Het museumschip Amandine is eindelijk gerenoveerd. Terzake herinner ik aan mijn schriftelijke vraag van enige tijd terug.
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn vernemen we via de pers. 'Het schip zal niet meer individueel bezocht kunnen worden, enkel groepsbezoeken onder begeleiding van een gids worden toegelaten.'
Laat ons toe hier wat vragen bij te stellen !
Honderduizenden euro's werden geïnvesteerd en het schip zal enkel in groep onder begeleiding van een gids kunnen bezocht worden. Kunnen we hier wat meer uitleg over krijgen ? Het waarom is ons niet duidelijk !
De Burgemeester heeft het in de pers over het belang van dit museumschip, over de maritieme DNA van Oostende. Wij waren de mening toegedaan dat deze meerderheid belang hecht aan identiteit, De Amandine is hier net een uitstekend voorbeeld van , waarom dan deze maatregel ?
Motivatie: Artikel in De Zeewacht van 3 maart 2023 met een bijzondere insteek van Professor Emeritus Georges Allaert.
Vragen:
1) Wat is de stand van zaken omtrent de mogelijke opstart van een nieuwe ferrylijn met het Verenigd Koninkrijk ?
2) Hoe evolueren de gesprekken met het havenbestuur van Ramsgate ?
3) Wijzen de investeringen in camerabewaking, nieuwe omheiningen en herstellingen aan de laadbruggen in de Oostendse haven op een kans van het heropstarten van een nieuwe ferrylijn ?
Motivatie:
Het stadsbestuur heeft beslist om de jaarlijkse Octaaf-toneelprijzen niet meer uit te reiken.
Vragen:
1) Wat is de reden van het afschaffen van de Octaaf Defoor-trofee ?
2) Kan voorzien worden in een nieuw initiatief met stadssteun om de toneelkringen en spelers in onze stad te stimuleren en te eren ?
Motivatie:
Vorige week deed de Vlaamse Liga voor Blinden en Slechtzienden in het VRT-Journaal een dringende oproep om maatregelen te nemen tegen het onverantwoord achterlaten van steps op de voetpaden, die levensgevaarlijke hindernissen veroorzaken voor blinden en slechtzienden.
Vraag: Welke maatregelen zal de stad ondernemen om aan die oproep te voldoen ?
Motivatie:
Afgestudeerden die de Federatie van Mondiale & Democratische Organisaties (FMDO) vertegenwoordigen worden in de Oostendse scholen ingezet om de allochtone laatstejaars scholieren tips te geven aan de hand van persoonlijke verhalen van jongeren met een migratieachtergrond over hun dromen, twijfels en obstakels omtrent verder te studeren of te gaan werken.
Vragen:
1) Is dat een taak van de stad ?
2) Wat kost dat aan de Oostendenaars ?
3) Is hierover overleg en instemming geweest met de betrokken laatstejaars scholieren, directies en ouderverenigingen ?
4) Doorbreekt de stad hiermee niet de neutraliteit van het Gemeenschapsonderwijs als die afgestudeerden tegen de wet in bijvoorbeeld met een hoofddoek voor de klas staan ?
In onze stad zijn er op dit moment een aantal nieuwe verkavelingen in volle ontwikkeling. Heel wat van de projecten zijn ofwel autoluw of zelfs autovrij en kiezen resoluut voor veel groene gemeenschappelijke ruimte. Dat zorgt in de toekomst voor een aantal uitdagingen, in het bijzonder op het vlak van elektrisch rijden.
Bijvoorbeeld in de nieuwe wijk Mispelplein hebben bewoners niet de mogelijkheid om hun wagen bij hun huis te parkeren en daar hun wagen op te laden aan hun eigen laadpaal. De parkeerplaatsen bevinden zich wat verder weg van de woningen en maken ook geen deel uit van het openbaar domein. Elke woning heeft ook zijn eigen persoonlijke parkeerplaats, deze worden niet gedeeld, elke eigenaar is dan ook verantwoordelijk voor zijn eigen plaats. Publieke laadpalen vormen dus geen oplossing voor deze uitdaging.
Mijn vraag is dan ook
In 2021 werden er 4 locaties in Oostende vastgesteld met een verhoogd risico op PFAS-verontreiniging. Verder onderzoek moest meer duidelijkheid brengen.
Hierbij had ik volgende vragen:
1/ Graag een stand van zaken over de onderzoeken op de verschillende locaties.
2/ De omwonenden van de luchthaven hebben een bewonersbrief ontvangen over de vaststelling van PFAS-verontreiniging op de site van de luchthaven. Is het stadsbestuur bereid om op een infovergadering voor de omwonenden meer tekst en duiding te geven bij de resultaten en de verdere stappen?
3/ Er wordt gewerkt met verschillende voorzorgsmaatregelen naargelang de perimeter waarbinnen de omwonenden zich bevinden. Waarom is er geen kaartje met aanduiding van de perimeter bezorgd aan de omwonenden en is het stadsbestuur alsnog bereid om dit te doen?
4/ Op welke termijn zal verder onderzoek definitief duidelijkheid kunnen bieden over de omvang van de verontreiniging in hun buurt?
De heer Eddy Duchesnet, gemeenteraadslid, heeft per brief op 20 februari 2023 de Voorzitter van de Gemeenteraad op de hoogte gebracht dat hij ontslag wenst te nemen als gemeenteraadslid.
Overeenkomstig artikel 13 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van het ontslag van gemeenteraadsleden.
Artikel 13 Decreet over het Lokaal Bestuur
Neemt akte van het ontslag als gemeenteraadslid van de heer Eddy Duchesnet.
De heer Eddy Duchesnet, gemeenteraadslid, heeft op 20 februari 2023 de Voorzitter van de Gemeenteraad op de hoogte gebracht dat hij ontslag neemt als gemeenteraadslid.
Overeenkomstig artikel 14 Decreet Lokaal Bestuur wordt hij vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08 juli 2011.
De eerstvolgende opvolger, mevrouw Gerarda De Winter heeft meegedeeld dat zij het mandaat van gemeenteraadslid niet wenst op te nemen.
De volgende opvolger, mevrouw Juanita Poelaert, heeft meegedeeld dat zij het mandaat van gemeenteraadslid wenst op te nemen.
Overeenkomstig artikel 14 Decreet Lokaal Bestuur worden de geloofsbrieven van mevrouw Juanita Poelaert onderzocht. Er wordt vastgesteld dat de betrokkene aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en niet verkeert in een geval van onverenigbaarheid.
De geloofsbrieven worden goedgekeurd en de betrokkene wordt geïnstalleerd als werkend gemeenteraadslid, na de eed te hebben afgelegd.
Artikel 13 -14 Decreet Lokaal Bestuur
Keurt de geloofsbrieven van mevrouw Juanita Poelaert goed.
Mevrouw Juanita Poelaert komt ter vergadering en legt de eed af in handen van de heer Wouter De Vriendt, voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad maakt akte van de eedaflegging en verklaart mevrouw Juanita Poelaert aangesteld als gemeenteraadslid.
