Geachte,
Het openbaar vervoer in Oostende ondergaat grote veranderingen. Haltes verdwijnen en trajecten worden gewijzigd.
Het stadsbestuur heeft hier een sterke beslissende en controlerende rol in, zo getuige de wijzigingen op de wijk Zandvoorde, de tussenkomsten van andere lokale besturen én door de verslagen van de vervoerregioraad.
Heel veel Oostendenaars geraken in de problemen met iets dat essentieel is. Het is even essentieel dat ze zich hierover kunnen uitspreken en dat de stad alternatieven voorziet. Petities én voorstellen deden al de ronde.
Ook in andere steden en gemeenten.
Daarom volgende vragen.
1. Is de Stad bereid een bevraging te organiseren om zo te peilen naar de noden, behoeften en visie van de Oostendenaars? Zullen de Oostendenaars hiertoe dan ook volledig en van alle aanpassingen geïnformeerd worden? Hoe?
2. Is de Stad bereid alternatieven te voorzien zoals pendelbusjes in gebieden waar de bus wegvalt of waar door infrastructurele wijzigingen de mobiliteit beperkt wordt? Ik denk bijvoorbeeld aan een centrumbusje in het centrum, een pendelbus of fietstaxi tussen beide delen van de Konterdam …
Alvast bedankt.
Groeten
Michael Vanhee
In de zittingen van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 augustus 2023 werd mevrouw ILse Emmaneel aangesteld als ombudsvrouw.
De ombudsvrouw is bevoegd voor :
- de stad Oostende;
- het OCMW;
- de Lokale Politie;
- de autonome gemeentebedrijven;
- de extern verzelfstandigde agentschappen.
Ingevolge haar aanstelling door de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn legt mevrouw Ilse Emmaneel de eed af in handen van de burgemeester.
Reglement op de ombudsfunctie - artikel 4
Mevrouw Ilse Emmaneel komt ter vergadering en legt haar eed af als ombudsvrouw voor de diensten van de stad Oostende, het OCMW, de Lokale Politie, de autonome gemeentebedrijven en de extern verzelfstandigde agentschappen in handen van de heer Bart Tommelein, burgemeester.
Neemt kennis van de eedaflegging op 23 oktober 2023 van mevrouw Ilse Emmaneel als ombudsvrouw voor de diensten van de stad Oostende, het OCMW, de Lokale Politie, de autonome gemeentebedrijven en de extern verzelfstandigde agentschappen.
Artikel 71 t.e.m. 75 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
Wij verwijzen hierbij naar de begroting 2024 en het verslag van de begrotingscommissie in bijlage bij dit dossier. Het zonaal veiligheidsplan 2020-2025, goedgekeurd door de zonale veiligheidsraad op 21 november 2019, is het beleidsplan van de politiezone.
Het College van Burgemeester en Schepenen, gelieve de begroting 2024 aan de Gemeenteraad voor te leggen voor voorlopige vaststelling.
Deze begroting omvat de raming van alle ontvangsten en uitgaven die in de loop van 2024 kunnen worden gerealiseerd. Binnen de begroting wordt een onderscheid gemaakt tussen de gewone en de buitengewone dienst en, binnen elk van deze diensten, tussen het eigenlijk financieel dienstjaar en de vorige dienstjaren.
De gewone uitgaven 2024 bedragen 41.097.007 euro.
De gewone ontvangsten 2024 bedragen 38.525.542 euro.
De gewone dienst is een evenwicht door een overboeking te voorzien uit het gewoon reservefonds t.b.v. 2.231.166 euro en een prognose op te nemen van het resultaat van de rekening 2023 t.b.v. 340.300 euro.
De buitengewone uitgaven 2024 bedragen 1.608.965 euro.
De buitengewone ontvangsten 2024 bedragen 1.608.965 euro.
De buitengewone dienst is in evenwicht in het eigen dienstjaar.
Artikels 5 tot en met 15 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.
Stelt de begroting 2024 van de gewone dienst en van de buitengewone dienst van de politiezone Oostende voorlopig vast.
Onderwerpt de voormelde begroting aan het specifieke goedkeuringstoezicht van de Gouverneur.
Art. 78 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
De gemeenteraad heeft de rekening 2022 van de politiezone Oostende vastgesteld op 25 april 2023. Het besluit van de gemeenteraad werd op 10 mei 2023 overgemaakt aan provinciegouverneur. In het kader van het specifiek bijzonder toezicht heeft de provinciegouverneur de begrotingsrekening 2022, de balans per 31 december 2022 en de resultatenrekening over het dienstjaar 2022 goedgekeurd en zijn besluit met de brief van 19 september 2023 ter kennis gebracht aan de Burgemeester-voorzitter van de Politiezone Oostende.
Volgens artikel 4 van het besluit van de gouverneur wordt een afschrift bezorgd aan de heer Bart Tommelein, Burgemeester-Voorzitter van de zone Oostende, Vindictivelaan 1, 8400 Oostende, ter mededeling aan de gemeenteraad.
Art. 77 en 78 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestuctureerd op twee niveaus.
Art. 67 tot en met art. 72 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.
Neemt kennis van de brief van 19 september 2023 en het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen van 18 september 2023.
-
1) Plechtigheid Wapenstilstand op 11 november 2023;
2) Christmas Village van 21 december 2023 tot 01 januari 2023;
3) 15de Wandeltocht Oostende in kerstlicht op 17 december 2023;
4) Nieuwjaarsdrink op 06 januari 2023;
5) Schoolfeest OLGO 2024;
6) Dag van de Wetenschap op 26 november 2023.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur.
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt de volgende verkeersmaatregelen aan:
1) Plechtigheid Wapenstilstand
Op zaterdag 11 november 2023 van 08.00 uur tot 12.00:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• Dienstweg Stadhuis.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3.
2. Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Dienstweg Stadhuis;
• Jozef II-straat, tussen de Dekenijstraat en de Sint-Pietersstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2) Christmas Village
Van maandag 18 december 2023 om 08.00 uur tot donderdag 04 januari 2024 om 22.00 uur:
1. Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Sir Winston Churchillkaai, vanaf het loodsgebouw tot einde rechte parkeerplaats, zijde water;
• Visserskaai, kant gebouwen, eerste 12 meter van de motoparking naast het Vissersplein.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
3) 15de wandeltocht Oostende in kerstlicht
Op zaterdag 16 december 2023 van 12.00 uur tot 18.00 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• 8400 Oostende; Kanunnik Dr. Louis Colensstraat, kant pare nummers, parkeerplaatsen van 10 tot en met 6, uitgezonderd de parkeerplaats voor mindervaliden.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
Op zondag 17 december 2023 van 18.00 uur tot 22.00 uur:
2. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• 8400 Oostende; Kanunnik Dr. Louis Colensstraat, kant pare nummers, parkeerplaatsen van 10 tot en met 6, uitgezonderd de parkeerplaats voor mindervaliden.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
4) Nieuwjaarsdrink Vogelwijk
Van vrijdag 05 januari 2024 om 08.00 uur t.e.m. maandag 08 januari 2024 tot 18.00 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• Kievitstraat, tussen de Patrijsstraat en de Arendstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3 (en F45C).
2. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Kievitstraat, beide zijden, tussen de Patrijsstraat en de Arendstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
5) Schoolfeest OLGO 2024
Op zaterdag 04 mei 2024 van 07.00 uur tot 21.00 uur:
1. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• Nieuwlandstraat, tussen de Stuiverstraat en de Blauwkasteelstraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3 (en F45C).
2. Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Nieuwlandstraat, beide zijden, tussen huisnummer 52 en 78.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
6) Dag van de wetenschap 2023
Op zondag 26 november 2023 van 09.00 uur tot 18.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• Slipwaykaai, vanaf kruispunt Buskruitstraat (kant Otary RS NV) tot voorbij het metalen brugje richting Lange Nelle.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3 (en F45C).
-
De Burgemeester heeft op 19 september 2023 en 03 oktober 2023 Besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Verplaatsing markt door oktoberkermis op 07 oktober 2023, 14 oktober 2023, 21 oktober 2023, 28 oktober 2023 en 04 november 2023;
2) Bloemenverkoop aan de stedelijke begraafplaats van 20 oktober 2023 tot en met 02 november 2023;
3) Oktoberfoor van 06 oktober 2023 tot en met 05 november 2023.
Artikel 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt kennis van en bekrachtigt het Besluit dat de Burgemeester heeft genomen op 19 september 2023 en 03 oktober 2023 om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van dit Besluit aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
-
De Burgemeester heeft op 12 september 2023, 19 september 2023, 26 september 2023, 29 september 2023 en 03 oktober 2023 besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Strapdag BS De Morootjes op 22 september 2023;
2) Daikin Europe's 50th Anniversary Celebration op 13 oktober 2023;
3) Thuiswedstrijd KVO-Jong Genk op 23 september 2023;
4) Filmopnamen Restaurant Misverstand van 05 oktober 2023 tot en met 06 oktober 2023;
5) Carfanatics op 07 oktober 2023;
6) Fore Afterwork op 13 oktober 2023;
7) Viering 25 jaar MSOC op 16 oktober 2023;
8) Zandvoorde Kerremesse van 06 oktober 2023 tot en met 08 oktober 2023;
9) Viering 25 jaar MSOC (erratum) op 16 oktober 2023;
10) Combiregeling KVO-Anderlecht Futures op 08 oktober 2023;
11) BOBCO Belgian Blokart Club 2023 op 21 oktober 2023 en 22 oktober 2023;
12) Thuiswedstrijd KVO-Anderlecht Futures op 08 oktober 2023;
13) Daikin Europe's 50th Anniversary Celebration (erratum) op 13 oktober 2023.
Art. 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten;
Art. 133-133bis van de Nieuwe Gemeentewet.
