Vanaf begin december zijn er nieuwe parkeermeters, vanaf 1 januari 2023 nam stad Oostende het parkeerbeleid voor eigen rekening. Voor veel Oostendenaars ging deze start gepaard met veel ongemakken, zijn er nog steeds veel vragen, nu een maand na de invoering.
Een aantal van deze vragen aan het college :
- op de site van stad Oostende staat dat mensen die niet in orde zijn een boete riskeren, op welke manier en met welke timing wordt deze handhaving uitgevoerd? Wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met mensen die de blauwe kaart leggen omdat ze de werkwijze van het nieuwe systeem nog niet kennen, en op welke manier?
- Hoe worden oudere en - of minder mobiele mensen geholpen die niet beschikken over een drager van de app? Is het twee maanden na de invoering van het systeem nog steeds de overtuiging dat iedereen mee kan met deze digitalisering met veel minder parkeerpalen?
- voor het zorgend personeel en mensen met een minder validenkaart was de invoering erg lastig. Er zou gekeken worden naar de situatie, die op vandaag niet erg duidelijk is. Wat is op vandaag voor deze beide groepen de situatie en zijn er nog veranderingen gepland? De welke?
- op welke manier werd de markt geanalyseerd en bevraagd om tot dit systeem te komen?
John Crombez
Om de focus van het debat te verduidelijken, wil ik stellen dat Vooruit Oostende alle elementen van verhoogde verkeersveiligheid steunt, met name ook zone 30 waar dat gepast is. De vragen die zich stellen, gaan over de uitvoering en de toepassing van de uitgebreide zone 30 in Oostende.
Sinds de invoering van de zone 30, is het duidelijk dat een belangrijk doel van dit bestuur er in bestaat om zoveel mogelijk boetes te innen. Daarom wordt er al weken heel veel geflitst en is er veel melding van mensen die 62,06 euro beboet worden voor het rijden van 34 km per uur. Tegelijk is er meer melding van chauffeurs die veel te snel en gevaarlijk rijden, en waarbij het aanpakken van de gevaarlijke rijders een veel grotere impact zou hebben op de verkeersveiligheid. Gevaarlijke plaatsen waar de bewoners ongerust zijn, werden meermaals gemeld aan het bestuur en op de gemeenteraad, en zijn op vandaag niet veranderd. Dat alles samen maakt dat geen Oostendenaar nog gelooft dat de invoering van de ruime zone 30 niet gepaard gaat met het verhogen van de inkomsten van de stadskas.
daarom de volgende vragen :
- waarom voorziet Oostende het dubbel van inkomen op boetes op de zone 30 in vergelijking met steden van gelijkaardige grootte? Wat verklaart dit verschil.
- Midden januari verklaarde burgemeester Tommelein dat "voortaan ook zou geflitst worden waar vroeger sneller dan 30 km per uur werd gereden". Aangezien er veel meldingen kwamen uit de Stuiverstraat, de Zilverlaan edm, plaatsen waar eerder 50 werd gereden, is de vraag hier wat de burgemeester daarmee bedoelt?
- de burgemeester verklaarde ook dat er op sommige plaatsen meer dan de helft te snel gereden wordt. Evident wordt dat gehandhaafd. Maar de meeste meldingen komen van mensen die 33, 34 of 35 km per uur rijden. Dit zijn wellicht niet die "gevaarlijke chauffeurs" waar de burgemeester het al meermaals over had. Zal anders dan op andere plaatsen het licht overschrijden van de 30 km/u anders dan in andere steden blijven leiden tot een boete om tot het vooropgezette doel in de begroting te komen?
John Crombez.
Volgende vragen hierbij;
5. Is er een rol weggelegd voor de politie in deze? Plant de politie bijkomende patrouilles, controles en handhavin? Op welke manier?
Alvast bedankt.
Michael Vanhee
Gemeenteraadslid
Volgende vragen:
3. Heeft u weet van andere haltes die zullen geschrapt worden?
Alvast bedankt.
Michael Vanhee
Gemeenteraadslid
Ik stel vast dat de term 'luxeproduct' niet meer dan een afleidingsmanoeuvre was. Waar er eerst gesproken werd over zaken zoals Duvel, kwam ik de afgelopen dagen tot de conclusie dat zelfs flesjes water en koffie opgeslaan zijn in prijs. Daarnaast worden ook de beloften rond het OC de drie gapers ingetrokken en verdwijnt daarmee het allereerste OC. Bij deze volgende vragen:
- Wat is de reden om op een maand tijd van "luxeproducten" naar alle producten over te schakelen in prijsverhoging?
- Kan er worden weergegeven hoe de prijsverhoging van alle producten afzonderlijk berekend werd?
- Welke evolutie vond er plaats tussen 18/01/2021 waarbij er gesproken werd over een "jaar sluiting voor renovatie om daarna een nieuwe toekomst te geven aan het centrum" en 21/12/2022 waarbij het doek valt over de werking van OC De Drie Gapers?
Met vriendelijke groeten
Nathan Blondé
Motivatie: persartikel De Zeewacht van 13 januari 2023
Vragen:
1) Wat is de haalbaarheid van deze denkpiste ?
2) Is deze denkpiste al doorgesproken met de Vlaamse overheid ? Zo ja, wat is de stand van zaken ?
3) Mogen we in 2023 eindelijk een doorbraak verwachten in het renovatiedossier van het Thermae Palace Hotel ?
Motivatie: Via de pers vernamen we dat sommige taxichauffeurs zich niet houden aan de vooropgestelde prijzen en het maximum nachttarief van 15 €
Vragen:
1) Hoeveel klachten over te hoge taxitarieven werden ingediend sinds de toepassing van de nieuwe stedelijke verordening voor taxi's ?
2) Hoeveel gerichte controles werden er door de politie uitgevoerd sinds de nieuwe regeling ? Hoeveel overtredingen werden vastgesteld ?
Motivatie: Klachten van busgebruikers over het schrappen van meerdere bushaltes van centrumbus 1 in het stadscentrum
Vragen:
1) Wat is de reden van het afschaffen van meerdere bushaltes in het centrum van de stad ?
2) Indien het opheffen van deze bushaltes te wijten is aan openbare werken in stadscentrum. Wanneer worden deze haltes terug ingevoerd ?
Motivatie: Via de pers werd gemeld dat de politie in 2023 de controles op werven zal opvoeren.
Vragen:
1) Wordt voldoende hard opgetreden tegen hardleerse overtreders van de reglementering op werven ?
2) Gaat het om steeds dezelfde aannemers ? Kunnen dwarsliggende aannemers bij aanbestedingen gewraakt worden ?
Naar aanleiding van de sluiting van enkele dergelijke zaken in andere gemeenten, wensen wij graag te weten hoe de situatie in onze stad is.
Daarom volgende vragen:
1) Worden dergelijke handelszaken regelmatig gecontroleerd op hun verplichtingen?
2) Ziet het stadsbestuur noodzaak in een grootscheepse controle acties of word alles gedoogt?
3) Worden er regelmatig klachten gemeld?
4)Hoeveel en welke overtredingen werden er deze legislatuur al vastgesteld ?
De zone 30 is ondertussen bijna 5 maanden in voege en het is een maatregel die leeft onder de bevolking. Vandaar een aantal vragen
1) Wat is het handhavingsbeleid momenteel?
2) Wanneer is er een evaluatie?
3) Gaan er nu al gasboetes naar de stad?
4) Zijn de gps gegevens aangepast aan de realiteit?
In het dossier rond het oud stedelijk zwembad heeft Farys een verlenging gevraagd en gekregen van 60 dagen. Deze zestig dagen zouden nodig zijn om enkele verduidelijkingen in het dossier toe te voegen. Daarop heb ik volgende vragen:
- Gaat het bestuur er nog van uit dat de sloop zal kunnen doorgaan?