-
1) Opening vaarseizoen 2de FOS Westhinder op 22 april 2023;
2) Pasen op de wijk Hazegras - Rommelmarkt van 08 april 2023 tot en met zondag 09 april 2023;
3) Belle Epoquefeest op 04 juni 2023;
4) 4de Oostends Stripweekend van 06 mei 2023 tot en met 08 mei 2023;
5) Rommelmarkt Stene 2023 op 29 april 2023;
6) Jaarlijks clubfeest TTC Zandvoorde van 03 juni 2023 tot 04 juni 2023;
7) Vormsel Heilig Hartschool op 17 mei 2023;
8) Multi City, weekend van multicultureel erfgoed van 20 mei 2023 tot en met 21 mei 2023;
9) Boerenmarkt (parkeerverbod tijdens de schoolvakanties) op verschillende data;
10) Plechtigheid V-Day 08 mei 1945 op 07 mei 2023;
11) Clubkampioenschappen TTC 2023;
12) Wijkprikkels - Meer jazz in onze wijk op verschillende data.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur.
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt de volgende verkeersmaatregelen aan:
1) Opening Vaarseizoen 2de FOS Westhinder
Op zaterdag 22 april 2023 van 12.00 uur tot 22.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Vicognedijk, rijweg vóór huisnummer 31 (ter hoogte van de Spuikombasis) tot aan het kruispunt met de Bredensesteenweg.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
Op zaterdag 22 april 2023 van 12.00 uur tot 22.00 uur:
Op de navolgende weg is de toegang voor iedere bestuurder verboden in beide richtingen:
• Vicognedijk, rijweg vóór huisnummer 31 (ter hoogte van de Spuikombasis) tot aan het kruispunt met de Bredensesteenweg.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken C3.
2) Pasen op de wijk Hazegras - Rommelmarkt
Van zaterdag 08 april 2023 om 06.00 uur tot en met zondag 09 april 2023 om 19.00 uur:
Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Graaf de Smet de Naeyerlaan, onpare zijde, tussen de Vrijhavenstraat en het 3de en 23ste Linieregimentsplein;
• Lijndraaierstraat, tussen de Graaf De Smet De Naeyerlaan en de Fregatstraat, beide zijden;
• Graaf de Smet de Naeyerlaan, pare zijde, tussen de Vaartstraat en de Lijndraaiersstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E1.
3) Belle Epoquefeest
Op zondag 04 juni 2023 van 08.00 uur tot 20.00 uur:
Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder de doorgang in beide richtingen verboden in beide richtingen verboden:
• Eduard De Cuyperstraat;
• Sportstraat, vanaf de Nieuwpoortsesteenweg tot de Wellingtonstraat;
• Frans Musinstraat;
• Maria-Theresiastraat;
• Velodroomstraat, vanaf de Maria-Theresiastraat tot de Sportstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3
Op zondag 04 juni 2023 van 06.00 uur tot 22.00 uur:
Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Eduard De Cuyperstraat;
• Sportstraat, vanaf de Nieuwpoortsesteenweg tot de Wellingtonstraat;
• Frans Musinstraat; • Maria-Theresiastraat;
• Velodroomstraat, vanaf de Maria-Theresiastraat tot de Sportstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken E3.
4) 4de Oostends Stripweekend
Van vrijdag 05 mei 2023 om 17.30 tot en met maandag 08 mei 2023 om 10.00 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Chrysantenstraat 30, vóór OC De Blomme, 50 parkeerplaatsen.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
5) Rommelmarkt Stene 2023
Op zaterdag 29 april 2023 van 06.00 uur tot 22.00 uur:
1. Op de volgende weg is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden, uitgezonderd voor openbare vervoersmaatschappij De Lijn:
• Zilverlaan, tussen de Stuiverstraat en de Steense Dijk.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3 (en F45C), aangevuld met een onderbord waarop vermeld is “Uitgezonderd De Lijn”.
2. Op de volgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Zilverlaan, tussen de Stuiverstraat en de Steense Dijk
• Lavendelstraat
• Laurierstraat
• Heidebloemstraat
• Melkerijstraat
• Brugstraat
• Veldstraat
• Steense Dijk, tussen de Schorredijkstraat en de Stenedorpstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
3. Op volgende wegen wordt het eenrichtingsverkeer opgeheven:
• Schorredijkstraat t.h.v. Schorrestraat;
De maatregel wordt gesignaleerd door het afdekken van de verkeerstekens C1 en F19.
4. Op de volgende wegen is het iedere bestuurder verboden te rijden in de richting hierna aangegeven:
• Melkerijstraat
• Veldstraat
• Brugstraat
• Heidebloemstraat
• Tijmstraat; • Kruidenstraat
• Lavendelstraat; • Sint-Clarastraat
• Laurierstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door de verkeerstekens C3 en F19.
5. Op de navolgende wegen is voor ieder rijwiel de toegang in beide richtingen verboden:
• Zilverlaan, fietspad tussen de Stuiverstraat en de Ontworpenstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken C11.
6) Jaarlijks clubfeest TTC Zandvoorde
Van woensdag 31 mei 2023 om 20.00 uur tot zondag 04 juni 2023 om 22.00 uur:
1. Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Boterbloemstraat, onpare zijde, vanaf het fietspad tot einde straat;
• Boterbloemstraat, pare zijde: de parkeerstrook ter hoogte van huisnummer 26.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
7) Vormsel Heilig Hartschool
Van dinsdag 16 mei 2023 om 16.00 uur tot woensdag 17 mei 2023 om 13.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Dienstweg Sint – Janskerk, 1 parkeerplaats.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
8) Multi City, weekend van multiculturele erfgoed
Op zaterdag 20 mei 2023 van 09.30 uur tot 22.00 uur en zondag 21 mei 2023 van 09.30 uur tot 20.00 uur:
Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• Sterstraat
• Veldstraat, gedeelte tussen de Mariakerkelaan en de Steense Dijk
• Mariakerkeplein.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3.
Van woensdag 17 mei 2023 om 08.30 uur tot en met 22 mei 2023 om 17.00 uur:
Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Mariakerkeplein (markt), openbare parking
• Sterstraat
• Veldstraat
• Mariakerkeplein.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
9) Boerenmarkt (parkeerverbod tijdens de schoolvakanties)
• Op woensdag 12 april 2023 van 12.00 uur tot 19.00 uur:
• Op woensdag 05 juli 2023 en 19 juli 2023 van 12.00 uur tot 19.00 uur:
• Op woensdag 02 augustus 2023, 16 augustus 2023 en 30 augustus 2023 van 12.00 uur tot 19.00 uur:
• Op woensdag 03 januari 2024 van 12.00 uur tot 19.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Mariakerkeplein, gedeelte van de openbare parking ingericht als parkeerzone voor bussen.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
10) Plechtigheid V-Day 08 mei 1945
Op zondag 07 mei 2022 van 08.00 uur tot 12.30 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• dienstweg Stadhuis.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3.
2. Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Jozef II-straat, tussen de Dekenijstraat en de Sint-Pietersstraat.
