De directie Stadsmarketing en -communicatie voert het imago- en marketingbeleid van Stad Oostende. Filmproducties zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Stad Oostende werkt samen met Toerisme Oostende vzw en productiehuis De Wereldvrede aan de realisatie van een film Holy Rosita. Het verhaal draait rond Rosita, een spontane vrouw met een licht verstandelijke beperking en een vurige kinderwens. De film wordt zo goed als volledig in Oostende gedraaid en op die manier is de stad een “personage” in de film. Op 28/10/2022 ging de Stad een financieel engagement aan om de film te ondersteunen.
Art. 28 §1 2° van de Wet inzake de overheidsopdrachten stelt dat de aankoop, ontwikkeling, productie of coproductie van programmamateriaal bestemd voor audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, die worden geplaatst door aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, of opdrachten betreffende zendtijd of betreffende de levering van programma's die worden gegund aan aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, uitgesloten zijn van de regelgeving inzake overheidsopdrachten.
Vermits de beelden van de reeks gebruikt zullen worden voor toeristische doeleinden, is het btw-regime van 6% van toepassing.
Het is uiteraard de bedoeling om hiervan marketing-return te krijgen. Na onderhandeling werd dit geconcretiseerd in bijgaande overeenkomst. De tekst werd juridisch afgetoetst bij de directie Bestuurszaken.
Aan de Gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de overeenkomst 'Holy Rosita' die deze samenwerking concretiseert.
Wet inzake overheidsopdrachten.
Verleent aan het College van Burgemeester en Schepenen het mandaat om verder te beslissen m.b.t. mogelijke secundaire modaliteiten en verdere concrete uitwerkingen.