- Ijvert het stadsbestuur nog steeds voor een herbestemming van de site als groene ruimte met historisch erfgoed herstel?
- Wordt het herstel van de open ruimte nog steeds gekoppeld aan de renovatie van Thermae Palace?
- Worden alternatieven, zoals een stadshal, nog onderzocht?
met vriendelijke groeten
Nathan Blondé
Art. 78 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
De gemeenteraad heeft de rekening 2021 van de politiezone Oostende vastgesteld op 23 mei 2022. Het besluit van de gemeenteraad werd op 10 juni 2022 overgemaakt aan provinciegouverneur. In het kader van het specifiek bijzonder toezicht heeft de provinciegouverneur de begrotingsrekening 2021, de balans per 31 december 2021 en de resultatenrekening over het dienstjaar 2021 goedgekeurd en zijn besluit met de brief van 15 december 2022 ter kennis gebracht aan de Burgemeester-voorzitter van de Politiezone Oostende.
Volgens artikel 4 van het besluit van de gouverneur wordt een afschrift bezorgd aan de heer Bart Tommelein, Burgemeester-Voorzitter van de zone Oostende, Vindictivelaan 1, 8400 Oostende, ter mededeling aan de gemeenteraad.
Art. 77 en 78 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestuctureerd op twee niveaus.
Art. 67 tot en met art. 72 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.
Neemt kennis van de brief van 15 december 2022 en het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen van 12 december 2022.
Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat er:
De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.
De Gemeenteraad is bevoegd om deze selectiecommissies samen te stellen.
De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.
De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.
Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
In het kader van de mobiliteit nr. 2022-05 worden volgende betrekkingen vacant verklaard:
De Gemeenteraad is bevoegd om deze selectiecommissies samen te stellen.
Het besluit wordt meegedeeld aan DRP.
-
1) Multi City, weekend van multicultureel erfgoed op 20 mei 2023 en 21 mei 2023;
2) Workshop cupcakes op 20 februari 2023;
3) Jobepo op 09 februari 2023;
4) Glow (p)in(g) the dark pong op 08 april 2023;
5) Ode to a lost love + Balsam op 23 februari 2023.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur.
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt de volgende verkeersmaatregelen aan:
1) Multi City, weekend van multicultureel erfgoed
Op zaterdag 20 mei 2023 van 9.30 uur tot 22.00 uur en zondag 21 mei 2023 van 09.30 uur tot 20.00 uur:
1. Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• Sterstraat;
• Veldstraat, gedeelte tussen de Mariakerkelaan en de Steense Dijk;
• Mariakerkeplein.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3.
Van woensdag 17 mei 2023 om 08.30 uur tot en met 22 mei 2023 om 17.00 uur:
1.Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Mariakerkeplein (markt), openbare parking;
• Sterstraat;
• Veldstraat;
• Mariakerkeplein.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2) Workshop cupcakes
Op maandag 20 februari 2023 van 13.00 uur tot 17.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
3) Jobexpo
Op donderdag 9 februari 2023 van 09.00 uur tot 18.00 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Gerechtsplein.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
4) Glow (p)in(g) the dark pong
Van vrijdag 07 april 2023 om 08.00 uur tot zaterdag 08 april 2023 om 23.30 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Boterbloemstraat, de parkeerplaatsen ter hoogte van 29.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
5) Ode to a lost love + Balsam
Vanaf woensdag 22 februari 2023 om 06.00 uur tot zaterdag 25 februari 2023 om 22.00 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Poststraat, volledige parkeerstrook ter hoogte van zijkant De Grote Post (Hendrik Serruyslaan 18 A).
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
-
De Burgemeester heeft op 13 december 2022 een Besluit genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Verkoopstand Zandvoorde vanaf 15 december 2022 tot en met 31 maart 2023.
Artikel 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt kennis van en bekrachtigt de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 13 december 2022 om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
-
De Burgemeester heeft op 22 november 2022, 02 december 2022, 06 december 2022, 09 december 2022, 13 december 2022, 16 december 2022, 06 januari 2022 Besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Christmas Show van 16 december 2022 tot 17 december 2022;
2) Kerstpleintje OC Oud-Hospitaal op 16 december 2022;
3) Charity Christmas ride-out Vespa Club Oostende op 17 december 2022;
4) Pakjestruck Joe op 04 december 2022;
5) Kerstconcert Sint-Anna op 10 december 2022;
6) Winter in het park (aanpassing) van 02 december 2022 tot 08 januari 2023;
7) Parkeerverbod opleiding brandbestrijding (erratum) op 12 december 2022;
8) Filmopnamen Styx Stuiverstraat op 13 december 2022;
9) Filmopnamen Styx Louisastraat op 15 en 16 december 2022;
10) Filmopnamen Styx Kaïrostraat op 19 december 2022;
11) Filmopnamen Styx Hendrik Baelskaai op 20 en 21 december 2022;
12) ACOD/ACV/VSOA vrolijke start 2023 op 09 januari 2023.
Art. 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 22 november 2022, 02 december 2022, 06 december 2022, 09 december 2022, 13 december 2022, 16 december 2022 en 06 januari 2023 om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
Toerisme Oostende vzw is zowel organisator als dossierbeheerder van verschillende evenementen doorheen het jaar. Dit groeperen we als 'evenementen met een toeristische meerwaarde'. Voor deze evenementen vragen wij een vrijstelling van stadstaksen voor zowel de inname van openbaar domein, als het aankondigen van het evenement door reclame zichtbaar vanop de openbare weg.
We vragen vrijstelling voor onderstaande evenementen:
| 7-1-2023 | 7-1-2023 | Nieuwjaarsduik | Strand thv De 3 Gapers |
| 27-1-2023 | 4-1-2023 | Filmfestival Oostende | Kinepolis, De Grote Post, Kursaal, Sterleggingen op de Albert I-promenade |
| 10-3-2023 | 12-3-2023 | FAAR | Diverse binnenlocaties |
| 27-3-2023 | 8-4-2023 | The Crystal Ship | Diverse muren in de stad |
| 4-5-2023 | 7-5-2023 | UCI Para-cycling Road World Cup | Mariakerke |
| 18-5-2023 | 3-9-2023 | Beachbars | Strand |
| 1-6-2023 | 4-6-2023 | Oostende voor Anker | Vindictievelaan, Petrus en Paulusplein, Visserskaai |
| 24-6-2023 | 25-6-2023 | à l'Ostendaise - Noordzeevisfestival | Zeeheldenplein |
| 1-7-2023 | 3-9-2023 | Q-Beach House | Strand Oostende |
| Juli | Augustus | Kioskconcerten | Wapenplein, Leopoldpark |
| Juli | Augustus | Zomer in Mariakerke | Mariakerke |
| 7-7-2023 | 9-7-2023 | Ostend Beach Festival | Klein Strand |
| 9-8-2022 | 15-8-2022 | Paulusfeesten | Petrus en Paulusplein, Paulusplein, Boudewijnplein |
| 9 of 23-9-2023 | 9 of 23-9-2023 | MetaRelax® Ostend Night Run | Stadscentrum |
| 16-9-2023 | 12-11-2023 | Internationale Fotobiënnale Oostende | Diverse locaties in de Stad, binnen en buiten |
| 1-9-2023 | 30-9-2023 | #MODEinOOSTENDE | Stadscentrum |
| 13-10-2023 | 15-10-2023 | Garnaalkrokettenfestival | Hippodroom |
| 10-11-2023 | 11-11-2023 | DS Podcastfestival | Kursaal |
| 1-12-2023 | 7-1-2024 | Winter in het Park | Leopoldpark |
| 1-12-2023 | 7-1-2024 | Huis van de Kerstman | Wapenplein |
| 1-12-2023 | 31-12-2023 | Inpakbar | Feest en Cultuurpaleis |
| 14-12-2023 | 2-1-2024 | Christmas Village | Vissersplein |
| 31-12-2023 | 1-1-2024 | Eindejaarsvuurwerk | Groot Strand |
| TBA | Concert Park Nieuwe Koers | Park Nieuwe Koers |
Deze evenementen geven een significante meerwaarde aan de Stad Oostende door middel van het genereren van overnachtingen, economische return en commerciële waarde.
