Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

2023_IP_00030 - Interpellatie van raadslid Charlotte De Backer: Laadpalen in nieuwe verkavelingen

Gemeenteraad
ma 27/03/2023 - 19:00 -
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis, Raadslid; Werner Verbiest, Raadslid; Peter Desnerck, Raadslid; Nathan Blondé, Raadslid; Juanita Poelaert; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Nathalie Vervaecke, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2023_IP_00030 - Interpellatie van raadslid Charlotte De Backer: Laadpalen in nieuwe verkavelingen 2023_IP_00030 - Interpellatie van raadslid Charlotte De Backer: Laadpalen in nieuwe verkavelingen

Motivering

Indiener(s)

Charlotte De Backer

Gericht aan

Siegelinde Lacoere

Tijdstip van indienen

wo 22/03/2023 - 20:14

Toelichting

In onze stad zijn er op dit moment een aantal nieuwe verkavelingen in volle ontwikkeling. Heel wat van de projecten zijn ofwel autoluw of zelfs autovrij en kiezen resoluut voor veel groene gemeenschappelijke ruimte. Dat zorgt in de toekomst voor een aantal uitdagingen, in het bijzonder op het vlak van elektrisch rijden. 

 

Bijvoorbeeld in de nieuwe wijk Mispelplein hebben bewoners niet de mogelijkheid om hun wagen bij hun huis te parkeren en daar hun wagen op te laden aan hun eigen laadpaal. De parkeerplaatsen bevinden zich wat verder weg van de woningen en maken ook geen deel uit van het openbaar domein. Elke woning heeft ook zijn eigen persoonlijke parkeerplaats, deze worden niet gedeeld, elke eigenaar is dan ook verantwoordelijk voor zijn eigen plaats. Publieke laadpalen vormen dus geen oplossing voor deze uitdaging.  

 

Mijn vraag is dan ook

  • Zijn hier oplossingen voor voorzien? Hoe kunnen bewoners van deze nieuwe wijk hun wagen opladen?
  • Indien dit niet het geval zou zijn, is de schepen bereid om hierover te overleggen met de ontwikkelaar? Om tegemoet te komen aan de nieuwe vormen van vervoer. 
  • Hoe zit dat bij andere verkavelingen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan Stenehof, Green C, … zijn hier voorwaarden opgenomen in de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening? Ik merk op dat dit wel opgenomen is voor meersgezinswoningen waarbij er een verplichting is van 1 elektrisch oplaadpunt per 30 entiteiten, ik vind niets terug over verplichtingen bij nieuwe verkavelingen.
  • Indien dit niet het geval zou zijn, is de stad bereid om dit te bekijken en hier actie in ondernemen?