De maand van de vrije tijd . Wie kon hier nog naast kijken . Tussen 15 augustus en 30 september werden overal in het Oostendse straatbeeld de gezichten achter de vele verenigingen getoond op grote affiches en spandoeken. Wie wou kennismaken met deze sport-, cultuur- en jeugdverenigingen kon gedurende deze periode deelnemen aan tal van gratis activiteiten, kennismakingsmomenten, leerrijke workshops, bijzondere expo’s en sportieve uitdagingen.
Mijn vraag is de volgende :
Hoe werd dit geëvalueerd ?
De as van de Konterdam naar de Vuurtorenwijk is een heel drukke lijn geworden voor fietsers, voetgangers en lopers. Dat is op zich een succes. Heel veel van de passage betreft ook schoolkinderen. Het stuk tussen de lichten aan de Prins Albertlaan en de Blauwe Bruggen is door de drukte op veel momenten problematisch. Dat komt onder meer doordat het voetgangers - en lopersverkeer op dat stuk niet gescheiden is van het fietsersverkeer, wat in minder drukke tijden geen al te grote problemen stelde. Een gelijkaardig fenomeen stelt zich voor het verkeer dat voor de Blauwe Bruggen rechts afslaat (of vanuit de omgekeerde richting), waar ook de passage druk is geworden en waar door onder meer frequente werken gevaarlijke situaties ontstaan voornamelijk voor de fietsers.
Vandaar de volgende vragen :
- acht het stadsbestuur het nodig en nuttig om deze situaties onder de loep te nemen?
- zijn er al ideeën of plannen bezig om de situaties aan te passen?
- ziet het stadsbestuur een mogelijkheid om het fietsers- en voetgangersverkeer te scheiden op dat traject aan de Blauwe Bruggen?
John Crombez
Na de zware gasontploffing blijven onze gedachten bij de slachtoffers, hun naasten en collega's.
Ook de handelaars, bewoners en eigenaars van getroffen buurt moeten deze ramp verwerken.
Naast de economische gevolgen, worden velen geconfronteerd met stress en heel wat praktische beslommeringen en bijkomende administratie .
Is de stad bereid om een taskforce op te richten die bewoners, handelaars en eigenaars in de getroffen zone:
-informeert rond hun rechten en te ondernemen stappen;
- die hun ondersteunt om hun rechten af te dwingen ;
- en ingediende dossiers administratief mee opvolgt ?
Verantwoording: Onlangs mochten we via de media vernemen dat heel wat gemeenten, zoals bijvoorbeeld Turnhout, wegens de onvoorspelbare energiekosten en de meerdere indexaties van de lonen op hun tandvlees zitten en overgaan tot naakte ontslagen van gemeentepersoneel. Dit veroorzaakt ongerustheid bij ons stadspersoneel.
Vragen:
1) Hoe zal de stad de kost van de enorm stijgende energie-en personeelskosten opvangen ?
2) Dient het stadspersoneel te vrezen voor ontslagen ?
3) Zou de extra subsidie die de stad krijgt van de Vlaamse regering ten belope van 504.986 € om het samenleven in diversiteit te bevorderen niet beter aangewend worden om te verhelpen aan de stijgende energie- en personeelskosten ?
Beste,
Maandag laatstleden hebben we dit onderwerp in de raadscommissies reeds besproken.
Het voortbestaan van Medios is voor onze fractie VOORUIT van cruciaal belang. Niet alleen voor de prachtige werking ervan maar des te meer voor de kansarmen die hier volop gebruik van maken. In tijden van crisis moet dit op een werkbare manier kunnen blijven bestaan.
-Stand van zaken
met vriendelijk groeten en dank
Karel Labens
Motivatie: Op sociale media en in de pers wordt melding gemaakt van klachten van appartementsbewoners in de residenties op de Oosteroever omtrent geluidsoverlast en draaiende motoren op de Hendrik Baelskaai. De bedoeling van de inplanting van appartementsgebouwen op de Oosteroever in het kader van een maritieme beleving was juist te maken dat er een gezond evenwicht zou bestaan tussen wonen en maritieme activiteiten, die al jaren aldaar actief waren.
Vragen:
1) Is het nodig dat de vissersschepen aan de Hendrik Baelskaai hun motor moeten uitlaten ?
2) Kan er niet meer ruimte voorzien worden voor maritieme werkzaamheden ?
