dat de problematiek van lachgas op korte tijd grote proporties aangenomen heeft. Zo blijkt uit het verslag dat er voor Politiezone Oostende 62 interventies werden weerhouden waar lachgas als voorwerp voorkomt. Het verslag maakt melding van 156 in beslag genomen flessen lachgas binnen de periode van 31/05/2020 tot 25/08/2022.
Uit het verslag van de Lokale Politie is gebleken dat de problematiek rond lachgas zich voordoet op het gehele grondgebied van de Stad Oostende, alsook op verschillende tijdstippen van de dag. Het verslag verwijst vaak naar jongeren en spreekt over zowel minderjarigen als meerderjarigen.
Omwille van deze bevindingen wordt voorgesteld om een extra bepaling toe te voegen in de Stedelijke verordening betreffende orde en veiligheid, waarbij een verbod wordt opgelegd in de openbare ruimte en in private maar voor publiek toegankelijke plaatsen op:
Deze zaken zijn bij wet niet verboden. Het opnemen ervan in een stedelijke verordening toont aan dat de stad Oostende bezorgd is om het fenomeen en het probleem wil aanpakken op vlak van openbare veiligheid, maar ook op vlak van de individuele gezondheid van de gebruiker.
Oneigenlijk gebruik, bezit en verhandelen van lachgas vereist een 1-op-1-benadering, eerder dan een algemeen preventieve aanpak. Via GAS-bemiddeling kan gericht doorverwezen worden naar hulpverlenende instanties betreffende druggebruik.
De bestaande sancties op overtredingen op de stedelijke verordening zijn van toepassing, te weten:
- een gemeentelijk administratieve sanctie, met een maximum van € 250,00 voor meerderjarige overtreders
- inbeslagname van de ampullen/flessen en/of hun toebehoren.
Gezien in het politioneel verslag verwezen wordt naar jongeren, en dit melding maakt van zowel minderjarigen als meerderjarigen, wordt voorgesteld om gemeentelijke administratieve sancties toepasselijk te maken op inbreuken op de nieuwe verbodsbepalingen door minderjarigen vanaf 16 jaar. De maximale GAS-boete bedraagt in dat geval 175,00 euro.
Artikel 40, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Keurt het ontwerp van gewijzigde verordening in bijlage bij huidig besluit, genaamd ‘Stedelijke verordening betreffende orde en veiligheid versie september 2022' goed.
De N-VA-fractie wil in diverse verenigingen en instellingen de vertegenwoordiging wijzigen.
Tijdens de zitting van de Gemeenteraad van 23 mei 2022 werd Vanessa Brysse in de Algemene Vergadering van Mu.Zee vervangen door Werner Verbiest. Op dat moment was zij echter geen lid meer van de vernieuwde samenstelling van de organen van Mu.Zee (zoals goedgekeurd in de GR van 29/03/2021). Zodoende wordt deze wijziging zonder voorwerp.
Fractie N-VA stelt voor volgende mandaten te wijzigen:
instelling | vertegenwoordiger | wordt vervangen door |
Raad van Bestuur AG Renov'O | Ralph Deroo | Thomas Lanssens |
Algemene Vergadering IVOO | Maxim Donck | Werner Verbiest |
Raad voor preventie en criminaliteit | Philip Sanders | Shauny Bronders |
Milieu- en Natuurraad | Ralph Deroo | Tom Cornelissen |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare Bibliotheek | Sandra Demunyck | Werner Van Laere |
Luba Minarikova | Jurgen Christiaens |
Art. 235, 246, 434 DLB
Art. 36 huishoudelijk reglement gemeenteraad
Keurt de vervanging in volgende verenigingen en instellingen goed:
instelling | vertegenwoordiger | wordt vervangen door |
Raad van Bestuur AG Renov'O | Ralph Deroo | Thomas Lanssens |
Algemene Vergadering IVOO | Maxim Donck | Werner Verbiest |
Raad voor preventie en criminaliteit | Philip Sanders | Shauny Bronders |
Milieu- en Natuurraad | Ralph Deroo | Tom Cornelissen |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare Bibliotheek | Sandra Demunyck | Werner Van Laere |
Luba Minarikova | Jurgen Christiaens |
Naar aanleiding van een mandatenwissel binnen de fractie Vooruit zijn er enkele wijzigingen in de vertegenwoordiging in diverse verenigingen en instellingen.