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 12 september 2023, 19 september 2023, 26 september 2023, 29 oktober 2023 en 03 oktober 2023 om de veiligheid van de (weg)gebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
-
Bij het uitvoeren van hun taken dient de politie regelmatig opdracht te geven tot het het opslepen, verplaatsen en bewaren van voertuigen tot 3500 kg. Tot op heden werd het opslepen, verplaatsen en bewaren van voertuigen tot 3500 kg met uitzondering van gerechtelijke inbeslagnemingen geregeld door een overheidsopdracht.
De concessie zal uitgevoerd worden via een openbare oproep. Met de oproep en toekenningsprocedure wordt een transparante procedure gevolgd.
Teneinde een oproep te lanceren voor kandidaat-concessionarissen dient te Gemeenteraad haar akkoord te geven over het dossier openbare oproep met bijlagen waaronder het ontwerp van concessieovereenkomst.
Het ontwerp van concessieovereenkomst voor openbare diensten voor het opslepen en verplaatsen van voertuigen opgesteld waarbij het opslepen en verplaatsen op bevel van de lokale politie Oostende in concessie wordt gegeven werd opgemaakt om duidelijke afspraken te hebben met de takeldiensten over wie en wanneer een opdracht zal krijgen.
De concessie omvat het verplaatsen (aanhaken, slepen, heffen, vervoeren) en bewaren van alle voertuigen tot 3500 kg waartoe bij bevel van de lokale politie Oostende opdracht wordt gegeven met uitzondering van takelingen inzake gerechtelijke inbeslagnemingen.
Gezien het geraamd bedrag < 140.000 euro is, wensen we gebruik te maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
-
Beslist om voor de concessie voor openbare diensten inzake opslepen en verplaatsen van voertuigen tot 3500 kg op het grondgebied van de stad Oostende op bevel van de politie een openbare oproep uit te voeren.
Keurt het ontwerp van concessieovereenkomst, opgenomen in bijlage bij huidig besluit genaamd 'Concessie openbare dienst takelen' goed.
Keurt het ontwerp van bestek, opgenomen in bijlage bij huidig besluit genaamd 'Bestek openbare dienst takelen' goed.
Keurt het ontwerp van inschrijvingsformulier opgenomen in bijlage bij huidig besluit genaamd 'Inschrijvingsformulier' goed.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de verdere uitvoering van dit besluit, waaronder het lanceren van de oproep, het voeren van de toekenningsprocedure, de toekenning van de concessie en het afsluiten van de concessieovereenkomst.
Begrafenisrituelen en herdenkingsnoden evolueren voortdurend. Inwoners, met of zonder migratieachtergrond, willen waardig afscheid nemen van overledenen. De Politieverordening op de begraafplaatsen, het lijkenvervoer, de lijkenbewaarplaatsen en de neerlatingen op zee dient geactualiseerd te worden aan de huidige situatie rond begraven en concessies op de begraafplaatsen.
Naast de actualisatie van bepaalde termen, worden volgende wijzigingen voorgesteld:
Artikel 46 dient aangepast te worden dat opgravingen om ernstige redenen ook mogelijk moeten zijn vooraleer de periode van 10 jaar grafrust is verstreken. Het Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging heeft geen definitie wat een ernstige reden is en laat die appreciatie over aan de Burgemeester. Dit artikel van de politieverordening kan gewijzigd worden zodanig dat de beslissing tot ontgraven, behalve op bevel van gerechtelijke overheden, bij de Burgemeester ligt.
Artikel 53 stelt dat een familielid van de overledene of één door de familie aangestelde persoon de ontgraving mag bijwonen. Er wordt voorgesteld om dit artikel te wijzigen en geen stedelijke voorwaarden op te leggen bovenop het Decretale. Het Decreet stelt dat tijdens de opgraving de plaats ervan voor het publiek visueel wordt afgeschermd.
Naar analogie met vergunde columbariums waarbij de nabestaanden de keuze hebben om de afdekplaat van het columbarium te personaliseren door middel van het aankopen van die afdekplaat, dienen artikelen 61 tem 64 van de politieverordening te worden gewijzigd zodanig dat dit ook mogelijk is voor onvergunde columbaria.
Een nieuw artikel 35 bis dient gecreëerd te worden om witte katoenen lintjes in de bomen op koesterweide te hangen voor sterrenkindjes. Op de koesterweide kunnen in de daarvoor voorziene bomen witte katoenen linten worden gehangen. Op die linten kan een tekst worden geschreven. De witte linten zijn gratis te verkrijgen bij de dienst burgerzaken voor de ouders van sterrenkindjes die inwoner zijn. Linten met ongepaste teksten worden verwijderd door de dienst openbaar domein.
Alle wijzigingen werden voorgesteld aan de sector van begrafenisondernemers, waar in de mate van mogelijkheid als Decretaal, rekening werd gehouden met hun opmerkingen.
Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen de lijkbezorging
Keurt de gewijzigde Politieverordening op de begraafplaatsen, het lijkenvervoer, de lijkenbewaarplaatsen en de neerlatingen op zee goed, zoals bijgevoegd bij huidig besluit.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
In toepassing hiervan werd in 2019 het meerjarenplan opgemaakt en goedgekeurd voor de periode van 2020 tot 2025 in de Gemeenteraad van 14 december 2019. Dit meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025 en de kredieten voor het boekjaar 2020, voorgesteld in schema M3.
Het meerjarenplan van een lokaal bestuur bevat de planning van het beleid en de financiën voor 6 jaar. Het bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. De vorm en inhoud van het meerjarenplan moet, bovenop de algemene voorwaarden voor beleidsrapporten, voldoen aan een aantal specifieke regels.
Artikel 257 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt o.a.dat minstens één keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 26 oktober 2020. Met deze aanpassingen werden voornamelijk de effecten van de coronacrisis op de financiën van ons lokaal bestuur ondervangen.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 12 december 2020. De laatste aanpassingen aan het budget 2020 werden doorgevoerd; daarnaast werden de budgetten voor het jaar 2021 aangepast aan de recentste verwachtingen en prognoses.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 25 oktober 2021. De laatste aanpassingen aan het budget 2021 werden doorgevoerd; daarnaast werden de budgetten voor het jaar 2022, jaren 2023 tot en met 2025 aangepast aan de recentste verwachtingen en prognoses.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 28 november 2022. De laatste aanpassingen aan het budget 2022 werden doorgevoerd; daarnaast werden de budgetten voor het jaar 2023, jaren 2024 tot en met 2025 aangepast aan de recentste verwachtingen en prognoses.
De jaarrekening 2022 werd in de Gemeenteraad van 22 mei 2023 vastgesteld.
Het financieel evenwicht van een aanpassing van het meerjarenplan waarbij de kredieten voor het lopende boekjaar worden gewijzigd, kan alleen worden aangetoond als de jaarrekening van het boekjaar dat voorafgaat aan het lopende boekjaar, vastgesteld is door de raad en verwerkt in het meerjarenplan.(cfr. artikel 16 van het BVR BBC).
Bij de opmaak van de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 integreert ons bestuur het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2022 door het in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) in te schrijven onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar. Opgeteld bij het geraamde budgettair resultaat voor het boekjaar 2023 leidt dat tot het geraamde gecumuleerd budgettair resultaat voor boekjaar 2023.
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt nu aangeboden voor vaststelling door de Gemeenteraad van 23 oktober 2023; deze bevat o.a. de aanpassingen aan de kredieten 2023 en de kredieten 2024 (schema M3); daarnaast worden de budgetten aangepast aan de recentste verwachtingen en prognoses (waar van toepassing zijnde) voor de jaren 2024 tot en met 2025 in het meerjarenplan 2020-2025.
In de schema's M2, T2 en T4 worden de 3 toekomstige jaren (tot en met 2026) uitdrukkelijk en wettelijk verplicht opgenomen.
De aanpassing van het meerjarenplan wordt samengesteld met volgende onderdelen: de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota en de aangepaste toelichting. De achtergrondinformatie, die de raadsleden meer duiding geeft bij de geplande verrichtingen, wordt opgenomen in de bijbehorende documentatie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en haar wijzigingen (o.a. Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 20217 over het lokaal bestuur van 17 februari 2023).
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC) en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC) en haar wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Stelt de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
Integreert het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2022 (vaststelling in de Gemeenteraad van 22 mei 2023) in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) door de inschrijving onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar.
Stelt met deze aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 o.a. de kredieten voor het jaar 2024 vast én past de kredieten voor het jaar 2023 aan volgens het schema M3.
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
In toepassing hiervan werd in 2019 het meerjarenplan opgemaakt en goedgekeurd voor de periode van 2020 tot 2025 in de Gemeenteraad van 14 december 2019. Dit meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025 en de kredieten voor maximaal 2 boekjaren, voorgesteld in schema M3.
Het meerjarenplan van een lokaal bestuur bevat de planning van het beleid en de financiën voor 6 jaar. Het bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
Artikel 257 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt o.a.dat minstens één keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 oktober 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 26 oktober 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 12 december 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 12 december 2020.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25 oktober 2021 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 25 oktober 2021, door de Gemeenteraad in zitting van 25 oktober 2021.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 november 2022 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 28 november 2022, door de Gemeenteraad in zitting van 28 november 2022.
De aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn voor vaststelling in zitting van 23 oktober 2023.
Artikel 249 §3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn over hun deel van elk beleidsrapport stemmen. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de Gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De vijfde vastgestelde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt nu aangeboden voor goedkeuring.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en haar wijzigingen (o.a. Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 20217 over het lokaal bestuur van 17 februari 2023).
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC) en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC) en haar wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Keurt het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 23 oktober 2023 i.f.v. de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld, goed.