3) Zijn er al regelmatig klachten ingediend door appartementsbewoners ? Zo ja, waarover ? Over hoeveel klachten gaat het ? Gaat het steeds over dezelfde personen ?
Beste
afgelopen weken waren er opnieuw enkele accidenten op de kruising van Elisabethlaan met de Gistelsesteenweg. Daaruit blijkt wederom dat dit een zwart knooppunt blijft in onze stad. Graag had ik vernomen welke maatregelen er zullen getroffen worden om dit kruispunt veiliger te maken.
met vriendelijke groeten
Nathan
Het aantal kinderopvangplaatsen in Oostende is de afgelopen jaren aan het afnemen nadat er jarenlang plaatsen zijn bijgekomen.
1) Hoe groot schat het stadsbestuur de nood aan kinderopvang in Oostende in?
2) Welk aanbod (hoeveel plaatsen) aan kinderopvang in Oostende stelt het stadsbestuur zich tot ambitie
3) Welke acties zal ze ondernemen om het tekort aan plaatsen weg te werken?
-
1) Weekwatchers Radio 2 week 4 oktober van 28 oktober 2022 tot 29 oktober 2022
2) Weekwatchers Radio 2 week 1 november van 04 november 2022 tot 05 november 2022
3) Weekwatchers Radio 2 week 2 november van 11 november 2022 tot 12 november 2022
4) Weekwatchers Radio 2 week 3 november van 18 november 2022 tot 19 november 2022
5) Voordracht rouwmythen OC Oud Hospitaal op 10 november 2022.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur.
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt de volgende verkeersmaatregelen aan:
1) Weekwatchers Radio 2 week 4 oktober
Van vrijdag 28 oktober 2022 om 12.00 uur tot zaterdag 29 oktober 2022 om 13.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Romestraat, aan beide zijden tussen de Alfons Pieterslaan en de Amsterdamstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2) Weekwatchers Radio 2 week 1 november
Van vrijdag 04 november 2022 om 12.00 uur tot zaterdag 05 november 2022 om 13.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Romestraat, aan beide zijden tussen de Alfons Pieterslaan en de Amsterdamstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
3) Weekwatchers Radio 2 week 2 november
Van vrijdag 11 november 2022 om 12.00 uur tot zaterdag 12 november 2022 om 13.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Romestraat, aan beide zijden tussen de Alfons Pieterslaan en de Amsterdamstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
4) Weekwatchers Radio 2 week 3 november
Van vrijdag 18 november 2022 om 12.00 uur tot zaterdag 19 november 2022 om 13.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Romestraat, aan beide zijden tussen de Alfons Pieterslaan en de Amsterdamstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3
5) Voordracht rouwmythes OC Oud Hospitaal
Op donderdag 10 november 2022 van 08.00 uur tot 17.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Jules Peurquaetstraat , zijde onpare nummers, vanaf het huisnummer 73, over de lengte van 4 meter, in de richting Alfons Pieterslaan.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
-
De Burgemeester heeft voor de hierna vermelde manifestaties op 13 september 2022, 16 september 2022, 20 september 2022, 23 september 2022, 27 september 2022, 30 september 2022 en 04 oktober 2022 Besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) 34ste Jeugdtriatlon op 24 september 2022;
2) Wijkfeest bij Marcelline op 24 september 2022;
3) Navy Academy op 15 september 2022;
4) Wijkfeest bij Marcelline (erratum 2) op 24 september 2022;
5) Straatfeest 60 jaar De Brem op 30 september 2022;
6) Schoolfeest Heilig Hartschool op 09 oktober 2022;
7) #ikkoopinoostende-dagen (erratum) van 07 oktober 2022 tot en met 09 oktober 2022;
8) Loopwedstrijd OLVO Gerststraatloop op 07 oktober 2022;
9) Belgisch Open Blokart kampioenschap van 01 oktober 2022 tot en met 02 oktober 2022;
10) Running out of time op 10 oktober 2022;
11) Zandvoorde Kerremesse van 07 oktober 2022 tot 09 oktober 2022.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993 houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratie toezicht op de gemeenten.
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 13 september 2022, 16 september 2022, 20 september 2022, 23 september 2022, 27 september 2022, 30 september 2022 en 04 oktober 2022.
