Door CVBA Woonwel werd op 18 oktober 2022 een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor de bouw van 49 sociale koopwoningen, 8 sociale koopappartementen, een buurthuis en de infrastructuur en omgevingsaanleg gelegen tussen de Zilverlaan en de Leander Van Massenhovestraat.
Deze aanvraag werd overeenkomstig artikel 3 §3.2 van het besluit van 05 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsvergunningen, onderworpen aan de formaliteiten van een openbaar onderzoek tijdens de periode van 01/12/2022 tot en met 30/12/2022, waarbij het plan ter inzage op het stadhuis werd neergelegd. De bekendmaking werd aangeplakt op het terrein en op de officiële borden van het stadhuis evenals gepubliceerd op de website van de Stad.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften met betrekking tot de infrastructuurwerken ingediend.
Vermits deze aanvraag de wijziging van wegenis omvat, komt het de Gemeenteraad toe het tracé ervan vast te stellen.
De site is gelegen in woongebied volgens het gewestplan Oostende – Middenkust.
De adviezen van de Brandweer, Fluvius, Elia, Telenet en Proximus zijn voorwaardelijk gunstig
De adviezen van de dienst Beheer, Ontwerp en Inrichting Openbaar Domein en de mobiliteitscel zijn gunstig.
De inrichting van de infrastructuur van de aanvraag is afgestemd op het architectuurplan van de woningen voor Woonwel. Dit moet zorgen voor een voldoende toegankelijk en doorwaadbaar gebied tussen de Zilverlaan en Leander Vanmassenhovestraat. Langs de Zilverlaan wordt een parkeerdreef voorzien met gemeenschappelijke toegang en afgestemd op de zones van de aanpalende projecten. De werken omvatten in hoofdzaak de aanleg van de infrastructuur en de aanleg van groenzones ten behoeve van de woonontwikkeling. Het ontwerp en materiaalgebruik is afgestemd op de woningbouw, de omgeving en woonproject van het Stenehof. De parkeerdreef is toegankelijk via de Zilverlaan. De aantakking van de parkeerdreef op de Zilverlaan zal gebeuren via een gemeenschappelijke doorsteek. De rijweg wordt aangelegd in uitgewassen cementbetonverharding. De parkeervakken worden aangelegd in een waterdoorlatende bestrating, met verbrede voeg, opgevuld met gras. Tussen de parkeerhavens worden groenvakken voorzien met bomen. Qua materialisatie, indeling en groenvoorzieningen worden de projecten woonontwikkeling Stenehof en woonontwikkeling Woonwel op elkaar afgestemd. In het ontwerp is ook rekening gehouden met het doortrekken van de rijweg, i.f.v. ontwikkeling van Duinhelm, ten westen van de parking. De woonontwikkeling Woonwel is aan de zijde van de Zilverlaan enerzijds toegankelijk via een trappenpartij en anderzijds door een wandelpad die beiden aansluiten op de parkeerdreef. Het wandelpad sluit tevens rechtstreeks aan op wegenis in de Zilverlaan. Het binnengebied wordt aangelegd in betonstraatstenen. De wandelpaden verbinden de verschillende woonentiteiten met elkaar en met de omgeving. Het ganse binnengebied is autovrij. In fuctie van de brandpreventie worden de zoomwegen aangelegd in grasbetontegels. De Leander Vanmassenhovestraat sluit aan op de nieuwe ontwikkeling. Op het einde van de straat wordt een parkeerhaven voorzien. De parkeervakken worden aangelegd in een waterdoorlatende bestrating, met verbrede voeg, opgevuld met gras. Vanaf het einde van de Leander Vanmassenhovestraat zijn auto’s niet meer toegelaten. Wandel-, voet- en fietspaden binnen de projectsite worden in gestraalde betonstraatsteen aangelegd. Alle woningen zijn bereikbaar via een padenstructuur in het binnengebied. Het hoogteverschil tussen het polderpark en de zone van de woningen wordt opgevangen d.m.v. betonnen keerwanden. Trappenpartijen tussen polderpark en binnengebied zorgen voor een vlotte aansluitingen tussen de wandelpaden. Verschillende wandelpaden verbinden de woonontwikkeling met het polderpark. De wandelpaden in het polderpark worden aangelegd in geborsteld cementbetonverharding. Op diverse locaties, binnen het polderpark, worden bruggen/vlonderconstructies in FSC-hout aangelegd die het mogelijk moeten maken om op een eenvoudige manier waterlopen (grachten en bufferbekken) te kruisen voor fietser, voetganger en diensten i.f.v. onderhoud park.
Het tracé van de weg wordt gewijzigd zoals te zien is op plan
“BA_2489w_I_N_aangepast.pdf”en
“BA_2489wWegenis_P_N_aangepast.pdf”
Overeenkomstig artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad een gemotiveerd besluit nemen over de zaak van de wegen.
Stelt het tracé van de ontworpen straten en paden t.b.v. de bouw van 49 sociale koopwoningen, 8 sociale koopappartementen, een buurthuis en de infrastructuur en omgevingsaanleg gelegen tussen de Zilverlaan en de Leander Van Massenhovestraat te Oostende vast, zoals is opgetekend op het plan dat werd opgemaakt door bvba ampe. trybou architecten.