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
De Vlaamse Regering keurde op 25 juni 2010 het Besluit betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (het BBC-decreet) goed. Het bevat een reeks regels voor het meerjarenplan, het budget, de boekhouding en de jaarrekening van de lokale besturen en provincies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd in 2019 opgemaakt; deze werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 14 december 2019 (entiteit STAD). De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 12 december 2020.
De jaarrekening 2020 (entiteit STAD) werd vastgesteld door de Gemeenteraad in de zitting van 31 mei 2021.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 25 oktober 2021.
De jaarrekening 2021 (entiteit STAD) werd vastgesteld door de Gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2022.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de Gemeenteraad van 28 november 2022.
De jaarrekening 2022 (entiteit STAD) werd vastgesteld door de Gemeenteraad in de zitting van 22 mei 2023.Het dossier werd digitaal aangeleverd aan de provinciegouverneur op 24 mei 2023 cfr. de wettelijke bepalingen.
In toepassing van de bijzondere bepaling over het bestuurlijk toezicht op de jaarrekening staat in artikel 262 van het decreet over het lokaal bestuur vermeld dat de toezichthoudende overheid de jaarrekening goedkeuren kan op diverse voorwaarden, binnen een termijn van 150 dagen.
In het besluit van 28 september 2023 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen werd de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de Stad en het OCMW van Oostende goedgekeurd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en haar wijzigingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar wijzigingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 262§1 (bevoegdheid).
Neemt kennis van het besluit van 28 september 2023 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen, waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Oostende goedgekeurd werd.
De fractie N-VA heeft gevraagd om de vertegenwoordiging in enkele instanties aan te passen.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
In de Raad van Bestuur van Buitengoed Oostende vzw wordt Ann Duflou vervangen door Hilde Terryn.
In de Raad van Bestuur van Cultuurcentrum De Grote Post vzw wordt Ann Duflou vervangen door Roger De Jonge.
Huishoudelijk reglement gemeenteraad
art. 246 DLB
Keurt de voorgestelde wijzigingen in de vertegenwoordiging in volgende instanties goed:
In de Raad van Bestuur van Buitengoed Oostende vzw wordt Ann Duflou vervangen door Hilde Terryn.
In de Raad van Bestuur van Cultuurcentrum De Grote Post vzw wordt Ann Duflou vervangen door Roger De Jonge.
Overeenkomstig artikel 175 van het Decreet Lokaal Bestuur staat de adjunct-algemeendirecteur de algemeen directeur bij in de vervulling van zijn ambt en vervangt deze de algemeen directeur als zij afwezig is of verhinderd wordt.
Het is aangewezen om de vervanging van de algemeen directeur ook te regelen indien de adjunct-algemeendirecteur op zijn beurt afwezig of verhinderd zou zijn.
De gemeenteraad is decretaal bevoegd om de vervanging van de algemeen directeur bij diens afwezigheid of verhindering te regelen. Daarnaast voorziet het decreet lokaal bestuur de mogelijkheid dat de gemeenteraad de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur toevertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.
Met het oog op de continuïteit van de organisatie, is het aangewezen dat een lid van het managementteam kan worden aangeduid om de algemeen directeur te vervangen, indien ook de adjunct-algemeendirecteur afwezig of verhinderd is.
Daarnaast vertrouwt de gemeenteraad in voorkomend geval de concrete aanstelling van een lid van het managementteam als waarnemend algemeen directeur toe aan de algemeen directeur.
Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 175 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 587 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Keurt de vervanging van de algemeen directeur bij diens afwezigheid of verhindering, in het geval de adjunct-algemeendirecteur gelijktijdig afwezig of verhinderd is, als volgt goed:
vervanging door een lid van het managementteam.
Delegeert de aanstelling van een lid van het managementteam als waarnemend algemeen directeur in voorkomend geval aan de algemeen directeur.
Het Henri Serruysziekenhuis werd in 2001 verzelfstandigd en ondergebracht in de Autonome Verzorgingsinstelling (AV) Henri Serruysziekenhuis (KBO-nummer 0473.908.049). Voordien werd het Henri Serruysziekenhuis uitgebaat door het OCMW Oostende.
Per 1 januari 2009 werden de ziekenhuisactiviteiten van de AV Henri Serruysziekenhuis retroactief overgenomen door de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende (KBO-nummer 0266.559.859). Dit gebeurde in het kader van een ziekenhuisfusie en door de toetreding van de AV Henri Serruysziekenhuis tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Ingevolge haar toetreding tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende bleef de AV Henri Serruysziekenhuis weliswaar als rechtspersoon bestaan, doch exploiteerde zij zelf geen ziekenhuis meer en organiseerde zij evenmin ziekenhuisgebonden activiteiten.
De Oostendse zorgregio kent zo op dit ogenblik 2 algemene ziekenhuizen, met name het Henri Serruysziekenhuis (lees: een ziekenhuiscampus, behorende tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende) en het AZ Damiaan (lees: een ziekenhuis, behorende tot de VZW AZ Damiaan). Beide ziekenhuizen liggen echter nog geen 2 kilometer van elkaar verwijderd. Het behoud van twee onafhankelijke acute zorginstellingen in Oostende is onhoudbaar geworden in de huidige ziekenhuiscontext. Voor de basiszorg, de gespecialiseerde zorg en de super gespecialiseerde zorg legt de overheid meer en meer normen op. Zo moeten van bepaalde handelingen een minimumaantal per jaar in elk ziekenhuis plaatsvinden. Haalt een ziekenhuis dat minimumaantal niet, dan mag het die behandeling niet langer aanbieden.
Gelet op het wijzigende ziekenhuislandschap en de wijzigende overheidsnormering en vooral vanuit de zorgnoden binnen de zorgregio Oostende, werd in het bestuursakkoord van de stad Oostende het volgende opgenomen:
“Het ziekenhuislandschap is danig versnipperd. Wij pleiten daarom voor één ziekenhuis in Oostende. De Oostendenaar heeft geen baat bij een versnipperd zorglandschap. Door een versmelting van de bestaande ziekenhuizen kan het zorgaanbod naar een hoger niveau worden getild. Grotere structureren trekken topartsen aan en kunnen efficiënter georganiseerd worden.”
Om aan dit nieuwe, eengemaakte, Oostendse ziekenhuis vorm te kunnen geven werd een nieuwe ziekenhuisvereniging opgericht onder de naam VZW AZ Oostende door de deelgenoten Henri Serruys, OCMW Oostende en AZ Damiaan (KBO 0464.564.177). De deelgenoten van de VZW AZ Oostende beogen het uitbouwen van een gemeenschappelijke zorgstrategische visie en het creëren van samenwerking en complementariteit op het vlak van aanbod om aldus beter te beantwoorden aan de behoeften van de Oostendse bevolking en de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren.
Teneinde de fusie van de Oostendse ziekenhuizen te kunnen realiseren werd er op 14 oktober 2021 een pre-fusieakkoord gesloten tussen VZW AZ Damiaan, OCMW Oostende en de AV Henri Serruysziekenhuis. Terzelfdertijd werd er tussen deze partijen een princiepsakkoord “Hospital Governance” ondertekend teneinde de basisbeginselen van het beheer en bestuur van AZ Oostende vast te leggen.
Teneinde dit nieuwe, eengemaakte, Oostende ziekenhuis te realiseren hebben de AV Henri Serruysziekenhuis en het OCMW Oostende besloten om uit te treden uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. De Raad van Bestuur van de AV Henri Serruysziekenhuis heeft beslist tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende op 14 oktober 2021, datum waarop tevens de aangetekende brief dienaangaande werd verzonden aan de voorzitter van de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Deze beslissing tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende werd nadien bekrachtigd door onder meer de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW Oostende op 25 oktober 2021 en de Gemeenteraad op 25 oktober 2021.
In eerste instantie zal de VZW AZ Oostende twee ziekenhuizen (Henri Serruysziekenhuis en AZ Damiaan) elk met hun eigen erkenning, uitbaten. Hiertoe zullen zowel de AV Henri Serruysziekenhuis als de VZW AZ Damiaan een inbreng doen in de VZW AZ Oostende. Het is daarbij de bedoeling om in een volgende fase over te gaan naar één erkenningsnummer, waarbij de erkenningsnummers zullen fusioneren rekening houdend met het Koninklijk Besluit van 31 mei 1989 houdende nadere omschrijving van de fusie van ziekenhuizen en van de bijzondere normen waaraan deze moet voldoen.
Na het sluiten van het pre-fusieakkoord en het princiepsakkoord “Hospital Governance” AZ Oostende werd de vooropgestelde samenwerking tussen het OCMW Oostende en de AV Henri Serruysziekenhuis enerzijds en de VZW AZ Damiaan anderzijds, verder uitgediept.
De volgende stap in dit proces betrof de oprichting van een vzw-ziekenhuisvereniging in de zin van Deel 3, titel 4, hoofdstuk 4 Decreet Lokaal Bestuur, AZ Oostende genaamd. Op de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW Oostende van 28 november 2022 werd de oprichting van de vzw-ziekenhuisvereniging AZ Oostende en de bijhorende oprichtingsakte (met statuten) en motivatienota goedgekeurd. De vzw-ziekenhuisvereniging werd opgericht samen met de AV Henri Serruysziekenhuis en de VZW AZ Damiaan en zal tot doel hebben om de ziekenhuizen AZ Damiaan en Henri Serruys uit te baten. In een latere fase zal er een fusie van de beide ziekenhuizen doorgevoerd worden.
De deelgenoten van de VZW AZ Oostende zouden daarbij een inbreng doen in de rechtspersoon VZW AZ Oostende. In de inleidende consideransen bij de oprichtingsakte van de VZW AZ Oostende was daaromtrent bepaald dat de partijen de inbreng wensen te regelen en dat de partijen een gelijkwaardige inbreng zullen doen (te waarderen door twee onafhankelijke financiële experts) doch “dat deze inbreng pas kan plaatsvinden na inwerkingtreding van de defusie van de AV Henri Serruysziekenhuis uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende”.
