Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
De heer René Wyffels diende op 05 juni 2022 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende omtrent de fietszone in het centrum en heeft meer bepaald volgende vragen:
Wanneer werd een verkeersdeskundige aangesteld voor den objectieve analyse van de mogelijkheden tot omvormen naar een fietszone?
Indien een verkeersdeskundige werden aangesteld over de omvorming tot fietszone, waar kunnen wij dit verslag inkijken?
Zal de stad Oostende een grondige analyse maken met de focus op verkeersongevallen in de fietszone en deze vergelijken met de situatie voor de omvorming. Zodat de gemeenteraad een analyse kan maken?
Gelet op de gevaarlijke verkeersituatie aan het speelplein Stormvogelstraat, waar wij de informatie kregen dat er een verkeersdeskundige werd aangesteld. Is de verkeersdeskundige inmiddels aangesteld en wat is zijn analyse?
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 17.06.2022:
Beleidscel Mobiliteit van Stad Oostende (mobiliteitsambtenaar en fietsambtenaar) en de Lokale Politie Oostende (cel Verkeersbeleid) analyseerden de omgeving. Dit is een onderdeel van de reguliere beleidswerking.
/
Beleidscel Mobiliteit en de Lokale Politie monitoren de situatie nauwgezet. Een evaluatie zal worden uitgevoerd – mobiliteitsmaatregelen dienen minstens 6 maanden tot 1 jaar worden ingevoerd vooraleer er een correcte effectenanalyse kan worden opgemaakt.
Wij zijn niet op de hoogte van een melding inzake verkeersonveiligheid op deze situatie.
Deze vraag vormt het voorwerp van verder onderzoek en wordt samen met de Lokale Politie onderzocht.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer R. Wyffels van 05 juni 2022, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, over fietszone.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 17.06.2022, waarvan kopie in bijlage (2022_CBS_03179) :
Beleidscel Mobiliteit van Stad Oostende (mobiliteitsambtenaar en fietsambtenaar) en de Lokale Politie Oostende (cel Verkeersbeleid) analyseerden de omgeving. Dit is een onderdeel van de reguliere beleidswerking.
/
Beleidscel Mobiliteit en de Lokale Politie monitoren de situatie nauwgezet. Een evaluatie zal worden uitgevoerd – mobiliteitsmaatregelen dienen minstens 6 maanden tot 1 jaar worden ingevoerd vooraleer er een correcte effectenanalyse kan worden opgemaakt.
Wij zijn niet op de hoogte van een melding inzake verkeersonveiligheid op deze situatie.
Deze vraag vormt het voorwerp van verder onderzoek en wordt samen met de Lokale Politie onderzocht.
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer R. Wyffels hiervan op de hoogte te brengen.