Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

2023_RMW_00012 - Reglement onderwijscheques - goedkeuring - Goedkeuring - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 27/03/2023 - 20:00 -
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Reddy De Mey, Raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Charlotte De Backer, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis, Raadslid; Werner Verbiest, Raadslid; Peter Desnerck, Raadslid; Nathan Blondé, Raadslid; Juanita Poelaert; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Nathalie Vervaecke, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2023_RMW_00012 - Reglement onderwijscheques - goedkeuring - Goedkeuring - Goedkeuring 2023_RMW_00012 - Reglement onderwijscheques - goedkeuring - Goedkeuring - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0102

Aanleiding en context

Onderwijscheques zijn cheques waarmee een leerling, en in geval van een minderjarige, een ouder(s) of verantwoordelijke(n) verplichte schoolkosten kan betalen.

Het Stadsbestuur zorgt er met deze cheques voor dat gezinnen met een laag inkomen de schoolkosten niet volledig zelf moeten dragen. 

Door de onderwijscheques te integreren binnen de werking van de dienst Rechtenverkenning en de andere diensten van de directie Welzijn, maken we een doorgedreven koppeling tussen de Onderwijscheques en uitputting van andere sociale rechten, mogelijk. Daarnaast impliceert de nieuwe procedure ook de digitalisering en een doorgedreven administratieve vereenvoudiging. 

Een reglement legt de voorwaarden vast voor gebruikers en begunstigden van die onderwijscheques. 

Argumentatie

De onderwijscheques genieten een groot draagvlak in het onderwijsveld, omdat ze -in tegenstelling tot de schooltoeslag- enkel op school gebruikt kunnen worden en dus exclusief ten goede komen van de kinderen en jongeren.


Doelgroep en toekenningsvoorwaarden

Deze onderwijscheques zijn bedoeld voor:

  • leerlingen van het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs;
  • leerlingen van het gewoon en het buitengewoon secundair onderwijs;
  • leerlingen in de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers;
  • leerlingen van het deeltijds beroepssecundair onderwijs;
  • leerlingen in leertijd;
  • leerlingen in een hoger beroepsonderwijs Verpleegkunde (hbo5) en een Secundair na Secundair (Se-n-Se)-richting; 
  • leerlingen Tweedekansonderwijs in de aanvullende algemene vorming zonder financiële steun van de VDAB

en worden toegekend  aan de leerling die in Oostende woont en er naar school gaat, uitgezonderd leerlingen buitengewoon basis- en secundair onderwijs die omwille van hun onderwijstype aangewezen zijn op een school buiten Oostende.

de doelgroep bestaat uit personen die in Oostende wonen en die ten laste zijn van een van onderstaande reductiecategorieën of zelf onder een van de reductiecategorieën vallen:

1. personen die vallen onder de inkomensgrenzen van het RVV-statuut (rechthebbenden op de verhoogde (verzekerings)tegemoetkoming);

2. personen die recht hebben op een leefloon of een equivalent leefloon van het OCMW;

3. personen die recht hebben op een inkomensgarantie voor ouderen (IGO);

4. personen die recht hebben op een inkomens vervangende tegemoetkoming voor personen met een handicap;

5. personen die in budgetbegeleiding of budgetbeheer zijn;

6. personen die in schuldbemiddeling of collectieve schuldenregeling zijn;

7. personen in een problematische opvoedingssituatie en die in begeleiding zijn binnen een ambulante begeleidingsvorm van de integrale jeugdhulp (bv. contextbegeleiding, begeleid zelfstandig wonen, dagcentrum,…);

8. personen zonder wettig verblijf;

9. personen met een UiTPAS Oostende met kansentarief.

10. personen met een inkomen onder de referentie-bedragen van CEBUD zoals vastgesteld door de REMI-tool.

Een persoon ten laste met 66 % invaliditeit geldt als twee personen ten laste. 


Bedrag

Het bedrag van de onderwijscheque wordt toegekend per leerling per schooljaar.

Een cheque van €65 wordt toegekend aan:

  • leerlingen van het gewoon basisonderwijs en het buitengewoon basisonderwijs

Een cheque van €100 wordt toegekend aan:

  • leerlingen van het secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs
  • leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers
  • leerlingen van het deeltijds beroepssecundair onderwijs
  • leerlingen in leertijd
  • leerlingen in een hoger beroepsonderwijs Verpleegkunde (hbo5) en een Secundair na Secundair (Se-n-Se)-richting
  • leerlingen Tweedekansonderwijs

Integratie onderwijscheques binnen directie Welzijn

Door de onderwijscheques te integreren in de dienst Rechtenverkenning en de andere diensten van de directie Welzijn, verlagen we de drempel voor zowel de aanvraag van de onderwijscheques, als voor het aanbod van de dienst Rechtenverkenning. Bovendien maximaliseren we de uitputting van het recht op onderwijscheques. 