De beoogde inbreng door de AV Henri Serruysziekenhuis betreft de inbreng van een bedrijfstak. De inbreng van bedrijfstak door de AV Henri Serruysziekenhuis in de VZW AZ Oostende betreft daarbij de ziekenhuisactiviteiten van de AV Henri Serruysziekenhuis, meer bepaald het Henri Serruysziekenhuis dat na de de-fusie met de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende op 1 november 2023 terug een volwaardig en zelfstandig ziekenhuis zal zijn met een eigen erkenningsnummer.
De beoogde inbreng door het OCMW Oostende / Stad Oostende betreft diverse onroerende goederen. In eerste instantie betreft dit de inbreng van de gronden en constructies met betrekking tot het Henri Serruysziekenhuis. In een volgende fase zullen het hockeyplein (gelegen langs de Konterdamkaai, 8400 Oostende), de parkeertoren van het OCMW Oostende (gelegen in de Edith Cavellstraat 15+, 8400 Oostende) en de personeelsparking (gelegen te Kaïrostraat ZN, 8400 Oostende) ingebracht worden door het OCMW Oostende / Stad Oostende. Indien nodig, kunnen in een derde fase desgevallend nog bijkomende goederen worden ingebracht teneinde een vorm van gelijkwaardigheid te creëren. Deze door het OCMW Oostende / Stad Oostende vooropgestelde inbrengen werden als dusdanig opgenomen door de VZW AZ Damiaan (deelgenoot van de VZW AZ Oostende) in een zogenaamde inbrengnota. Deze “inbrengnota” werd inmiddels principieel goedgekeurd door het Vast Bureau op 15 september 2023.
In de gezamenlijke inbrengvoorstellen hebben VZW AZ Oostende en AV Henri Serruysziekenhuis respectievelijk VZW AZ Oostende en VZW AZ Damiaan de juridische inwerkingtreding van de respectievelijke inbrengen afhankelijk gemaakt van de verwezenlijking van bepaalde opschortende voorwaarden, onder meer de volgende inzake de gelijkwaardigheid van de inbreng:
“Bereiken van een formeel akkoord tussen ondergetekende partijen (= Damiaan en AZO) en Stad/OCMW en AV Henri Serruysziekenhuis omtrent de invulling van de gelijkwaardigheid van de respectievelijke inbrengen in AZ Oostende.”
(cfr. inbrengvoorstel AZ Oostende en AZ Damiaan)
“Bereiken van een formeel akkoord met Stad en OCMW-Oostende en VZW AZ Damiaan omtrent de invulling van de gelijkwaardigheid van de respectievelijke inbrengen in AZ Oostende.”
(cfr. inbrengvoorstel AZ Oostende en AV Henri Serruysziekenhuis)
De betrokken partijen hebben inmiddels een principieel akkoord bereikt omtrent de gelijkwaardigheid van de inbrengen door enerzijds VZW AZ Damiaan en anderzijds AV Henri Serruysziekenhuis, OCMW Oostende en Stad Oostende in VZW AZ Oostende. Het ontwerp van globaal akkoord daartoe ligt voor en maakt integraal deel uit van deze beslissing.Deel 3, titel 4, hoofdstuk 4 Decreet Lokaal Bestuur
Deel 1, Boek I, Wetboek van vennootschappen en verenigingen
Ziekenhuiswet
neemt akte van het ontwerp van globaal akkoord aangaande de gelijkwaardigheid van inbrengen door enerzijds VZW AZ Damiaan en anderzijds AV Henri Serruysziekenhuis, OCMW Oostende en Stad Oostende in VZW AZ Oostende, zoals opgenomen in bijlage "AZ Oostende - globaal akkoord".
keurt het ontwerp van globaal akkoord aangaande de gelijkwaardigheid van inbrengen door enerzijds VZW AZ Damiaan en anderzijds AV Henri Serruysziekenhuis, OCMW Oostende en Stad Oostende in VZW AZ Oostende goed, zoals opgenomen in bijlage "AZ Oostende - globaal akkoord".
Art. 41, 2de lid, 5° van het Decreet Lokaal bestuur.
In de gemeenteraad van 14 december 2019 werd de samenwerkingsovereenkomst 2020 - 2025 tussen de Stad en Toerisme Oostende vzw goedgekeurd.
Aan de samenwerkingsovereenkomst 2020 - 2025 is een jaarlijkse afsprakennota gekoppeld, waarin een aantal afspraken met de Stad, meetindicatoren en financiële engagementen zijn opgenomen. Deze afsprakennota maakt onlosmakelijk deel uit van deze samenwerkingsovereenkomst. De jaarlijkse goed te keuren afsprakennota bevat de jaarlijks door de Stad aan de EVA te betalen werkingstoelage.
Er wordt voorgesteld de afsprakennota 2023, zoals eerder goedgekeurd in de Gemeenteraad van 28 november 2022 aan te passen als volgt:
"3.5. Financiën
Mits goedkeuring van de begroting 2023 wordt er door de Stad aan de vereniging een toelage gegeven van € 5.211.730,00 als werkingstoelage, inclusief € 1.666.666,00 geraamd als inkomsten uit de citytaks. Binnen haar begroting handelt de vereniging autonoom."
als volgt te vervangen:
"3.5. Financiën
Mits goedkeuring van de begroting 2023 wordt er door de Stad aan de vereniging een toelage gegeven van € 5.301.730,00 als werkingstoelage, inclusief € 1.666.666,00 geraamd als inkomsten uit de citytaks. Binnen haar begroting handelt de vereniging autonoom."
De reden voor de verhoging van de werkingsmiddelen met 90.000,00 EUR is de extra schade aan de Mercator door brand in de machinekamer.
Art. 247 DLB.
De samenwerkingsovereenkomst 2020 - 2025 tussen de Stad en EVA vzw Toerisme Oostende, artikel 3 en 8
Keurt het ontwerp van gewijzigde afsprakennota 2023 tussen de stad Oostende en de EVA Toerisme Oostende vzw, in bijlage bij huidig besluit genaamd 'Afsprakennota 2023 wijziging' goed.
Art. 41, 2de lid, 5° van het Decreet Lokaal bestuur.
In de gemeenteraad van 14 december 2019 werd de samenwerkingsovereenkomst 2020 - 2025 tussen de Stad en Toerisme Oostende vzw goedgekeurd.
Aan de samenwerkingsovereenkomst 2020 - 2025 is een jaarlijkse afsprakennota gekoppeld, waarin een aantal afspraken met de Stad, meetindicatoren en financiële engagementen zijn opgenomen. Deze afsprakennota maakt onlosmakelijk deel uit van deze samenwerkingsovereenkomst. De jaarlijkse goed te keuren afsprakennota bevat de jaarlijks door de Stad aan de EVA te betalen werkingstoelage.
De afsprakennota voor het jaar 2024 tussen de Stad en EVA vzw Toerisme Oostende dient te worden goedgekeurd door de Gemeenteraad.
In het ontwerp van afsprakennota wordt onder punt 3.5. Financiën bepaald:
"Mits goedkeuring van de begroting 2024 wordt er door de Stad aan de vereniging een toelage gegeven van € 5.120.107,00 als werkingstoelage, inclusief € 1.666.666,00 geraamd als inkomsten uit de citytaks. Binnen haar begroting handelt de vereniging autonoom."
Art. 247 DLB.
De samenwerkingsovereenkomst 2020 - 2025 tussen de Stad en EVA vzw Toerisme Oostende, artikel 3 en 8.
Keurt het ontwerp van afsprakennota 2024 tussen de stad Oostende en de EVA Toerisme Oostende vzw, in bijlage bij huidig besluit genaamd 'Afsprakennota 2024' goed.
Het bericht van Toerisme Oostende vzw met de uitnodiging voor de Algemene Vergadering op maandag 6 november 2023 om 18.30 uur in de vergaderzaal Bel Air (5de verdieping) van Toerisme Oostende, Monacoplein 2, 8400 Oostende.
Alle nodige documentatiestukken werden eveneens bezorgd.
De volgende agenda wordt voorgelegd:
Het Stadsbestuur dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Algemene Vergadering.
Deze beslissing bepaalt het stemgedrag van de vertegenwoordigers van de Stad; zoals bij gemeenteraadsbesluit aangeduid voor de duur van de legislatuur.
DLB titel 3 hoofdstuk 3
De Stad formuleert geen opmerkingen of bezwaren tegen de volgende agendapunten van de Algemene Vergadering van Toerisme Oostende vzw op maandag 6 november 2023 om 18.30 uur en keurt de volgende agendapunten goed:
Draagt de vertegenwoordiger van de Stad die deelneemt aan de Algemene Vergadering van Toerisme Oostende vzw op 6 november 2023 om 18.30 uur (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden, waarbij de agenda onveranderd blijft), op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt gestuurd naar EVA Toerisme Oostende vzw, Monacoplein 2 te Oostende.
De directie Stadsmarketing en -communicatie voert het imago- en marketingbeleid van Stad Oostende. Filmproducties zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Stad Oostende werkt samen met Toerisme Oostende vzw en productiehuis De Wereldvrede aan de realisatie van een film Holy Rosita. Het verhaal draait rond Rosita, een spontane vrouw met een licht verstandelijke beperking en een vurige kinderwens. De film wordt zo goed als volledig in Oostende gedraaid en op die manier is de stad een “personage” in de film. Op 28/10/2022 ging de Stad een financieel engagement aan om de film te ondersteunen.
Art. 28 §1 2° van de Wet inzake de overheidsopdrachten stelt dat de aankoop, ontwikkeling, productie of coproductie van programmamateriaal bestemd voor audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, die worden geplaatst door aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, of opdrachten betreffende zendtijd of betreffende de levering van programma's die worden gegund aan aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, uitgesloten zijn van de regelgeving inzake overheidsopdrachten.