Fractie Vooruit stelt voor volgende mandaten te wijzigen:
instelling | vertegenwoordiger | wordt vervangen door |
Raad van Bestuur Toerisme Oostende vzw | Raymonde Declercq | Michael Vanhee |
Raad van Bestuur AG EOS | Mohsin Abbas | Jeroen Soete |
Raad van Bestuur OVCO | Nancy Moyaert | Nancy Bourgoignie |
Commissie voor personen met een beperking | Nancy Moyaert | Peter Desnerck |
Landbouwraad | Michael Vanhee | Nathan Blondé |
Commissie Jeugd | Mohsin Abbas | Nathan Blondé |
Art. 235, 246, 434 DLB
Art. 36 huishoudelijk reglement gemeenteraad
Keurt de vervanging in volgende verenigingen en instellingen goed:
instelling | vertegenwoordiger | wordt vervangen door |
Raad van Bestuur Toerisme Oostende vzw | Raymonde Declercq | Michael Vanhee |
Raad van Bestuur AG EOS | Mohsin Abbas | Jeroen Soete |
Raad van Bestuur OVCO | Nancy Moyaert | Nancy Bourgoignie |
Commissie voor personen met een beperking | Nancy Moyaert | Peter Desnerck |
Landbouwraad | Michael Vanhee | Nathan Blondé |
Commissie Jeugd | Mohsin Abbas | Nathan Blondé |
FOD Binnenlandse Zaken lanceerde een projectoproep voor steden en gemeenten inzake de strijd tegen intrafamiliaal geweld.
De doelstellingen van het impulsproject zijn:
Er is voor het project een totaal budget voorzien van 1.500.000 euro uit het Fonds Kwetsbare Groepen. De FOD Binnenlandse sluit overeenkomsten af met de 'coördinerende' gemeenten van de vijftien geselecteerde projecten. Aan elk project wordt een forfaitair bedrag van 100.000 euro toegekend.
Stad Oostende diende samen met Stad Brugge het projectvoorstel “Vrijwillige hulpgroep ter preventie van intrafamiliaal geweld” in. Met dit projectvoorstel willen we een vrijwillige groepstraining organiseren voor plegers die nog niet onder voorwaarden staan. Naast dit nieuw laagdrempelig aanbod, wordt ook ingezet op het sensibiliseren en opleiden van professionelen die in contact komen met betrokkenen van intrafamiliaal geweld. Op die manier kunnen professionele sleutelfiguren binnen een gezin aan vroegdetectie doen en beschikken zij over de handvaten om het gesprek rond intrafamiliaal geweld aan te gaan.
Stad Oostende diende samen met Stad Brugge het projectvoorstel “Vrijwillige hulpgroep ter preventie van intrafamiliaal geweld” in. Dit project werd geselecteerd. De toegekende subsidie om het project uit te rollen, is geldig voor een periode van twee jaar te rekenen vanaf de datum van ondertekening van de overeenkomst.
Deze overeenkomst moet worden goedgekeurd en ondertekend zodat de uitwerking van het project kan worden aangevat.
Raadsbesluit van 23 mei 2022: Actieplan Intrafamiliaal Geweld
Keurt de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het impulsproject IFG goed.
FOD Binnenlandse Zaken lanceerde een projectoproep voor steden en gemeenten inzake de strijd tegen intrafamiliaal geweld.
De doelstellingen van het impulsproject zijn:
Er is voor het project een totaal budget voorzien van 1.500.000 euro uit het Fonds Kwetsbare Groepen. De FOD Binnenlandse sluit overeenkomsten af met de 'coördinerende' gemeenten van de vijftien geselecteerde projecten. Aan elk project wordt een forfaitair bedrag van 100.000 euro toegekend.
Stad Oostende diende samen met Stad Brugge het projectvoorstel “Vrijwillige hulpgroep ter preventie van intrafamiliaal geweld” in. Met dit projectvoorstel willen we een vrijwillige groepstraining organiseren voor plegers die nog niet onder voorwaarden staan. Naast dit nieuw laagdrempelig aanbod, wordt ook ingezet op het sensibiliseren en opleiden van professionelen die in contact komen met betrokkenen van intrafamiliaal geweld. Op die manier kunnen professionele sleutelfiguren binnen een gezin aan vroegdetectie doen en beschikken zij over de handvaten om het gesprek rond intrafamiliaal geweld aan te gaan.
Stad Oostende diende samen met Stad Brugge het projectvoorstel “Vrijwillige hulpgroep ter preventie van intrafamiliaal geweld” in. Dit project werd geselecteerd. Voor de concrete uitwerking van het project moet een samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Oostende en Stad Brugge goedgekeurd en ondertekend worden.
Raadsbesluit van 23 mei 2022: Actieplan Intrafamiliaal Geweld
Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Oostende en Stad Brugge in het kader van het impulsproject IFG goed.
Oostende is een superdiverse stad met meer dan 130 verschillende nationaliteiten, en bijgevolg ook heel veel verschillende talen. Jaarlijks doen verschillende organisaties en diensten, waaronder scholen, beroep op de sociale tolken van het Agentschap Integratie en Inburgering om hun dienstverlening toegankelijker te maken voor anderstaligen. Dit is een onmisbare dienstverlening, zo blijkt uit de herhaaldelijke signalen van de partners.
