Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

2023_GR_00080 - Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen - Indienen ESF-dossier 572 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/03/2023 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis, Raadslid; Werner Verbiest, Raadslid; Peter Desnerck, Raadslid; Nathan Blondé, Raadslid; Juanita Poelaert; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Vanessa Vens, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid

Verontschuldigd

Nathalie Vervaecke, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2023_GR_00080 - Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen - Indienen ESF-dossier 572 - Goedkeuring 2023_GR_00080 - Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen - Indienen ESF-dossier 572 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

WIE

Met REACT EU-middelen worden de lokale besturen ondersteund in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.

De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.

Er wordt voorzien in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. Het terbeschikking stellen van leerwerkplekken en kwaliteitsvolle ondersteuning, worden hiermee gestimuleerd.  

WIE

Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur. Ieder lokaal bestuur kan 1 lump sum aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/stad/OCMW/ district.  

De uitvoering van het projectvoorstel kan toegewezen worden aan de regisseur sociale economie en werk, de wijk-werkorganisator, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de streekintercommunale,...  

DOELGROEP

De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is.  

De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een  intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid.  

Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage min 32u per maand; max 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.

HOE

Een individueel lokaal bestuur moet een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie.

Een projectvoorstel wordt samengesteld door enerzijds het engagement om de vereiste acties uit te voeren en anderzijds het opvragen van de lump sum hiertoe.  

TIMING

Een projectvoorstel binnen deze oproep kan ingediend worden vanaf 1 januari 2023 tot en met vrijdag 31 maart 2023.

Begin februari, maart en april 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen.  

De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden.  

Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.

Argumentatie

ACTIES EN OUTPUT

Deze doelgroep wordt via leerwerkplekken ingeschakeld binnen de lokale diensten en wordt zo in de samenwerking tussen de GLOW-partner en het lokaal bestuur ondersteund richting arbeidsmarkt.

Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:

  1. Een actief aanbod van competentieversterkende leerwerkplekken aan de GLOW-partner (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
  2. Een plan van aanpak met rollen en verantwoordelijkheden (governance), dat het uitbouwen van de relatie met de GLOW-partners, in functie van het ter beschikking stellen van leerwerkplekken voor gemeenschapsdienst, faciliteert.  

Bewijs van 1+2 via een per unieke leerwerkplek gemeenschapsdienst ingevulde fiche, afgetekend door de directe leidinggevende van de mentor, verantwoordelijke HR of de algemeen directeur. 

  1. Het opleiden van mentoren (interne leerwerkplekbegeleiders) binnen het personeelsbestand van het lokaal bestuur (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).  Bewijs via certificaat van deelname.

Deze output is rechtstreeks gekoppeld aan de lump sum.  

De methode van lump sum houdt een alles of niets principe in. Bij het voldoen aan de verwachte output in relatie met het gekozen engagement (S/M/L/XL lump sum) blijft de lump sum toegekend.   Bij het niet of deels voldoen aan de verwachte output wordt de lump sum niet toegekend en het voorschot (80%) integraal teruggevorderd.

Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum als te behalen output:  

 

Aantal leerwerkplekken

Minimum             aantal

opgeleide mentoren

Lump sum

Small (S)

3

1

7.396,84 euro

Medium (M)

6

2

14.793,69 euro

Large (L)

18

6

44.381,06 euro

Extra large (XL)

39

13

96.158,96 euro

Juridische grond

  • Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk.
  • Conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021.
  • Brief Vlaamse Regering betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijk-werken van 27 oktober 2022

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt de indiening van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed.

Dit houdt volgende in:

  • Een engagement op de vermelde acties in de oproepfiche
  • De naleving van de projectovereenkomst ESF 
  • De machtiging aan Perspectief (regisseur regierol sociale economie en werk) tot registratie van het lokaal bestuur, indiening van het dossier uiterlijk 31/03/2023 en rapportering van de output uiterlijk 31/12/2023.

Artikel 2 

Er wordt gekozen om de extra large output te genereren.  

 Artikel 3 

Belast voor de uitvoering van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma het  Perspectief (Regie sociale economie en Werk)

Dit houdt in dat de financiële middelen na ontvangst worden overgedragen naar bovenvermelde uitvoerder.

Artikel 4

De Stad Oostende houdt zich het recht voor om in geval van geheel of gedeeltelijke terugvordering van subsidies door de afdeling ESF om gelijke welke reden ook, dit bedrag integraal hoofdsom, interesten en kosten te verhalen bij de Projectvereniging Perspectief. Hierbij geeft de Stad het recht aan de afdeling ESF om in geval van geheel of gedeeltelijke terugvordering van subsidies om gelijke welke reden ook, dit bedrag integraal hoofdsom, interesten en kosten terug te vorderen bij de Projectvereniging Perspectief.

Artikel 5

Dit gemeenteraadsbesluit dient te worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur van de projectvereniging Perspectief. De Raad van Bestuur tekent dit besluit voor akkoord en bezorgt het ondertekend besluit terug aan de stad Oostende.