• dienstweg Stadhuis.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
11) Clubkampioenschappen TTC
Zaterdag 01-08-15-22 juli 2023 voor de zomercriteria:
Zaterdag 11 augustus 2023 en zondag 12 augustus 2023:
1. Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het parkeren verboden:
• Sportparklaan, kant Mr. V-arena, ter hoogte van de turnzalen.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
12) Wijkprikkels - Meer jazz in onze wijk
Op donderdag 06 april 2023 van 16.00 uur tot 23.30 uur:
Op donderdag 22 juni 2023 van 16.00 uur tot 23.30 uur:
Op donderdag 16 november 2023 van 16.00 uur tot 23.30 u:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
-
De Burgemeester heeft op 24 februari 2023, 28 februari 2023 en 07 maart 2023 besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Wensambulance op 24 februari 2023;
2) Carnavalweekend van 03 maart 2023 tot en met 05 maart 2023;
3) Doopfeest Thomas Van Loostraat op 18 maart 2023;
4) Filmopnamen Meisje uit mijn dagboek (Strobloemlaan) van 23 februari 2023 tot en met 13 maart 2023;
5) Filmopnamen Meisje uit mijn dagboek Strobloemlaan aanpassing van 27 februari 2023 tot en met 13 maart 2023;
6) Analoog en Kleine Epos De Grote Post van 17 maart 2023 tot en met 22 maart 2023.
Art. 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten;
Art. 133-133bis van de Nieuwe Gemeentewet.
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 24 februari 2023, 28 februari 2023 en 07 maart 2023 om de veiligheid van de (weg)gebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
Artikel 23 §3 van de Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid bepaalt dat het meerjarenplan door jaarlijkse actieplannen wordt uitgewerkt en wordt voorbereid door de zonecommandant -bedoeld in artikel 109 onder toezicht van het zonecollege en goedgekeurd door de zoneraad- om dit voor advies aan de gemeenteraden van de zone voor te leggen.
Op 30 januari 2023 keurde de zoneraad het jaarlijkse actieplan 2023 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voorlopig goed. Vervolgens moet dit voor advies aan de steden en gemeenten, lid van de Hulpverleningszone, worden voorgelegd.
Het Meerjarenplan 2020–2025 wordt jaarlijks aangepast. Het concrete plan voor 2023, nl. het Jaaractieplan 2023 is gebaseerd op de actualisering van het Meerjarenplan 2020-2025.
De uitgewerkte actieplannen passen in het meerjarenbeleidsplan en situeren zich op het vlak van de bedrijfsvoering, de uitrusting, de risicobeheersing en van de operaties, vorming, training en opleiding (VTO).
Deze jaaractieplannen moeten het mogelijk maken om op een efficiënte en effectieve wijze de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen verder uit te bouwen. De voorwaarde voor de uitvoering van de jaaractieplannen is dat de kosten ervan de voorziene middelen in de begroting van de Hulpverleningszone niet mogen overschrijden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om advies te verlenen inzake het Jaaractieplan 2023 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen.
Artikel 23 §3 van de Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
Besluit van de Zoneraad van 30 januari 2023.
Verleent gunstig advies inzake het Jaaractieplan 2023 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen.
Stuurt een afschrift van dit besluit voor verder gevolg aan de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen.
Naar aanleiding van een mandatenwissel binnen de fractie Vlaams Belang zijn er enkele wijzigingen in de vertegenwoordiging in diverse verenigingen en instellingen.
Fractie Vlaams Belang stelt voor volgende mandaten te wijzigen:
instelling | vertegenwoordiger | wordt vervangen door |
Raad van bestuur Economisch Huis | Eddy Duchesnet | Wesley Deschuytter |
Algemene vergadering Economisch Huis | Christian Verougstraete | Jolan Deschepper |
Verkeerscommissie | Eddy Duchesnet | Wesley Deschuytter |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare Bibliotheek | Jolan Deschepper | Juanita Poelaert |
Art. 235, 246, 434 DLB
Art. 36 huishoudelijk reglement gemeenteraad
Keurt de vervanging in volgende verenigingen en instellingen goed:
Fractie Vlaams Belang stelt voor volgende mandaten te wijzigen:
instelling | vertegenwoordiger | wordt vervangen door |
Raad van bestuur Economisch Huis | Eddy Duchesnet | Wesley Deschuytter |
Algemene vergadering Economisch Huis | Christian Verougstraete | Jolan Deschepper |
Verkeerscommissie | Eddy Duchesnet | Wesley Deschuytter |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare Bibliotheek | Jolan Deschepper | Juanita Poelaert |
Het bericht van Buitengoed Oostende vzw met de agenda voor de Algemene Vergadering op woensdag 29 maart 2023 om 20.00 uur.
Deze vergadering zal plaatsvinden in Kinderboerderij De Lange Schuur.
Volgende agenda wordt voorgesteld:
Het Stadsbestuur dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Algemene Vergadering.
Deze beslissing bepaalt het stemgedrag van de vertegenwoordigers van de Stad, zoals bij gemeenteraadsbesluit aangeduid voor de duur van de legislatuur.
Tijdens de Gemeenteraad van 20 januari 2020 werd mevrouw Silke Beirens, schepen, aangesteld als effectieve vertegenwoordiger van de Stad in de Algemene Vergadering van Buitengoed Oostende vzw en de heer Bart Tommelein, burgemeester, als haar plaatsvervanger.
statuten Buitengoed Oostende vzw
De Stad formuleert geen opmerkingen of bezwaren tegen de volgende agendapunten van de Algemene Vergadering van Buitengoed Oostende vzw op 29 maart 2023 om 20.00 uur en keurt bijgevolg de volgende agendapunten goed:
Draagt de aangeduide vertegenwoordigers op om hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van de algemene vergadering van Buitengoed Oostende vzw op 29 maart 2023 (of iedere andere datum waarop deze vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden, waarbij de agenda onveranderd blijft).
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan EVA Buitengoed Oostende vzw.
Overeenkomstig de bepalingen van de akte die op 26 juni 1995 werd verleden voor de heer Julien Goekint, toen Burgemeester van de Stad Oostende, tussen de Stad en de GOM, beschikt de Stad over het recht van terugkoop ingeval dat de verwervende partij de activiteiten zou staken of de voorwaarden van de bouwvergunning of van de bedrijfsvestiging niet zou naleven.
Bij de brief van 31 januari 2023 vraagt de POM ons Bestuur zijn formeel akkoord te geven met het geplande erfpachtrecht door de POM aan haar dochtermaatschappij 't Werkpand, op het goed gelegen Zandvoordestraat 503-505 in Oostende, bij het kadaster gekend in de 12de afdeling, sectie A, als nummers 0074 H P0000 en 0074 F 4 P0000, met een totale oppervlakte volgens het Kadaster van 3.091 m².
De huidige activiteit blijft behouden.
Het goed behoort toe aan POM, ingevolge de verwerving ervan jegens de Stad, waarvan de akte op 26 juni 1995 werd verleden, om het aan te wenden voor de oprichting en exploitatie van een gebouwencomplex dat voor industriële, ambachtelijke doeleinden of voor dienstverlening kan worden gebruikt. Op vandaag worden onder de vorm van huur units aan één of meerdere bedrijven ter beschikking gesteld, waarbij detailverkoop uitgesloten is. Groothandelsactiviteiten kunnen enkel als complementaire activiteiten worden toegestaan.