Het stadsbestuur sluit jaarlijks een overeenkomst met het Agentschap Integratie en Inburgering inzake de dienstverlening sociaal tolken. Hiervoor voorziet het Stadsbestuur jaarlijks een bedrag om het aanbod sociaal tolken voor diensten van het stadsbestuur en scholen in Oostende gratis te houden.
Organisaties kunnen slechts beroep doen op de telefoontolken indien het stadsbestuur, als derde betaler, een kaderovereenkomst sluit met het Agentschap Integratie en Inburgering. Voorgesteld wordt om voor de periode 2022 een overeenkomst aan te gaan met het Agentschap Integratie en Inburgering inzake het inzetten van telefoontolken en videotolken voor stadsdiensten (inclusief Sociaal Huis) en scholen op het grondgebied van Oostende.
Deze overeenkomst heeft betrekking op het integratiebeleid van de stad Oostende:
AP 0401010 het Stadsbestuur heeft een regierol inzake integratiebeleid
A04010102 de dienst Mens en Maatschappij zet een samenwerking op met partnerorganisaties in kader van het integratiebeleid.
Meerjarenplan:
Actie 242: Project- en werkingssubsidies verlenen voor projecten die het Samenleven bevorderen.
De Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het Algemeen Subsidiereglement, aangenomen door de Gemeenteraad op 27 februari 2015 zijn hier van toepassing.
Artikel 42 § 3 van het Gemeentedecreet bepaalt tenslotte dat de Gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de gemeentelijke reglement.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst inzake de dienstverlening sociaal tolken goed met het Agentschap Integratie en Inburgering.
De doelstellingen van de Europese Commissie call for proposals EuropeAid/161146/DH/ACT/Multi 'Local Authorities – Partnerships for sustainable cities' zijn het versterken van stedelijk, lokaal bestuur, het bevorderen van sociale inclusie van steden en het promoten van duurzame stedelijke ontwikkeling via reeds bestaande partnerschappen tussen stadsbesturen en partnerlanden van de EU. Eveneens moet worden gewerkt - conform de richtlijnen van de Commissie - aan promotie van multi-stakeholders en multi-sectoren, integratie van de promotie van een peer-to-peer benadering en bijdrage aan realisatie SDG 11 (Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam).
Op 21 februari 2019 diende Stad Oostende, als lead-applicant - met Banjul City Council (BCC) als co-applicant - een volledig projectvoorstel in onder deze projectoproep, op basis van het bestaande partnerschap tussen Oostende en Banjul. Op 27 juni 2019 ontving de Stad bericht van de Europese Commissie dat het ingediende projectvoorstel werd geselecteerd om een 'Grant contract' ten bedrage van 3.000.000 euro (over 36 maanden) op te maken.
Het 'EU Grant Contract' werd goedgekeurd door de Gemeenteraad op 21 oktober 2019 en ondertekend door de betrokken partijen in de loop van november 2019. Op 13 december 2019 werd de subsidie ten bedrage van 1.101.430 euro ontvangen voor het eerste werkingsjaar. Intussen werden drie schijven (2x EUR 385,000, 1x EUR 285,000) overgemaakt aan de Banjul City Council en werd door de EU Delegatie in Gambia op 3 december gecommuniceerd dat een tweede prefinanciering van EUR 1,598,570 zal worden uitbetaald aan Stad Oostende. Hierna werd in december 2021 met Collegebesluit 2021_CBS_05959 goedkeuring gegeven voor de uitbetaling van een 4de schijf. Met collegebesluit 2022_CBS_02072 werd een vijfde schijf overgemaakt dat EUR 75,321.80 bedraagt.
In de communicatie m.b.t. de uitbetaling van de tweede prefinanciering van EUR 1,598,570, liet de EU Delegatie in Gambia weten nota te nemen van de moeilijkheden en vertragingen waarmee de uitvoering van het project wordt geconfronteerd.
In gesprekken met de EU Delegatie werd de politieke context en gewijzigde operationele situatie reeds besproken. Een logisch kader evolueert mee met de uitvoering van het project. Wanneer deze wijzigingen ook concrete veranderingen inhouden op het niveau van de resultaten (veranderingen) en concrete outputs, dient een amendement ('rider') van het logisch kader en van het budget te worden aangevraagd.
In december 2021 werd een verzoek tot amendement van het budget en logisch kader ingediend. Hierop kwam er uitgebreide feedback van het EU kantoor dat er uiteindelijk voor koos om een externe evaluator het logisch kader te laten herzien. Nadat dit proces werd doorlopen, ging de EU kantoor akkoord met een herzien logisch kader.
In het verzoek tot amendement van het contract, wordt ook een voorstel tot verlenging van het EU project meegenomen. De huidige einddatum van 1 december 2022 zal na goedkeuring verlengd worden tot 31 augustus 2023. Daarna is een rapporteringsperiode voorzien tot 30 november 2023.
