Elke gemeente moet een Lokaal Loket Kinderopvang uitbouwen. Hierbij zijn volgende opdrachten belangrijk: het coördineren van de registratie van kinderopvangvragen, informeren van gezinnen over het aanbod aan kinderopvang, externe partners (lokaal bestuur, organisatoren kinderopvang en agentschap Opgroeien) informeren over de vraag naar kinderopvang en de tekorten op dat vlak, samenwerken met alle organisatoren kinderopvang baby's en peuters binnen het werkingsgebied.
Voor organisatoren kinderopvang is samenwerken met het Lokaal Loket Kinderopvang vanuit het agentschap Opgroeien een vergunningsvoorwaarde.
Het loket Kinderopvang moet gegevens registreren over de opvangvragen in Oostende. Het is de bedoeling dat we zicht krijgen op vraag en aanbod en vooral op het aantal onbeantwoorde vragen. Centrale dataverzameling is een subsidieverplichting en is belangrijk om de noden en behoeften in kaart te brengen en zo te kijken waar de knelpunten zitten. Dit is ook een vereiste voor toekomstige uitbreidingsrondes van het agentschap Opgroeien. Het agenstschap Opgroeien zal nieuwe gesubsidieerde opvangplaatsen toekennen op basis van de gegevens over de opvangnood geregistreerd door het Lokaal Loket Kinderopvang. Om de opdrachten van het Lokaal Loket Kinderopvang goed te kunnen vervullen is het noodzakelijk om tot uitwisseling van gegevens te komen tussen het loket Kinderopvang en de organisatoren kinderopvang. Een Lokaal Loket Kinderopvang kan pas goed werken als er een sterke samenwerking is met alle organisatoren kinderopvang, zodat opvangvragen goed opgevolgd kunnen worden en er zekerheid is dat een onbeantwoorde vraag ook daadwerkelijk onbeantwoord is.
We willen de dienstverlening zo toegankelijk mogelijk maken door de zoektocht van gezinnen te vereenvoudigen door de vraag maar één keer te laten stellen. Daarom biedt het loket Kinderopvang een centraal registratiesysteem aan. Een centraal registratiesysteem zal voor veel gezinnen de zoektocht naar opvang vergemakkelijken. Voor het loket Kinderopvang zal het eenvoudiger zijn om correct cijfermateriaal te verzamelen om zo de exacte nood aan nieuwe opvangplaatsen in Oostende in kaart te brengen.
Het gebruik van het centraal registratiesysteem door organisatoren kinderopvang wordt aanbevolen, maar is niet verplicht. De organisatoren kinderopvang die zich aansluiten bij het centraal registratiesysteem engageren zich om alle vragen van gezinnen en toeleiders voor kinderen met een opvangnood centraal via dit systeem te registreren en te behandelen. De organisatoren kinderopvang die zich niet aansluiten bij het centraal registratiesysteem verwijzen de gezinnen die ze zelf geen plaats kunnen geven steeds door naar het loket Kinderopvang en bezorgen minstens jaarlijks de gegevens van de kinderen die wel een plaats hebben gekregen.
Door het opmaken van een afsprakennota willen we helder communiceren en weet iedere betrokken partner wat van hem/haar/hun wordt verwacht.
De afsprakennota werd voorgesteld op het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) van donderdag 2 februari 2023. Op 16 februari 2023 kwam het LOK dan opnieuw samen en werd de afsprakennota voorgelegd ter advies. 12 stemgerechtigde leden gaven hun 'akkoord', 4 stemgerechtigde leden hebben zich 'onthouden'. Als bijlage gaat het verslag van het LOK van 2 februari 2023 en van het LOK van 16 februari 2023.
Decreet van 20 april 2012 over de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 over de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 over de toekenning van een subsidie aan het lokaal loket kinderopvang
Keurt de afsprakennota tussen de Stad en de organisatoren kinderopvang, zoals in bijlage 'Afsprakennota loket Kinderopvang Oostende', goed.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten, waaronder het goedkeuren, sluiten en beëindigen van de overeenkomsten tussen de Stad en de individuele organisatoren kinderopvang.