Art. 40 §2 van het Decreet over het lokaal bestuur
Ten gevolge van de ingebruikname van het nieuw Recyclagepark te Hooggeleedstraat, 8400 Oostende, dringt zich een wijziging op van de Stedelijke verordening betreffende openbare reinheid, waarbij de wijziging in voege dient te treden op 13 november 2023.
Conform de VLAREMA-wetgeving en het meerjarenplan 2020-2025 is één van de speerpunten ‘de vervuiler betaalt’. Naar aanleiding van deze wetgeving worden de fracties "grof vuil" en "steenpuin" betalend. De 12-beurtenregeling vervalt hierbij. De gewijzigde Stedelijke verordening bevat tevens de nieuwe bepalingen betreffende actie A02040104 van het meerjarenplan 2020-2025, die naar aanleiding van de ingebruikname van het nieuw recyclagepark in voege zullen treden.
Ten gevolge van de ingebruikname van het nieuw Recyclagepark te Hooggeleedstraat, 8400 Oostende, dringt zich een wijziging op van de Stedelijke verordening betreffende openbare reinheid, waarbij de wijziging in voege dient te treden op 13 november 2023.
De hiernavolgende wijzigingen passen, conform de VLAREMA-wetgeving, het principe toe van ‘de vervuiler betaalt’, waarbij de Stedelijke verordening betreffende openbare reinheid in volgende artikelen wordt aangepast:
Artikel 64 wordt aangepast naar:
"§1. De toegang voor natuurlijke personen die in Oostende gedomicilieerd zijn of hun tweede verblijfstaksen betalen en hun domicilie hebben in België zal verleend worden na identificatie door een automatisch systeem op vertoon van de identiteitskaart. De eigenaar van de identiteitskaart dient steeds aanwezig te zijn.
§2. De toegang voor de tweedeverblijvers waarvan de domicilie niet in België gelegen is en de overige gerechtigde bezoekers, die omschreven worden in paragrafen 2 en 3 van artikel 63, zal verleend worden na identificatie door een automatisch systeem op vertoon van een geldige toegangsbadge. De bezoeker die komt in naam van verenigingen of ondernemingen gespecifieerd in paragrafen 2 en 3 van artikel 63 moet steeds kunnen aantonen dat hij deel uitmaakt van deze vereniging of onderneming.
§3. Ondernemingen dienen aan te tonen dat een vestigingseenheid zich bevindt op het grondgebied van Oostende aan de hand van een uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen om een toegangsbadge te verkrijgen. De aanvraag dient voor de ondernemingen met rechtspersoonlijkheid te gebeuren door de natuurlijke persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen. Deze vertegenwoordigingsbevoegdheid dient bij de aanvraag van de toegangsbadge aangetoond te worden door middel van de statuten van de rechtspersoon en publicatie van de benoeming van de natuurlijke persoon in de bijlagen bij het Belgische Staatsblad.
§4. Bij verlies van de toegangsbadge dient een nieuwe aangevraagd te worden en zal de verloren toegangsbadge gedeactiveerd worden. Per buitenlandse tweedeverblijver, onderneming of vereniging kan slechts één toegangsbadge op hetzelfde moment geactiveerd zijn."
Artikel 65 is toegevoegd waardoor de nummering vanaf hier wijzigt. inhoudelijk bestaat artikel 65 uit het volgende:
"§1. De afvalfracties die in het recyclagepark kunnen gedeponeerd worden zijn opgedeeld in twee types, nl. gratis fracties en betalende fracties. De retributies voor deze betalende fracties worden gekwantificeerd in de retributieverordening ‘Gebruik van het recyclagepark’. Het verschuldigde bedrag van het gedeponeerde afval zal berekend worden aan de hand van een weegsysteem (nettogewicht van elke afzonderlijke betalende fractie). Bij het invoeren van de betalende fractie aan het weegsysteem krijgt de bezoeker een ticket met daarop de gekozen fractie, tijd van wegen, brutogewicht en naam van de bezoeker. De bezoeker dient dit ticket te allen tijde bij te houden ter controle van de parkwachter. De verschuldigde som dient op het einde van elk bezoek te worden betaald.
§2. De verschuldigde som kan betaald worden aan de betaalzuil. De bezoeker kan eveneens een saldo registreren op diens identiteitskaart of toegangsbadge. De verschuldigde som zal in dat geval afgetrokken worden van het saldo. De kwitantie geldt als betaalbewijs.
§3. Het saldo dat op de identiteitskaart of toegangsbadge geregistreerd wordt kan niet worden teruggevorderd.
§4. De toegangsbadge is verkrijgbaar mits het betalen van een éénmalig aankoopbedrag. "
§2. Enkel de volgende afvalstoffen worden toegestaan, volgens de hoeveelheden vermeld in de onderstaande tabel."
In de tabel werden de afvalstofnamen en aanvoereisen geactualiseerd.
De aanvoermaxima van de betalende fracties werden gewijzigd van volume naar gewicht."
In artikel 71 werd een correctie aangebracht van het aanvaarde organische GF-afval.
Artikel 78 werd aangepast van "Deze Verordening treedt in werking op 01 januari 2020" naar "Deze Verordening treedt in werking op 13 november 2023."
ook de opgelijste verschillende aangenomen wijzigingen van deze verordening werden aangepast naar de huidige oplijsting.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Keurt de wijziging aan de Stedelijke verordening betreffende de openbare reinheid goed (zie bijlage: openbare reinheid (GR 23.10.2023.pdf) waarbij deze in werking treedt op 13 november 2023.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.