-
Verleent principiële goedkeuring en vrijstelling van stadstaksen aan onderstaande evenementen gezien het toeristisch belang van deze organisaties.
| 7-1-2023 | 7-1-2023 | Nieuwjaarsduik | Strand thv De 3 Gapers |
| 27-1-2023 | 4-1-2023 | Filmfestival Oostende | Kinepolis, De Grote Post, Kursaal, Sterleggingen op de Albert I-promenade |
| 10-3-2023 | 12-3-2023 | FAAR | Diverse binnenlocaties |
| 27-3-2023 | 8-4-2023 | The Crystal Ship | Diverse muren in de stad |
| 4-5-2023 | 7-5-2023 | UCI Para-cycling Road World Cup | Mariakerke |
| 18-5-2023 | 3-9-2023 | Beachbars | Strand |
| 1-6-2023 | 4-6-2023 | Oostende voor Anker | Vindictievelaan, Petrus en Paulusplein, Visserskaai |
| 24-6-2023 | 25-6-2023 | à l'Ostendaise - Noordzeevisfestival | Zeeheldenplein |
| 1-7-2023 | 3-9-2023 | Q-Beach House | Strand Oostende |
| Juli | Augustus | Kioskconcerten | Wapenplein, Leopoldpark |
| Juli | Augustus | Zomer in Mariakerke | Mariakerke |
| 7-7-2023 | 9-7-2023 | Ostend Beach Festival | Klein Strand |
| 9-8-2022 | 15-8-2022 | Paulusfeesten | Petrus en Paulusplein, Paulusplein |
| 9 of 23-9-2023 | 9 of 23-9-2023 | MetaRelax® Ostend Night Run | Stadscentrum |
| 16-9-2023 | 12-11-2023 | Internationale Fotobiënnale Oostende | Diverse locaties in de Stad, binnen en buiten |
| 1-9-2023 | 30-9-2023 | #MODEinOOSTENDE | Stadscentrum |
| 13-10-2023 | 15-10-2023 | Garnaalkrokettenfestival | Hippodroom |
| 10-11-2023 | 11-11-2023 | DS Podcastfestival | Kursaal |
| 1-12-2023 | 7-1-2024 | Winter in het Park | Leopoldpark |
| 1-12-2023 | 7-1-2024 | Huis van de Kerstman | Wapenplein |
| 1-12-2023 | 31-12-2023 | Inpakbar | Feest en Cultuurpaleis |
| 14-12-2023 | 2-1-2024 | Christmas Village | Vissersplein |
| 31-12-2023 | 1-1-2024 | Eindejaarsvuurwerk | Groot Strand |
| TBA | Concert Park Nieuwe Koers | Park Nieuwe Koers |
Conform artikel 43/4 van de ‘Wet van 07 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de speler, gewijzigd op 07 mei 2019, moeten aanvragers van een vergunning klasse F1 en F2 voor een kansspelinrichting klasse IV een aantal administratieve stukken toevoegen aan hun dossier die ze bij de Kansspelcommissie moeten indienen. Een kopie van het convenant dat werd gesloten tussen de Stad en de uitbater van een kansspelinrichting is één van die administratieve documenten.
De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet gebeuren mits de uitbater voorafgaandelijk een convenant sluit met de gemeente of stad van vestiging. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.
DERBY nv, Waversesteenweg 1100/3, 1160 Oudergem, vertegenwoordigd door de heer Yannick Bellefroid, gedelegeerd bestuurder heeft een aanvraag ingediend om een convenant te sluiten met de stad Oostende voor de uitbating van een kansspelinrichting klasse IV voor de locatie in de Torhoutsesteenweg 277 in 8400 Oostende.
De aanvraag voldoet aan de voorwaarde om een vergunning te kunnen bekomen als kansspelinrichting klasse IV.
De dienst Vergunningen stelt voor om in te gaan op de vraag van Derby nv inzake het sluiten van een convenant voor een kansspelinrichting klasse IV (inrichting voor weddenschappen) voor de inrichting gelegen op het grondgebied van de stad Oostende en in het bijzonder voor de locatie gelegen in de Torhoutsesteenweg 277 in Oostende.
Wet van 07 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers.
Wet van 10 januari 2010 tot wijziging van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, wat de Kansspelcommissie betreft.
Wet van 07 mei 2019 tot wijziging van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, en tot invoeging van artikel 37/1 in de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij.
Beslist in te gaan op de vraag van Derby nv, Waversesteenweg 1100/3, 1160 Oudergem vertegenwoordigd door de heer Yannick Bellefroid, gedelegeerd bestuurder, inzake het sluiten van een convenant voor een kansspelinrichting klasse IV (vaste inrichting voor weddenschappen) voor de inrichting gelegen op het grondgebied van de stad Oostende en in het bijzonder voor de locatie gelegen in de Torhoutsesteenweg 277, 8400 Oostende volgens het als bijlage toegevoegd ontwerp van convenant "Convenant_Torhoutsesteenweg277.pdf".
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van dit Besluit.
De Open VLD-fractie wenst hun vertegenwoordiging voor de Stad in enkele organisaties te wijzigen.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
organisatie | vertegenwoordiger | wordt vervangen door |
Oostendse Haard (RvB) | Berthe Vandevelde | Patricia Ryckeman |
Raad voor Preventie en Criminaliteit | Patrick Ghysel | Niek Calcoen |
Raad voor Preventie en Criminaliteit | Paula Rogacheva | Lara Van Duerm |
Landbouwraad | Ivan Vereecke | Annick Degroup |
Stedelijk overlegorgaan Lokale Kinderopvang | Kim Goderis | Charlotte De Backer |
Commissie voor digitalisering | Kwame Badu | Jeroen Verhaeghe |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare bibliotheek | Renée Van Vlierberghe | Jeroen Verhaeghe |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare bibliotheek | Pascale Martin | Ingrid Busselen |
Commissie voor jeugd | Paula Rogacheva | Axel Goudesone |
Commissie voor cultuur | Pascale Martin | Patricia Ryckeman |
Commissie voor cultuur | Renée Van Vlierberghe | Marianne Aspeslagh |
Commissie voor cultuur | Johan Devlylder | Jeroen Verhaeghe |
Art. 235, 246, 434 DLB
Art. 36 huishoudelijk reglement gemeenteraad
Keurt volgende wijzigingen in de vertegenwoordiging namens de Stad goed:
organisatie | vertegenwoordiger | wordt vervangen door |
Oostendse Haard (RvB) | Berthe Vandevelde | Patricia Ryckeman |
Raad voor Preventie en Criminaliteit | Patrick Ghysel | Niek Calcoen |
Raad voor Preventie en Criminaliteit | Paula Rogacheva | Lara Van Duerm |
Landbouwraad | Ivan Vereecke | Annick Degroup |
Stedelijk overlegorgaan Lokale Kinderopvang | Kim Goderis | Charlotte De Backer |
Commissie voor digitalisering | Kwame Badu | Jeroen Verhaeghe |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare bibliotheek | Renée Van Vlierberghe | Jeroen Verhaeghe |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare bibliotheek | Pascale Martin | Ingrid Busselen |
Commissie voor jeugd | Paula Rogacheva | Axel Goudesone |
Commissie voor cultuur | Pascale Martin | Patricia Ryckeman |
Commissie voor cultuur | Renée Van Vlierberghe | Marianne Aspeslagh |
Commissie voor cultuur | Johan Devlylder | Jeroen Verhaeghe |
Gelet op artikel 4.1.1 van het Energiedecreet hetwelk elke distributienetbeheerder voor elektriciteit en aardgas verplicht om tegen 1 januari 2023 te beschikken over een geografisch aaneensluitend afgebakend gebied met minstens 200.000 aangesloten afnemers;
Gelet op artikel 422 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat binnen de opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan;
Gelet op het feit dat de stad Oostende en de gemeente Bredene als deelnemers van de Opdrachthoudende vereniging Imewo een enclave vormen die niet geografisch aaneensluit met het overige gebied van Imewo;
Gelet op de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 december 2022 en van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 12 december 2022 waarbij de fusie door overneming van Fluvius West (over te nemen vereniging) en Gaselwest (overnemende vereniging) met inwerkingtreding op 1 januari 2025 wordt goedgekeurd;