Stuurt een afschrift van dit Besluit aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
-
De Burgemeester heeft op 13 september 2022, 23 september 2022, 27 september 2022, 04 oktober 2022 Besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
- de tweewekelijkse boerenmarkt Mariakerke;
- verplaatsen markt door Oktoberkermis;
- parkeermaatregelen en spelen van muziek Oktoberfoor 2022;
- Oktoberfoor 2022 (erratum).
Artikel 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt kennis van en bekrachtigt het Besluit die de Burgemeester heeft genomen op 13 september 2022, 23 september 2022, 27 september 2022, 04 oktober 2022 om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
Door een decretale beslissing die bepaalt dat distributienetbeheerders in aaneengesloten zones moeten werken, komt de gemeente De Haan in een scharnierpositie terecht. Artikel 4.1.1. van het Energiedecreet stelt dat de VREG een rechtspersoon aanwijst die belast is met het beheer van het elektriciteits- en aardgasdistributienet voor een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied van minstens 200.000 aangesloten afnemers. De Haan is momenteel aangesloten bij Gaselwest, waardoor deze niet gelegen is in een aaneensluitend afgebakend gebied zoals voorzien in het decreet.
De Gemeenteraad van De Haan besliste in zitting van 15 september 2022 om de overstap naar de distributiebeheerder Imewo goed te keuren, op voorwaarde dat de gemeente Bredene en de Stad Oostende zich akkoord verklaren met de voorgestelde compensatieregeling. Door de overstap van De Haan naar Imewo betekent dit een vermindering van haar dividend voor gas en elektriciteit van +- 133.000 euro per jaar. De inwoners van De Haan zullen door deze overstap minder betalen, waar daarentegen de gemeentekas van De Haan wel een verlies lijdt.
Fluvius deed een voorstel waar de Stad Oostende en de gemeente Bredene De Haan (deels) zouden compenseren, wanneer De Haan zou overstappen naar Imewo.
Het compensatievoorstel houdt in dat De Haan bereid is de helft van het verlies zelf te dragen als de stad Oostende en de gemeente Bredene de andere helft voor hun rekening nemen. Het voorstel zou verdeeld worden op basis van de verdeelsleutel 'aantal inwoners'. Deze compensatie is slechts voor de duur van één legislatuur, en dit met ingang vanaf 2025.
Concreet neemt De Haan een verlies van 66.500 euro per jaar op zich en zullen de stad Oostende en de gemeente Bredene samen de andere 66.500 euro (per jaar) dragen. Over de hele volgende legislatuur gespreid bedraagt dit voor De Haan een bedrag van 399.000 euro, voor de stad Oostende en Bredene samen is dit hetzelfde bedrag.
Rekening houdende met de verdeelsleutel 'aantal inwoners' bedraagt de jaarlijkse bijdrage voor de stad Oostende 53.200 euro per jaar of 318.000 euro over de legislatuur 2025-2030. De gemeente Bredene staat 13.300 euro per jaar af of 79.800 euro over de legislatuur 2025-2030.
Artikel 40 en 41 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 4.1.1 Energiedecreet
Keurt het voorstel op basis van de verdeelsleutel "aantal inwoners" om bij te dragen aan De Haan door de overstap naar distributienetbeheerder Imewo goed, onder voorwaarde dat de gemeente Bredene zich ook met dit compensatievoorstel akkoord verklaart.
Er dient een aanvulling van de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein te gebeuren door het opstarten van de markten enerzijds op het Sint-Antoniusplein en anderzijds op het Mariakerkeplein. Zowel de plaatsen van de markt als de tarieven dienen opgenomen te worden in het reglement.
Naar analogie van de reeds opgenomen markten in het reglement dienen voor de markten op het Sint-Antoniusplein en op het Mariakerkeplein tarieven voor een dag en voor jaarabonnementen te worden bepaald.
De tarieven per strekkende meter voor het Sint-Antoniusplein en op het Mariakerkeplein worden bepaald op 4,00 euro per dag, 168,00 euro voor een jaarabonnement één dag per week en 123,00 euro voor een jaarabonnement per bijkomende dag in dezelfde week.
De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de index van de consumptieprijzen.
Om de index vanaf 2022 te berekenen wordt beroep gedaan op de gegevens op de website van de Federale Overheidsdienst Economie (http://statbel.fgov/nl:themas/consumptieprijzen).
Bij de berekening van de tarieven op basis van de index is het aangewezen om afrondingsregels toe te passen.