Vermits de beelden van de reeks gebruikt zullen worden voor toeristische doeleinden, is het btw-regime van 6% van toepassing.
Het is uiteraard de bedoeling om hiervan marketing-return te krijgen. Na onderhandeling werd dit geconcretiseerd in bijgaande overeenkomst. De tekst werd juridisch afgetoetst bij de directie Bestuurszaken.
Aan de Gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de overeenkomst 'Holy Rosita' die deze samenwerking concretiseert.
Wet inzake overheidsopdrachten.
Verleent aan het College van Burgemeester en Schepenen het mandaat om verder te beslissen m.b.t. mogelijke secundaire modaliteiten en verdere concrete uitwerkingen.
Met de organisatie van deze wedstrijd willen we de kerst- en eindejaarssfeer binnenbrengen in alle hoeken van de stad en de betrokkenheid en sociale cohesie in de wijken verhogen. Daarom kunnen alle Oostendenaars deelnemen, door hun gevel, balkon, voortuin, voordeur en/of ramen sfeervol en creatief te versieren. Bovendien sporen we alle Oostendenaars aan om voor hun favoriete kerstversiering te stemmen.
De wedstrijd staat open voor Oostendse particulieren en voor verenigingen, vzw’s, musea, scholen, kinderdagverblijven, woonzorgcentra, bewonersverenigingen en andere feitelijke verenigingen met maatschappelijke zetel in Oostende of een vestiging in Oostende. Daarvoor zijn twee wedstrijdreglementen opgemaakt. Aan de Gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor deze reglementen (zie bijlagen).
.
Keurt het reglement 'Oostende Fonkelt' voor Oostendse verenigingen (als bijlage) goed.
Keurt het reglement 'Oostende Fonkelt' voor Oostendse particulieren (als bijlage) goed.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van dit besluit.
De directie Stadsmarketing en -communicatie voert het imago- en marketingbeleid van Stad Oostende. Filmproducties zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Aan de Gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de samenwerkingsovereenkomst 'Zeevonk'.
Stad Oostende werkte samen met Toerisme Oostende vzw en productiehuis A Private View aan de realisatie van een film Zeevonk. Het verhaal draait rond de jonge Lena die haar vader verliest als zijn vissersboot vergaat op zee. Lena is ervan overtuigd dat een monster het schip deed vergaan en ze gaat tot het uiterste om dat te bewijzen. De film wordt zo goed als volledig in Oostende gedraaid en heel wat plaatsen in de stad worden herkenbaar in beeld gebracht. Oostende is op die manier een “personage” in de film. In ruil biedt Stad Oostende waar mogelijk ondersteuning bij de opnames en wordt er een financiële bijdrage overeengekomen. Stad Oostende draagt 10.600 euro incl. 6% btw bij.
De samenwerkingsovereenkomst werd juridisch afgetoetst door de directie Bestuurszaken.
Art. 28 §1 2° van de Wet inzake de overheidsopdrachten stelt dat de aankoop, ontwikkeling, productie of coproductie van programmamateriaal bestemd voor audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, die worden geplaatst door aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, of opdrachten betreffende zendtijd of betreffende de levering van programma's die worden gegund aan aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, uitgesloten zijn van de regelgeving inzake overheidsopdrachten.
Vermits de beelden van de reeks gebruikt zullen worden voor toeristische doeleinden, is het btw-regime van 6% van toepassing.
Wet inzake overheidsopdrachten.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst -als bijlage- 'Samenwerkingsovereenkomst Zeevonk' goed.
Verleent aan het College van Burgemeester en Schepenen het mandaat om verder te beslissen m.b.t. mogelijke secundaire modaliteiten en verdere concrete uitwerkingen.
Stad Oostende was de trekker in de oprichting van de ketenaanpak intrafamiliaal geweld (IFG) in de gerechtelijke afdeling Brugge. De ketenaanpak is een samenwerkingsverband tussen organisaties en diensten (justitie – politie – hulpverlening – openbaar bestuur) voor het aanpakken van complexe en/of zware dossiers van intrafamiliaal geweld. Na een positieve evaluatie werd deze werking in 2021 uitgebreid naar heel de provincie.
Ondertussen werd vanuit de Vlaamse overheid een basismodel ontwikkeld voor "intersectorale, multidisciplinaire, en rechtstreeks toegankelijke IFG-centra in Vlaanderen”. Deze centra zijn een doorgedreven vorm van de ketenaanpak, die de mogelijkheid bieden om veel meer dossiers van intrafamiliaal geweld te behandelen. Het is de bedoeling om dit basismodel in elk gerechtelijk arrondissement te implementeren. Op 10 maart 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau de oprichting van een centrum intrafamiliaal geweld (Veilig Huis) in Oostende goed.
Het Veilig Huis in Oostende zal operationeel zijn tegen eind november 2023. Om dit mogelijk te maken wordt gevraagd aan de kernpartners om een engagementsverklaring te ondertekenen, alsook de kaderovereenkomst goed te keuren.
Raadsbesluit van 23 mei 2022: Actieplan Intrafamiliaal Geweld.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Gaat akkoord met een samenwerking met Veilig Huis West-Vlaanderen.
Keurt de kaderovereenkomst inzake de inrichting en financiering van het Veilig Huis West-Vlaanderen goed.
Keurt de engagementsverklaring bij de Kaderovereenkomst inzake inrichting en financiering Veilig Huis West-Vlaanderen goed.
Artikel 14 stelt dat enkel de vergunning voor 25 jaar in grond in het kinderperk gratis wordt verleend. De vraag wordt gesteld om deze gratis concessie in grond of columbarium voor 25 jaar betreffende inwoners uit te breiden naar alle perken waar in grond wordt begraven, alle columbaria en urnenvelden van de begraafplaatsen en niet enkel op de koesterweide. Volgens huidig reglement kan enkel kinderen tot 12 jaar, doodgeborenen en foetussen een gratis concessie voor 25 jaar verkrijgen op de koesterweide als ze of de ouders inwoners zijn.
Er wordt voorgesteld om artikel 14 te wijzigen naar: de vergunning voor 25 jaar in grond, in nissen van het columbarium en in de urnenkelder wordt gratis verleend voor kinderen tot 12 jaar, doodgeborenen en foetussen als ze of de ouders inwoners zijn.
In artikel 14 zal de gratis concessie in grond in het kinderperk uitgebreid geworden naar alle perken waar in grond wordt begraven, alle columbaria en urnevelden van de begraafplaatsen en gelden voor kinderen tot 12 jaar, doodgeborenen en foetussen als ze of de ouders inwoners zijn van de Stad Oostende.
Er wordt rekening gehouden met de toestand van de stadsfinanciën.Er wordt verwezen naar zijn Besluit van 14 december 2019, houdende de aanneming van de Retributieverordening voor diensten en prestaties ter gelegenheid van begravingen.
Zijn Besluit van 28 november 2022, houdende de wijziging van de Retributieverordening voor diensten en prestaties ter gelegenheid van begravingen.
Er wordt verwezen naar zijn Besluit van 23 juni 2006, houdende de vaststelling van het reglement op de grafvergunningen en latere wijzigingen.
De tarieven voor de grafvergunningen zijn terug te vinden in het Reglement op de grafvergunning, meer bepaald de artikelen 37 tot en met 41.
Keurt de gewijzigde Retributieverordening voor diensten en prestaties ter gelegenheid van begravingen zoals opgenomen in bijlage (GR 2023 - wijziging - retributieverordening begravingen) goed.
Bij de opening van het nieuwe recyclagepark, gelegen Hooggeleedstraat zal er voor de afgifte van bepaalde afvalfracties een retributie worden gevraagd.
Hiervoor dient een retributieverordening op het gebruik van het recyclagepark te worden aangenomen.
Voor bepaalde afvalfracties wordt er door OVAM een minima en een maxima opgelegd waarbinnen de tarieven moeten worden aangerekend.
In deze verordening dienen hiervoor de tarieven te worden bepaald voor de afgifte van de fracties: steenpuin, grofvuil.
De Stad Oostende dient het principe 'de vervuiler betaalt' toe te passen en dit n.a.v. de opgelegde Vlarem-wetgeving.
Hierdoor gebeurt bij afgifte van bepaalde afvalfracties, nl. steenpuin en grofvuil een aanrekening.
Het Bestuur stelt voor deze kosten te verhalen voor deze specifieke dienstverlening en om deze aan te rekenen naargelang de soort en de hoeveelheid.
Via het gebruik van de weegbrug op het containerpark zal het te betalen bedrag kunnen bepaald worden.
OVAM legt voor bepaalde afvalfracties een minima en een maxima op waarbinnen tarieven mogen worden aangepast.
Het tarief voor steenpuin wordt bepaald op 0,03 euro/kg.
Het tarief voor grofvuil wordt bepaald op 0,15 euro/kg.
De betaling kan enkel gebeuren op elektronische wijze aan de betaalzuil van het recyclagepark.
Voor de natuurlijke personen die niet over een Belgische eID kaart beschikken of de rechtspersonen, vermeld in de stedelijke Verordening betreffende de openbare reinheid, zal een toegangsbadge beschikbaar zijn. De aankoopprijs van een toegangsbadge voor de gebruiker van het recyclagepark zal bepaald worden op 5,00 euro. De kostprijs voor de Stad Oostende bedraagt 3,96 euro bij een aankoop van 500 badges (4,79 euro BTW inbegrepen). Met de daarbij horende administratieve kosten is 5,00 euro per kaart te verantwoorden.
Rekening houdend met de toestand van de stadsfinanciën.
Artikel 173 van de Grondwet
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaamse reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema)
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012, meer bepaald bijlage 5.1.4. tarieven voor inzameling en verwerking huishoudelijjke afvalstoffen.
