Terug
Gepubliceerd op 29/06/2022

2022_GR_00192 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/06/2022 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Arne Deblauwe, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2022_GR_00192 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring 2022_GR_00192 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

 

 

Aanleiding en context

Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat er:

  • voor commissaris van politie, bestaande uit 14 betrekkingen, er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan door het niet invullen van de voorgaande vacatures.
  • voor hoofdinspecteur van politie, bestaande uit 54 betrekkingen,  er 2 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het vertrek via mobiliteit.
  • voor inspecteur van politie, bestaande uit 214 betrekkingen, er 16 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door de uitbreiding van de personeelsformatie, het niet invullen van voorgaande vacatures, alsook het vertrek via mobiliteit.  
  • voor agent van politie, bestaande uit 24 betrekkingen,  er 6 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van voorgaande vacatures.
  • voor consulent, bestaande uit 16 betrekkingen, er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan ingevolge een formatiewijziging. 
  • voor vakman, bestaande uit 2 betrekkingen, er 2 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door een pensionering en een formatiewijziging. 

De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.

Argumentatie

    • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
        • 5 agenten van politie voor de Wijkpolitie;
        • 1 agent van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
        • 3 inspecteurs van politie voor het Aangiftebureau;
        • 6 inspecteurs van politie voor de Interventiepolitie;
        • 1 inspecteur van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
        • 5 inspecteurs van politie voor de Wijkpolitie (algemeen profiel); 
        • 1 inspecteur van politie voor de Opsporingspolitie (sectie jeugdcriminaliteit)
        • 1 hoofdinspecteur van politie voor het Aangiftebureau;
        • 1 hoofdinspecteur van politie voor het STIP;
        • 1 commissaris van politie voor de Interventiepolitie;
        • 1 consulent voor de dienst Garage;
        • 1 vakman voor de dienst Gebouwenbeheer;
        • 1 vakman voor de dienst Garage
      • Voor wat betreft de samenstelling van de selectiecommissie voor de bovenstaande vacatures zijn de artikelen VI.II.41, VI.II.44, VI.II.61 en VI.II.63 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten van toepassing.

    De Gemeenteraad is bevoegd om deze selectiecommissies samen te stellen.

    • Het is opportuun om de operationele vacatures en die van vakman open te stellen in de mobiliteit 2022-03. Voor de vacatures die niet via de mobiliteit ingevuld kunnen worden, wordt beroep gedaan op de statutaire werving. 

    Het is opportuun om de vacature van consulent voor de dienst Garage open te stellen via dringende externe werving conform artikel

    4.1.37.

    • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
        • Voor de betrekkingen van agent van politie: 
            • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
        • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie;
            • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
            • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
        • Voor de betrekkingen van commissaris van politie;
            • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie
            • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
        • Voor de betrekking van consulent:
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor de niveaus B en C van de lokale politie;
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

     

        • Voor de betrekking van vakman:
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Juridische grond

  • De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.

  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

  • De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het kader van de mobiliteit nr. 2022-03 worden volgende betrekkingen vacant verklaard:

  • 5 agenten van politie voor de Wijkpolitie;
  • 1 agent van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
  • 3 inspecteurs van politie voor het Aangiftebureau;
  • 6 inspecteurs van politie voor de Interventiepolitie;
  • 1 inspecteur van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
  • 5 inspecteurs van politie voor de Wijkpolitie (algemeen profiel); 
  • 1 inspecteur van politie voor de Opsporingspolitie (sectie jeugdcriminaliteit)
  • 1 hoofdinspecteur van politie voor het Aangiftebureau;
  • 1 hoofdinspecteur van politie voor het STIP;
  • 1 commissaris van politie voor de Interventiepolitie;
  • 1 consulent voor de dienst Garage;
  • 1 vakman voor de dienst Gebouwenbeheer;
  • 1 vakman voor de dienst Garage

Volgende selectiemodaliteiten worden gehanteerd:

      • Voor de betrekkingen van agent van politie: 
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
      • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie;
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
      • Voor de betrekkingen van commissaris van politie;
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
        • Voor de betrekking van consulent:
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor de niveaus B en C van de lokale politie;
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
      • Voor de betrekkingen van vakman;
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Artikel 2

In het kader van de dringende externe werving worden de volgende betrekkingen vacant verklaard:

  • 1 consulent voor de dienst Garage 

Volgende selectiemodaliteiten worden gehanteerd:

  • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor de niveaus B en C van de lokale politie
  • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Artikel 3

Het besluit wordt meegedeeld aan DRP.