Rekening houdend met de toestand van de stadsfinanciën.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van het Agentschap voor Binnenlands bestuur, houdende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Zijn Besluit van 14 december 2019, houdende de aanneming van de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein.
Zijn Besluit van 28 september 2020, houdende de wijziging van de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein.
Zijn Besluit van 31 mei 2021, houdende de wijziging van de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein.
Zijn Besluit van 21 februari 2022, houdende de wijziging van de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein.
Keurt de gewijzigde Belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein zoals opgenomen in bijlage (GR 2022 - wijz. belastingverordening) goed.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurde op 14 oktober 2022 de organisatie van de kerstversieringswedstrijd Oostende Fonkelt in 2022-2023 goed.
Met de organisatie van deze wedstrijd willen we de kerst- en eindejaarssfeer binnenbrengen in alle hoeken van de stad en de betrokkenheid en sociale cohesie in de wijken verhogen. Daarom kunnen alle Oostendenaars deelnemen, door hun gevel, balkon, voortuin, voordeur en/of ramen sfeervol en creatief te versieren. Bovendien sporen we alle Oostendenaars aan om voor hun favoriete kerstversiering te stemmen. Met de energiecrisis in het achterhoofd focussen we nog meer op creativiteit in plaats van op verlichting.
De wedstrijd staat open voor Oostendse particulieren en voor erkende Oostendse verenigingen, vzw’s, musea, scholen, kinderdagverblijven, woonzorgcentra, bewonersverenigingen en andere feitelijke verenigingen. Hiertoe zijn twee wedstrijdreglementen opgemaakt. Aan de Gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor deze reglementen (zie bijlagen).
.
Keurt het reglement 'Oostende Fonkelt' voor Oostendse verenigingen (als bijlage) goed.
Keurt het reglement 'Oostende Fonkelt' voor Oostendse particulieren (als bijlage) goed.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van dit besluit.
De Stad is eigenaar van het perceel grond gelegen op het Mispelplein, bij het Kadaster gekend in de 9de afdeling met nummer 725B met een oppervlakte van 3.500m². De Stad is eigenaar van het perceel geworden ingevolge de vereffening van het Autonoom Gemeentebedrijf Grond- en Bouwbeleid (AGGB). De Stad is na de ontbinding en vereffening van het AGGB in alle rechten en verplichtingen getreden, waaronder ook in het dossier van het Mispelplein.
De Raad van Bestuur van het AGGB keurde op 21 december 2018 de overeenkomst goed met 'Familiehulp vzw' en 'Familiehulp Kinderopvang de Speelboom vzw' met het oog op de realisatie van een kinderdagverblijf op de site van het Mispelplein respectievelijk het inhuurnemen van het pand in de Elisabethlaan 252 te Oostende. Het inhuurnemen van het gebouw in de Elisabethlaan 252 maakt geen deel uit van huidig besluit.
In voornoemde overeenkomst werd vastgelegd dat Familiehulp vzw en Familiehulp Kinderopvang de Speelboom vzw een maximale oppervlakte van 2.304m² in erfpacht zullen nemen. Voornoemde vzw's organiseerden, via de Vlaamse Bouwmeester, een wedstrijd om een ontwerper aan te stellen. Het AGGB voorzag een zone van 3.500m² (zie 'plan zone Mispelplein.pdf' in bijlage) waarbinnen het project kan gerealiseerd worden.
In de voornoemde overeenkomst uit 2018 (punt A.1) verbinden het AGGB en beide vzw's er zich toe om een (onderhandse) erfpachtcompromis voor de zone op het Mispelplein te tekenen na de aanstelling van de architect en na goedkeuring van de voorontwerpplannen van de architect door Familiehulp. Beide vzw's hebben Puls Architecten aangesteld respectievelijk de voorontwerpplannen goedgekeurd. Gelet hierop hebben de beide vzw's de Stad in uitvoering van punt A.1 van de overeenkomst verzocht om als rechtsopvolger van het AGGB over te gaan het ondertekenen van de erfpachtcompromis. De erfpachtcompromis wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen door Familiehulp van een omgevingsvergunning voor de bouw en uitbating van het nieuwe kinderdagverblijf aan het Mispelplein. Na het vervullen van deze opschortende voorwaarde dient, op eerste verzoek van één van de partijen, een notariële erfpachtovereenkomst te worden gesloten.