Het Decreet van 23 december 2011, en latere wijzigingen, betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet)
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, houdende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit;
De stedelijke verordening van 24 maart 2005 en latere wijzigingen betreffende de openbare reinheid.
Neemt de Retributieverordening op het gebruik van het recyclagepark zoals opgenomen in bijlage (GR 2023 gebruik van het recyclagepark ) aan voor de periode van 13 november 2023 tot en met 31 december 2025.
Art. 40 §2 van het Decreet over het lokaal bestuur
Ten gevolge van de ingebruikname van het nieuw Recyclagepark te Hooggeleedstraat, 8400 Oostende, dringt zich een wijziging op van de Stedelijke verordening betreffende openbare reinheid, waarbij de wijziging in voege dient te treden op 13 november 2023.
Conform de VLAREMA-wetgeving en het meerjarenplan 2020-2025 is één van de speerpunten ‘de vervuiler betaalt’. Naar aanleiding van deze wetgeving worden de fracties "grof vuil" en "steenpuin" betalend. De 12-beurtenregeling vervalt hierbij. De gewijzigde Stedelijke verordening bevat tevens de nieuwe bepalingen betreffende actie A02040104 van het meerjarenplan 2020-2025, die naar aanleiding van de ingebruikname van het nieuw recyclagepark in voege zullen treden.
Ten gevolge van de ingebruikname van het nieuw Recyclagepark te Hooggeleedstraat, 8400 Oostende, dringt zich een wijziging op van de Stedelijke verordening betreffende openbare reinheid, waarbij de wijziging in voege dient te treden op 13 november 2023.
De hiernavolgende wijzigingen passen, conform de VLAREMA-wetgeving, het principe toe van ‘de vervuiler betaalt’, waarbij de Stedelijke verordening betreffende openbare reinheid in volgende artikelen wordt aangepast:
Artikel 64 wordt aangepast naar:
"§1. De toegang voor natuurlijke personen die in Oostende gedomicilieerd zijn of hun tweede verblijfstaksen betalen en hun domicilie hebben in België zal verleend worden na identificatie door een automatisch systeem op vertoon van de identiteitskaart. De eigenaar van de identiteitskaart dient steeds aanwezig te zijn.
§2. De toegang voor de tweedeverblijvers waarvan de domicilie niet in België gelegen is en de overige gerechtigde bezoekers, die omschreven worden in paragrafen 2 en 3 van artikel 63, zal verleend worden na identificatie door een automatisch systeem op vertoon van een geldige toegangsbadge. De bezoeker die komt in naam van verenigingen of ondernemingen gespecifieerd in paragrafen 2 en 3 van artikel 63 moet steeds kunnen aantonen dat hij deel uitmaakt van deze vereniging of onderneming.
§3. Ondernemingen dienen aan te tonen dat een vestigingseenheid zich bevindt op het grondgebied van Oostende aan de hand van een uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen om een toegangsbadge te verkrijgen. De aanvraag dient voor de ondernemingen met rechtspersoonlijkheid te gebeuren door de natuurlijke persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen. Deze vertegenwoordigingsbevoegdheid dient bij de aanvraag van de toegangsbadge aangetoond te worden door middel van de statuten van de rechtspersoon en publicatie van de benoeming van de natuurlijke persoon in de bijlagen bij het Belgische Staatsblad.
§4. Bij verlies van de toegangsbadge dient een nieuwe aangevraagd te worden en zal de verloren toegangsbadge gedeactiveerd worden. Per buitenlandse tweedeverblijver, onderneming of vereniging kan slechts één toegangsbadge op hetzelfde moment geactiveerd zijn."
Artikel 65 is toegevoegd waardoor de nummering vanaf hier wijzigt. inhoudelijk bestaat artikel 65 uit het volgende:
"§1. De afvalfracties die in het recyclagepark kunnen gedeponeerd worden zijn opgedeeld in twee types, nl. gratis fracties en betalende fracties. De retributies voor deze betalende fracties worden gekwantificeerd in de retributieverordening ‘Gebruik van het recyclagepark’. Het verschuldigde bedrag van het gedeponeerde afval zal berekend worden aan de hand van een weegsysteem (nettogewicht van elke afzonderlijke betalende fractie). Bij het invoeren van de betalende fractie aan het weegsysteem krijgt de bezoeker een ticket met daarop de gekozen fractie, tijd van wegen, brutogewicht en naam van de bezoeker. De bezoeker dient dit ticket te allen tijde bij te houden ter controle van de parkwachter. De verschuldigde som dient op het einde van elk bezoek te worden betaald.
§2. De verschuldigde som kan betaald worden aan de betaalzuil. De bezoeker kan eveneens een saldo registreren op diens identiteitskaart of toegangsbadge. De verschuldigde som zal in dat geval afgetrokken worden van het saldo. De kwitantie geldt als betaalbewijs.
§3. Het saldo dat op de identiteitskaart of toegangsbadge geregistreerd wordt kan niet worden teruggevorderd.
§4. De toegangsbadge is verkrijgbaar mits het betalen van een éénmalig aankoopbedrag. "
§2. Enkel de volgende afvalstoffen worden toegestaan, volgens de hoeveelheden vermeld in de onderstaande tabel."
In de tabel werden de afvalstofnamen en aanvoereisen geactualiseerd.
De aanvoermaxima van de betalende fracties werden gewijzigd van volume naar gewicht."
In artikel 71 werd een correctie aangebracht van het aanvaarde organische GF-afval.
Artikel 78 werd aangepast van "Deze Verordening treedt in werking op 01 januari 2020" naar "Deze Verordening treedt in werking op 13 november 2023."
ook de opgelijste verschillende aangenomen wijzigingen van deze verordening werden aangepast naar de huidige oplijsting.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Keurt de wijziging aan de Stedelijke verordening betreffende de openbare reinheid goed (zie bijlage: openbare reinheid (GR 23.10.2023.pdf) waarbij deze in werking treedt op 13 november 2023.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.
De Gemeenteraad heeft met zijn Besluit 00264 van 25 september 2023 de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de overheidsopdracht "Heraanleg Mariakerkelaan tussen Torhoutsesteenweg en Stuiverstraat" (6100.W.011) goedgekeurd.
Na goedkeuring van het bestek bezorgde de Grondbank enkele opmerkingen op het technisch verslag van het bodemonderzoek aan de ontwerper Plantec Ontwerpbureau nv. Bijgevolg werd dit technisch verslag door de Bodemkundige Dienst van België aangepast, waardoor er volgende wijzigingen werden aangebracht in de meetstaat:
Hierdoor blijkt een wijziging van het bestek en de meetstaat noodzakelijk. Deze wijzigingen brengen geen wijziging van de raming met zich mee, noch een vertraging van de procedure van het dossier.
De heer Kristof Billiet vraagt in zijn mail van 9 oktober 2023 om het erratum bestek te laten goedkeuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad.
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het BestuursDecreet van 7 december 2018. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36. Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Verleent goedkeuring aan het erratum bestek met nr. 6100.W.011 voor de overheidsopdracht “Heraanleg Mariakerkelaan tussen Torhoutsesteenweg en Stuiverstraat”, opgesteld door de ontwerper, Plantec Ontwerpbureau nv. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het erratum bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming zoals opgenomen in zijn Besluit 00264 van 25 september 2023 wijzigt niet.
Recent zijn er regelmatig stroomonderbrekingen op de Nieuwe Koerswijk.
Om de distributie van stroom voor de wijk Nieuwe Koerswijk te kunnen blijven garanderen moet Imewo dringend een nieuwe elektriciteitscabine oprichten. De cabine in de buurt voldoet immers niet langer aan de huidige vereisten, en moet ook dringend worden uitgebreid. Het gedeelte van het perceel stadsgrond gelegen aan de Spalaan is de ideale locatie voor de inplanting van deze nieuwe cabine.
Imewo wenst hiertoe dit gedeelte jegens de Stad te verwerven.
Imewo dient een bestaande cabine in de buurt te vervangen en de distributie uit te breiden, die is aangepast aan de huidige noden op de Nieuwe Koerswijk.
De strook stadsgrond, bij het Kadaster gekend in de 9e afdeling sectie C, als deel van nummer 213 B P0000, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 213 C P0000, met een oppervlakte volgens meting van 30,25 m², is de ideale locatie om een nieuwe cabine op op te richten.
Imewo wenst de betrokken grond jegens de Stad te verwerven, tegen betaling aan de Stad van de aankoopsom die is bepaald door de schatter bij Vastgoedtransacties.
Om reden van "algemeen belang" kan worden afgeweken van artikel 293 van het Decreet Lokaal Bestuur, samengelezen met de Omzendbrief 2019/3 betreffende de vervreemding van onroerende goederen door lokale besturen, zodat de grond kan overgedragen worden aan Imewo.
Ondertussen heeft Imewo de omgevingsvergunning voor de bouw van de nieuwe cabine reeds verkregen.
De Raad van Bestuur van Imewo heeft op 15 september 2023 ingestemd met de overname.
De commissaris bij Vastgoedtransacties kan worden gemachtigd om namens de Stad de akte te ondertekenen.
Decreet van 27 oktober 2006 van de Vlaamse Raad betreffende de bodemsanering
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
artikel 293 DLB samengelezen met de omzendbrief 2019/3 betreffende onroerende transacties door lokale besturen
Keurt de tekst in bijlage "ontwerp akte elektriciteitscabine Spalaan" goed.
Machtigt de heer Koen Baert, Vlaams commissaris, afdeling Vastgoedtransacties, om namens de Stad de akte te ondertekenen.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met het vaststellen van de secundaire modaliteiten.
Art. 41, 2de lid, 11° van het decreet lokaal bestuur
In het Meerjarenplan van de Stad werden voor de komende jaren inkomsten uit het vervreemden van onroerende goederen ingeschreven.