Gelet op het feit dat de huidige tariefmethodologie 2021-2024, vastgelegd door de VREG, uitwijst dat een aansluiting van de stad Oostende bij de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest met ingang van 1 januari 2025 een stijging van de distributienettarieven voor elektriciteit en aardgas voor de inwoners van de stad Oostende met zich zou meebrengen;
Gelet op het feit dat de gemeente De Haan bereid is gevonden om onder voorwaarden deelnemer te worden van de Opdrachthoudende vereniging Imewo met ingang van 1 januari 2025 en zodoende de stad Oostende en de gemeente Bredene niet langer een enclave vormen en Imewo beschikt over een geografisch aaneensluitend afgebakend gebied met minstens 200.000 aangesloten afnemers;
Gelet op de sterkmakingsbeslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 december 2022;
Gelet op de sterkmakingsbeslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Bredene van 19 december 2022;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente De Haan van 24 november 2022 houdende de overstap onder voorwaarden naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo per 1 januari 2025;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente De Haan van 15 december 2022 waarbij akte wordt genomen van voornoemde sterkmakingen door de Colleges van Burgemeester en Schepenen van de stad Oostende en de gemeente Bredene;
Gelet op de beslissing van de Buitengewone Algemene Vergadering van Imewo van 22 december 2022 waarin expliciet wordt verwezen naar voornoemde sterkmakingen;
Hiertoe stelden de diensten van Fluvius een ontwerp op, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen zich sterk maakte dat in de eerstkomende Gemeenteraad, zal beslist worden dat in het kader van de door De Haan verleende goedkeuring aan de partiële splitsing/uittreding uit Gaselwest richting Imewo met ingang vanaf 1 januari 2025 gedurende zes jaar :
- het verschil in gerealiseerd resultaat voor de gemeente De Haan voor de jaren 2025-2030 binnen Imewo en het berekend aandeel van De Haan binnen het gerealiseerd resultaat van de fusie-DNB Gaselwest/Fluvius West (alsof ze daar aangesloten zou zijn gebleven) voor dezelfde periode, voor de helft zal worden bijgepast door Oostende en Bredene aan De Haan.
- de opsplitsing van het bij te passen bedrag wordt gedragen door Oostende en Bredene gerelateerd aan hun grootte (inwoners) of respectievelijk 80% en 20%
- de bijpassing bij de winsttoekenning vanuit Imewo jaarlijks zal worden verricht en voortspruiten uit de vaststelling van het gerealiseerd resultaat Imewo voor de gemeente De Haan versus het ‘alsof’ berekend gerealiseerd resultaat voor De Haan in de fusie-DNB Gaselwest/Fluvius West, en gecertifieerd door de commissaris van Imewo en Gaselwest of diens rechtsopvolger.
Op 16 december 2022 keurde het College van Burgemeester en Schepenen deze sterkmaking goed onder voorbehoud dat gemeente Bredene deze sterkmaking eveneens goedkeurde tegen 31.12.2022 en onder voorbehoud van beslissing van de Gemeenteraad van de gemeente De Haan tegen uiterlijk 31.12.2022 waarin de overstap naar distributienetbeheerder Imewo vanaf 01.01.2025 bevestigd wordt.
Deze sterkmaking werd door het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Bredene goedgekeurd in de zitting van 19 december 2022. De Gemeenteraad van de gemeente De Haan ging op 12 december 2022 akkoord met de voorgestelde compensatieregeling onder voorwaarden.
Artikel 40 en 41 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 4.1.1 Energiedecreet
vervangt het besluit 2022_GR_00296 van 24 oktober 2022.
bekrachtigt de sterkmaking goedgekeurd bij Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 december 2022, genomen in het kader van de behandeling van het dossier structuurwijzigingen binnen Gaselwest en Imewo, in casu de door De Haan verleende goedkeuring aan de partiële splitsing/uittreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit en gas uit Gaselwest met ingang vanaf 1 januari 2025, om alzo in hoofde van Imewo alsook in hoofde van de gemeenten Oostende, Bredene en De Haan aan het Energiedecreet artikel 4.1.1 te voldoen, waardoor in de legislatuur 2025-2030 (gedurende 6 jaar):
- het verschil in gerealiseerd resultaat voor de gemeente De Haan voor de jaren 2025-2030 binnen Imewo en het berekend aandeel van De Haan binnen het gerealiseerd resultaat van de fusie-DNB Gaselwest/Fluvius West (alsof ze daar aangesloten zou zijn gebleven) voor dezelfde periode, voor de helft zal worden bijgepast door Oostende en Bredene aan De Haan;
- de opsplitsing van het bij te passen bedrag wordt gedragen door Oostende en Bredene gerelateerd aan hun grootte (inwoners) of respectievelijk 80% en 20%;
- de bijpassing bij de winsttoekenning vanuit Imewo jaarlijks zal worden verricht en voortspruiten uit de vaststelling van het gerealiseerd resultaat Imewo voor de gemeente De Haan versus het ‘alsof’ berekend gerealiseerd resultaat voor De Haan in de fusie-DNB Gaselwest/Fluvius West, en gecertifieerd door de commissaris van Imewo en Gaselwest of diens rechtsopvolger.
bezorgt een afschrift van dit gemeenteraadsbesluit aan het secretariaat van Imewo en het secretariaat van Gaselwest en gelden als bewijs van de vervulling van de voorwaarden waaronder de gemeente De Haan de overstap doet van Gaselwest naar Imewo per 1 januari 2025.
Zie bijlage '005-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden en gunningswijze'.
Zie bijlage '005-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden en gunningswijze'.
Zie bijlage '005-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden en gunningswijze'.
Keurt bijlage '005-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden en gunningswijze' goed.
De stad Oostende heeft een regierol op vlak van lokaal integratiebeleid en flankerend onderwijsbeleid. FMDO vzw staat rechtstreeks in contact met de doelgroep van mensen met een migratieachtergrond en is bijgevolg een belangrijke partner. De doelstellingen die de organisatie nastreeft en de projecten die hiertoe worden opgezet, bieden ondersteuning en zijn complementair aan de doelstellingen van het stadsbestuur.
De Stad ondersteunt de werking van FMDO door middel van de subsidiering voor
Op 28 november 2022 keurde de Gemeenteraad het budget goed voor de overname van de werking van Compagnons door FMDO vzw. Op die manier zit de volledige werking van Compagnons bij één organisatie, dit komt de vlotte werking en efficiëntie ten goede.
FMDO engageert zich met de verruiming van dit budget om minimaal op jaarlijkse basis 50 'buddy – nieuwkomer' duo’s te koppelen. Deze uitbreiding impliceert ook een bredere promotie van het buddyschap bij een divers publiek. Tot slot wordt vanuit de uitgebreide werking een focus gelegd op het nieuwe inburgeringsbeleid. Meer specifiek worden nieuwkomers die een inburgeringstraject volgen via het buddyproject toegeleid naar het vrijetijdsaanbod en volgen ze een participatief traject op lokaal niveau.
Dienst Onderwijs en Maatschappij paste de overeenkomst zowel inhoudelijk aan in functie van de uitbreiding van de werking en actualiseerde de indicatoren van gehele overeenkomst met ondermeer impact-indiciatoren.