In de voormelde akte is bepaald dat de Stad beschikt over het recht van terugkoop overeenkomstig artikel 32 §1 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie - vervangen door Afdeling 4 'Recht van terugkoop en recht van wederovername' van het Decreet ruimtelijke economie dat op 04 juli 2012 werd aangenomen door het Vlaamse Parlement en op 13 juli 2012 bekrachtigd werd door de Vlaamse regering - in het geval dat de verwervende partij de activiteiten zou staken of de voorwaarden van de bouwvergunning of van de bedrijfsvestiging niet zou naleven.
De POM verklaart dat de huidige activiteit haar de dochtermaatschappij wordt
behouden.
Overwegende dat de Stad op heden het goed niet doelmatig kan aanwenden voor industriële of gemeenschapsdoeleinden, heeft het op heden geen zin dat de Stad eigenares zou worden van het goed. Derhalve is het aangewezen dat de Stad afziet van de uitoefening van het recht van terugkoop.
Artikel 32 §1 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, vervangen door Afdeling IV 'Recht van terugkoop en recht van wederovername' van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012.
Neemt kennis van de vraag tot het vestigen van een erfpachtrecht door de POM aan haar dochtermaatschappij 't Werkpand Oostende, inzake het lot industriegrond gelegen Zandvoordestraat 503-505 in Oostende, en stemt hiermee in.
Oefent het recht van terugkoop, bepaald bij artikel 32 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, dat werd vervangen door Afdeling IV van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012, niet uit ter gelegenheid van de geplande verkoop uit de hand van dit lot industriegrond, dat bij het kadaster is gekend in de 12de afdeling, sectie A, als nummers 0074 H P0000 en 0074 F P0000, voor een totale oppervlakte volgens het Kadaster van 3.091 m², toebehorend aan de POM.
Het afzien door de Stad van de uitoefening van het recht van terugkoop is eenmalig en de Stad behoudt voor de toekomst het recht van terugkoop ten opzichte van de erf(ver)pachter van het goed, en zal het kunnen uitoefenen in het geval zij de opgelegde bestemming ervan of één der andere voorwaarden die aan deze immobilaire bewerking zijn verbonden, niet zou naleven.
Alle voorwaarden en verplichtingen die in de akte van 26 juni 1995 betreffende de verkoop door de Stad aan de POM werden opgelegd, blijven mutatis mutandis van kracht ten opzichte van de erfpachter, die derhalve in alle rechten en verplichtingen van de erfverpachter treedt.
De Gemeenteraad verleende met zijn Besluit 2019_GR_00294 van 24 juni 2019 goedkeuring aan de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht met het nummer 150.W.1131 "Restauratie voorgevel, achtergevel en tuinpaviljoen van kinderdagverblijf De Pelikaan".
Uit de mail van mevrouw Lesley Sanders, dienst Ontwerp en Beheer Gebouwen, blijkt dat er wijzigingen aan het bestek werden aangebracht naar aanleiding van de opmerkingen van Onroerend Erfgoed bij het ontvankelijk verklaren van de premieaanvraag.
Mevrouw Lesley Sanders vraagt in deze mail dan ook om het erratum bestek te laten goedkeuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad.
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het BestuursDecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet).
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Keurt het erratum bestek goed voor opdracht 150.W.1131 "Restauratie voorgevel, achtergevel en tuinpaviljoen van kinderdagverblijf De Pelikaan".
De samenwerkingsovereenkomst heeft tot doel de wederzijdse verbintenissen vast te leggen tussen de provincie West-Vlaanderen, Stad Oostende en Farys betreffende "De aanleg van fietsvoorzieningen incl. wegenis en riolering langs de Stuiversstraat fase 1 te Oostende" volgens het provincieraadsbesluit betreffende de financiering van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk in het kader van het Fietsfonds.
De provincie bepaalt in overleg met de stad en Farys wie optreedt als aanbestedende overheid en als ontwerper.
De kosten voor de opmaak van het uitvoeringsdossier “De aanleg van fietsvoorzieningen incl. wegenis en riolering langs de Stuiversstraat fase 1 te Oostende” met name de studiekosten, erelonen, kosten voor veiligheidscoördinatie, kosten voor grondonderzoek, kosten voor opmaak en conformverklaring van het technisch verslag, kosten voor opmaak en aktename archeologienota, kosten voor opmaak en conform verklaring sloopopvolgingsplan en toezichtskosten worden volledig gedragen door de aanbestedende overheid.
Alle kosten verbonden aan de opmaak van het uitvoeringsdossier voor het vernieuwen van de rijwegen en/of aanleg van de riolering en/of andere werken, niet gerelateerd aan het Fietsfondsproject, vallen ten laste van de stad en/of rioolbeheerder.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voorziet de mogelijkheid in artikel 48 om occasionele gezamenlijke opdrachten te plaatsen. Twee of meer aanbestedende overheden kunnen overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst betreffende de aanleg van de (weg) infrastructuur op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk tussen de provincie West-Vlaanderen, de stad Oostende en Farys goed in het kader van de aanleg van fietsvoorzieningen gelegen langs de Stuiversstraat fase 1 te Oostende.
Voormelde overeenkomst maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire modaliteiten van deze overeenkomst.
Elke gemeente moet een Lokaal Loket Kinderopvang uitbouwen. Hierbij zijn volgende opdrachten belangrijk: het coördineren van de registratie van kinderopvangvragen, informeren van gezinnen over het aanbod aan kinderopvang, externe partners (lokaal bestuur, organisatoren kinderopvang en agentschap Opgroeien) informeren over de vraag naar kinderopvang en de tekorten op dat vlak, samenwerken met alle organisatoren kinderopvang baby's en peuters binnen het werkingsgebied.
Voor organisatoren kinderopvang is samenwerken met het Lokaal Loket Kinderopvang vanuit het agentschap Opgroeien een vergunningsvoorwaarde.
Het loket Kinderopvang moet gegevens registreren over de opvangvragen in Oostende. Het is de bedoeling dat we zicht krijgen op vraag en aanbod en vooral op het aantal onbeantwoorde vragen. Centrale dataverzameling is een subsidieverplichting en is belangrijk om de noden en behoeften in kaart te brengen en zo te kijken waar de knelpunten zitten. Dit is ook een vereiste voor toekomstige uitbreidingsrondes van het agentschap Opgroeien. Het agenstschap Opgroeien zal nieuwe gesubsidieerde opvangplaatsen toekennen op basis van de gegevens over de opvangnood geregistreerd door het Lokaal Loket Kinderopvang. Om de opdrachten van het Lokaal Loket Kinderopvang goed te kunnen vervullen is het noodzakelijk om tot uitwisseling van gegevens te komen tussen het loket Kinderopvang en de organisatoren kinderopvang. Een Lokaal Loket Kinderopvang kan pas goed werken als er een sterke samenwerking is met alle organisatoren kinderopvang, zodat opvangvragen goed opgevolgd kunnen worden en er zekerheid is dat een onbeantwoorde vraag ook daadwerkelijk onbeantwoord is.