Het herziene logisch kader werden samen met een update van het werkplan (activiteiten per maand), een aangepaste 'Description of the Action' en aangepast budget opnieuw aan de EU ter goedkeuring voorgelegd.
* Europese Commissie : Budget line(s): BGUE-B2018-21.020802-C1-DEVCO - Reference: EuropeAid/161146/DH/ACT/Multi
* Grant contract EuropeAid project : City link Ostend - Banjul - partnership for sustainable cities - ref. 2019/408969
* Gemeenteraadsbesluit 00411 van van 21 oktober 2019
* Gemeenteraadsbesluit 00045 van 17 februari 2020 in verband met de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Oostende en Banjul City Council
* Meerjarenplanning 2020-2025 - AP 041001
§ 1. Neemt kennis van het voorstel tot amendement van het logisch kader, het budget en verlenging van het door de EU gesubsidieerde project 'City link Ostend-Banjul: partnership for sustainable city development'.
§ 2. Verleent goedkeuring voor het gewijzigde logisch kader, het budget en de verlenging van het EU project tot 30 november 2023 met inbegrip van een rapporteringsperiode van 3 maanden.
§ 3. Verleent goedkeuring voor de aanvraag van dit amendement, in lijn met Artikel 9 van de General Conditions van het Grant Contract, aan de EU Delegatie in Gambia.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied Bredene, Gistel, Ichtegem, Middelkerke, Oostende en Oudenburg, tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moeten zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moeten de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappijen aantonen dat ze zich uiterlijk op
30 juni 2023 zullen kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied met betrekking tot voormeld stappenplan (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
In de mail van 12 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappijen CVBA WoonWel, met zetel te 8400 Oostende, Stuiverstraat 401, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder het nummer 0405.255.805, de CVBA De Oostendse Haard, met zetel te 8400 Oostende, Nieuwpoortsesteenweg 205, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder het nummer 0405.277.282 en de CVBA De Gelukkige Haard, met zetel te 8400 Oostende, Seringenstraat 21A, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder het nummer 0405.260.456, wordt gevraagd om tegen uiterlijk 28 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze stad deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
Volgend traject wordt voorgesteld:
|
Neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning tot en met 30 juni 2023 van de sociale huisvestingsmaatschappijen CVBA WoonWel, CVBA De Oostendse Haard en CVBA De Gelukkige Haard.
Adviseert aan de Vlaamse Regering dat het stappenplan richting de eengemaakte woonmaatschappij, dat bij de aanvraag tot verlenging hoort, voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Bezorgt een afschrift van dit Besluit aan de aanvragers van de verlenging tot erkenning.
Artikel 41, 2de lid, 2° decreet lokaal bestuur.
Het sportcentrum De Oude Watertoren opent binnenkort zijn deuren. Voor de ingebruikname van deze site moeten een aantal zaken worden vastgelegd:
- een reglement van inwendige orde;
- een tariefreglement.
Het reglement van inwendige orde bevat het geheel van afspraken en regels over het reserveren en gebruik van de Oude Watertoren.
Ook een tariefreglement moet worden vastgelegd om de site te gebruiken. Het reglement van inwendige orde werd voor advies voorgelegd aan de Sportraad. De Sportraad gaf gunstig advies.
Meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder A 05020104.
Vlarem, artikel 5.32.9.2.2 §7 1°. De exploitant voert een reglement van interne orde om de goede exploitatie te verzekeren.
Keurt het voorstel van reglement van inwendige orde voor het gebruik van het sportcentrum De Oude Watertoren, zie bijlage “Reglement van inwendige orde de oude watertoren Oostende”, en bijhorend tariefreglement, zie bijlage “tariefreglement gebruik sportaccommodatie De Oude Watertoren Oostende ”, goed.
De ramingen van het budget moeten soms worden aangepast aan de realiteit. Een budgetwijziging zonder wijziging van het meerjarenplan moet worden meegedeeld aan het stadsbestuur dat er akte van neemt.
Conform het eredienstdecreet van 7 mei 2004, moeten de erediensten hun budgetwijziging bij het Centraal kerkbestuur binnenbrengen. De kerkfabriek Heilig Hart heeft zijn budgetwijziging ingediend via Religiopoint op 19 juli 2022. Het CKB bezorgde vervolgens de budgetwijzigingen van de eredienstbesturen gezamenlijk aan het stadsbestuur.
Met betrekking tot deze budgetwijziging 2022 heeft de bisschop van het bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan, gunstig advies gegeven op 12 juli 2022 via Religiopoint.
Deze budgetwijzigingen van de Rooms-Katholieke kerken zullen via een aktenemingsprocedure behandeld worden om een van deze redenen:
1. Het totaal aan uitgaven van een hoofdfunctie neemt niet toe en er is geen sprake van een definitieve wijziging van de financieringswijze;
2. Er is een toename in de hoofdfuncties veroorzaakt door toepassing van artikel 24 of verdiscontering. Men redeneert dat een reeds goedgekeurde investering geen twee keer goedgekeurd moet worden.
