Terug
Gepubliceerd op 19/08/2022

2022_CBS_04213 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering zones 30 in alle woonwijken - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 19/08/2022 - 09:00 -
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, wd. Burgemeester; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Philip Caestecker, Korpschef; Hannelore Hochepied, vervangend korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Charlotte Verkeyn, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2022_CBS_04213 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering zones 30 in alle woonwijken - Goedkeuring 2022_CBS_04213 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering zones 30 in alle woonwijken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In het bestuursakkoord “Allemaal Oostendenaar” werd de volgende actie opgenomen:

"145. We onderzoeken de mogelijkheid om meer zone 30 in te voeren in de wijken. We kiezen daarbij voor ‘leesbaar’ verkeer. Straten in een zone 30 moeten op elkaar aansluiten. We screenen de volledige stad en bepalen de meest wenselijke snelheid."

Aanvullend werd in het Meerjarenplan de volgende actie genoteerd:

A 03060106 - De cel mobiliteit onderzoekt de mogelijkheid om in de wijken meer zones 30 in te voeren. Daarbij kiest het bestuur voor 'leesbaar verkeer', waarbij straten in zones 30 op elkaar aansluiten. Het onderzoek maakt een analyse van de volledige stad om een inschatting te maken van de meest gewenste maximale snelheid in elke straat/wijk. Deze actie kreeg tevens een plaats in diverse actieplannen van de trajecten “Veilige Schoolomgevingen”.

Beleidscel Mobiliteit heeft haar onderzoek afgerond en vraagt goedkeuring aan het College van Burgemeester en Schepenen om een zone 30 in te voeren of de bestaande zones 30 uit te breiden voor alle woonwijken van Stad Oostende op 1 september 2022. De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies. 

Argumentatie

Een wijkbrede zone 30 biedt verschillende voordelen. 

Een lagere snelheid zorgt voor een betere luchtkwaliteit, en komt het ook de verkeersveiligheid ten goede. 

Bij een snelheid van 30 km/h bedraagt de remafstand minder dan de helft in vergelijking met een snelheid van 50 km/h. Die kortere remafstand zorgt dan weer voor een kleinere kans op verkeerongevallen, en reduceert ook sterk de kans op ernstig letsel of overlijden in geval van een verkeersongeval. 

Bovendien worden de snelheidsregimes met een wijkbrede zone 30 beter leesbaar. De kans dat snelheden niet tijdig worden aangepast wordt namelijk een stuk kleiner, wanneer er meer uniformiteit in de snelheidsregimes is. 

Dankzij de wijkbrede zone 30 worden ook schoolroutes veiliger en kunnen kinderen veiliger in hun woonbuurt spelen, wandelen en fietsen, ongeacht in welke wijk zij wonen. De maatregel kadert ook binnen de “kindnorm”, die onderdeel is van het Vlaams Verkeersveiligheidsplan.  

Tegelijk is de impact op de reistijd van gemotoriseerd verkeer verwaarloosbaar.  

Dit zorgt ervoor dat de wijken een stuk aangenamer worden om in te vertoeven. 

Bijgevolg wordt voorgesteld om op de volgende locaties zones 30 in te voeren of de aanwezige zones 30 uit te breiden (kaart in de bijlage) op 1 september 2022:

  • Acacialaan;
  • Adelaarstraat;
  • Albatrosstraat;
  • Alfons Pieterslaan;
  • Andre Choqueelstraat;
  • Arendstraat;
  • August Vermeylenstraat;
  • Beekstraat;
  • Bertha Tratsaertstraat;
  • Blauwvoetstraat;
  • Boogschutterslaan;
  • Bosweg;
  • Brigade Pironlaan;
  • Buizerdstraat;
  • Camelialaan;
  • Camiel Paepelaan;
  • Cardijnplein
  • Chrysantenstraat;
  • Clivialaan;
  • Cyclamenlaan;
  • Dokter Eduard Moreauxlaan: ventweg (gemeenteweg);
  • Dorpsstraat;
  • Duinenstraat: tussen Dorpsstraat en Troonstraat;
  • Edelweislaan;
  • Eendenlaan;
  • Eksterstraat;
  • Emiel Moysonplein;
  • Fazantstraat;
  • Fortstraat: tussen Hendrik Baelskaai en Victorialaan;
  • Frère Orbanstraat;
  • Fuutstraat;
  • Gistelsesteenweg; tussen Elisabethlaan en Frère Orbanstraat;
  • Gouwelozestraat;
  • Grachtstraat;
  • Grintweg: tussen rondpunt Zwanenlaan en Zandvoordedorpstraat;
  • Groendreef
  • Guldensporenlaan;
  • Havikstraat;
  • Heidebloemstraat;
  • Ibisstraat;
  • Jan De Clerckstraat;
  • Jan-Van-Gentstraat;
  • Kapittelstraat: tussen Zwanenlaan en Zandvoordedorpstraat;
  • Karel Goethgebeurstraat;
  • Kemmelbergstraat: tussen Leopold I-plein en Koningstraat;
  • Kerstrozenlaan;
  • Kievietstraat;
  • Klemskerkestraat; tussen Stuiverstraat en Gistelsesteenweg.
  • Koningin Astridlaan, tussen Koningstraat en Koninginnelaan, zijde die geen fietsstraat is;
  • Koninginnelaan;
  • Koningstraat: zijde die geen fietsstraat is;
  • Koolmeesstraat;
  • Korenbloemlaan;
  • Kraanvogelstraat;
  • Kreekstraat: tussen de Ringlaan en de Gouwelozestraat;
  • Krokuslaan;
  • Kwartelstraat;
  • Leffingestraat: gedeelte dat nog niet is opgenomen in zone 30;
  • Leopold II-laan: tussen Van Iseghemlaan en Vuurkruisenplein (rondpunt met Leopold III-laan en Verenigde Natieslaan);
  • Lepelaarstraat;
  • Ligusterlaan;
  • Lobelialaan;
  • Lotuslaan;
  • Manitobalaan;
  • Mariakerkelaan;
  • Meesstraat;
  • Mimosalaan;
  • Moerbeistraat;
  • Nieuwpoortsesteenweg: tussen Heilig Hartlaan en kruispunt met Torhoutsesteenweg (“Petit Paris”);
  • Oprit (straat "Oprit");
  • Orchideelaan;
  • Paardenbloemlaan;
  • Papegaaistraat;
  • Parkietstraat;
  • Parklaan;
  • Pater Pirelaan;
  • Patrijsstraat;
  • Perzikenlaan;
  • Petunialaan;
  • Prinsenlaan;
  • Reigersplein;
  • Resedalaan;
  • Rietmusstraat
  • Roekstraat;
  • Rogierlaan;
  • Roodborstjesstraat;
  • Salvialaan;
  • Seringenstraat;
  • Sleutelbloemlaan;
  • Smientstraat;
  • Sneeuwklokjeslaan;
  • Snepstraat;
  • Spechtstraat;
  • Sperwerstraat;
  • Steensedijk: tussen Torhoutsesteenweg en Nieuwpoortsesteenweg - tussen Torhoutsesteenweg en rondpunt Pensjagerstraat;
  • Stijn Streuvelslaan;
  • Stormmeeuwstraat;
  • Strobloemlaan;
  • Stromvogelstraat;
  • Stroombanklaan;
  • Stuiverstraat; volledig, deel was voorheen al zone 30
  • Taboralaan;
  • Torhoutsesteenweg: tussen Elisabethlaan en Leopold I-plein;
  • Valkstraat;
  • Van Iseghemlaan: tussen Leopold I-plein en Kursaal-Oosthelling;
  • Verlaatstraat;
  • Vicognedijk: tussen Dokter Eduard Moreauxlaan en einde bebouwde kom;
  • Victorialaan: tussen Vuurtorendok-Zuid en Liefkemoresstraat;
  • Vijverstraat;
  • Vinkenstraat;
  • Vogelzangdreef.
  • Voorhavenlaan;
  • Waterlelielaan;
  • Wingerdstraat;
  • Zandvoordedorpstraat: tussen Graanmolenstraat en bord bebouwde kom;
  • Zandvoordeschorredijkstraat: tussen Zandvoordestraat en Archimedesstraat;
  • Zandvoordestraat: tussen Ringlaan en de brug over de Gouwelozedijk (ter hoogte van straat "Gouwelozedijk");
  • Zilverlaan;
  • Zilvermeeuwstraat;
  • Zwanenlaan.

Eventuele aanwezige woonerven of voetgangerszones blijven steeds behouden. Deze bieden nog een verregaandere bescherming voor de zachte weggebruikers.

De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies.

Het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, beheerder van de Vicognedijk, verleent een positief advies. 


De maatregel ‘zone 30’ wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F4a en F4b (zoneborden);
  • grondsignalisatie op de invalswegen;
  • informatieve herhalingsborden.

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van zones 30 in alle woonwijken van Oostende goed. Een zone 30 wordt ingevoerd, of wordt uitgebreid, in de volgende straten: 