Het huidige gemeenteraadsbesluit vervangt gemeenteraadsbesluit #, de nieuwe overeenkomst vervangt dan ook de oude overeenkomst.
Het integratiebeleid en flankerend onderwijsbeleid van de stad Oostende is opgenomen in het meerjarenplan 2020 - 2025, de uitvoering ervan wordt vertaald in ondermeer volgende doelstellingen/acties:
AP 040101 – P – Het stadbestuur heeft een regierol inzake integratiebeleid
A 04010102 – De dienst mens en maatschappij zet een samenwerking op met partnerorganisaties in kader van het integratiebeleid, waarbij expertise, projecten en middelen gezamenlijk ingezet kunnen worden.
A 04010401 - De directie welzijn zet verder in op het buddyproject 'Compagnons', en integreert daarin de ervaringen van het project 'Samen Inburgeren' waarbij mensen op basis van gemeenschappelijke interesse gekoppeld worden.
AP 050501 – P – De stad Oostende ontwikkelt en implementeert samen met de andere actoren in het onderwijs een actieplan dat kleuterparticipatie moet verhogen, schooluitval moet aanpakken en op een doeltreffende manier spijbelen tegengaat.
Keurt de gewijzigde overeenkomst met FMDO vzw in functie van de uitbreiding van Compagnons goed.
De laatste zin van de 'Argumentatie' in bovenvermeld punt luidt als volgt:
‘Het huidige gemeenteraadsbesluit vervangt gemeenteraadsbesluit #, de nieuwe overeenkomst vervangt dan ook de oude overeenkomst.’
De '# 'in deze zin moet vervangen worden door '2020_GR_00179 goedgekeurd op 25 mei 2020 '
Beslist om bovenvermelde zin te vervangen door:
‘Het huidige gemeenteraadsbesluit vervangt gemeenteraadsbesluit 2020_GR_00179 goedgekeurd op 25 mei 2020. De nieuwe overeenkomst vervangt dan ook de oude overeenkomst.’
In 2019, 2020 en 2022 werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de Stad Oostende en ZoWe Verpleegkunde (HBO5) met campussen in Oostende (Frère Orbanstraat 145a) en Brugge, (Barrièrestraat 2d). Door toedoen van de coronapandemie werd de samenwerkingsovereenkomst niet hernieuwd in 2021. De school wenst graag verder in te zetten op internationalisering binnen de opleiding, o.m. via de stedenband tussen Oostende en Banjul. Er is binnen de stedenband heel wat know how omtrent internationale stages. In de voorbije jaren gingen er reeds meer dan 50 studenten naar Banjul om er een stage of eindwerk te realiseren.
ZoWe Verpleegkunde (HBO5) wenst graag op structurele wijze de samenwerking met de Stad Oostende verder te zetten om stages te realiseren voor zijn studenten in het Edward Francis Small Teaching Hospital in Banjul. Hieromtrent werd een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
Het Edward Francis Small Teaching Hospital in Banjul vraagt een 'fee' van 350 euro aan buitenlandse studenten om er stage te kunnen lopen. In het jaarbudget 2022 werden voldoende middelen voorzien om deze 'fee' te financieren, zodat er maximaal 6 studenten van ZoWe Verpleegkunde (HBO5) hiervan gebruik kunnen maken.
Het College, gelieve de overeenkomst tussen de Stad Oostende en ZoWe verpleegkunde (HBO5) ter goedkeuring voor te leggen aan de Gemeenteraad.
Actie 04 Actieplan 041001- Meerjarenplan 2020-2025
- Actie 04 Actieplan 041001- Meerjarenplan 2020-2025
- Budgetsleutel : ST/64910001/016000/041001/04/1200-01
- Algemeen Subsidiereglement van de Stad Oostende van 27 februari 2015.
- De algemene bepalingen van de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige subsidies.
Keurt de overeenkomst tussen Stad Oostende en ZoWe verpleegkunde (HBO5-hogere beroepsopleiding) goed.
De oprichting van EVA Buitengoed Oostende vzw werd door de Gemeenteraad goedgekeurd op 18 november 2019 opgericht. Het statutair doel is het volgende:
- het duurzaam en sociaal beheer van de door de Stad Oostende aangeduide natuurgebieden (beboste gebieden, landbouwgronden, duingebieden, …), andere gronden en roerende en onroerende infrastructuur voor natuurontwikkeling en natuurbeleving op het grondgebied van de stad Oostende;
- het beheren en initiëren van duurzame stadslandbouwprojecten met respect voor natuur, milieu, mens en dier; deze activiteit betreft voornamelijk het kweken van groenten, vee, kleinvee en andere gedomesticeerde dieren, het betrekken bij en overdracht hiervan aan de burger volgens het “Korte Keten – principe”;
- het communiceren i.v.m. natuurbeheer-en ontwikkeling, stads- en bio-landbouw alsook over het “Korte Keten – principe”;
- het verbeteren van de kwaliteit en de belevingswaarde van natuur en landschap;
- het organiseren en promoten van natuur- en landschapseducatie voor het buitengebied van Oostende (waaronder stadsrandbos, kreken- en natuurgebied, landbouwgebied in de polders);
- het actief betrekken van de burger bij bovenvermelde beheersactiviteiten, steeds met respect voor de draagkracht van de natuur en het landschap.
- het bestrijden van invasieve soorten in de in beheer gegeven zones conform de geldende wetgeving.
Overeenkomstig art. 247 Decreet Lokaal bestuur en art. 6 van de statuten van de EVA Buitengoed Oostende vzw, realiseert de vereniging haar doel in overleg met en met medewerking van de stad Oostende. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst met de stad Oostende gesloten voor een periode die uiterlijk twaalf maanden na de volledige vernieuwing van de Gemeenteraad eindigt.
Aan de samenwerkingsovereenkomst wordt er conform artikel 3, een afsprakennota gekoppeld. Deze afsprakennota omvat een aantal afspraken met de Stad, meetindicatoren en financiële engagementen. De jaarlijkse werkingstoelage van de Stad aan EVA Buitengoed vzw maakt ook onderdeel uit van deze afsprakennota.
In de aan de samenwerkingsovereenkomst verbonden afsprakennota voor 2023 is er een werkingstoelage van 323.575,00 euro voorzien op jaarbudgetsleutel ST/64900014/075001//////800-01.
Art. 247 DLB.
De statuten van de EVA Buitengoed Oostende vzw.
De samenwerkingsovereenkomst Stad Oostende - EVA Buitengoed Oostende vzw 2020 - 2025.
Keurt de afsprakennota 2023 tussen de stad Oostende en de EVA Buitengoed Oostende vzw, goed.
Voorziet de uitbetaling van de werkingssubsidie, conform artikel 3.5 van de beheersovereenkomst, zo snel mogelijk op rekeningnummer BE75 0689 3824 4651 van Buitengoed VZW
Op 17/01/2013 keurde de deputatie van West-Vlaanderen het Gemeentelijk Ruimtelijk UitvoeringsPlan (GRUP) Kustfront goed.
In dit GRUP werden verschillende bestemmingszones vastgelegd. Binnen de vastgelegde bestemming art. 6 'strategische projectzone' worden verschillende parameters opgelegd. Vanuit de ontwikkeling van de site kunnen deze parameters op vandaag in vraag gesteld worden.
Op 21/05/2021 werd opdracht gegeven aan het autonoom gemeentebedrijf Stadsvernieuwing Oostende om dit Ruimtelijk uitvoeringsplan te herzien.
Op 21/05/2021 legde het College het planteam vast.
De startnota en procesnota werden opgemaakt voor publieke raadpleging.
De publieke raadpleging werd georganiseerd tussen 26/11/2021 en 25/01/2022. Er werd een participatiemoment gehouden, online, op 11/01/2022. Het verslag van dit participatiemoment werd opgeladen via de geijkte kanalen.
