Terug
Gepubliceerd op 02/02/2023

2023_IP_00003 - Interpellatie van raadslid John Crombez: interpellatie over zone 30.

Gemeenteraad
ma 30/01/2023 - 19:00 -
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Peter Desnerck; Nathan Blondé; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2023_IP_00003 - Interpellatie van raadslid John Crombez: interpellatie over zone 30. 2023_IP_00003 - Interpellatie van raadslid John Crombez: interpellatie over zone 30.

Motivering

Indiener(s)

John Crombez

Gericht aan

Siegelinde Lacoere

Tijdstip van indienen

di 24/01/2023 - 16:43

Toelichting

Om de focus van het debat te verduidelijken, wil ik stellen dat Vooruit Oostende alle elementen van verhoogde verkeersveiligheid steunt, met name ook zone 30 waar dat gepast is. De vragen die zich stellen, gaan over de uitvoering en de toepassing van de uitgebreide zone 30 in Oostende. 

Sinds de invoering van de zone 30, is het duidelijk dat een belangrijk doel van dit bestuur er in bestaat om zoveel mogelijk boetes te innen. Daarom wordt er al weken heel veel geflitst en is er veel melding van mensen die 62,06 euro beboet worden voor het rijden van 34 km per uur. Tegelijk is er meer melding van chauffeurs die veel te snel en gevaarlijk rijden, en waarbij het aanpakken van de gevaarlijke rijders een veel grotere impact zou hebben op de verkeersveiligheid. Gevaarlijke plaatsen waar de bewoners ongerust zijn, werden meermaals gemeld aan het bestuur en op de gemeenteraad, en zijn op vandaag niet veranderd. Dat alles samen maakt dat geen Oostendenaar nog gelooft dat de invoering van de ruime zone 30 niet gepaard gaat met het verhogen van de inkomsten van de stadskas. 

daarom de volgende vragen : 

- waarom voorziet Oostende het dubbel van inkomen op boetes op de  zone 30 in vergelijking met steden van gelijkaardige grootte? Wat verklaart dit verschil. 

- Midden januari verklaarde burgemeester Tommelein dat "voortaan ook zou geflitst worden waar vroeger sneller dan 30 km per uur werd gereden".  Aangezien er veel meldingen kwamen uit de Stuiverstraat, de Zilverlaan edm, plaatsen waar eerder 50 werd gereden, is de vraag hier wat de burgemeester daarmee bedoelt?

- de burgemeester verklaarde ook dat er op sommige plaatsen meer dan de helft te snel gereden wordt. Evident wordt dat gehandhaafd. Maar de meeste meldingen komen van mensen die 33, 34 of 35 km per uur rijden. Dit zijn wellicht niet die "gevaarlijke chauffeurs" waar de burgemeester het al meermaals over had. Zal anders dan op andere plaatsen het licht overschrijden van de 30 km/u anders dan in andere steden blijven leiden tot een boete om tot het vooropgezette doel in de begroting te komen?

John Crombez.