Vanaf 1 januari 2023 neemt de stad het parkeerbeleid in eigen handen.
Rond dit beleid hebben wij nog heel wat vragen en bedenkingen.
De stad verzamelt heel wat gegevens van de inwoners om zich te registreren voor de parkeer app. Hierbij bijvoorbeeld ook het inschrijvingsbewijs van de wagen. Gezien onlangs ook de stad Antwerpen al slachtoffer was van een cyberaanval, stellen wij ons dan ook de vraag of het nodig is dat de stad deze gegevens verzamelt en of de stad kan garanderen dat deze gegevens niet kunnen gestolen of misbruikt worden. Is dit dan ook in lijn met de gdpr wetgeving?
- Zorgkundigen kunnen geen beroep doen op een kaart voor zorgverstrekkers. Deze mensen zijn dus gebonden aan het normaal betalend parkeren. Wanneer zij bij patiënten zijn, worden ze dan ook geacht na 2u hun wagen te verplaatsen naar een andere zone. Dit is voor deze mensen zeer omslachtig en neemt veel broodnodige tijd in beslag. Voorziet de stad nog een oplossing voor deze mensen?
-Mensen met een kaart voor personen met een handicap kunnen 2 nummerplaten registreren, doch zijn mensen met een beperking veelal afhankelijk van andere om hen te helpen. In het verleden was de kaart dan ook verbonden aan een persoon en niet aan een nummerplaat. Voorziet het bestuur hier nog een wijzing in te voorzien zodat mensen met een beperking niet het slachtoffer worden van een nieuw beleid?
-Enkel inwoners van Oostende kunnen zich registreren voor een half uur gratis parkeren dit ipv de jeton. Vele personen in onze stad worden op regelmatige basis geholpen door vrienden of familie uit de buurgemeenten, die van deze jeton gebruik konden maken om met deze mensen bv om boodschappen te gaan. Wordt voor deze mensen ook nog naar een oplossing gezocht?
Technici en aannemers kunnen zich registreren om anderhalf uur te kunnen parkeren. Anderhalf uur is in vele gevallen ruim onvoldoende om een degelijke tussenkomst te doen. Anderzijds wordt hen de mogelijkheid geboden om een toch wel dure parkeerkaar van 480€ voor 6 maanden aan te schaffen. Is het bestuur bereid om deze regeling nog bij te sturen naar een meer realistische tijdspanne?
-Veel senioren kunnen niet vlot overweg met multimedia en de digitalisering. Wij denken dan ook dat heel wat mensen heel wat problemen zullen ondervinden om met de app om te gaan. Wat voorziet de stad te doen voor mensen die hier niet mee overweg kunnen?