Gelijktijdig werd een adviesvraag georganiseerd waarbij alle bevoegde instanties om advies werden gevraagd. Alle adviezen werden ontvangen.
Op 28/01/2022, twee dagen na de periode van publieke raadpleging, werden de startnota, procesnota en alle verkregen adviezen overgedragen aan MER Vlaanderen (ref. SCRI22007). Binnen de aangepaste startnota (paragraaf 5) werd bij het scopinggedeelte (paragraaf 5.8.2) de mogelijke plan-MER plicht / screeningsgerechtigheid besproken.
Op 13/04/2022 werd beslist door MER Vlaanderen dat enkele aanpassingen noodzakelijk waren alvorens kon bepaald worden of de herziening van het RUP Kustfront screeningsgerechtigd was. Op basis van hun opmerkingen werd de scopingnota aangepast en opnieuw ingediend ter screening op 20/06/2022. De ontheffing werd bekomen op 22/06/2022.
Er werd een openbaar onderzoek worden georganiseerd. Zowel het ontwerp GRUP als de milieueffectenbeoordeling werden aan het openbaar onderzoek onderworpen. De bevolking kon hierop opmerkingen maken. Het openbaar onderzoek duurde 60 dagen. Dit openbaar onderzoek werd aangekondigd in het Belgisch Staatsblad.
Op heden is het openbaar onderzoek afgesloten, en heeft de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) alle adviezen en bezwaren verzameld en geëvalueerd zoals de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) voorschrijft in art. 2.2.21 §5. Deze paragraaf stelt dat de GECORO na het afsluiten van het openbaar onderzoek 90 dagen heeft om de adviezen en bezwaren te bundelen en te evalueren, deze door te sturen aan het college.
Het openbaar onderzoek werd conform de bepalingen in de VCRO met betrekking tot de geïntegreerde planprocedure ingericht en liep van 15/09/2022 tot en met 13/11/2022. De gemachtigd ambtenaar stelt vast dat het openbaar onderzoek verliep volgens de richtlijnen van de procedure en op 16/11/2022 correct afgesloten werd. Het openbaar onderzoek leverde geen bezwaarschriften op.
Het openbaar onderzoek leverde twee adviezen op, respectievelijk van de provincie West-Vlaanderen en van het departement Omgeving Vlaanderen. De adviezen worden gebundeld in het advies van de GECORO.
De GECORO verleende op 05/12/2022 een advies dat in bijlage gevoegd is.
De gemeenteraad heeft na het afsluiten van het openbaar onderzoek 180 dagen om het RUP definitief vast te stellen. Deze termijn vervalt op 12/05/2023. De VCRO stelt dat 'Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld'.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Nieuwe Stad bestaat in deze fase uit:
Het advies van de GECORO naar aanleiding van het openbaar onderzoek, dat gebaseerd is op de geformuleerde adviezen van het Departement Omgeving Vlaanderen en van de provincie West-Vlaanderen, werden doorgevoerd in het plan. Daarmee komt de ontwerper tegemoet aan de opmerkingen vanuit de hogere overheden.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Kustfront (herziening projectzone 1) heeft de geïntegreerde planprocedure doorlopen en is op heden klaar voor definitieve vaststelling.
Neemt kennis van de definitieve procesnota, grafisch plan, toelichtingsnota en stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Kustfront - Herziening projectzone 1.
Stelt het RUP Kustfront - Herziening projectzone 1 definitief vast en geeft opdracht om het RUP Kustfront per beveiligde zending te bezorgen aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en aan het Departement Omgeving Vlaanderen.
In het meerjarenplan vermeldt dat de stad Oostende investeert in de inrichting van ondernemingszones als opwaardering van de huidige industriezones.
Hiertoe is volgende specifieke actie opgenomen : A 02060202 - De directie omgeving coördineert de opmaak van een RUP ondernemingsplan.
Op 31 januari 2020 werd de opdracht gegeven aan het AGSO om dit RUP op te maken.
Op 22 oktober 2020 vond een eerste overleg plaats tussen de leden van het planteam.
Op 25 februari 2021 vond een tweede overleg plaats tussen de leden van het planteam. Uit de feedback van de verschillende experten die betrokken waren binnen het planteam is duidelijk geworden dat het gunstiger is het toenmalige RUP (i.e. RUP Ondernemen) op te delen volgens de verschillende deelzones: Stene Zuid, Stene Noord – Plassendale 3, 4 & 5 en Oosteroever. Elk van deze deelzones krijgt bijgevolg het statuut van een apart RUP.
De startnota en procesnota werden opgemaakt voor publieke raadpleging.
De publieke raadpleging werd georganiseerd tussen 23/09/2021 en 22/11/2022. Er werd een participatiemoment gehouden, fysiek, op 05/10/2022. Het verslag van dit participatiemoment werd opgeladen via de geijkte kanalen.
Gelijktijdig werd een adviesvraag georganiseerd waarbij alle bevoegde instanties om advies werden gevraagd. Alle adviezen werden ontvangen.
De ontwerper wijzigde de inhoud van het RUP volgens de opmerkingen ontvangen uit de adviesvraag en de publieke raadpleging.
Op 24/11/2021, twee dagen na de periode van publieke raadpleging, werden de startnota, procesnota en alle verkregen adviezen overgedragen aan MER Vlaanderen (ref. SCRI21073).
Team Mer heeft op 04/04/2022 beslist dat er geen plan-MER moet opgesteld worden voor het voorliggende RUP (zie beslissing). Daarom is er geen bijlage met een plan plan-milieueffectrapport (plan-MER).
Er werd een openbaar onderzoek worden georganiseerd. Zowel het ontwerp GRUP als de milieueffectenbeoordeling werden aan het openbaar onderzoek onderworpen. De bevolking kon hierop opmerkingen maken. Het openbaar onderzoek duurde 60 dagen. Dit openbaar onderzoek werd aangekondigd in het Belgisch Staatsblad
Op heden is het openbaar onderzoek afgesloten, en heeft de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) alle adviezen en bezwaren verzameld en geëvalueerd zoals de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) voorschrijft in art. 2.2.21 §5. Deze paragraaf stelt dat de GECORO na het afsluiten van het openbaar onderzoek 90 dagen heeft om de adviezen en bezwaren te bundelen en te evalueren, deze door te sturen aan het college.
Het openbaar onderzoek werd conform de bepalingen in de VCRO met betrekking tot de geïntegreerde planprocedure ingericht en liep van 15/09/2022 tot en met 13/11/2022. De gemachtigd ambtenaar stelt vast dat het openbaar onderzoek verliep volgens de richtlijnen van de procedure en op 16/11/2022 correct afgesloten werd. Het openbaar onderzoek leverde geen bezwaarschriften op.
Het openbaar onderzoek leverde twee adviezen op, respectievelijk van de provincie West-Vlaanderen en van het departement Omgeving Vlaanderen. De adviezen worden gebundeld in het advies van de GECORO.
De GECORO verleende op 05/12/2022 een advies dat in bijlage gevoegd is.
De gemeenteraad heeft na het afsluiten van het openbaar onderzoek 180 dagen om het RUP definitief vast te stellen. Deze termijn vervalt op 12/05/2023. De VCRO stelt dat 'Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld'.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Nieuwe Stad bestaat in deze fase uit:
Het advies van de GECORO naar aanleiding van het openbaar onderzoek, dat gebaseerd is op de geformuleerde adviezen van het Departement Omgeving Vlaanderen en van de provincie West-Vlaanderen, werden doorgevoerd in het plan. Daarmee komt de ontwerper tegemoet aan de opmerkingen vanuit de hogere overheden.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Stene Zuid heeft de geïntegreerde planprocedure doorlopen en is op heden klaar voor definitieve vaststelling.
Neemt kennis van de definitieve procesnota, grafisch plan, toelichtingsnota en stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Stene Zuid.