We willen de dienstverlening zo toegankelijk mogelijk maken door de zoektocht van gezinnen te vereenvoudigen door de vraag maar één keer te laten stellen. Daarom biedt het loket Kinderopvang een centraal registratiesysteem aan. Een centraal registratiesysteem zal voor veel gezinnen de zoektocht naar opvang vergemakkelijken. Voor het loket Kinderopvang zal het eenvoudiger zijn om correct cijfermateriaal te verzamelen om zo de exacte nood aan nieuwe opvangplaatsen in Oostende in kaart te brengen.
Het gebruik van het centraal registratiesysteem door organisatoren kinderopvang wordt aanbevolen, maar is niet verplicht. De organisatoren kinderopvang die zich aansluiten bij het centraal registratiesysteem engageren zich om alle vragen van gezinnen en toeleiders voor kinderen met een opvangnood centraal via dit systeem te registreren en te behandelen. De organisatoren kinderopvang die zich niet aansluiten bij het centraal registratiesysteem verwijzen de gezinnen die ze zelf geen plaats kunnen geven steeds door naar het loket Kinderopvang en bezorgen minstens jaarlijks de gegevens van de kinderen die wel een plaats hebben gekregen.
Door het opmaken van een afsprakennota willen we helder communiceren en weet iedere betrokken partner wat van hem/haar/hun wordt verwacht.
De afsprakennota werd voorgesteld op het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) van donderdag 2 februari 2023. Op 16 februari 2023 kwam het LOK dan opnieuw samen en werd de afsprakennota voorgelegd ter advies. 12 stemgerechtigde leden gaven hun 'akkoord', 4 stemgerechtigde leden hebben zich 'onthouden'. Als bijlage gaat het verslag van het LOK van 2 februari 2023 en van het LOK van 16 februari 2023.
Decreet van 20 april 2012 over de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 over de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 over de toekenning van een subsidie aan het lokaal loket kinderopvang
Keurt de afsprakennota tussen de Stad en de organisatoren kinderopvang, zoals in bijlage 'Afsprakennota loket Kinderopvang Oostende', goed.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten, waaronder het goedkeuren, sluiten en beëindigen van de overeenkomsten tussen de Stad en de individuele organisatoren kinderopvang.
Op 27 september 2021 ondertekende de Stad het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Hiermee slaan Vlaanderen en de lokale besturen de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
Uit deze ondertekening vloeide eveneens de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030. Dit Burgemeestersconvenant biedt de mogelijkheid om het gebruik van duurzame Europese acties in Oostende te introduceren. De visie van het Convenant bestaat erin om tegen 2050 allemaal in koolstofarme en veerkrachtige steden te wonen met toegang tot betaalbare, veilige en duurzame energie.
Na de kennisneming door de Gemeenteraad, wordt er jaarlijks inhoudelijk gerapporteerd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur met betrekking tot de voortgang van de resultaten binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Deze rapportering wordt opgeladen in het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Deze rapportage ligt nu voor ter kennisneming.
Gemeenteraadsbesluit 00314 van 27 september 2021, houdende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant.
Gemeenteraadsbesluit 00296 van 27 september 2021, houdende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: 'De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.'
Neemt kennis van de jaarlijkse inhoudelijke rapportering inzake de resultaten van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Door CVBA Woonwel werd op 18 oktober 2022 een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor de bouw van 49 sociale koopwoningen, 8 sociale koopappartementen, een buurthuis en de infrastructuur en omgevingsaanleg gelegen tussen de Zilverlaan en de Leander Van Massenhovestraat.
Deze aanvraag werd overeenkomstig artikel 3 §3.2 van het besluit van 05 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsvergunningen, onderworpen aan de formaliteiten van een openbaar onderzoek tijdens de periode van 01/12/2022 tot en met 30/12/2022, waarbij het plan ter inzage op het stadhuis werd neergelegd. De bekendmaking werd aangeplakt op het terrein en op de officiële borden van het stadhuis evenals gepubliceerd op de website van de Stad.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften met betrekking tot de infrastructuurwerken ingediend.
Vermits deze aanvraag de wijziging van wegenis omvat, komt het de Gemeenteraad toe het tracé ervan vast te stellen.
De site is gelegen in woongebied volgens het gewestplan Oostende – Middenkust.
De adviezen van de Brandweer, Fluvius, Elia, Telenet en Proximus zijn voorwaardelijk gunstig
De adviezen van de dienst Beheer, Ontwerp en Inrichting Openbaar Domein en de mobiliteitscel zijn gunstig.
De inrichting van de infrastructuur van de aanvraag is afgestemd op het architectuurplan van de woningen voor Woonwel. Dit moet zorgen voor een voldoende toegankelijk en doorwaadbaar gebied tussen de Zilverlaan en Leander Vanmassenhovestraat. Langs de Zilverlaan wordt een parkeerdreef voorzien met gemeenschappelijke toegang en afgestemd op de zones van de aanpalende projecten. De werken omvatten in hoofdzaak de aanleg van de infrastructuur en de aanleg van groenzones ten behoeve van de woonontwikkeling. Het ontwerp en materiaalgebruik is afgestemd op de woningbouw, de omgeving en woonproject van het Stenehof. De parkeerdreef is toegankelijk via de Zilverlaan. De aantakking van de parkeerdreef op de Zilverlaan zal gebeuren via een gemeenschappelijke doorsteek. De rijweg wordt aangelegd in uitgewassen cementbetonverharding. De parkeervakken worden aangelegd in een waterdoorlatende bestrating, met verbrede voeg, opgevuld met gras. Tussen de parkeerhavens worden groenvakken voorzien met bomen. Qua materialisatie, indeling en groenvoorzieningen worden de projecten woonontwikkeling Stenehof en woonontwikkeling Woonwel op elkaar afgestemd. In het ontwerp is ook rekening gehouden met het doortrekken van de rijweg, i.f.v. ontwikkeling van Duinhelm, ten westen van de parking. De woonontwikkeling Woonwel is aan de zijde van de Zilverlaan enerzijds toegankelijk via een trappenpartij en anderzijds door een wandelpad die beiden aansluiten op de parkeerdreef. Het wandelpad sluit tevens rechtstreeks aan op wegenis in de Zilverlaan. Het binnengebied wordt aangelegd in betonstraatstenen. De wandelpaden verbinden de verschillende woonentiteiten met elkaar en met de omgeving. Het ganse binnengebied is autovrij. In fuctie van de brandpreventie worden de zoomwegen aangelegd in grasbetontegels. De Leander Vanmassenhovestraat sluit aan op de nieuwe ontwikkeling. Op het einde van de straat wordt een parkeerhaven voorzien. De parkeervakken worden aangelegd in een waterdoorlatende bestrating, met verbrede voeg, opgevuld met gras. Vanaf het einde van de Leander Vanmassenhovestraat zijn auto’s niet meer toegelaten. Wandel-, voet- en fietspaden binnen de projectsite worden in gestraalde betonstraatsteen aangelegd. Alle woningen zijn bereikbaar via een padenstructuur in het binnengebied. Het hoogteverschil tussen het polderpark en de zone van de woningen wordt opgevangen d.m.v. betonnen keerwanden. Trappenpartijen tussen polderpark en binnengebied zorgen voor een vlotte aansluitingen tussen de wandelpaden. Verschillende wandelpaden verbinden de woonontwikkeling met het polderpark. De wandelpaden in het polderpark worden aangelegd in geborsteld cementbetonverharding. Op diverse locaties, binnen het polderpark, worden bruggen/vlonderconstructies in FSC-hout aangelegd die het mogelijk moeten maken om op een eenvoudige manier waterlopen (grachten en bufferbekken) te kruisen voor fietser, voetganger en diensten i.f.v. onderhoud park.
