Met Pot Up gaan we op zoek naar nieuwe smaken en producten op basis van traditionele en originele bereidings- en bewaringstechnieken. Burgers van diverse en kwetsbare achtergronden worden begeleid om nieuwe producten te maken met lokale reststromen. Deze producten worden samen met hun verhalen aan een breder publiek verkocht. Zo verwerken ze niet alleen overschotten, maar bouwen ze ook aan ondernemerschap én draagvlak voor diversiteit binnen de bredere maatschappij.
Het eindproduct is niet alleen circulair en creatief maar laat ook toe om het verhaal van de makers bij een breder publiek te brengen. De verhalen gaan vaak over kwetsbaarheid, maar evenzeer over hun sterktes en passie voor voeding. Op die manier creëren we producten die meer zijn dan voeding. Verhalen in bokalen. Deze willen we in eerste instantie op lokale schaal produceren en vermarkten. Daarnaast verkennen we ook hoe we structureel de productie kunnen inbedden en opschalen en welke hiervoor de beste partners zijn. De opbrengsten van verkoop ondersteunen dan opnieuw de werking van Antenne.
POT Up kadert binnen FOODSHIFT 2030 waarbij we vanuit de stad samen met zoveel mogelijk betrokkenen schrijven en werken aan een voedselstrategie. Burgerparticipatie is hierin een belangrijk onderdeel.
POT Up kadert ook binnen de projectwerking van Antenne waarbij we sociaal aan de slag gaan met lokale voedseloverschotten. Daarnaast onderzoekt POT Up een eerste traject van transitie naar circulaire voedselhub. We versterken de huidige samenwerking met de schenkende bedrijven van Foodsavers door naast sociale meerwaarde, trajecten van circulaire sociale economie met lokale voedseloverschotten te onderzoeken. Pot Up willen we doen uitgroeien tot een platform voor creatievelingen met diverse achtergronden die voedselreststromen verzilveren naar nieuwe producten. De eerste trajecten maakten veel potentieel zichtbaar, waardoor dit het onderzoeken naar verdere verankering in onze werking waard is.
POT Up startte in december 2021 met twee dialoogtafels. Aan deze twee dialoogtafels in Antenne en 0666 namen een 30 tal mensen deel.
In oktober 2022 organiseerden we ism EIT FOOD een eerste traject naar productontwikkeling. Uit een groep van 26 geïnteresseerden werden 10 burgers geselecteerd (waarvan de helft klanten sociale kruidenier). Gedurende 8 ateliers op donderdagavond in Antenne gingen zij de keuken in om een eigen product te ontwikkelen.
10 verhalen in bokalen werden op 16 december voorgesteld aan een jury bestaande uit 7 lokale ondernemers en producenten. Een volgende stap is deze 10 verhalen in bokalen op kleine schaal tijdens een marktevent voor te stellen aan pers, publiek en ondernemers. We hopen op die manier een platform aan te bieden waar makers en producenten elkaar ontmoeten en waar nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan.
EIT FOOD wenst met extra middelen vanuit KBS enerzijds dit marktevent te ondersteunen, anderzijds een vervolgtraject op te zetten in samenwerking met Antenne.
Oostende maakt werk van een Voedselstrategie.
POT Up kadert in onderstaande operationele doelstellingen:
4. Sociale meerwaarde rond voedselinitiatieven versterken (inclusief armoedebeleid)
5. Voedsel(gerelateerde) overschotten reduceren, herverdelen, hergebruiken
Keurt de samenwerking met EIT FOOD goed voor 2023.