Wegens de aanstelling van de heer Kristof Cornelis in de Raad van Bestuur van TMVS dv namens de stad Oostende is een onverenigbaarheid ontstaan met zijn eerdere aanstelling als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van TMVS dv namens het OCMW.
Hij dient vervangen te worden in één van beide organen.
Voorstel om de heer Kristof Cornelis als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van TMVS dv namens het OCMW te vervangen door mevrouw Natacha Waldmann.
DLB deel 3 titel 3
Vervangt de heer Kristof Cornelis als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van TMVS dv namens het OCMW door mevrouw Natacha Waldmann.
Het OCMW Oostende is aangesloten bij TMVS dv.
Per aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 werd de Stad uitgenodigd om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM. De effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de deelnemers zullen persoonlijk een uitnodiging per e-mail ontvangen.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de Stad overgemaakt.
Op 8 november werd een aanvullend schrijven van TMVS dv ontvangen met een aanpassing van agendapunt 5 'Statutaire benoemingen'
De Gemeenteraad dient het standpunt van de Stad te bepalen m.b.t. de volgende agendapunten van de Algemene Vergadering:
Varia
De statutenwijziging (punt 6) werd reeds goedgekeurd in de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25 september 2023.
Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2019 werd beslist om mevrouw Silke Beirens aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger van OCMW Oostende voor alle algemene vergaderingen van TMVS dv gedurende deze legislatuur. Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 februari 2022 werd de heer Kristof Cornelis aangeduid als haar plaatsvervanger.
Deze beslissing bepaalt het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de Stad.
Decreet Lokaal bestuur Deel 3 - Titel 3
Statuten TMVS dv
Verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia
Draagt de aangeduide vertegenwoordiger(mevrouw Silke Beirens met als plaatsvervanger mevrouw Natacha Waldmann) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen), te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVS dv per elektronische post 202321212BAVTMVS@farys.be.
De e-mail houdende het verslag van de Algemene Vergadering van Audio van 29 september 2023.
Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn of het hoogste bestuursorgaan van de publieke rechtspersoon die geen gemeente of OCMW is of het hoogste bestuursorgaan van de private rechtspersoon zonder winstoogmerk.
Audio verzoekt dan ook uitdrukkelijk om het verslag ter kennisgeving voor te leggen aan de Raad.
art. 20 statuten Audio
Neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering van Audio van 29 september 2023.
Overwegende dat een definitief en ondertekend onderhandelingsprotocol voorligt betreffende het wijzigen van de rechtspositieregeling met het oog op het voorzien van een juridische grondslag voor de terbeschikkingstelling van het statutair personeel verbonden aan de campus Henri Serruys door het OCMW Oostende, onderhandeld binnen het Bijzonder Onderhandelingscomité op het niveau van het OCMW Oostende in toepassing van de Wet Vakbondsstatuut van 19 december 1974.
Het Henri Serruysziekenhuis werd in 2001 verzelfstandigd en ondergebracht in de Autonome Verzorgingsinstelling (AV) Henri Serruysziekenhuis. Voordien werd het Henri Serruysziekenhuis uitgebaat door het OCMW Oostende.
Per 1 januari 2009 werden de ziekenhuisactiviteiten van de AV Henri Serruysziekenhuis retroactief overgenomen door de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Dit gebeurde in het kader van een ziekenhuisfusie en door de toetreding van de AV Henri Serruysziekenhuis tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Ingevolge haar toetreding tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende bleef de AV Henri Serruysziekenhuis weliswaar als rechtspersoon bestaan, doch exploiteerde zij zelf geen ziekenhuis meer en organiseerde zij evenmin ziekenhuisgebonden activiteiten.
De Oostendse zorgregio kent zo op dit ogenblik twee algemene ziekenhuizen, met name het Henri Serruysziekenhuis (lees: een ziekenhuiscampus, behorende tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende) en het AZ Damiaan (lees: een ziekenhuis, behorende tot de VZW AZ Damiaan). Beide ziekenhuizen liggen echter nog geen 2 kilometer van elkaar verwijderd.