- Veel mensen die binnen de reductiecategorieën van de onderwijscheques vallen, hebben ook recht op andere premies of tegemoetkomingen. Mensen die onderwijscheques aanvragen, zullen, met hun toestemming, ook een meer doorgedreven rechtenverkenning kunnen doorlopen zonder zich op een ander tijdstip, bij een ander loket of andere dienst te moeten aanmelden.

- Het grootste deel van de cliënten die reeds begeleid worden binnen de Sociale Dienst of de dienst Schuldhulp, valt binnen één van de reductiecategorieën van de onderwijscheques (nl. leefloon, budgetbegeleiding, budgetbeheer, schuldbemiddeling, collectieve schuldenregeling, attest dringende medische hulpverlening). Voor hen wordt een semi-automatische toekenning van de onderwijscheques mogelijk.

- Voor alle mensen die zich aanmelden bij de dienst Rechtenverkenning en die schoolgaande kinderen hebben, zal het aanbod van de onderwijscheques onderzocht worden.

- Door middel van een zitdag van de dienst Rechtenverkenning in het Stadhuis, blijft het mogelijk om Onderwijscheques aan te vragen in het Stadhuis.  


Administratieve vereenvoudiging en digitalisering

- De papieren onderwijscheques vervallen en worden vervangen door een rechtstreekse uitbetaling van het saldo aan de school van begunstigde leerling. Na overleg met de ouders/opvoedingsverantwoordelijke, brengt de school dit saldo in mindering van de schoolfactu(u)r(en).

- De dienst Onderwijs en Maatschappij blijft verantwoordelijk voor

        - De monitoring van en de controle op het gebruik van de onderwijscheques

        - Het contact met de scholen wat betreft de werking en de administratieve afhandeling van de onderwijscheques


Reglement

- Het nieuwe reglement (vanaf schooljaar 2023-2024 - in bijlage van dit besluit) gaat van kracht op 1 juni 2023.

- De onderwijscheques die betrekking hebben op schooljaar 2022-2023 en de administratieve afhandeling van deze onderwijscheques vallen ook na 1 juni 2023 onder het huidige reglement.

- Het huidige reglement wordt opgeheven en deze opheffing treedt in werking na de administratieve afhandeling van schooljaar 2022-2023.

Juridische grond

Stad Oostende - meerjarenplan 2020-2025 (4de aanpassing november 2022)

AP 010102 - P - De stad Oostende zet in op administratieve vereenvoudiging en interne digitalisering.

A 01010209 - De dienst Onderwijs en maatschappij digitaliseert het gebruik van de onderwijscheques met oog voor de noden van de doelgroep.


Stad Oostende - armoedebeleidsplan 2020-2025 (aanpassing november 2022)

Actie 6 - Ervoor zorgen dat de stadsdiensten telkens op dezelfde manier en frequentie nagaan of de Oostendenaars genieten van de voordelen waar ze recht op hebben

  • De 14 focusrechten implementeren binnen de stad
  • Inkomensonderzoeken binnen verschillende stadsdiensten op elkaar afstemmen

Actie 7 - Burgers stimuleren om rechtenverkenning te doorlopen en ze ondersteunen om de toekenning te bekomen

Actie 34 - Alle Oostendse scholen ondersteunen om een structureel armoedebeleid te voeren

  • We digitaliseren de onderwijscheques zodat ouders ze meer gebruiken.


De toekenning van de onderwijscheques valt niet onder de voorbehouden bevoegdheid van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst aangezien het geen maatschappelijke dienstverlening betreft zoals bedoeld in de OCMW-wet van 8/7/1976.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 297 §2 van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau vertegenwoordigt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn in gerechtelijke en buitengerechtelijke gevallen en beslist om op te treden in rechte namens het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. De raad voor maatschappelijk welzijn kan beslissen om de bevoegdheden, vermeld in het eerste lid, in de plaats van het vast bureau uit te oefenen. Wanneer een lid van het vast bureau zich bevindt in een situatie als vermeld in artikel 27, § 1, eerste lid, 1°, juncto 74, oefent de raad voor maatschappelijk welzijn de bevoegdheden, vermeld in het eerste lid, uit

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Keurt het reglement Onderwijscheques goed.

Artikel 2

Belast het Vast Bureau met de toekenning van de onderwijscheques.