De directie Stadsmarketing en -communicatie voert het imago- en marketingbeleid van Stad Oostende. Filmproducties zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Aan de Gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de samenwerkingsovereenkomst 'Zeevonk'.
Stad Oostende werkte samen met Toerisme Oostende vzw en productiehuis A Private View aan de realisatie van een film Zeevonk. Het verhaal draait rond de jonge Lena die haar vader verliest als zijn vissersboot vergaat op zee. Lena is ervan overtuigd dat een monster het schip deed vergaan en ze gaat tot het uiterste om dat te bewijzen. De film wordt zo goed als volledig in Oostende gedraaid en heel wat plaatsen in de stad worden herkenbaar in beeld gebracht. Oostende is op die manier een “personage” in de film. In ruil biedt Stad Oostende waar mogelijk ondersteuning bij de opnames en wordt er een financiële bijdrage overeengekomen. Stad Oostende draagt 10.600 euro incl. 6% btw bij.
De samenwerkingsovereenkomst werd juridisch afgetoetst door de directie Bestuurszaken.
Art. 28 §1 2° van de Wet inzake de overheidsopdrachten stelt dat de aankoop, ontwikkeling, productie of coproductie van programmamateriaal bestemd voor audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, die worden geplaatst door aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, of opdrachten betreffende zendtijd of betreffende de levering van programma's die worden gegund aan aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, uitgesloten zijn van de regelgeving inzake overheidsopdrachten.
Vermits de beelden van de reeks gebruikt zullen worden voor toeristische doeleinden, is het btw-regime van 6% van toepassing.
Wet inzake overheidsopdrachten.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst -als bijlage- 'Samenwerkingsovereenkomst Zeevonk' goed.
Verleent aan het College van Burgemeester en Schepenen het mandaat om verder te beslissen m.b.t. mogelijke secundaire modaliteiten en verdere concrete uitwerkingen.