Gelet op het wijzigende ziekenhuislandschap en de wijzigende overheidsnormering en vooral vanuit de zorgnoden binnen de zorgregio Oostende, werd in het bestuursakkoord van de publieke deelgenoot van AZ Oostende, meer bepaald het OCMW(/stad) Oostende het volgende opgenomen:
“Het ziekenhuislandschap is danig versnipperd. Wij pleiten daarom voor één ziekenhuis in Oostende. De Oostendenaar heeft geen baat bij een versnipperd zorglandschap. Door een versmelting van de bestaande ziekenhuizen kan het zorgaanbod naar een hoger niveau worden getild. Grotere structureren trekken topartsen aan en kunnen efficiënter georganiseerd worden.”
Om aan dit nieuwe, eengemaakte, Oostendse ziekenhuis vorm te kunnen geven werd een nieuwe ziekenhuisvereniging opgericht onder de naam VZW AZ Oostende door de deelgenoten Henri Serruys, OCMW Oostende en AZ Damiaan. De deelgenoten van de VZW AZ Oostende beogen het uitbouwen van een gemeenschappelijke zorgstrategische visie en het creëren van samenwerking en complementariteit op het vlak van aanbod om aldus beter te beantwoorden aan de behoeften van de Oostendse bevolking en de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren.
Teneinde dit nieuwe, eengemaakte, Oostende ziekenhuis te realiseren heeft de AV Henri Serruysziekenhuis besloten om uit te treden uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. De Raad van Bestuur van de AV Henri Serruysziekenhuis heeft beslist tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende op 14 oktober 2021, datum waarop tevens de aangetekende brief dienaangaande werd verzonden aan de voorzitter van de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Deze beslissing tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende werd nadien bekrachtigd door onder meer de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW Oostende op 25 oktober 2021.
De de-fusie van de AV Henri Serruysziekenhuis uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende heeft uitwerking op 1 november 2023.
Ten gevolge van de kennisgeving tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende door de AV Henri Serruysziekenhuis zal het Henri Serruysziekenhuis opnieuw verzelfstandigd worden in de AV Henri Serruysziekenhuis. In het licht van de verwezenlijking van het eengemaakte Oostendse ziekenhuis zal de AV Henri Serruysziekenhuis het Henri Serruysziekenhuis vervolgens onmiddellijk aansluitend inbrengen in de VZW AZ Oostende.
De inbreng om niet van een bedrijfstak van de AV Henri Serruysziekenhuis in de VZW AZ Oostende zal uitwerking krijgen op 1 november 2023.
De de-fusie van het Henri Serruysziekenhuis uit de AV AZ Sint-Jan Brugge Oostende naar de AV Henri Serruysziekenhuis, en vervolgens de inbreng om niet van een bedrijfstak van de AV Henri Serruysziekenhuis in de VZW AZ Oostende verloopt als een verbonden parallel traject naast deze inbreng van algemeenheid door de AZ Damiaan.
De statutaire personeelsleden hoofdzakelijk tewerkgesteld op campus Henri Serruys op 31 oktober 2023 worden op 1 november 2023 overgedragen door de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende aan de AV Henri Serruysziekenhuis.
De betrokken statutaire personeelsleden volgen de ziekenhuisactiviteit van campus Henri Serruys en zullen bijgevolg na 31 oktober 2023 nog steeds hoofdzakelijk tewerkgesteld worden op campus Henri Serruys.
Aangezien de VZW AZ Oostende, zijnde een privaatrechtelijke VZW, geen publiekrechtelijke rechts-persoon is, kan de VZW AZ Oostende geen statutaire personeelsleden tewerkstellen. Om die reden zullen de betrokken statutaire personeelsleden vanaf 1 november 2023 ter beschikking worden gesteld aan de VZW AZ Oostende.
Gelet op het feit dat de AV Henri Serruysziekenhuis geen personeelsleden in dienst heeft, zal de AV Henri Serruysziekenhuis op 1 november 2023 de betrokken statutaire personeelsleden evenwel eerst overdragen aan het OCMW Oostende. Het OCMW Oostende zal de betrokken statutaire personeelsleden vervolgens vanaf 1 november 2023 ter beschikking stellen aan de VZW AZ Oostende.