Er werden een aantal panden geselecteerd om openbaar te verkopen, waaronder het voormalige OC, welzijnshuis en appartement gelegen Thomas van Loostraat 29/31, bij het Kadaster gekend in de 2de afdeling sectie D als nummers 642 G 5 P0000, 642 H 5 P0000, 642 K 5 P0000 en 642 L 5 P0000, met een oppervlakte van 215m², gelet op de langdurige leegstand van het OC, welzijnshuis en appartement en het gegeven dat het goed niet langer geschikt is om in gebruik te geven alsook het ook niet langer kan dienst doen om de dienstverlening van een lokaal bestuur in te organiseren volgens de huidige geldende normen.
Voor het organiseren van de openbare verkoop en het verlijden van de nodige documenten werd Notulus bv, met standplaats Vijverstraat 49 te 8400 Oostende, aangesteld. Het voornoemde notariskantoor zal via Biddit, het online verkoopplatform van de Belgische notarissen, de openbare verkoop organiseren.
Notariële openbare verkopen voldoen volgens de Omzendbrief 'KB/ABB 2019-/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten' aan de vereisten van art. 293 van het decreet lokaal bestuur inzake transparantie, openbaarheid en publiciteit. De brochure van Biddit inzake online openbare verkopen wordt als bijlage bij huidig besluit gevoegd.
Het voornoemde notariskantoor Notulus heeft m.b.t. de openbare verkoop van het voormalige OC, welzijnshuis en appartement Thomas van Loostraat 29/31 het verkoopdossier samengesteld. Het dossier is opgemaakt overeenkomstig de afspraken die binnen de Federatie van Notarissen werden gemaakt om via Biddit aan te bieden en bestaat uit:
- de verkoopsvoorwaarden
- het proces-verbaal van toewijzing.
De verkoopsvoorwaarden bestaan uit de bijzondere en algemene verkoopsvoorwaarden en de definities (zie 'verkoopsvoorwaarden Thomas van Loostraat 29_31.pdf' in bijlage). De bijzondere verkoopsvoorwaarden omvatten onder meer de instelprijs, de aanvang en sluiting van de biedingen, de bezoeken, de notariële inlichtingen,...
De algemene verkoopsvoorwaarden omschrijven onder andere het verloop van de online verkoop bij opbod alsook de gevolgen van het uitbrengen van een bod.
De waarde van het onroerend goed werd geschat door een beëdigd landmeter-expert (zie bijlage 'schatting Thomas van Loostraat 29_31.pdf' in bijlage). Gelet op het economisch belang van de Stad, wordt het schattingsverslag in bijlage bij huidig besluit afgeschermd als niet-openbaar voor de burger.
Gelet op het openbaar karakter van een stadsbestuur en van de beslissingen van haar Gemeenteraad wordt tot slot voorgesteld om af te wijken van de standaard anonimisering van de gegevens van de verkoper op het Bidditplatform, zodat geïnteresseerden kunnen kennis nemen dat het onroerend goed te koop wordt aangeboden door de Stad.
Aan de Gemeenteraad wordt de goedkeuring van de verkoopsvoorwaarden, het sjabloon van het proces-verbaal van toewijzing en het afwijken van de anonimiteit van de verkoper gevraagd.
Na goedkeuring door de Gemeenteraad start de publiciteit op www.biddit.be op 03 november 2023 tot en met 10 december 2023, waarna de biedingen aanvangen op 11 december 2023 om 11.00 uur en worden gesloten op 19 december om 11.00 uur, onder voorbehoud van eventuele verlengingen ingevolge de zandloper en/of een algemene storing op het biedingsplatform (zie verkoopsvoorwaarden punt 'Aanvang en sluiting van de biedingen' en artikel 9).
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 293 en 296
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 03 mei 2019 m.b.t. de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Stemt in met het openbaar te koop stellen van het voormalige OC, welzijnshuis en appartement gelegen te Thomas van Loostraat 29/31, 8400 Oostende door Notulus bv via Biddit.
Verleent toestemming aan Notulus bv om de stad Oostende uitdrukkelijk te vermelden als verkoper van bovenvermeld onroerend goed bij de openbare te koopstelling via Biddit.
Keurt het ontwerp van verkoopsvoorwaarden en het ontwerpsjabloon van proces-verbaal van toewijzing, in bijlage bij huidig besluit genaamd 'verkoopsvoorwaarden Thomas van Loostraat 29_31.pdf' en 'PV van toewijzing Thomas van Loostraat 29_31.pdf' goed.
Aanvaardt het hoogste overeenkomstig art. 13 van de algemene verkoopsvoorwaarden door de notaris weerhouden bod, voor zover dit bod de door de beëdigd landmeter-expert bepaalde schattingsprijs bereikt, en stemt in met de ondertekening van het proces-verbaal van toewijzing.
Indien het door de notaris weerhouden hoogste bod de schattingsprijs niet bereikt, wordt geen bod aanvaard en wordt de verkoop ingehouden.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met alle stappen die desgevallend genomen dienen te worden overeenkomstig art. 14 (weigering ondertekening P.V. van toewijzing door de hoogste bieder) en 28 (wanprestatie door de koper) van de algemene verkoopsvoorwaarden.
Wijst de ontvangst van de verkoop toe op de budgetsleutel ST/22100400/095100//2020-918/012//1300-01.
Twee stroken grond gelegen in het openbaar domein van de Koolmeesstraat, ingericht als deel van de wegenis en het voetpad, behoren momenteel nog, ieder voor de helft gemeen en onverdeeld, toe aan de nv Thuishaven en de bvba Herman Heughebaert. Het betreft de stroken grond die bij het Kadaster zijn gekend in de 9de afdeling sectie B, als nummers 0523 M 2 en 0524 C 2, met een oppervlakte volgens het Kadaster van respectievelijk 183 m² en 209 m².
De nv Thuishaven is in vereffening, en wenst haar gerechtigdheden in de eigendom onvergolden over te dragen aan de Stad voor de inlijving in het openbaar domein van de Stad.
Aan de andere mede-eigenaar is de vraag gesteld om eveneens haar gerechtigdheden onvergolden over te willen dragen aan de Stad. Na meermaals contact op te nemen, is er evenwel tot op heden nog geen antwoord ontvangen op deze vraag.
De nv Thuishaven heeft de verbintenis tot onvergolden overdracht ondertekend. Overwegend zij zeer binnenkort ophoudt te bestaan, verzoekt zij de Stad om de onvergolden overname van haar gerechtigdheden zo spoedig mogelijk te kunnen regelen.
De eventuele overname van de overige gerechtigdheden, kunnen in een apart dossier worden behandeld, eens ook deze eigenaar de verbintenis hiertoe ondertekend heeft terugbezorgd.
Aan de Gemeenteraad wordt voorgesteld om alvast in te stemmen met de onvergolden overname van de gerechtigdheden in de eigendom van de twee stroken grond in de Koolmeesstraat, die toebehoren aan de nv Thuishaven.
Art. 5.24 Vlaamse Codex Wonen 2021
Stemt in met de onvergolden overname jegens de nv Thuishaven van haar gerechtigdheden in de eigendom van twee stroken grond, bij het Kadaster zijn gekend in de 9de afdeling sectie B, als nummers 0523 M 2 en 0524 C 2, met een oppervlakte volgens het Kadaster van respectievelijk 183 m² en 209 m², gelegen in het openbaar domein van de Koolmeesstraat, die zijn ingericht als deel van de wegenis en het voetpad.
Keurt de tekst in bijlage "ontwerp akte onvergolden overname stroken grond Koolmeesstraat - deel 1.pdf" goed.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het vaststellen van de secundaire modaliteiten.
In 2021 werd een COVID Artikel toegevoegd aan het subsidiereglement, om tegemoet te komen aan de gevolgen van de pandemie.
In 2022 werden enkele administratieve wijzigingen aangepast en werd het COVID Artikel verlengd voor het kalenderjaar 2022.
2023:
Naar aanleiding van de stjigende loonkosten en hervormde subsidies bij Kind en Gezin (met verbeterde personeelsvoorwaarden) dient een wijziging van het subsidiereglement zich aan.
Momenteel krijgt elke deelnemer van het subsidiereglement een subsidiebelofte van een vast bedrag. Het voorziene budget wordt verdeeld onder de kandidaten en er wordt op basis van hun prijsvoorstel een subsidiebelofte opgesteld. Dit gebeurde in 2019 en in 2023. Er is momenteel 1 deelnemend kinderdagverblijf aan dit reglement.
Er wordt nu een wijziging voorgelegd om het subsidiebedrag vanaf 1 januari 2024 te indexeren op basis van de gezondheidsindex. Dit om op termijn te vermijden dat het afgesproken bedrag niet mee evolueert met de levensduurte en personeelskost en dat zo de deelnemende kinderdagverblijven financiële tekorten opbouwen.
Tegelijkertijd wordt voorgesteld om het COVID-artikel, geïnstalleerd tijdens de coronapandemie, te schrappen. Deze zijn niet meer van toepassing.
Het aangepaste subsidiereglement bevat volgende wijzigingen:
Een toevoeging aan Artikel 5 - Financieel
5.2. Berekening van de maximum toelage - de berekening van het bedrag per kind per dag op basis van de gezondheidsindex
Schrapping van artikel 9bis CORONACRISIS.
Alle wijzigingen staan in het geel aangeduid in de bijlages.
Decreet van 20 april 2012 over kinderopvang van baby's en peuters en wijzigingsdecreten;
Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 over de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor kinderopvang van baby's en peuters en wijzigingsbesluiten;
Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 over de subsidies voor kinderopvang van baby's en peuters en wijzigingsbesluiten;
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Dit besluit is nog niet onderhevig aan visumplicht aangezien er in dit besluit nog geen concrete verbintenis wordt aangegaan.