Bovendien werd de vroegere verplichting om een verschuiving van een investering naar het daaropvolgende boekjaar van eenzelfde MJP op te nemen in de actualisering van het MJP nu vervangen door een verplichte toelichting bij het desbetreffende budget.
De exploitatietoelagen (MAR 900) van de hieronder vermelde Rooms-Katholieke kerkfabrieken evolueren als volgt in de budgetwijziging 2022:
| Exploitatietoelagen Stad | Budget 2022 | Verschil | BW 2022 (MAR 900) KF | MJP 2022 |
| Heilig Hart | 83.480,02 € | - 10.976,42 € | 72.503,60 € | 141.204,62 € |
De exploitatietoelage daalt omdat er een laattijdige uitbetaling was van de laatste schijf van de exploitatietoelage van 2021. Er wordt door de Stad aangeraden aan de kerkfabrieken om nauwgezet te budgetteren. De kerkfabrieken doen dit ook door o.a. hun terugbetaling van de doorgeefleningen naar het stadsbestuur toe beter te budgetteren (MAR 250 en 216).
De investeringsrekeningen van de hieronder vermelde Rooms-Katholieke kerkfabrieken evolueren als volgt in de respectievelijke budgetwijzigingen van 2022:
| Kerkfabriek (doorgeeflening) | Budget 2022 | Wijziging | BW 2022 (MAR350) KF | MJP 2022 |
| Heilig Hart | 24.000 € | 70.150,68 € | 94.150,68 € | 24.000 € |
Kerkfabriek Heilig Hart
De investeringen die niet werden uitgevoerd in 2021 worden verschoven naar 2022 via toepassen van artikel 24.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 48-50.
Het Besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het Algemeen Reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 12 en 22-24.
Neemt akte van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Heilig Hart.
Geeft kennis van de akteneming aan de Provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur van de rooms-katholieke eredienst en het bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan.
Conform het eredienstdecreet van 7 mei 2004, moeten de erediensten hun budgetten bij het Centraal Kerkbestuur (CKB) binnenbrengen. De kerkfabrieken hebben bij het CKB hun budgetten 2023 via Religiopoint ingediend. Het CKB bezorgde vervolgens de budgetten 2023 van de eredienstbesturen gezamenlijk aan het stadsbestuur op 18 augustus 2022 zoals afgesproken.
Met betrekking tot deze budgetten 2023 heeft de bisschop van Bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan, gunstig advies gegeven op 16 augustus 2022 via de applicatie Religiopoint.
De dossiers houdende het budget 2023 werden nagekeken en bevatten volgende ramingen voor het komende boekjaar 2023 :
De Stad past het tekort bij in het exploitatiebudget van de kerkfabrieken door exploitatietoelagen (rekening 64910140) :
| Kerkfabriek | Budget 2022 na budgetwijziging | 2023 in het MJP 20-25 | Stijging/Daling | MAR 900 van het budget 2023 |
| Sint-Petrus en Paulus |
186.207,37 |
297.900 | 93.611,60 | 297.818,97 |
| Sint-Jozef |
168.027,03 |
278.293,49 | 90.820,25 | 258.847,28 |
| Sint-Antonius | 99.339,01 | 129.007,60 | 13.220,59 | 112.559,60 |
| Heilig Hart | 72.503,60 | 128.262,36 | 36.005,46 | 108.509,06 |
| Sint-Catharina | 77.015,59 | 135.704,33 | -4.623,92 |
72.391,67 |
| Sint-Jan Baptist | 199.682,59 | 404.048,08 | 96.267,41 | 295.950 |
| OLV Zandvoorde | 40.007,13 | 122.751,37 | 28.628,94 | 68.636,07 |
| Sint-Anna | 28.399,33 | 117.030 | 20.977,49 | 49.376,82 |
| Sint-Franciscus | 57.924,14 | 98.933,68 | 15.511,28 | 73.435,42 |
| Sint-Rafaël | 10.964,30 | 22.157,07 | 10.149,16 | 21.113,46 |
| OLVH Mariakerke | 202.630,13 | 280.530 | 9.136,43 | 211.766,56 |
| Totaal | 1.142.700,22 | 2.014.617,98 | 409.704,69 |
1.552.404,91 |
De exploitatietoelagen ten bedrage van 1.552.404,91 € worden voorzien in het stadsbudget 2023. Daarin zijn de terugbetalingen voor de doorgeefleningen -zowel kapitaalaflossingen als intresten ingecalculeerd.
