Terug
Gepubliceerd op 21/12/2022

2022_IP_00094 - Interpellatie van raadslid Michael Vanhee: Wat zal de Stad doen om de financiële dienstverlening aan de Oostendenaars te garanderen?

Gemeenteraad
ma 19/12/2022 - 19:00 -
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Peter Desnerck; Nathan Blondé; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Steven Nagels, Raadslid

Verontschuldigd

Bart Tommelein, Burgemeester; Gianni Cornette, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2022_IP_00094 - Interpellatie van raadslid Michael Vanhee: Wat zal de Stad doen om de financiële dienstverlening aan de Oostendenaars te garanderen? 2022_IP_00094 - Interpellatie van raadslid Michael Vanhee: Wat zal de Stad doen om de financiële dienstverlening aan de Oostendenaars te garanderen?

Motivering

Indiener(s)

Michael Vanhee

Gericht aan

Siegelinde Lacoere

Tijdstip van indienen

wo 14/12/2022 - 23:07

Toelichting

Sinds 2015 zijn bijna 4 op 10 geldautomaten in ons land voorgoed verdwenen. De banken en de grootbanken zetten massaal in op digitalisering. De COVID-19 crisis heeft dit alles nog in een stroomversnelling gebracht. 


Als fractie VOORUIT juichen we modernisering en vooruitgang zeer sterk toe. Maar niet ten koste van alles en iedereen. De digitalisering is voor heel wat mensen onder ons te snel en teveel. 


En dan heb ik het niet enkel over de ouderen onder ons. Of die zich financieel geen computer, laptop of smartphone kunnen veroorloven. Ook zij hebben direct of indirect geen toegang tot de bankapp en dus vaak ook hun eigen financiële gegevens of zelfs hun eigen geld tout-court. 


Bovendien is de technologie niet onfeilbaar. Denk maar aan de piekbelastingen van het net tijdens shoppingdagen, binnenkort is er weer zo één. Kerst komt dichterbij. De bancontacten laten het dan regelmatig massaal afweten. En dan is er natuurlijk nog cash om zowel de Oostendenaars, de tweedeverblijvers, de toeristen maar vooral de handelaars te helpen. Als er tenminste bankautomaten zijn. Maar dat is niet altijd het geval. 


Het automaat op het Wapenplein; weg. Het automaat in de Kapellestraat; weg. Het kantoor in de Nieuwe Stad; weg. De dienstverlening op de Torhoutsesteenweg; herleid tot minimum. Het enige nog overblijvende automaat op de volledige wijk OPEX/Vuurtorenwijk; gaat weg. Verrichtingen, stortingen, betalingen en geldafhalingen worden zo steeds maar moeilijker en vooral ook minder toegankelijk. 


Trop is teveel en teveel is trop. 


Banken zijn meer dan commerciële en kapitalistische instellingen. Ze hebben ook een maatschappelijke rol te vervullen. Tijdens de financiële crisis van 2008 hebben wij de banken massaal van de ondergang gered. Met ons geld. Met het belastinggeld van iedere Belg en Oostendenaar.  Het wordt tijd dat we bij hen gaan aankloppen om de rekening te vereffenen en een wederdienst te vragen. 


Ik hoop dat de Stad Oostende mij hierin bijtreedt. Daarom volgende vragen; 


1. Is er in Oostende al reeds sprake van de zogenaamde 'neutrale bankautomaten'?

2. Wanneer zijn deze er gekomen?
3. Komen er nog bij?
4. Waar?

5. Wat zal de Stad doen om de achteruitgang aan bankautomaten en een voor iedere Oostendenaar toegankelijke financiële dienstverlening tegen te gaan en aan te kaarten?

6. Zet men hierbij ook in op automaten die naast cash ook verrichtingen mogelijk maken?
7. Zal de Stad de banken hieromtrent contacteren?

8. Wanneer zal men dit doen?



Bedankt. 


Vriendelijke groeten, 



Michael Vanhee


Gemeenteraadslid VOORUIT