Wat betreft juridische ondersteuning en documentatie werd hiervoor bijstand verleend door Eubelius.
Artikel 84, §3, 2°, 185 en 185/1, §1, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
keurt de globale terbeschikkingstellingsovereenkomst tussen het OCMW Oostende en de VZW AZ Oostende goed.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleende met zijn Besluit 2023_RMW_00036 van 28 augustus 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht met het nummer 150.W.1175 "Vervangingsbouw en reconversie woonzorgcentrum ‘De Boarebreker’ – Perceel 1 – Vernieuwing van het woonzorgcentrum ‘De Boarebreker’".
Na publicatie van de opdracht werd een vraag tot verduidelijking van de gevraagde referenties ingediend. Hierdoor blijkt een wijziging in het administratief bestek noodzakelijk en dient punt “I.5.3.2.2 Referenties” te wijzigen als volgt:
Van:
“Een lijst van minstens 2 relevante opdrachten die gedurende de afgelopen vijf jaar werden verricht en die betrekking hebben op soort opdracht verduidelijken, met een uitvoeringsbedrag van minstens 2.000.000 euro (excl. btw), met vermelding van het uitgevoerde bedrag, van de uitvoeringsperiode en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren.”
Naar:
“Een lijst van minstens 2 relevante opdrachten die gedurende de afgelopen vijf jaar werden verricht en die betrekking hebben op het verbouwen van een zorginstelling en/of een verbouwing met blijvende bewoning (een verbouwing waarbij het gebouw voor grote delen operationeel blijft), met een uitvoeringsbedrag van minstens 1.200.000 euro (excl. btw), met vermelding van het uitgevoerde bedrag, van de uitvoeringsperiode en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren.”
Deze wijziging brengt geen wijziging van de raming met zich mee.
Mevrouw Lesley Sanders, dienst Ontwerp en Beheer Gebouwen, vraagt in haar mail van 30 oktober 2023 om het erratum bestek te laten goedkeuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het BestuursDecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Verleent goedkeuring aan het erratum bestek met nr. 150.W.1175 "Vervangingsbouw en reconversie woonzorgcentrum ‘De Boarebreker’ – Perceel 1 – Vernieuwing van het woonzorgcentrum ‘De Boarebreker’", opgesteld door de ontwerper, De Smet – Vermeulen architecten bvba. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het erratum bestek bis en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming zoals opgenomen in zijn Besluit 2023_RMW_00036 van 28 augustus 2023 wijzigt niet.
De OCMW's beschikken jaarlijks over een toelageter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van het OCMW.
Voor Oostende kende de POD MI voor het jaar 2023 een toelage toe van €181.123,00. Deze toelage bestaat uit een subsidie van €129.080 en een compensatie van €52.043,00.
OCMW Oostende wendt deze middelen aan binnen het kader van het armoedebeleidsplan 2020-2025.
Een gedetailleerd overzicht met bedragen is in bijlage terug te vinden.
1. Met betrekking tot het bevorderen van maatschappelijke integratie van OCMW-cliënten
2. Met betrekking tot het opzetten van collectieve modules
3. Met betrekking tot het bestrijden van kinderarmoede
A 040406010 - De directie welzijn stimuleert de participatie van kansengroepen door acties in het kader van socio-culturele participatie, zowel op maat van de doelgroep als via groepswerk.
AP 040104 - De stad Oostende ontwikkelt en implementeert acties en projecten die de toegang van personen met diverse achtergronden tot de samenleving bevorderen.
A 04010401 - De directie welzijn zet verder in op het buddyproject 'Compagnons', en integreert daarin de ervaringen van het project 'Samen Inburgeren' waarbij mensen op basis van gemeenschappelijke interesse gekoppeld worden.
AP 040201 - De stad Oostende ontwikkelt een participatieverhogend beleid binnen de samenleving.
Keurt de raming voor de besteding van de subsidie ter bevordering van de participatie en sociale activering van OCMW-cliënten voor het jaar 2023, goed.