Voor de bouw van het kinderdagverblijf hebben de vzw's een subsidieaanvraag lopende bij het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (VIPA). Om VIPA-subsidies te kunnen aanvragen, dient de ondertekende erfpachtcompromis tussen de Stad en de voornoemde vzw's deel uit te maken van het subsidiedossier.
Tussen partijen werd het ontwerp van erfpachtcompromis opgesteld. De belangrijkste punten van de erfpachtcompromis zijn de volgende:
* de erfpacht zal worden afgesloten voor een duur van 37 jaar en kan tweemaal verlengd worden voor nieuwe periodes van elk 31 jaar.
* de erfpachter staat in voor de realisatie van een kinderdagverblijf op haar kosten. De vzw's staan zelf in voor de bouw en uitbating van het kinderdagverblijf.
* het jaarlijks aan de Stad te betalen canon bedraagt 1,00 euro, jaarlijks te indexeren gedurende de initiële duur van 37 jaar. Voor de twee eventuele verlengingen met 31 jaar, zal het nieuwe canon opnieuw in overleg worden vastgelegd in functie van de dan actuele te schatten waarde van het goed.
* alle kosten die betrekking hebben op de akte zijn ten laste van de erfpachter.
* erfpachter beschikt over een aankoopoptie tijdens de loop van de erfpacht, de grondwaarde zal bij het lichten van de optie door een schatting van een door de partijen aangestelde landmeter-expert geschat worden aan de actuele waarde.
Gezien de Stad na de ontbinding en vereffening van het AGGB in alle rechten en verplichtingen is getreden, dient de Gemeenteraad over het ontwerp van erfpachtcompromis haar goedkeuring te geven.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp van erfpachtcompromis goed te keuren.
Overeenkomst tussen AGGB en 'Familiehulp vzw' en 'Familiehulp vzw Kinderopvang de Speelboom', aanvaard door de Raad van Bestuur dd. 21 december 2018
Akte sluiting vereffening AGGB verleden voor notaris Bart van Opstal op 21 december 2020, overgeschreven op het kantoor rechtszekerheid Oostende onder nummer 62-T-06/01/2021-00172, waarbij werd overgegaan tot de afgifte van de onroerende goederen door de vereffenaar van het AGGB aan de Stad Oostende, in uitvoering van de sluiting van de vereffening beslist bij de Gemeenteraad van de Stad Oostende op 12 december 2020
Keurt de tekst in bijlage "ontwerp erfpachtcompromis Mispelplein.pdf" goed.
§1. Wijst de inkomst toe aan de budgetsleutel ST/70310001/019000//////1300-01.
§2. De inkomst wordt ingeschreven in de eerstvolgende aanpassing van het Meerjarenplan van de Stad.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het vaststellen van de secundaire modaliteiten.
Artikel 41, tweede lid, 17° Decreet Lokaal Bestuur
Op 28 oktober 2010 heeft de Stad Oostende na openbare aansteding de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp "Reconversie van het voormalig postgebouw tot cultuur- en kunstencentrum: perceel 1 architectuur, stabiliteit en pilootaanneming" te Hendrik Serruyslaan 8400 Oostende gegund aan NV MBG.
Op 23 februari 2022 ging de Stad Oostende over tot dagvaarding van NV MBG voor de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, Afdeling Brugge. De Stad Oostende is van mening dat de diverse waterinfiltraties in het gebouw te wijten zijn aan diverse uitvoeringsfouten van NV MBG, zo onder andere inzake het dak boven de zaal "Kleine Post" en het atrium boven de zaal "Grote Post".
NV MBG betwist haar aansprakelijkheid voor de aangevoerde waterinfiltraties onder andere op grond van gebrek aan bewijs van enige uitvoeringsfout in haren hoofde, de aanvaarding van de werken door de toekenning van de voorlopige oplevering.
Partijen zijn in onderhandeling getreden, dit samen met hun verzekeraars namelijk NV Ethias langs de zijde van de Stad Oostende en NV Axa/SE HDI Global langs de zijde van NV MBG. Door het sluiten van een dadingsovereenkomst in de zin van de artikelen 2044 en verder van het Oud Burgerlijk Wetboek wensen de partijen deze betwisting definitief te regelen en het geding hangende voor Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, Afdeling Brugge aldaar gekend onder het rolnummer A.R. 22/889/A definitief te beëindigen. Partijen doen hiervoor wederzijdse toegevingen, zonder enige nadelige bekentenis en zonder aanvaarding van eigen schuld of fout of van de gegrondheid van de aanspraken van de andere partijen.
