In 1972 werd de ‘Nieuwe Stad’ gebouwd. De Oostende Haard en De Gelukkige Haard traden samen op als bouwheer. De bestaande gebouwen zijn verouderd en dringend aan renovatie of vervanging toe. Ervaring leert dat de kosten voor renovatie van soortgelijke gebouwen al snel oploopt tot 98% van de kostprijs van nieuwbouw. Dit vaak zonder de structurele problemen in de gebouwen op te lossen. Via de procedure van Open Oproep werd een ontwerper aangeduid op basis van een projectvoorstel. Het voorstel houdt in dat de bestaande gebouwen worden vervangen door nieuwe appartementsgebouwen. De ruimte tussen de gebouwen wordt ingekleed als gemeenschappelijke open ruimte.
Het projectvoorstel dat weerhouden werd is echter niet realiseerbaar doordat het in strijd is met het onderliggend BPA dat van kracht is op de percelen. Om dit mogelijk te maken wordt een planningsinitiatief ondernomen. Dit houdt in dat een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan wordt opgemaakt. Om de procedure hiertoe op te starten werd een startnota- en procesnota opgemaakt. De procedure werd opgestart. Op heden is het openbaar onderzoek afgesloten, en heeft de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) alle adviezen en bezwaren verzameld en geëvalueerd zoals de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) voorschrijft in art. 2.2.21 §5. Deze paragraaf stelt dat de GECORO na het afsluiten van het openbaar onderzoek 90 dagen heeft om de adviezen en bezwaren te bundelen en te evalueren, deze door te sturen aan het college.
Het openbaar onderzoek werd conform de bepalingen in de VCRO met betrekking tot de geïntegreerde planprocedure ingericht en liep van 14/03/2022 tot en met 13/05/2022. De gemachtigd ambtenaar stelt vast dat het openbaar onderzoek verliep volgens de richtlijnen van de procedure en op 16/05/2022 correct afgesloten werd. Het openbaar onderzoek leverde achttien bezwaarschriften op, waarvan vier unieke. De bezwaren worden gebundeld in het advies van de GECORO.
Het openbaar onderzoek leverde twee adviezen op, respectievelijk van de provincie West-Vlaanderen en van het departement Omgeving Vlaanderen. De adviezen worden gebundeld in het advies van de GECORO.
De GECORO verleende op 06/09/2022 een advies. Door onvoorziene omstandigheden (tijdens de zittingen van 28/06/2022 en 26/07/2022 werd het quorum niet gehaald) werd hiermee de termijn van 90 dagen na de datum van afsluiten openbaar onderzoek overschreden. Echter voorziet de VCRO dat de gemeenteraad alsnog met deze adviezen rekening kan houden.
De gemeenteraad heeft na het afsluiten van het openbaar onderzoek 180 dagen om het RUP definitief vast te stellen. Deze termijn vervalt op 09/11/2022. De VCRO stelt dat 'Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld'.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Nieuwe Stad bestaat in deze fase uit:
Het advies van de GECORO naar aanleiding van het openbaar onderzoek, dat gebaseerd is op de geformuleerde bezwaren en de geformuleerde adviezen van het Departement Omgeving Vlaanderen en van de provincie West-Vlaanderen, werden doorgevoerd in het plan. Daarmee komt de ontwerper tegemoet aan de gegronde bezwaren en de opmerkingen vanuit de hogere overheden.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Nieuwe Stad heeft de geïntegreerde planprocedure doorlopen en is op heden klaar voor definitieve vaststelling.
Artikel 2.2.1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Raamovereenkomst AGSO/STAD
Keurt het - volgens het advies van de GECORO bijgestelde - ontwerp van het RUP Nieuwe Stad, haar grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, procesnota en toelichtingsnota goed.
Stelt het RUP Nieuwe Stad definitief vast en geeft opdracht om het RUP Nieuwe Stad per beveiligde zending te bezorgen aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en aan het Departement Omgeving Vlaanderen.