De investeringen voorzien in de investeringsbudgetten van de kerkfabrieken:
Investeringstoelage van de stad (rekening 66410140) :
| Kerkfabriek | MAR 310 van het budget 2023 | 2023 in het MJP 20-25 | Opmerkingen |
| Sint-Petrus en Paulus | 60.000 | 60.000 |
01 Kerkfabriek Sint-Petrus en –Paulus:
Er is één investering voorzien in 2023, namelijk "werken aan het interieur van de kerk; het volledig nazicht van de elektrische installatie; de vernieuwing van de verwarming en het opfrissen van het volledige kerkgebouw".
Doorgeefleningen via de stad (rekening 29030140) :
| Kerkfabriek | Geactualiseerde B2022 | MAR 350 van het budget 2023 | MAR 350 in MJP2020-2025 |
| Sint-Petrus en Paulus | 293.669,11 | 120.000 | 120.000 |
| Sint Jozef | 387.114,67 | 0 | 20.000 |
| Sint-Antonius | 0 | 0 | 0 |
| Heilig Hart | 94.150,68 | 12.500 | 12.500 |
| Sint-Catharina | 258.678,37 | 153.900 | 153.900 |
| Sint-Jan Baptist | 541.871,56 | 6.000 | 6.000 |
| OLV Zandvoorde | 255.622,09 | 0 | 0 |
| Sint-Anna | 670.040,64 | 189.964,34 | 189.964,34 |
| Sint-Franciscus | 572.163,44 | 0 | 0 |
| Sint-Rafaël | 0 | 0 | 0 |
| OLVH Mariakerke | 1.388.413,76 | 181.200 | 181.200 |
| Totaal | 4.461.724,32 | 663.564,34 | 683.564,34 |
De investeringstoelagen ten bedrage van 663.564,34 € worden voorzien in de liquiditeitenrekening van het stadsbudget 2023. Alle investeringen per kerkfabriek zijn opgelijst in een van de bijlagen van dit besluit.
Alle doorgeefleningen van de kerken vallen binnen de grenzen van het MJP.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Neemt akte van de budgetten 2023 van de Rooms-Katholieke kerkbesturen van Sint-Petrus en Paulus, Sint-Jozef, Sint-Antonius, Heilig Hart, Sint-Franciscus, Sint-Anna, Sint-Rafaël, OLVH Mariakerke, OLV Zandvoorde, Sint-Catharina en Sint-Jan Baptist in Oostende.
Geeft kennis van deze aktenemingen aan de Provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur en Bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan.
Het kerkbestuur van de Protestantse eredienst diende op 18 augustus 2022 het volledige dossier houdende het budget 2023 in van de kerkfabriek Protestantse eredienst.
Met betrekking tot dit budget 2023 verleende de Administratieve Raad van de Protestants- Evangelische Eredienst, het erkend representatief orgaan, gunstig advies.
Het kerkbestuur van de Protestantse eredienst diende op 18 augustus 2022 het volledige dossier houdende het budget 2023 in bij het stadsbestuur van Oostende.
In de exploitatierekening wordt het tekort bijgepast door de exploitatietoelage van de Stad:
| Kerkfabriek | Geactualiseerd budget 2022 | 2023 in het MJP 20-25 | MAR 900 in budget 2023 |
| Protestantse eredienst |
13.872,42 euro |
13.549,81 euro | 13.323,18 euro |
De terugbetalingen van de kapitaalaflossingen en intresten zitten inbegrepen in de exploitatietoelage tbv 13.323,18 euro.
Er worden geen investeringen voorzien voor 2023.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Neemt akte van het budget 2023 van de Protestantse eredienst.
Geeft kennis van deze akteneming aan de Provinciegouverneur, de Protestantse eredienst en de Administratieve Raad van de Protestants- Evangelische Eredienst, het erkend representatief orgaan.
Het kerkbestuur van de Israëlitische eredienst diende op 17 augustus 2022 het volledige dossier houdende het budget 2023 in van de kerkfabriek Israëlitische eredienst.
Met betrekking tot dit budget 2023 verleende het Centraal Israëlitisch Consistorie van België, het erkend representatief orgaan, gunstig advies.
Het kerkbestuur van de Israëlitische eredienst diende op 17 augustus 2022 het volledige dossier houdende het budget 2023 in bij het stadsbestuur van Oostende.
In de exploitatierekening wordt het tekort bijgepast door de exploitatietoelage van de Stad:
| Kerkfabriek | Geactualiseerd budget 2022 | 2023 in het MJP 20-25 | MAR 900 in budget 2023 |
| Israëlitische eredienst |
44.639,79 euro |
145.251 euro | 136.752,36 euro |
De terugbetalingen van de kapitaalaflossingen en intresten zitten inbegrepen in de exploitatietoelage tbv 136.752,36 euro.