Gelet op de noodzakelijkheid van een snelle aanpak van de problematiek in het gebouw is het wenselijk om een dading te sluiten. Zo kunnen er op korte termijn werken aangevat worden om deze problematiek aan te pakken. Daarnaast is de uitkomst van een juridisch geschil niet te voorspellen, en zal deze juridische procedure jaren aanslepen.
Artikel 2044 en verder Oud Burgerlijk Wetboek
Keurt de dadingsovereenkomst, opgenomen in bijlage bij huidig besluit genaamd "Dadingsovereenkomst - Stad Oostende - NV MBG." goed
Keurt de betaalbaarstelling van een bedrag van 35.000,00 EUR op de rekening van NV MBG XXXX van de budgetsleutel: ST/22100400/070100//2020-903/004///0800-01, goed.
In 1972 werd de ‘Nieuwe Stad’ gebouwd. De Oostende Haard en De Gelukkige Haard traden samen op als bouwheer. De bestaande gebouwen zijn verouderd en dringend aan renovatie of vervanging toe. Ervaring leert dat de kosten voor renovatie van soortgelijke gebouwen al snel oploopt tot 98% van de kostprijs van nieuwbouw. Dit vaak zonder de structurele problemen in de gebouwen op te lossen. Via de procedure van Open Oproep werd een ontwerper aangeduid op basis van een projectvoorstel. Het voorstel houdt in dat de bestaande gebouwen worden vervangen door nieuwe appartementsgebouwen. De ruimte tussen de gebouwen wordt ingekleed als gemeenschappelijke open ruimte.
Het projectvoorstel dat weerhouden werd is echter niet realiseerbaar doordat het in strijd is met het onderliggend BPA dat van kracht is op de percelen. Om dit mogelijk te maken wordt een planningsinitiatief ondernomen. Dit houdt in dat een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan wordt opgemaakt. Om de procedure hiertoe op te starten werd een startnota- en procesnota opgemaakt. De procedure werd opgestart. Op heden is het openbaar onderzoek afgesloten, en heeft de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) alle adviezen en bezwaren verzameld en geëvalueerd zoals de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) voorschrijft in art. 2.2.21 §5. Deze paragraaf stelt dat de GECORO na het afsluiten van het openbaar onderzoek 90 dagen heeft om de adviezen en bezwaren te bundelen en te evalueren, deze door te sturen aan het college.
Het openbaar onderzoek werd conform de bepalingen in de VCRO met betrekking tot de geïntegreerde planprocedure ingericht en liep van 14/03/2022 tot en met 13/05/2022. De gemachtigd ambtenaar stelt vast dat het openbaar onderzoek verliep volgens de richtlijnen van de procedure en op 16/05/2022 correct afgesloten werd. Het openbaar onderzoek leverde achttien bezwaarschriften op, waarvan vier unieke. De bezwaren worden gebundeld in het advies van de GECORO.
Het openbaar onderzoek leverde twee adviezen op, respectievelijk van de provincie West-Vlaanderen en van het departement Omgeving Vlaanderen. De adviezen worden gebundeld in het advies van de GECORO.
De GECORO verleende op 06/09/2022 een advies. Door onvoorziene omstandigheden (tijdens de zittingen van 28/06/2022 en 26/07/2022 werd het quorum niet gehaald) werd hiermee de termijn van 90 dagen na de datum van afsluiten openbaar onderzoek overschreden. Echter voorziet de VCRO dat de gemeenteraad alsnog met deze adviezen rekening kan houden.
De gemeenteraad heeft na het afsluiten van het openbaar onderzoek 180 dagen om het RUP definitief vast te stellen. Deze termijn vervalt op 09/11/2022. De VCRO stelt dat 'Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld'.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Nieuwe Stad bestaat in deze fase uit:
Het advies van de GECORO naar aanleiding van het openbaar onderzoek, dat gebaseerd is op de geformuleerde bezwaren en de geformuleerde adviezen van het Departement Omgeving Vlaanderen en van de provincie West-Vlaanderen, werden doorgevoerd in het plan. Daarmee komt de ontwerper tegemoet aan de gegronde bezwaren en de opmerkingen vanuit de hogere overheden.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Nieuwe Stad heeft de geïntegreerde planprocedure doorlopen en is op heden klaar voor definitieve vaststelling.