Stelt het RUP Stene Zuid definitief vast en geeft opdracht om het RUP Stene Zuid per beveiligde zending te bezorgen aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en aan het Departement Omgeving Vlaanderen.
Door CVBA De Oostendse Haard en NV PR VLAAMSE MAATSCHAPPIJ VOOR SOCIAAL WONEN en Fluvius System Operator werd op 15/07/2022 een aanvraag ingediend voor de bouw van 29 woongelegenheden na de sloop van 20 woongelegenheden, de renovatie van 39 woongelegenheden, de heraanleg van een collectief binnengebied en de exploitatie van een hoogspanningscabine. De werken situeren zich in het bouwblok begrensd door de Gelijkheidstraat, Werkzaamheidstraat, Overvloedstraat en de Schelpenstraat te Oostende en buiten dit bouwblok op de hoek van de Gelijkheidstraat en de Verenigingstraat te Oostende, bij het Kadaster gekend in de 4de afdeling, sectie A, nummers
Gelijkheidstraat
0175/P3 – 0175/N3 – 0175/M3 – 0175/L3
Verenigingstraat
0175/G4 – 0175/H4 – 0175/K4 – 0175/L4 – 0175/M4
0175/N4 – 0175/P4 – 0175/R4 – 0175/S4 – 0175/T4 – 0175/V4 – 0175/W4 – 0175/X4
Overvloedstraat
0175/R3 – 0175/S3 – 0175/T3 – 0175/V3 – 0175/W3
0175/X3 – 0175/Y3 – 0175/Z3 – 0175/A4 – 0175/B4 – 0175/C4
Schelpenstraat
0175/D4 – 0175/E4 – 0175/F4
Binnengebied
0175/S5
Hoek Gelijkheidstraat met Overvloedstraat
0176/P7
Deze aanvraag werd overeenkomstig artikel 3 §3.2 van het besluit van 05 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsvergunningen, onderworpen aan de formaliteiten van een openbaar onderzoek tijdens de periode van 13/10/2022 tot en met 14/11/2022, waarbij het plan ter inzage op het stadhuis werd neergelegd.
De bekendmaking werd aangeplakt op het terrein en op de officiële borden van het stadhuis evenals gepubliceerd op de website van de Stad.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden géén bezwaarschriften ingediend.
Vermits deze aanvraag de wijziging van wegenis omvat, komt het de Gemeenteraad toe het tracé ervan vast te stellen.
Het vermeld terrein is gelegen in woongebied volgens het origineel gewestplan Oostende-Middenkust. De site werd opgenomen in de inventaris van het Bouwkundig Erfgoed ‘Sociale woonwijk Westerkwartier’.
De adviezen van Proximus, de brandweer, Telenet en Fluvius zijn voorwaardelijk gunstig.
De adviezen van de Mobiliteitscel, de dienst Beheer, Ontwerp en Inrichting Openbaar Domein en de Commissie A.be werden nog niet ontvangen.
Er werden géén bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De wijziging van de wegenis houdt de buitenaanleg rondom de nieuwe en de te renoveren woningen en meergezinswoningen. Enerzijds is er de aanleg van de paden die dienen voor de circulatie voor de voetgangers en de fietsers naar de gebouwen en doorheen de site. Anderzijds wordt er groenaanleg voorzien, met ruimte voor ontmoeten, spelen … .
De tracé is voorzien zoals op het plan "BA_De Getijden TOTAAL_I_N_02_inplantingsplan nieuwe toestand.pdf", hierbij gevoegd.
Overeenkomstig artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad een gemotiveerd besluit nemen over de zaak van de wegen.
Stelt het tracé vast zoals is opgetekend op het bijgevoegd plan "BA_De Getijden TOTAAL_I_N_02_inplantingsplan nieuwe toestand.pdf" voor de wijziging van de wegenis (aanleg paden, groenaanleg) naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning die werd ingediend voor de bouw van 29 woongelegenheden na de sloop van 20 woongelegenheden, de renovatie van 39 woongelegenheden, de heraanleg van een collectief binnengebied en de exploitatie van een hoogspanningscabine.
De werken situeren zich in het bouwblok begrensd door de Gelijkheidstraat, Werkzaamheidstraat, Overvloedstraat en de Schelpenstraat te Oostende en buiten dit bouwblok op de hoek van de Gelijkheidstraat en de Verenigingstraat te Oostende, bij het Kadaster gekend in de 4de afdeling, sectie A, nummers
Gelijkheidstraat
0175/P3 – 0175/N3 – 0175/M3 – 0175/L3
Verenigingstraat
0175/G4 – 0175/H4 – 0175/K4 – 0175/L4 – 0175/M4
0175/N4 – 0175/P4 – 0175/R4 – 0175/S4 – 0175/T4 – 0175/V4 – 0175/W4 – 0175/X4
Overvloedstraat
0175/R3 – 0175/S3 – 0175/T3 – 0175/V3 – 0175/W3
0175/X3 – 0175/Y3 – 0175/Z3 – 0175/A4 – 0175/B4 – 0175/C4
Schelpenstraat
0175/D4 – 0175/E4 – 0175/F4
Binnengebied
0175/S5
Hoek Gelijkheidstraat met Overvloedstraat
0176/P7
Door BVBA Alivonne werd op 05/07/2022 een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor de aanleg van centrale groenzone in het woonproject Duinen. De werken situeren zich langs de Waddenlaan en tussen de woningen gelegen Zoutziedersstraat (oneven 1 tot 17) en de Graaf Jansdijk (even 10 tot 24) en de Graaf Jansdijk (even 26 tot 38) te Oostende, bij het Kadaster gekend in de 5de afdeling, sectie B, nummers 0493 T 3, 0493 X 3.
Deze aanvraag werd overeenkomstig artikel 3 §3.2 van het besluit van 05 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsvergunningen, onderworpen aan de formaliteiten van een openbaar onderzoek tijdens de periode van 13/10/2022 tot 14/11/2022, waarbij het plan ter inzage op het stadhuis werd neergelegd.
De bekendmaking werd aangeplakt op het terrein en op de officiële borden van het stadhuis evenals gepubliceerd op de website van de Stad.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 25 bezwaarschriften ingediend.
Het voormeld terrein is gelegen in woongebied volgens het origineel gewestplan Oostende-Middenkust.
De adviezen van Beheer, Ontwerp en Inrichting Openbaar Domein en het Agentschap voor Natuur en Bos zijn gunstig.
Het Agentschap Onroerend Erfgoed geeft in deze aanvraag geen advies en wordt geacht gunstig te zijn.
Er werden 25 bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Echter geen enkel bezwaar heeft betrekking op het tracé van de wegenissen. Deze bezwaren zullen bijgevolg worden behandeld in de omgevingsvergunning.
Het tracé van de wegenissen maakt deel uit van de aanleg van het centrale plein in de recente verkaveling Duinen. De aanleg van de paden voorzien in de doorwaadbaarheid in een duinenlandschap.
De tracé is voorzien zoals op het plan “BA_ta0271_I_N_5v21_versie05072022_InplantingsplanNieuweToestand_aangepast.pdf”, hierbij gevoegd.
Overeenkomstig artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad een gemotiveerd besluit nemen over de zaak van de wegen.
Stelt het tracé vast, volgens het het bijgevoegd plan "BA_ta0271_I_N_5v21_versie05072022_InplantingsplanNieuweToestand_aangepast.pdf”, voor de wijziging van de wegenis (aanleg paden) naar aanleiding van de omgevingsvergunning ingediend voor de aanleg van centrale groenzone in het woonproject Duinen. De werken situeren zich langs de Waddenlaan en tussen de woningen gelegen in de Zoutziedersstraat (oneven 1 tot 17) en de Graaf Jansdijk (even 10 tot 24) en de Graaf Jansdijk (even 26 tot 38) te Oostende, bij het Kadaster gekend in de 5de afdeling, sectie B, nummers 0493 T 3, 0493 X 3.