  • Acacialaan;
  • Adelaarstraat;
  • Albatrosstraat;
  • Alfons Pieterslaan;
  • Andre Choqueelstraat;
  • Arendstraat;
  • August Vermeylenstraat;
  • Beekstraat;
  • Bertha Tratsaertstraat;
  • Blauwvoetstraat;
  • Boogschutterslaan;
  • Bosweg;
  • Brigade Pironlaan;
  • Buizerdstraat;
  • Camelialaan;
  • Camiel Paepelaan;
  • Cardijnplein
  • Chrysantenstraat;
  • Clivialaan;
  • Cyclamenlaan;
  • Dokter Eduard Moreauxlaan: ventweg (gemeenteweg);
  • Dorpsstraat;
  • Duinenstraat: tussen Dorpsstraat en Troonstraat;
  • Edelweislaan;
  • Eendenlaan;
  • Eksterstraat;
  • Emiel Moysonplein;
  • Fazantstraat;
  • Fortstraat: tussen Hendrik Baelskaai en Victorialaan;
  • Frère Orbanstraat;
  • Fuutstraat;
  • Gistelsesteenweg; tussen Elisabethlaan en Frère Orbanstraat;
  • Gouwelozestraat;
  • Grachtstraat;
  • Grintweg: tussen rondpunt Zwanenlaan en Zandvoordedorpstraat;
  • Groendreef
  • Guldensporenlaan;
  • Havikstraat;
  • Heidebloemstraat;
  • Ibisstraat;
  • Jan De Clerckstraat;
  • Jan-Van-Gentstraat;
  • Kapittelstraat: tussen Zwanenlaan en Zandvoordedorpstraat;
  • Karel Goethgebeurstraat;
  • Kemmelbergstraat: tussen Leopold I-plein en Koningstraat;
  • Kerstrozenlaan;
  • Kievietstraat;
  • Klemskerkestraat; tussen Stuiverstraat en Gistelsesteenweg.
  • Koningin Astridlaan, tussen Koningstraat en Koninginnelaan, zijde die geen fietsstraat is;
  • Koninginnelaan;
  • Koningstraat: zijde die geen fietsstraat is;
  • Koolmeesstraat;
  • Korenbloemlaan;
  • Kraanvogelstraat;
  • Kreekstraat: tussen de Ringlaan en de Gouwelozestraat;
  • Krokuslaan;
  • Kwartelstraat;
  • Leffingestraat: gedeelte dat nog niet is opgenomen in zone 30;
  • Leopold II-laan: tussen Van Iseghemlaan en Vuurkruisenplein (rondpunt met Leopold III-laan en Verenigde Natieslaan);
  • Lepelaarstraat;
  • Ligusterlaan;
  • Lobelialaan;
  • Lotuslaan;
  • Manitobalaan;
  • Mariakerkelaan;
  • Meesstraat;
  • Mimosalaan;
  • Moerbeistraat;
  • Nieuwpoortsesteenweg: tussen Heilig Hartlaan en kruispunt met Torhoutsesteenweg (“Petit Paris”);
  • Oprit (straat "Oprit");
  • Orchideelaan;
  • Paardenbloemlaan;
  • Papegaaistraat;
  • Parkietstraat;
  • Parklaan;
  • Pater Pirelaan;
  • Patrijsstraat;
  • Perzikenlaan;
  • Petunialaan;
  • Prinsenlaan;
  • Reigersplein;
  • Resedalaan;
  • Rietmusstraat
  • Roekstraat;
  • Rogierlaan;
  • Roodborstjesstraat;
  • Salvialaan;
  • Seringenstraat;
  • Sleutelbloemlaan;
  • Smientstraat;
  • Sneeuwklokjeslaan;
  • Snepstraat;
  • Spechtstraat;
  • Sperwerstraat;
  • Steensedijk: tussen Torhoutsesteenweg en Nieuwpoortsesteenweg - tussen Torhoutsesteenweg en rondpunt Pensjagerstraat;
  • Stijn Streuvelslaan;
  • Stormmeeuwstraat;
  • Strobloemlaan;
  • Stromvogelstraat;
  • Stroombanklaan;
  • Stuiverstraat; volledig, deel was voorheen al zone 30
  • Taboralaan;
  • Torhoutsesteenweg: tussen Elisabethlaan en Leopold I-plein;
  • Valkstraat;
  • Van Iseghemlaan: tussen Leopold I-plein en Kursaal-Oosthelling;
  • Verlaatstraat;
  • Vicognedijk: tussen Dokter Eduard Moreauxlaan en einde bebouwde kom;
  • Victorialaan: tussen Vuurtorendok-Zuid en Liefkemoresstraat;
  • Vijverstraat;
  • Vinkenstraat;
  • Vogelzangdreef.
  • Voorhavenlaan;
  • Waterlelielaan;
  • Wingerdstraat;
  • Zandvoordedorpstraat: tussen Graanmolenstraat en bord bebouwde kom;
  • Zandvoordeschorredijkstraat: tussen Zandvoordestraat en Archimedesstraat;
  • Zandvoordestraat: tussen Ringlaan en de brug over de Gouwelozedijk (ter hoogte van straat "Gouwelozedijk");
  • Zilverlaan;
  • Zilvermeeuwstraat;
  • Zwanenlaan.

Eventuele aanwezige woonerven blijven steeds behouden. Deze bieden nog een verregaandere bescherming voor de zachte weggebruikers.

De maatregel ‘zone 30’ wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F4a en F4b (zoneborden);
  • grondsignalisatie op de invalswegen;
  • informatieve herhalingsborden.