De Vlaamse overheid is bezig met een algemeen platform voor de aanvraag en afgifte van notariële inlichtingen. De Stad Oostende maakt deel uit van de pilootgemeenten voor dit systeem. Ook de betalingen zullen in een later stadium via dit Vastgoedinformatieplatform (VIP) verlopen.
Het probleem is dat het tarief van de notariële inlichtingen momenteel vervat is in de belastingverordening op de afgifte van administratieve documenten onder artikel 2 punt g).
Blijkbaar is dit stricto senso een retributie en geen contante belasting en moet hiervoor een retributiereglement worden opgemaakt.
Het Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2019, houdende de aanneming van de Belastingverordening op de afgifte van administratieve documenten voor de periode van 01 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Het Gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021, houdende de wijziging van de Belastingverordening op de afgifte van administratieve documenten
De Stad Oostende is één van de pilootgemeenten in het Vastgoedinformatieplatform (VIP) voor de aanvraag en afgifte van notariële inlichtingen.
In de belastingverordening op de afgifte van administratieve documenten wordt in artikel 2 punt g) onder kosten allerlei - inlichtingenformulier vastgoedinformatie, inclusief plannen- en vergunningenregister - onttrokken van deze verordening en ondergebracht in een retributiereglement.
Het tarief van 104,50 euro wordt overgenomen uit de belastingverordening op de afgifte van administratieve documenten naar het nieuw retributiereglement op het afleveren van vastgoedinformatie.
Het tarief wordt geïndexeerd aan de hand van de index van de consumptieprijzen.
Om de index vanaf 2023 te berekenen wordt beroep gedaan op de gegevens op de website van de Federale Overheidsdienst Economie (hhtp://statbel.fgov.be/nl:themas/consumptieprijzen).
Bij de berekening van de tarieven op basis van de index is het aangewezen om afrondingsregels toe te passen.
Rekening houdend met de toestand van de stadsfinanciën.
Er wordt verwezen naar de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, houdende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
Neemt de Retributieverordening op het afleveren van vastgoedinformatie zoals opgenomen in bijlage (GR 2022 - Retributieverordening op het afleveren van vastgoedinformatie) aan voor de periode vanaf 01 juli 2022 tot en met 31 december 2025.