Doorgeefleningen via de Stad:
| Kerkfabriek | Geactualiseerd B 2022 | MAR 350 in budget 2023 | MAR 350 in MJP 2020-2025 |
| Israëlitische eredienst | 525.500 euro | 202.500 euro | 202.500 euro |
Er worden schilder- en decoratiewerken (tweede fase restauratiewerken) uitgevoerd in 2023 voor 265.000 euro (MAR 4101). Er zullen voor 20.000 euro erelonen uitbetaald worden (MAR 4102). Er wordt voor € 240.000 subsidies ontvangen in 2023 (MAR 3102) waarvan 216.000 euro zal gebruikt worden om het verdisconteringskrediet van 2022 van 216.000 euro terug te betalen.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Neemt akte van het budget 2023 van de Israëltische eredienst.
Geeft kennis van deze akteneming aan de Provinciegouverneur, de Israëlitische eredienst en het Centraal Israëlitisch Consistorie van België, het erkend representatief orgaan.
Beslist de Gemeenteraad van de Stad Oostende hetgeen volgt:
Art. 3 machtigt de Gemeenteraad van Oostende bovenstaande artikelen in de praktijk uit te voeren.
Per amendement werd de tekst van het voorstel tot beslissing gewijzigd in:
Eind augustus maakte de Vlaamse Radio- en Televisieorganisatie (VRT) bekend dat er een hervorming komt van de regionale ochtendblokken op Radio 2. Vanaf 2023 komt een einde aan de aparte ochtendshows voor elke provincie. Dit betekent het verdwijnen van ochtendshow “Start Je Dag” van Radio 2 West-Vlaanderen.
Het programma is ongemeen populair en de luistercijfers zijn positief. Radio 2 is de meest beluisterde en grootste zender van Vlaanderen.
De VRT haalt aan dat radio minder belangrijk wordt als bron van regionale informatie voor jongere generaties. Daartoe wil ze meer inzetten op digitale platformen.
De beslissing maakt ook deel uit van het transformatieplan.
De beslissing van de VRT doet echter de wenkbrauwen fronsen, onder meer van minstens 3 provinciegouverneurs, waaronder ook die van West-Vlaanderen. Ook de voogdijminister, de Vlaamse minister van Media Benjamin Dalle, uitte zijn ‘ongerustheid over de beslissing van de VRT tot regionale afbouw.
De indieners zijn van mening dat lokale en regionale berichtgeving essentieel is voor een openbare omroep. Dit zowel digitaal als op klassieke lineaire platformen, in het bijzonder Radio 2. Het regionale karakter behoort tot het DNA van deze radiozender. Nabijheid bij zoveel mogelijk mensen is het onderscheidend kenmerk van de radiozender en een belangrijke opdracht voor een openbare omroep.
Om die redenen stellen de indieners volgende motie voor:
Gelet op
Beslist de Gemeenteraad:
Art. 1:
Stad Oostende vraagt de gemeenteraadsvoorzitter om per schrijven onze bezorgdheid over de beslissingen rond het ochtendprogramma van Radio 2 over te maken aan de VRT, de Vlaamse Regering en de Vlaamse parlementsleden van de Commissie Media.
Wijzigt het voorstel van beslissing van het raadslid als volgt:
Eind augustus maakte de Vlaamse Radio- en Televisieorganisatie (VRT) bekend dat er een hervorming komt van de regionale ochtendblokken op Radio 2. Vanaf Begin 2023 komt een einde aan de aparte ochtendshows voor elke provincie. Dit betekent het verdwijnen van ochtendshow “Start Je Dag” van Radio 2 West-Vlaanderen.
Het programma is ongemeen populair en de luistercijfers zijn positief. Radio 2 is de meest beluisterde en grootste zender van Vlaanderen.
De VRT haalt aan dat radio minder belangrijk wordt als bron van regionale informatie voor jongere generaties. Daartoe wil ze meer inzetten op digitale platformen.
De beslissing maakt ook deel uit van het transformatieplan.
De beslissing van de VRT doet echter de wenkbrauwen fronsen, onder meer van minstens 3 provinciegouverneurs, waaronder ook die van West-Vlaanderen. Ook de voogdijminister, de Vlaamse minister van Media Benjamin Dalle, uitte zijn ‘ongerustheid over de beslissing van de VRT tot regionale afbouw.
De indieners zijn van mening dat lokaal lokale en regionale berichtgeving essentieel is voor een Publieke zender openbare omroep. Dit zowel digitaal als op klassieke lineaire platformen, in het bijzonder Radio 2. Het regionale karakter behoort tot het DNA van deze radiozender., en in het bijzonder deel uitmaakt van het DNA van Radio 2. Nabijheid bij zoveel mogelijk mensen is het onderscheidend kenmerk van de radiozender en een belangrijke opdracht voor een openbare omroep.
