In het Meerjarenplan 2020_2025 zijn onder andere volgende doelstellingen met bijhorende acties opgenomen:
- SD04 – Oostende is een verbindende stad.
- OD0401 – Oostende is een diverse stad waar elke Oostendenaar volwaardig deel uitmaakt van de Oostendse gemeenschap.
- AP 040103 - Stad Oostende ontwikkelt een gelijkekansenbeleid.
- A 04010302 - De directie Stadsmarketing en -communicatie implementeert en stimuleert zoveel mogelijk een genderneutrale communicatie.
- OD0407 - In Oostende kunnen burgers en ondernemers terecht bij oplossingsgerichte, deskundige en klantvriendelijke stadsdiensten.
- AP 040703 – Stad Oostende hanteert een toegankelijke communicatie naar de burger. We kiezen voor een helder taalgebruik in zowel geschreven als mondelinge communicatie van de Stad. We maken gebruik van visuele stappenplannen, sensorische kaarten, afsprakenfiches etc.
- A 04070301 – De directie Stadsmarketing en -communicatie garandeert dat het Stadsbestuur in alle communicatie een helder taalgebruik hanteert.
Deze doelstellingen en acties vormden de basis bij de opmaak van het Taalbeleidsplan. Daarnaast houdt het Taalbeleidsplan rekening met de taalwetgeving en de richtlijnen van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht.
Het huidige plan kwam participatief tot stand. Een stuurgroep Taalbeleid vatte de krijtlijnen en intenties van het Taalbeleid samen in een engagementsverklaring ‘Een taalwarme stad, zó doen we dat’. Een werkgroep Taalbeleid -samengesteld na een interne open oproep- bleek representatief voor zowat de hele organisatie en de satellieten. Vanuit de gedetecteerde taalnoden en -wensen in het werkveld kreeg het Taalbeleidsplan verdere invulling.
Het Taalbeleidsplan heeft een externe en interne focus. Als dienstverlener (externe focus) wil Stad Oostende een kwaliteitsvolle, effectieve en efficiënte dienstverlening aan iedereen, door die dienstverlening zo laagdrempelig en ook zo taaltoegankelijk mogelijk te maken. Daarnaast treedt Stad Oostende ook op als werkgever (interne focus). Een taalbeleid staat niet los van de eigen interne werking, zowel naar het sensibiliseren van de werknemers als dienstverleners maar ook in de communicatie tussen de werknemers onderling.
Correct en begrijpelijk Nederlands gebruiken in de communicatie, op een respectvolle manier communiceren, rekening houden met de concrete taalnoden (met eventueel gebruik van hulpmiddelen) zijn binnen de beide dimensies essentiële onderdelen van het taalbeleid.
Het Taalbeleidsplan biedt een antwoord op een aantal reële noden.
Het draagt bij tot een snelle, correcte en kwalitatieve communicatie op maat van elke burger. Het biedt een structurele en strategische aanpak op het vlak van taalgebruik. Het garandeert een klantgerichte dienstverlening met inachtneming van de regelgeving rond taal. Daarnaast werkt het Taalbeleidsplan ondersteunend en inspirerend voor de hele organisatie.
Het ultieme doel van het Taalbeleidsplan is het verbeteren van de dienstverlening.
Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd om het Taalbeleidsplan (inclusief bijlagen) goed te keuren.
- Wetten van 18 juli 1966 op het gebruik van de talen in bestuurszaken.
- Decreet van 30 juni 1981 houdende aanvulling van de artikelen 12 en 33 van de bij Koninklijk Besluit van 16 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in de
betrekkingen tussen de bestuursdiensten van het Nederlands taalgebied en de particulieren.
- Collegebesluit 2020_CBS_05094 van 9 oktober 2020
Keurt het Taalbeleidsplan en de bijhorende bijlagen -zoals hieronder vermeld- goed:
- bijlage 1 bij het taalbeleidsplan_toegankelijkheidsbeleid
- bijlage 2 bij het taalbeleidsplan_wat is heerlijk heldere taal
- bijlage 3 bij het taalbeleidsplan_dialect
- bijlage 4 bij het taalbeleidsplan_taalactieplan