Artikel 2.2.1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Raamovereenkomst AGSO/STAD
Keurt het - volgens het advies van de GECORO bijgestelde - ontwerp van het RUP Nieuwe Stad, haar grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, procesnota en toelichtingsnota goed.
Stelt het RUP Nieuwe Stad definitief vast en geeft opdracht om het RUP Nieuwe Stad per beveiligde zending te bezorgen aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en aan het Departement Omgeving Vlaanderen.
Op 19 augustus 2015 keurde de gemeenteraad de oprichting van het Stadsatelier goed.
De opdracht van het Stadsatelier bestaat uit verscheidene deelopdrachten:
Om deze opdracht voldoende precies en efficiënt te kunnen voeren werkte het Stadsatelier een leidraad voor een transparante en synergetische werking uit. In deze leidraad zit het huishoudelijk reglement en de routeplanner vervat. De routeplanner is een document die bouwheren en ontwerpers in staat stelt inzichten te krijgen in het advieskader, de verwachtingen en de gevraagde dossiersamenstelling afhankelijk van de fase waarin het project zich bevindt.
De leidraad - hier in bijlage gevoegd - moet het Stadsatelier in staat stellen een meer doorgedreven en gestroomlijnde werking na te streven. Dit document bakent het werkingskader af voor iedereen die betrokken is bij de kwaliteitsdialoog over ruimtelijke projecten in Oostende. Het nodigt bouwheren, ontwerpers, stadsambtenaren en het middenveld uit om een zinvol gesprek aan te gaan met het SAO over de kwaliteit van hun project.
De leidraad is opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel bevat het huishoudelijk reglement voor de interne werking van het SAO; het tweede inhoudelijk deel bevat de routeplanner voor iedereen die in contact komt met het SAO.
In het huishoudelijk reglement wordt de opdracht van het SAO vastgelegd zoals deze door de gemeenteraad van de stad Oostende werd opgedragen. Verder biedt dit reglement een kapstok voor de dagelijkse werking, de rol van de voorzitter, die van de leden en die van het secretariaat en de grafische ondersteuning, het verloop van de zittingen, de doorstroming van informatie van en naar de stedelijke administraties, etc.
In het tweede deel van deze leidraad formuleert het SAO de minimale opbouw (de gelaagdheid) van een dossier – als bestaande context of als inherent ingebedde potenties – bij projecten die baat hebben bij een begeleidingstraject. De routeplanner vraagt de aanvrager om niet alleen de kenmerken van de site, maar ook de contextuele analyse te onderzoeken. De routeplanner benadrukt de waarde van een doorgedreven opdrachtgeverschap en geeft inzicht in de criteria voor ruimtelijke kwaliteit. Ook de processen en verwachtingen worden er in opgesomd. Op die manier zorgt dit tweede deel voor een instant overzicht van alle factoren die spelen bij een begeleidingstraject, wat wanneer moet worden aangeleverd en in welke mate welke partners moeten worden betrokken.
Het huishoudelijk reglement dat samen met de routeplanner de leidraad vormt, werd door het Stadsatelier in haar zitting van 30/09/2022 unaniem goedgekeurd.
Artikel 57, §3, 7° van het gemeentedecreet
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor beslissingen die de wet, het decreet of het uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen voorbehoudt.
De Gemeenteraad neemt kennis van de leidraad van het Stadsatelier en haar onderdelen: het huishoudelijk reglement en de routeplanner.
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 12 september 2022 en 10 oktober 2022:
130.L.383 - Leveren van een kleine ophaalwagen via de raamovereenkomst die de Vlaamse Overheid, Agentschap Facilitair Bedrijf, sloot op basis van haar bestek 2020/HFB/OP/66086 (perceel 2)
270.L.228 - Leveren van laptops via perceel 1 "Desktop hardware" van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
270.L.229 - Leveren van hardware en randapparatuur via perceel 1 "Desktop hardware" van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Ongekend
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 12 september 2022 en 10 oktober 2022:
130.L.383 - Leveren van een kleine ophaalwagen via de raamovereenkomst die de Vlaamse Overheid, Agentschap Facilitair Bedrijf, sloot op basis van haar bestek 2020/HFB/OP/66086 (perceel 2)
270.L.228 - Leveren van laptops via perceel 1 "Desktop hardware" van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
270.L.229 - Leveren van hardware en randapparatuur via perceel 1 "Desktop hardware" van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Processen-verbaal opgemaakt door Agentschap Wonen Vlaanderen.