Om die redenen stellen de indieners volgende motie voor:
Gelet op
Beslist de Gemeenteraad:
Art. 1:
Stad Oostende vraagt de gemeenteraadsvoorzitter om per schrijven onze bezorgdheid over de beslissingen rond het ochtendprogramma van Radio 2 over te maken aan de VRT, de Vlaamse Regering en de Vlaamse parlementsleden van de Commissie Media.
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 13 juni 2022 en 12 september 2022:
270.L.223 - Leveren van netwerkcomponenten en bijbehorende software en support via perceel 5 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
270.L.224 - Leveren van DNS-licenties via perceel 6 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
130.W.599/1 - Herhalingsopdracht Adolf Buylstraat: Wegenis- en rioleringswerken in de Christinastraat (tss Langstraat en Ooststraat), Hertstraat (tss Langestraat en Adolf Buylstraat) en het Marie-Joséplein
Ongekend
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 13 juni 2022 en 12 september 2022:
270.L.223 - Leveren van netwerkcomponenten en bijbehorende software en support via perceel 5 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
270.L.224 - Leveren van DNS-licenties via perceel 6 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
130.W.599/1 - Herhalingsopdracht Adolf Buylstraat: Wegenis- en rioleringswerken in de Christinastraat (tss Langstraat en Ooststraat), Hertstraat (tss Langestraat en Adolf Buylstraat) en het Marie-Joséplein
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Communicatie van de Vlaamse overheid.
Processen-Verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering opgemaakt door Agentschap Wonen-Vlaanderen.
Burgemeesterbesluit van 04 december 2020, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Hofstraat 29 (0001-0101-0201-0301), benedenverdieping, eerste, tweede en derde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 12 augustus 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Sint-Catharinapolderstraat 29 0101, eerste verdieping.
Conformiteitsattest van 11 augustus 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 101 (0201), tweeslaapkamerappartement, leefruimte, keuken, badkamer en wc.
Conformiteitsattest van 11 augustus 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Stuiverstraat 43 (0201), tweeslaapkamerappartement, badkamer, wc, leefruimte en keuken.
Burgemeesterbesluit van 12 juli 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Vlaanderenstraat 29 (0602), zesde verdieping.
Burgemeesterbesluit van12 juli 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Sint-Antoniusstraat 1 (0202), tweede verdieping links.
Burgemeesterbesluit van 12 juli 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Torhoutsesteenweg 86 (0301), derde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 16 augustus 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Torhoutsesteenweg 209 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 16 augustus 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Jules Peurquaetstraat 85 (0101), eerste verdieping vooraan.
Conformiteitsattest van 16 augustus 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Dokter Eduard Moreauxlaan 151 (0201), leefruimte met open keuken, slaapkamer met open badkamer en apart wc.
Burgemeesterbesluit van 16 augustus 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Christinastraat 99 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 09 augustus 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 43 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 12 augustus 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Dokter Eduard Moreauxlaan 41 (0001-0101-0201-0301-0401), gelijkvloerse verdieping, eerste, tweede, derde en vierde verdieping.
Conformiteitsattest van 10 augustus 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Elisabethlaan 287 (0101), tweeslaapkamerappartement.
Burgemeesterbesluit van 15 juli 2022, houdende de opheffing van ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring na herbestemming van de woningen gelegen Plakkerstraat 40 (0001-0001), kelderverdieping en gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 19 juli 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Lindenlaan 24 (0201), tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 19 juli 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Blauwkasteelstraat 37 (0201), tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 19 augustus 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Duivenhokstraat 44 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 15 juli 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Gerststraat 128 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 15 juli 2022, houdende de bijkomende onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Gerststraat 128 (0101), duplex eerste en tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 23 augustus 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Romestraat 38 (0101), verhoogd gelijkvloerse verdieping.
Conformiteitsattest van 26 augustus 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Gerststraat 17 (0201), tweeslaapkamerappartement, leefruimte, keuken en badkamer.
Burgemeesterbesluit van 26 augustus 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Rogierlaan 41 (0601), zesde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 26 augustus 2022, houden de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Aartshertogstraat 54 (0201), tweede verdieping links.
Conformiteitsattest van 05 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Dekenijstraat 19 (0201), tweeslaapkamerappartement.
Conformiteitsattest van 07 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Dokter Verhaeghestraat 154, woning met vier slaapkamers, aparte keuken, eet- en woonkamer.
Burgemeesterbesluit van 02 september 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Fortuinstraat 3 (0301), derde verdieping links.
Burgemeesterbesluit van 02 september 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Verenigingstraat 34.
Burgemeesterbesluit van 02 september 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Leffingestraat 93 0001.
Conformiteitsattest van 02 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Wagenstraat 25, vierslaapkamerwoning.
Brief van 06 september 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur over de klacht in verband met partijpolitieke publiciteit in de brievenbus.
Proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering van 09 september 2022 over een woning gelegen Nijverheidstraat 7 (0101 - 0201).
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Processen-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Art. 333, 2de lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Neemt kennis van de mededelingen.