Art. 41, 2de lid, 2° Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur: het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om gemeentelijke reglementen vast te stellen en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij een overtreding van die reglementen.
Verkeersveiligheid staat hoog op de agenda in Oostende. Zo werd in september 2022 een maximum toegelaten snelheid van 30km/uur in alle Oostendse woonwijken ingevoerd en werden enkele straten omgevormd tot fietsstraten. Toch blijft het ook belangrijk om een adequaat handhavingsbeleid te voeren. Dit blijkt ook duidelijk uit de statistieken van de Vlaamse Overheid. Ondanks verschillende sensibiliserings- en preventiecampagnes blijven de cijfers van verkeersslachtoffers zeer hoog. Zo vielen er in 2021 321 verkeersdoden te betreuren in Vlaanderen, maar liefst vier op de tien betrof kwetsbare weggebruikers (Statistiek Vlaanderen). Deze verkeersongevallen zijn vaak te wijten aan een te hoge snelheid. Een repressieve aanpak is dus zeker noodzakelijk. Maar ook een meer lokale aanpak kan lonen, daarom voerde de Vlaamse Overheid artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer in.
Artikel 29 quater biedt aan lokale besturen de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30km of 50km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te handhaven op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30km of 50km per uur (GAS 5). Hiertoe dient de snelheidsovertreding te voldoen aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
Er wordt voorgesteld om bovengenoemde beperkte snelheidsovertredingen in Oostende te handhaven via gemeentelijke administratieve sancties en hiertoe een stedelijke verordening te laten goedkeuren, waarvan het ontwerp zich in bijlage bij dit besluit bevindt. Dit biedt de Stad meer inspraak en de mogelijkheid om zelf een handhavingsbeleid uit te werken op beperkte snelheidsovertredingen op de wegen waar de snelheid is beperkt tot 30km of 50km/uur in Oostende. Dit lokaal handhavingsbeleid biedt de kans om de verkeersveiligheid in Oostende te verbeteren en hiermee tegemoet te komen aan de bezorgdheden van veel inwoners. De toepassing van GAS 5 in andere steden en gemeenten geeft een duidelijke daling van de snelheidsovertredingen aan. Het uiteindelijke doel is het bereiken van een gedrags- en mentaliteitswijzing bij de bestuurders te bereiken en de algemene verkeersveiligheid in Oostende te verbeteren.
De toepassing van artikel 29 quater impliceert een nauwe samenwerking tussen de lokale Politiezone Oostende en de stad Oostende, bijkomstig zal er een gegevensuitwisseling plaatsvinden tussen de twee partijen in het kader van de procedurele afhandeling van de beperkte snelheidsovertreding. In dit kader wordt voorgesteld een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten tussen de lokale politiezone Oostende en de stad Oostende. Het ontwerp bevindt zich in bijlage bij dit besluit.
Het ontwerp van verordening en samenwerkingsakkoord werd aangepast aan de opmerkingen van dienst Juridische en Bestuurszaken.
art. 29 quater en art 62 (met uitzondering van het zesde en achtste lid) Wet 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
art. 119 en 35§2 Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988
keurt de stedelijke verordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed.
keurt het samenwerkingsakkoord betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de politierechtbank Brugge en de procureur des Konings.
Huidige verordening en samenwerkingsakkoord treden in werking op 01 juli 2023.