Op 27 september 2022 ontving de Stad het bericht van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Team Samenleven, dat de Vlaamse Regering 15 acties, aangebracht door de Stad, heeft goedgekeurd binnen het Plan Samenleven.
Met het Plan Samenleven wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen en subsidiëren om samenleven in diversiteit te bevorderen, dit onder meer op volgende domeinen:
In zitting van 14 december 2019 keurde de Gemeenteraad de Samenwerkingsovereenkomst 2020 - 2025 tussen de Stad Oostende en de EVA Economisch Huis Oostende vzw, goed.
Als extern verzelfstandigd agentschap kan het Economisch Huis projecten opstarten en deelnemen in projecten.
Gezien de expertise en de doelstellingen van het Economisch Huis, nemen zij volgende acties en een mentorschap op binnen voormeld plan:
Hiertoe wordt er een ontwerp van Samenwerkingsovereenkomst tussen het Economisch Huis en de Stad Oostende opgemaakt. Deze overeenkomst regelt alle modaliteiten, waaronder ook de financiering voor de uitvoering van het Plan Samenleven. De Stad voorziet een werkingssubsidie van 265.300,00 euro op volgende budgetsleutel 2023/U/ST/64900107/059000//////800-01 - Toegestane werkingssubsidie EHO - Plan Samenleven.
Gemeenteraadsbesluit 521 van 14 december 2019.
Keurt de bijgaande Samenwerkingsovereenkomst voor 2023 tussen de Stad Oostende en EVA Economisch Huis Oostende vzw, in kader van het Plan Samenleven goed.
Het Economisch Huis Oostende vzw wordt belast met de inhoudelijke en praktische uitvoering van deze acties.
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 05 december 2022 en 16 januari 2023:
270.L.234 - Leveren van server licenties via perceel 2 van de raamovereenkomst "ICT Aankoopcentrale - Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar" die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Ongekend
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 05 december 2022 en 16 januari 2023:
270.L.234 - Leveren van server licenties via perceel 2 van de raamovereenkomst "ICT Aankoopcentrale - Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar" die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Processen-Verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering opgemaakt door Agentschap Wonen-Vlaanderen.
Communicatie van de Vlaamse overheid.
2) Burgemeesterbesluit van 06 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Slachtersstraat 69, eengezinswoning.
3) Burgemeesterbesluit van 06 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Sint-Antoniusstraat 1 (0302), derde verdieping, tweede van links.
4) Burgemeesterbesluit van 06 december 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Schildersstraat 12 (0101), eerste verdieping links.
5) Burgemeesterbesluit van 06 december 2022, houdende de overbewoondverklaring van de woning gelegen Sint-Antoniusstraat 1 (0302), derde verdieping, tweede van links.
6) Burgemeesterbesluit van 02 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Ooststraat 6 (0202), tweede verdieping rechts vooraan.
7) Burgemeesterbesluit van 02 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Plakkersstraat 40, (0101-0201), eerste en tweede verdieping.
8) Conformiteitsattest van 30 november 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Duinhelmstraat 37 (0101), drieslaapkamerappartement.
9) Burgemeesterbesluit van 09 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning Schippersstraat 14 (0101), eerste verdieping.
10) Burgemeesterbesluit van 09 december 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen August Vermeylenstraat 128 (0402), vierde verdieping rechts.
11) Burgemeesterbesluit van 13 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Christinastraat 77 (0101-0201-0301), eerste, tweede en derde verdieping.
12) Burgemeesterbesluit van 13 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Ooststraat 3, eengezinswoning.
13) Burgemeesterbesluit van 13 december 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de duplexwoning gelegen Voorhavenlaan 199A, gelijkvloerse verdieping, eerste achteraan.
14) Burgemeesterbesluit van 16 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Nieuwedokstraat 12 ( 0101), eerste verdieping.
15) Burgemeesterbesluit van 16 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Sportstraat 48 + bijgebouw gelijkvloers links.
16) Burgemeesterbesluit van 16 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Hofstraat 29, eengezinswoning.
17) Burgemeesterbesluit van 13 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Voorhavenlaan 201 (0001-0101-102-0201-, gelijkvloerse verdieping, eerste verdieping links en rechts en tweede verdieping.
18) Burgemeesterbesluit van 13 december 2022, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Voorhavenlaan 201 (0201).
19) Conformiteitsattest van 15 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Stuiverstraat 228 (gesloten bebouwing met 3 bouwlagen en zadeldak.
20) Conformiteitsattest van 16 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Stanleylaan 2 bus 0002, gelijkvloerse verdieping rechts.
21) Burgemeesterbesluit van 20 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Vrijheidstraat 18 (0101), eerste verdieping.
22) Burgemeesterbesluit van 20 december 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Hyacintenlaan 15 (0001-0101-0201), gelijkvloerse verdieping, eerste en tweede verdieping.
23) Conformiteitsattest van 08 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Zandvoordestraat 3 bus 0102, eerste verdieping rechts.
24) Conformiteitsattest van 08 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Zandvoordestraat 3 bus 0302, derde verdieping rechts.
25) Conformiteitsattest van 22 november 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Voorhavenlaan 97 bus 0101, tweeslaapkamerappartement, leefruimte, keuken, douche naast de keuken en apart wc.
26) Conformiteitsattest van 22 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Plantenstraat 81 bus 0001, eenslaapkamerappartement.
27) Conformiteitsattest van 22 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Plantenstraat 81 bus 0101, vierslaapkamerappartement.
28) Conformiteitsattest van 22 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Ieperstraat 38 bus 0001, drieslaapkamerappartement.
29) Conformiteitsattest van 22 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Ieperstraat 38 bus 0101, eenslaapkamerappartement.
30) Conformiteitsattest van 22 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Ieperstraat 38 bus 0201, drieslaapkamerappartement.
31) Burgemeesterbesluit van 23 december 2022, houdende de overbewoondverklaring van de woning gelegen Zelliklaan 8 (0101), eerste verdieping.
32) Burgemeesterbesluit van 23 december 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Zelliklaan 8 (0101), eerste verdieping.
33) Burgemeesterbesluit van 03 januari 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Leeuwerikenstraat 161, eengezinswoning.
34) Conformiteitsattest van 10 januari 2023 over de kwaliteit van de woning gelegen Gerststraat 87 (0001), kelderverdieping.
35) Conformiteitsattest van 10 januari 2023 over de kwaliteit van de woning gelegen Gerststraat 87 (0101), gelijkvloerse verdieping.
36) Conformiteitsattest van 10 januari 2023 over de kwaliteit van de woning gelegen Gerststraat 87 (0201), eerste verdieping.
37) Conformiteitsattest van 10 januari 2023 over de kwaliteit van de woning gelegen Gerststraat 87 (0301), tweede verdieping.
38) Brief van 10 januari 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur over de klacht in verband met ingediende verzoekschriften.
39) Burgemeesterbesluit van 10 januari 2023, houdende de overbewoondverklaring van de woning gelegen Stuiverstraat 371, eerste en tweede verdieping.
40) Burgemeesterbesluit van 10 januari 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Stuiverstraat 371, gelijkvloerse verdieping en eerste en tweede verdieping.
41) Conformiteitsattest van 24 november 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Antwerpenstraat 11 (0101), drieslaapkamer duplexappartement.
42) Conformiteitsattest van 22 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 369 (0001), app. met woonkamer, keuken, badkamer met toilet en drie slaapkamers.
43) Conformiteitsattest van 22 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 369 (0101), app. met woonkamer, keuken, berging, badkamer met toilet en één slaapkamer.
44) Conformiteitsattest van 22 december 2022 over de kwaliteit van de woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 369 (0001), app. met keuken, slaapkamer/woonkamer, badkamer en toilet.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Processen-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Neemt kennis van de mededelingen.