Er wordt in de meerjarenplanning voor 2024 een budget van €500.200,00 voorzien voor "Niet-nominatieve werkingssubsidies en premies aan instellingen en verenigingen op de jaarbudgetsleutel ST/64910001/094500///050601/03.
Keurt het aangepaste "Subsidiereglement voor het betaalbaar maken van niet inkomensgerelateerde plaatsen" goed.
In het bestuursakkoord 2019-2024 "Allemaal Oostendenaar" stelt het bestuur dat men prioriteit geeft aan een sterk woonbeleid. Ook in het Armoedebeleidsplan 2020-2025 is het beleidsdomein wonen één van de belangrijke hefbomen om armoede te bestrijden. Als lokale overheid zijn we regisseur van ons lokaal woonbeleid. Daarom werd vanuit dienst Omgevingsbeleid, in samenwerking met AG Oostende, een woonplan opgemaakt. Dit woonplan omvat een grondige analyse van het wonen in Oostende in al haar facetten. Men wil onder andere inzetten op het verbeteren van de woonkwaliteit, aandacht hebben voor betaalbaar wonen en ondersteuning bieden aan elke Oostendenaar op vlak van wonen waar nodig.
De stad neemt de regierol op voor het lokale woonbeleid. In het woonplan werd een grondige studie gemaakt van de huidige situatie in Oostende. Op basis hiervan werden een aantal belangrijke acties uitgewerkt. Deze studie is een nulmeting en zal voor de komende jaren de basis vormen om het woonbeleid te monitoren en verder vorm te geven.
Het beleidsthema wonen kwam al terug in diverse andere beleidsplannen, zoals het armoedebeleidsplan 2019-2025.
Deze grondige studie van de Oostendse context vormt nu de basis voor een solide en concreet uitgewerkt plan waar belangrijke aandachtspunten in naar voor komen. Met dit woonplan is er nu een duidelijk beeld hoe we ons woonbeleid verder gaan oriënteren. Samenwerking met verschillende interne en externe partners is ook een belangrijke grondslag voor het verder uitrollen van ons woonbeleid.
De Stad heeft in het woonplan 12 'werven' uitgewerkt. Met deze prioritaire acties wil de Stad het woonbeleid verder richting geven en versterken, dit ook met aandacht voor een aantal specifieke doelgroepen.
nvt
Keurt het Woonplan 2023-2025 goed (zie bijlage 1- Thuis aan zee: een woonplan voor de Stad Oostende)
Begrafenisrituelen en herdenkingsnoden evolueren voortdurend. Inwoners, met of zonder migratieachtergrond, willen waardig afscheid nemen van overledenen. Sommigen wensen dan ook een geïndividualiseerde concessie. Het laatste Stedelijk reglement op de grafvergunningen dient geactualiseerd te worden om aan die huidige situatie rond begraven en concessies op de begraafplaatsen.
Volgende wijziging worden voorgesteld aan artikelen 8 en 9 van dit reglement.
Indien de boventallige asurne wordt bijgezet is een concessie in volle grond, dan moet het een biologisch afbreekbare urne zijn.
Indien blijkt dat nog er beschikbare plaatsen zijn in een concessie of als boventallige asurne, en de bloedverwanten tot en met de vierde graad zich schriftelijk akkoord verklaren, kunnen de bloedverwanten een derde persoon aanduiden om bijgezet te worden in de concessie.
Alle wijzigingen werden voorgesteld aan de sector van begrafenisondernemers, waar in de mate van mogelijkheid als Decretaal, rekening werd gehouden met hun opmerkingen.
Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen de lijkbezorging
Keurt het gewijzigde Stedelijk reglement op de grafvergunningen goed, zoals bijgevoegd bij huidig besluit.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 11 september 2023 en 09 oktober 2023:
6100.W.007 - Heraanleg Wagenstraat
Ongekend
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 11 september 2023 en 09 oktober 2023:
6100.W.007 - Heraanleg Wagenstraat
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Ministeriële Besluiten opgemaakt door het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
1) Burgemeesterbesluit van 08 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Kaïrostraat 29 (0001-0101-0102-0201-0301).
2) Burgemeesterbesluit van 08 september 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Aartshertogstraat 66 (0001-0002-0101-102-0201-0301-0401).
3) Conformiteitsattest over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Torhoutsesteenweg 295 (0101), tweeslaapkamerappartement.
4) Burgemeesterbesluit van 08 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Voorhavenlaan 60 (0101), eerste verdieping.
5) Burgemeesterbesluit van 15 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Transvaalstraat 23 (0101), eerste verdieping.
6) Burgemeesterbesluit van 15 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Ooststraat 33 (0301), derde verdieping.
7) Conformiteitsattest van 07 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Epsomlaan 19, eengezinswoning met drie slaapkamers.
8) Conformiteitsattest van 15 september 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Zeedijk 151 bus 0204, studio met leefruimte en open keuken, inkom en badkamer met intern wc.
9) Burgemeesterbesluit van 08 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Albertushelling 1 (0001), studio gelijkvloerse verdieping.
10) Burgemeesterbesluit van 12 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Ieperstraat 56 (0001-0101-0201).
11) Burgemeesterbesluit van 12 september 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Voorhavenlaan 97 (0101).
12) Burgemeesterbesluit van 08 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Leeuwerikenstraat 79B, gelijkvloerse verdieping, eerste verdieping rechts, tweede verdieping rechts.
13) Ministerieel Besluit van 19 september 2023, houdende de uitspraak in beroep over de ongeschiktverklaring van de zelfstandige woning gelegen Troonstraat 35 (0402).
14) Conformiteitsattest van 27 september 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Steenbakkersstraat 96 (0001), gelijkvloers eenslaapkamerappartement.
15) Burgemeesterbesluit van 19 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Verenigingstraat 32 (0301), derde verdieping.
16) Burgemeesterbesluit van 19 september 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Werkzaamheidstraat 8 (0101), tweede verdieping.
17) Burgemeesterbesluit van 19 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Zwaluwenstraat 159 (0101), eerste verdieping.
18) Conformiteitsattest van 28 september 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Stuiverstraat 371 (0001), tweeslaapkamerappartement.
19) Burgemeesterbesluit van 26 september 2023, houdende de opheffing overbewoondverklaring van de woning gelegen Sint-Antoniusstraat 1 (0302), derde verdieping, tweede van links.
20) Burgemeesterbesluit van 19 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Verenigingstraat 32 (0301), derde verdieping.
21) Burgemeesterbesluit van 26 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Duinenstraat 168;
22) Burgemeesterbesluit van 26 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Sint-Antoniusstraat 2 (0001), gelijkvloerse verdieping.
23) Burgemeesterbesluit van 26 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Esdoornlaan 23 (0301), derde verdieping.
24) Conformiteitsattest van 28 september 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Gerechtsplein 4 (0201), tweeslaapkamerappartement.
25) Burgemeesterbesluit van 03 oktober 2023, houdende de overbewoondverklaring van de woning gelegen Kaïrostraat 33 (0201), tweede verdieping.
26) Burgemeesterbesluit van 03 oktober 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Edmond Laponstraat 26 (0201), tweede verdieping.
27) Burgemeesterbesluit van 22 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Zeedijk 366 (0001, 0002, 0101, 0102, 0103 (1/1,1/2,1/3), 0201, 0202, 0203, 0204, 0301, 0302 en 0303).
28) Burgemeesterbesluit van 03 oktober 2023, houdende de opheffing van de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring na herbestemming van de woningen Van Iseghemlaan 38 (0001-0002).
29) Burgemeesterbesluit van 29 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de kamerwoningen gelegen Sint-Catharinaplein 12B (0001-0101-0102-0201-0202).
30) Burgemeesterbesluit van 29 september 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de kamerwoningen gelegen Sint-Catharinaplein 13 (0001-0002-0101-0102-0201).
31) Conformiteitsattest van 10 oktober 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning Zelliklaan 8 (0101), appartement bestaande uit woonkamer, keuken, 3 slaapkamers, badkamer met wc en berging.
32) Conformiteitsattest van 10 oktober 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning Zelliklaan 8 (0001), appartement bestaande uit woonkamer, keuken, 2 slaapkamers, keuken en badkamer met intern wc.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ministeriële Besluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Neemt kennis van de mededelingen.
Sinds 2017 zet de stad Oostende in om organisaties over te laten stappen naar herbruikbare bekers. Vanaf 15 juni 2023 verbiedt Vlaanderen het serveren van drank in bekers voor eenmalig gebruik. Verenigingen en organisaties zijn nu verplicht om herbruikbare bekers te gebruiken.
Bij Vooruit Oostende zijn we voorstander van deze overgang naar herbruikbare bekers, maar we constateren dat dit voor organisaties zowel een grote kost als een extra logistieke uitdaging met zich meebrengt. De kosten voor het huren van herbruikbare bekers kunnen snel oplopen tot boven de 1000 euro. Bovendien moeten deze bekers na gebruik worden gereinigd, wat tijdens evenementen extra logistieke druk met zich meebrengt. Om dit aan te pakken, kunnen organisaties een industriële vaatwasser huren, maar dit brengt opnieuw extra kosten met zich mee, vaak enkele honderden euro’s.
De stad heeft verenigingen al jarenlang ondersteund door tafels, stoelen en andere benodigdheden uit te lenen voor hun activiteiten. Vooruit Oostende roept op om in navolging van andere lokale besturen dit aanbod uit te breiden met herbruikbare bekers en een industriële vaatwasser.
besluit.
Artikel 1: de gemeenteraad beslist om herbruikbare bekers en een industriële vaatwasmachine ter beschikking te stellen van de Oostendse verenigingen.
Artikel 2: de gemeenteraad belast het College van Burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van dit besluit.