Het tracé van de weg wordt gewijzigd zoals te zien is op plan
“BA_2489w_I_N_aangepast.pdf”en
“BA_2489wWegenis_P_N_aangepast.pdf”
Overeenkomstig artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad een gemotiveerd besluit nemen over de zaak van de wegen.
Stelt het tracé van de ontworpen straten en paden t.b.v. de bouw van 49 sociale koopwoningen, 8 sociale koopappartementen, een buurthuis en de infrastructuur en omgevingsaanleg gelegen tussen de Zilverlaan en de Leander Van Massenhovestraat te Oostende vast, zoals is opgetekend op het plan dat werd opgemaakt door bvba ampe. trybou architecten.
De Gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vaststellen.
Het Bestuursakkoord 2019 - 2024 "Allemaal Oostendenaar" beschrijft de nieuwe beleidsdoelstellingen voor de Stad Oostende. Eén van de prioriteiten voor de komende jaren is de armoedebestrijding. In het beleidsakkoord zijn daarover een aantal concrete actiepunten opgenomen met het oog op het verhogen van de tewerkstelling. De VDAB is daarin een belangrijke partner inzake arbeidsbemiddeling en beroepsopleiding. Om de verschillende acties op dit vlak te stroomlijnen werd een "Samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Oostende en de VDAB" opgemaakt.
Het Bestuursakkoord 2019 -2024 "Allemaal Oostendenaar" formuleert een aantal concrete actiepunten inzake armoedebestrijding en tewerkstelling ;
Actie 153. "Armoede bestrijden wordt de komende bestuursperiode een prioriteit. (...) We kiezen resoluut voor een integrale en transversale aanpak. (...) Om een gedragen en doortastend beleid te kunnen voeren is een samenwerking tussen de verschillende actoren aan de orde. (...) We maken een einde aan de versnippering en zorgen voor de broodnodige coördinatie tussen alle actoren".
Actie 165. "Economie, tewerkstellingsbeleid en armoedebestrijding gaan samen gezien een job de beste garantie is voor de toekomst. Als lokale overheid hebben we de taak om jobcreatie in de stad te faciliteren. Economie en armoedebestrijding zijn sterk verweven. Ook sociale economie verdient ondersteuning."
Actie 166. "Oostende heeft een belangrijke regierol in de aanpak van tewerkstelling van kansengroepen. We brengen dan ook alle actoren samen op het terrein van de (sociale) economie en zorgen voor deze gezamenlijke aanpak. De actoren werken binnen hun kerntaken complementair en versterkend."
In dit kader heeft het Stadsbestuur haar regierol opgenomen. Met alle actoren op het sociaal-economische werkveld werden gesprekken gevoerd om acties te ondernemen met als doel de tewerkstelling in de stad te verhogen. Een aantal kernpartners spelen daarin een prominente rol : de Stad Oostende, het OCMW Oostende, de VDAB, het Economisch Huis Oostende vzw en de projectvereniging Perspectief. Deze kernpartners hebben maximaal de krachten gebundeld om het hoofd te bieden aan de tewerkstellingsproblematiek, en dit voor élke Oostendenaar. Daartoe werd een overeenkomst opgemaakt waarin elke partner zich engageert om, op zijn domein, op een geïntegreerde manier concrete acties te ondernemen. Deze samenwerking wordt vastgelegd in een "Arbeidspact voor Oostende". Dit is een instrument waarbij deze kernpartners de krijtlijnen van hun samenwerking voor de komende jaren uiteen zetten. Dit is geen exhaustief document maar wel de leidraad en eerste aanzet naar de projecten waartoe in de komende jaren gestreefd wordt. Dit "Arbeidspact" is ook volledig compatibel met het "Armoedebeleidsplan" van de Stad Oostende.
Dit "Arbeidspact" omvat een gedragen visie tussen de kernpartners om de komende jaren op een gestructureerde en gestroomlijnde manier aan case-management te doen.
De initiatieven die omschreven zijn in dit "Arbeidspact" zijn een uitvoering van diverse acties die ook in het Bestuursakkoord duidelijk zijn vastgelegd ;
Actie 31. "We zetten in op activering waarbij werkzoekenden recht hebben op begeleiding op maat, opleidingen en tijdelijke werkervaring in lokale tewerkstellingsprojecten of als vrijwilliger. Werkzoekenden dienen wel in te gaan op een passend jobaanbod. Afstemming op andere tewerkstellingscellen is hierbij onontbeerlijk."
Actie 44. "De sociale economie is een belangrijke sector die we naar waarde schatten. Via lokale banenmarkten, invoegbanen, stageplaatsen,...zetten we in op een betere activering van werkzoekenden".
Actie 47. "Er is nood aan een doordacht tewerkstellingsbeleid in overleg met de partners in de lokale economie."
Het "Arbeidspact" tussen De Stad Oostende, OCMW Oostende, de VDAB, het Economisch Huis Oostende vzw en de projectvereniging Perspectief werd door de Gemeenteraad goedgekeurd in de zitting van 21 oktober 2019. Dit Arbeidspact is een belangrijk instrument in de uitvoering van deze actiepunten van het Beleidsakkoord. Het spoort volledig met de strategische beleidsopties van het Stadsbestuur.
Een zeer belangrijke partner in dit Arbeidspact is de VDAB. Zij vervullen een essentiële rol inzake de aspecten van arbeidsbemiddeling, beroepsopleiding en activering van werklozen. Op dat vlak worden dan ook reeds heel wat initiatieven genomen. Om deze samenwerking tussen de Stad Oostende en de VDAB nog verder te concretiseren en de acties te stroomlijnen werd een overeenkomst tussen beide partijen uitgewerkt. Dit kadert ook in het opzet van de Vlaamse Regering om de VDAB dergelijke samenwerkingsovereenkomsten te laten uitwerken en afsluiten met alle centrumsteden.
Op 02 maart 2023 ontvingen wij de goedkeuring van de VDAB over deze overeenkomst.
De voorliggende "Samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Oostende en de VDAB" kan bijgevolg ter goedkeuring aan de Gemeenteraad worden voorgelegd.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan beslissen in zin van het bijgaande ontwerp van Besluit.
De Gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vastleggen.
Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met het dagelijks bestuur van de gemeente.
Keurt de Samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Oostende en de VDAB, volgens ontwerp in bijlage "samenwerkingsprotocol_VDAB.pdf", goed.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van de modaliteiten van deze overeenkomst.
WIE
Met REACT EU-middelen worden de lokale besturen ondersteund in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.
De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.
Er wordt voorzien in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. Het terbeschikking stellen van leerwerkplekken en kwaliteitsvolle ondersteuning, worden hiermee gestimuleerd.
WIE
Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur. Ieder lokaal bestuur kan 1 lump sum aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/stad/OCMW/ district.
De uitvoering van het projectvoorstel kan toegewezen worden aan de regisseur sociale economie en werk, de wijk-werkorganisator, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de streekintercommunale,...
DOELGROEP
De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is.
De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid.
Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage min 32u per maand; max 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.
HOE
Een individueel lokaal bestuur moet een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie.
Een projectvoorstel wordt samengesteld door enerzijds het engagement om de vereiste acties uit te voeren en anderzijds het opvragen van de lump sum hiertoe.
TIMING
Een projectvoorstel binnen deze oproep kan ingediend worden vanaf 1 januari 2023 tot en met vrijdag 31 maart 2023.
Begin februari, maart en april 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen.
De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden.
Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.
ACTIES EN OUTPUT
Deze doelgroep wordt via leerwerkplekken ingeschakeld binnen de lokale diensten en wordt zo in de samenwerking tussen de GLOW-partner en het lokaal bestuur ondersteund richting arbeidsmarkt.
Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:
Bewijs van 1+2 via een per unieke leerwerkplek gemeenschapsdienst ingevulde fiche, afgetekend door de directe leidinggevende van de mentor, verantwoordelijke HR of de algemeen directeur.
Deze output is rechtstreeks gekoppeld aan de lump sum.
De methode van lump sum houdt een alles of niets principe in. Bij het voldoen aan de verwachte output in relatie met het gekozen engagement (S/M/L/XL lump sum) blijft de lump sum toegekend. Bij het niet of deels voldoen aan de verwachte output wordt de lump sum niet toegekend en het voorschot (80%) integraal teruggevorderd.
Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum als te behalen output:
| Aantal leerwerkplekken | Minimum aantal opgeleide mentoren | Lump sum |
Small (S) | 3 | 1 | 7.396,84 euro |
Medium (M) | 6 | 2 | 14.793,69 euro |
Large (L) | 18 | 6 | 44.381,06 euro |
Extra large (XL) | 39 | 13 | 96.158,96 euro |
Keurt de indiening van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed.
Dit houdt volgende in:
Artikel 2
Er wordt gekozen om de extra large output te genereren.
Artikel 3
Belast voor de uitvoering van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma het Perspectief (Regie sociale economie en Werk)
Dit houdt in dat de financiële middelen na ontvangst worden overgedragen naar bovenvermelde uitvoerder.
Artikel 4
De Stad Oostende houdt zich het recht voor om in geval van geheel of gedeeltelijke terugvordering van subsidies door de afdeling ESF om gelijke welke reden ook, dit bedrag integraal hoofdsom, interesten en kosten te verhalen bij de Projectvereniging Perspectief. Hierbij geeft de Stad het recht aan de afdeling ESF om in geval van geheel of gedeeltelijke terugvordering van subsidies om gelijke welke reden ook, dit bedrag integraal hoofdsom, interesten en kosten terug te vorderen bij de Projectvereniging Perspectief.
Artikel 5
Dit gemeenteraadsbesluit dient te worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur van de projectvereniging Perspectief. De Raad van Bestuur tekent dit besluit voor akkoord en bezorgt het ondertekend besluit terug aan de stad Oostende.
De stad Oostende voorziet ondersteuning voor jeugdwerkinitiatieven, binnen de financiële mogelijkheid van het voorziene budget. Het Stadsbestuur wenst een laagdrempelig en kwalitatief vrijetijds- en activiteitenaanbod te ontwikkelen, te coördineren en te stimuleren door verenigingen te ondersteunen bij het organiseren van een vrijetijdsaanbod.
Deze ondersteuning gebeurt door middel van het toekennen van toegestane werkingssubsidies aan verenigingen.
De Gemeenteraad gaf, in vergadering van 15 mei 2020, zijn goedkeuring over het subsidiereglement voor de ondersteuning van Oostendse jeugdwerkinitiatieven.
De dienst Jeugd wenst door middel van het toekennen van werkingssubsidies de jeugdwerkinitiatieven te ondersteunen.
In dit aangepast reglement werden de volgende vernieuwingen en aanpassingen opgenomen:
Vanuit het signaal rond de stijgende energieprijzen wordt voorgesteld om jeugdwerkinitiatieven met een hogere energiekost extra te ondersteunen via onderdeel 'Jeugdlokaal'.
Kampvervoer wordt voor jeugdbewegingen steeds duurder, waardoor een extra ondersteuning welkom is.
Strategisch meerjarenplan met acties:
Keurt het aangepast reglement Oostendse jeugdwerkinitiatieven goed.
De stad Oostende stuurt vanuit het jeugdbeleid verschillende professionele jeugdwerkorganisaties aan en stemt af met oog op een goede complementariteit onderling. De organisaties krijgen, via hun deelname aan de jeugdraad, een adviserende rol in het jeugdbeleid. Dit werd zo opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.
Dyade vzw is reeds enkele decennia als vrijetijdsorganisatie voor kinderen en jongeren met een beperking een vaste waarde in de stad.
Vanuit de reële nood aan een duurzaam vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren met een beperking in Oostende is een samenwerking met professionele partners nodig.
Dyade is een belangrijke professionele jeugdwerkpartner voor de stad en de financiële ondersteuning van hun werking werd opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025. De huidige overeenkomst met Dyade liep af op 31 december 2022. In onderling overleg werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld die de verwachtingen voor 2023-2025 concretiseert.
In de meerjarenplanning 2020-2025 werd volgende actie opgenomen: A 05010504 - De jeugddienst begeleidt het professioneel jeugdwerk om hun toegankelijkheid verder te versterken en geeft het jeugdwerkoverleg via de jeugdraad een adviserende rol in het jeugdbeleid.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst 2023 - 2025 met Dyade vzw (BE0889.417.051) - zie bijlage - goed.
Vanaf het schooljaar 2023-2024 worden de onderwijscheques één van de 16 focusrechten van de dienst Rechtenverkenning.
Het nieuwe reglement ‘Onderwijscheques’ wordt in het Vast Bureau van 17 maart 2023 en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 maart 2023 voorgelegd ter goedkeuring en dient het bestaande reglement ‘Onderwijscheques’ goedgekeurd in de Gemeenteraad van 23 maart 2020 te worden opgeheven. n.
Door de overheveling van de onderwijscheques naar de diensten van het OCMW wordt de financiële betoelaging van schoolkosten voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben gecentraliseerd bij het OCMW. Tenslotte is het de bevoegdheid van het OCMW om in functie van de persoonlijke of familiale toestand van de burger na te gaan welke hulp het meest geschikt is en hem of haar dan de gepaste middelen aan te bieden om aan die behoefte te voldoen. Op deze manier zullen de onderwijscheques vanaf het schooljaar 2023-2024 één van de 16 focusrechten van de dienst Rechtenverkenning worden.
