Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
De heer Alois Vervecken diende op 28 april 2022 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende met volgende vraag:
Kan de verkeerssignalisatie aan het kruispunt Van Iseghemlaan-Koningsstraat aangepast worden?
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 13 mei 2022:
We hebben alle begrip voor uw bekommernissen en bezorgdheden die u weergeeft in uw verzoekschrift.
Ingevolge art 77.1 van de Wegcode moeten de bestuurders de richting volgen die door de pijl is aangewezen. Het is momenteel zo dat wanneer het gemotoriseerd verkeer op de Van Iseghemlaan groen licht krijgt; de voetgangers ook groen licht krijgen. Voetgangers kunnen conflictvrij oversteken op de oversteekplaatsen ter hoogte van de Koningstraat.
Linksaf bewegingen zijn gecombineerde en dus complexe bewegingen, met name oversteken en afslaan. Bijkomend liggen er op deze locatie twee tramsporen die gekruist worden bij het nemen van een linksaf beweging. Ook het gemotoriseerd verkeer op de Koningsstraat, richting Middelkerke, moet dan rijden op de trambedding. Het gehele verkeerslichtensysteem is logischerwijze gekoppeld aan het aanwezige tramverkeer. Tijdens de zomermaanden rijdt de Kusttram in beide richtingen met een zeer hoge frequentie van 7 tot 10 minuten.
Het kruispunt werd meer dan tien jaar geleden heraangelegd. Tot op heden zijn er geen problemen met betrekking tot verkeersveiligheid vastgesteld door de politie.
Er is tevens de mogelijkheid om via ‘het paard’ de Kemmelbergstraat in te rijden om zo op de Koningstraat terecht te komen.
Omwille van bovenstaande redenen wordt er beslist om niet in te gaan op uw vraag en de huidige verkeerssituatie te behouden.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer Alois Vervecken van 28 april 2022, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, over de verkeersignalisatie aan het kruispunt Van Iseghemlaan-Koningsstraat.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 13 mei 2022, waarvan kopie in bijlage (2022_CBS_02546):
We hebben alle begrip voor uw bekommernissen en bezorgdheden die u weergeeft in uw verzoekschrift.
Ingevolge art 77.1 van de Wegcode moeten de bestuurders de richting volgen die door de pijl is aangewezen. Het is momenteel zo dat wanneer het gemotoriseerd verkeer op de Van Iseghemlaan groen licht krijgt; de voetgangers ook groen licht krijgen. Voetgangers kunnen conflictvrij oversteken op de oversteekplaatsen ter hoogte van de Koningstraat.
Linksaf bewegingen zijn gecombineerde en dus complexe bewegingen, met name oversteken en afslaan. Bijkomend liggen er op deze locatie twee tramsporen die gekruist worden bij het nemen van een linksaf beweging. Ook het gemotoriseerd verkeer op de Koningsstraat, richting Middelkerke, moet dan rijden op de trambedding. Het gehele verkeerslichtensysteem is logischerwijze gekoppeld aan het aanwezige tramverkeer. Tijdens de zomermaanden rijdt de Kusttram in beide richtingen met een zeer hoge frequentie van 7 tot 10 minuten.
Het kruispunt werd meer dan tien jaar geleden heraangelegd. Tot op heden zijn er geen problemen met betrekking tot verkeersveiligheid vastgesteld door de politie.
Er is tevens de mogelijkheid om via ‘het paard’ de Kemmelbergstraat in te rijden om zo op de Koningstraat terecht te komen.
Omwille van bovenstaande redenen wordt er beslist om niet in te gaan op uw vraag en de huidige verkeerssituatie te behouden.
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer Alois Vervecken hiervan op de hoogte te brengen.