Ministeriële Besluiten opgemaakt door de Vlaamse overheid.
1) Conformiteitsattest van 14 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Sint-Antoniusstraat 1 bus 0103, tweekamerappartement, leefruimte met open keuken met berging, wc en een badkamer.
2) Proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering van 09 september 2022 over een woning gelegen Christinastraat 49.
3) Proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering van 12 september 2022 over de woningen gelegen Frère-Orbanstraat 45, kelderverdieping, gelijkvloerse verdieping, tweede en derde verdieping.
4) Conformiteitsattest van 20 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Goedheidstraat 36 (0201), leefruimte met open keuken, slaapkamer, apart wc en badkamer.
5) Conformiteitsattest van 15 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Zeedijk 95 (0304), leefruimte met open keuken, slaapkamer, apart wc en badkamer.
6) Burgemeesterbesluit van 16 september 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Sint-Niklaasstraat 1 (0001), gelijkvloerse verdieping.
7) Ministerieel Besluit van 15 september 2022 over de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Aartshertogstraat 50 bus 0101 (gelijkvloerse en eerste verdieping).
8) Conformiteitsattest van 22 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Jules Peurquaetstraat 85 bus 101, éénslaapkamerappartement, leefruimte, keuken, inkom met douche en een wc op de traphal achteraan rechts.
9) Burgemeesterbesluit van 16 september 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring gelegen Van Iseghemlaan 38, woongelegenheden achter handelsruimten gelijkvloers links (0001) en rechts (0002).
10) Conformiteitsattest van 20 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Aimé Liebaertstraat 46 bus 0101, drieslaapkamerappartement, leefruimte, keuken, wc en badkamer.
11) Conformiteitsattest van 06 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Timmermanstraat 51 bus 0201, tweede verdieping rechts.
12) Burgemeesterbesluit van 23 september 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Tarwestraat 21 0001, gelijkvloerse verdieping.
13) Burgemeesterbesluit van 23 september 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring Kaïrostraat 87 0001, 0101 en 0201 (sous-sol, verhoogde gelijkvloers en de duplex op de tweede en derde verdieping.
14) Conformiteitsattest van 26 september 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Schildersstraat 8, vierslaapkamerappartement.
15) Burgemeesterbesluit van 30 september 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Amsterdamstraat 32 (0001-0101-0201), kelderverdieping en gelijkvloerse verdieping, eerste verdieping en duplex op tweede en derde verdieping.
16) Burgemeesterbesluit van 30 september 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Gerststraat 87 (0101-0301),verhoogd gelijkvloerse verdieping en tweede verdieping.
17) Burgemeesterbesluit van 30 september 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Gerststraat 87 (0001-0201), kelderverdieping en eerste verdieping.
18) Conformiteitsattest van 02 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Langestraat 80 (0101), eerste verdieping links.
19) Conformiteitsattest van 02 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Langestraat 80 (0201), tweede verdieping.
20) Conformiteitsattest van 02 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Langestraat 80 (0301), derde verdieping links.
21) Conformiteitsattest van 02 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Langestraat 80 (0302), eerste verdieping rechts.
22) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0101), tweeslaapkamerappartement.
23) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0102), tweeslaapkamerappartement.
24) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0103), eenslaapkamerappartement.
25) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0201), eenslaapkamerappartement.
26) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0202), tweeslaapkamerappartement.
27) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0203), eenslaapkamerappartement.
28) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0301), eenslaapkamerappartement.
29) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0302), eenslaapkamerappartement.
30) Conformiteitsattest van 06 juni 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Koningsstraat 63 (0303), tweeslaapkamerappartement.
31) Conformiteitsattest van 19 september 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Euphrosina Beernaertstraat 150, eengezinswoning.
32) Conformiteitsattest van 03 oktober 2022 over de kwaliteit van een woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 433 (0201), duplexappartement met woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer met op het verdiep twee slaapkamers, bureel en extra badkamer.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Processen-verbaal dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ministeriële Besluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Neemt kennis van de mededelingen.