Om deze centralisatie van rechten bij het OCMW mogelijk te maken, dient het reglement ‘Onderwijscheques’, goedgekeurd in de Gemeenteraad van 23 maart 2020, te worden opgeheven. Het nieuwe reglement ‘Onderwijscheques’ wordt voorgelegd ter goedkeuring aan het Vast Bureau op 17 maart 2023 en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op haar zitting aansluitend aan de zitting van de Gemeenteraad op 27 maart 2023.
Het Meerjarenplan en Meerjarenbudget 2020-2025.
OD 0101 – P – OOSTENDE IS EEN EFFICIËNT BESTUURDE STAD - AP 010102 – P – De stad Oostende zet in op administratieve vereenvoudiging en interne digitalisering - A 01010209 - De dienst onderwijs digitaliseert het gebruik van de onderwijscheques met oog voor de noden van doelgroep.
OD 0505 – P – IN OOSTENDE HEBBEN ALLE KINDEREN RECHT OP ONDERWIJS EN OPVANG, ONDERSTEUND DOOR EEN EFFICIËNT FLANKEREND BELEID - AP 050502 - De stad Oostende voert een efficiënt flankerend onderwijsbeleid - A 05050202 - De dienst onderwijs digitaliseert het gebruik van de onderwijscheques.
Artikel 40-41 Decreet Lokaal Bestuur.
Heft het bestaande reglement ‘Onderwijscheques’ op onder opschortende voorwaarde van de goedkeuring van het nieuwe reglement ‘Onderwijscheques’ door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Het nieuwe reglement 'Onderwijscheques' treedt in werking vanaf het schooljaar 2023-2024. Het bestaande reglement 'Onderwijscheques' wordt opgeheven en deze opheffing treedt in werking na afhandeling van schooljaar 2022-2023.
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 20 februari 2023 en 13 maart 2023:
130.W.593/4 - Raamovereenkomst voor de eerste aanleg en het vernieuwen van trottoirs met inbegrip van de nodige aanpassingswerken inzake riolering voor maximum 1 jaar
130.W.609/1 - Raamovereenkomst voor buitengewone herstellings- en/of vernieuwingswerken aan het wegennet van de stad Oostende met inbegrip van de nodige aanpassingswerken inzake riolering voor maximum 1 jaar
150.L.747 - De levering van een vrachtwagen voor de dienst Logistieke Ondersteuning via het raamcontract van de Vlaamse Overheid (bestek 2020/HFB/OP/66086 - perceel 4)
150.W.1160 - Vernieuwen en herstellen bakgoten Venetiaanse Gaanderijen
4400.L.003 - Leveren van Autodesk licenties via perceel 2 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Ongekend
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 20 februari 2023 en 13 maart 2023:
130.W.593/4 - Raamovereenkomst voor de eerste aanleg en het vernieuwen van trottoirs met inbegrip van de nodige aanpassingswerken inzake riolering voor maximum 1 jaar
130.W.609/1 - Raamovereenkomst voor buitengewone herstellings- en/of vernieuwingswerken aan het wegennet van de stad Oostende met inbegrip van de nodige aanpassingswerken inzake riolering voor maximum 1 jaar
150.L.747 - De levering van een vrachtwagen voor de dienst Logistieke Ondersteuning via het raamcontract van de Vlaamse Overheid (bestek 2020/HFB/OP/66086 - perceel 4)
150.W.1160 - Vernieuwen en herstellen bakgoten Venetiaanse Gaanderijen
4400.L.003 - Leveren van Autodesk licenties via perceel 2 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Ministeriële Besluiten opgemaakt door het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
Communicatie van de Vlaamse overheid.
1) Conformiteitsattest van 19 januari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Steensedijk 11, vierslaapkamerwoning.
2) Burgemeesterbesluit van 21 februari 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Fregatstraat 12 (0101-0201-0202), eerste verdieping, kamerwoningen tweede verdieping vooraan en achteraan.
3) Conformiteitsattest van 14 februari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Torhoutsesteenweg 13 (0201), éénslaapkamerappartement met woonkamer, met open keuken en badkamer.
4) Burgemeesterbesluit van 17 februari 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Zeedijk 177 (0004-0103-0405), gelijkvloers achteraan, eerste verdieping achteraan en vierde verdieping.
5) Burgemeesterbesluit van 17 februari 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Oude Molenstraat 10 (0001), duplexappartement kelderverdieping en gelijkvloerse verdieping.
6) Burgemeesterbesluit van 17 februari 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Van Iseghemlaan 31 (0001), kelderverdieping.
7) Conformiteitsattest van 14 februari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Aartshertogstraat 64 (0301), eenslaapkamerappartement met open keuken met intern wc.
8) Conformiteitsattest van 28 februari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Dekenijstraat 19 (0302), tweeslaapkamerappartement met woonkamer met open keuken en badkamer met intern wc.
9) Conformiteitsattest van 15 februari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Torhoutsesteenweg 209 (0001), appartement gelijkvloerse verdieping.
10) Conformiteitsattest van 15 februari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Wellingtonstraat 20 (0301), duplex op derde en vierde verdieping.
11) Conformiteitsattest van 01 februari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Verlaatstraat 42, hoekwoning met zes slaapkamers.
12) Conformiteitsattest van 31 januari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 369 (0301), appartement bestaande uit een woonkamer met open keuken met mezzanine, badkamer met toilet en één slaapkamer.
13) Burgemeesterbesluit van 28 februari 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Brabantstraat 2 (0504), vijfde verdieping midden.
14) Brief van 01 maart 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur over de klacht in verband met de oprichting van de ziekenhuisvereniging - goedkeuring.
15) Brief van 21 februari 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur over klachten tegen onbewoonbaar- en ongeschiktverklaringen.
16) Brief van 27 februari 2023 van het agentschap Wonen in Vlaanderen over het proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering van de woningen gelegen Kapucijnenstraat 38.
17) Brief van 06 maart 2023 van het agentschap Wonen in Vlaanderen over het Ministerieel Besluit over de uitspraak in de beroepsprocedure ingezet in toepassing van artikel 3.14 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 inzake de woning gelegen Thomas Van Loostraat 7 (0301).
18) Burgemeesterbesluit van 07 maart 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Leopold I-plein 2 (0001, 0101, 0201, 0301, 0401, 0501), gelijkvloerse verdieping achteraan, eerste, tweede, derde, vierde en vijfde verdieping.
19) Conformiteitsattest van 27 februari 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Torhoutsesteenweg 13 bus 0101, eerste verdieping.
20) Burgemeesterbesluit van 07 maart 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Timmermanstraat 4 (0001-duplex 0101), benedenverdieping en duplex op eerste en tweede verdieping.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ministeriële Besluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd;
Communicatie van de Vlaamse overheid dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Neemt kennis van de mededelingen.