art. 41, tweede lid, 13° van het decreet lokaal bestuur:
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
(…)
13° het inrichten van adviesraden en overlegstructuren;
(…)
Oostende is een centrumstad met een rijke geschiedenis.
De Vlaamse Regering keurde in 2021 een visienota Lokaal Onroerend erfgoedbeleid goed waarin wordt vertrokken van het idee dat de zorg voor het onroerend erfgoed een gedeelde verantwoordelijkheid is voor het Vlaamse en lokale bestuursniveau. Lokale besturen - en vooral erkende onroerend erfgoedgemeenten - krijgen meer verantwoordelijkheid en ruimte om een lokaal onroerend erfgoedbeleid te ontwikkelen. Deze visienota werd op 03 juni 2022 geïncorporeerd in het Onroerenderfgoedbesluit.
Op 24 mei 2007 heeft de Gemeenteraad het Algemeen Villaplan – actieplan bouwkundig erfgoed vastgesteld waarbij werd beslist dat elke aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning voor het slopen, herbouwen of verbouwen van een gebouw dat voorkomt op de Vlaamse inventaris van het bouwkundig erfgoed wordt voorgelegd aan een adviescommissie die is samengesteld uit de leden van de begeleidingscommissie van het project actieplan bouwkundig erfgoed, afgekort A.be.
Na het afronden van het onderzoek Actieplan bouwkundig erfgoed werden de resultaten uitgewerkt in het document ‘behoud door Ontwikkeling afwegingen tussen bouwkundig erfgoed en stadsvernieuwing’ en de daaraan gerelateerde ‘Lijst van het bouwkundig erfgoed in Oostende met lokaal belang’ waarin een onderscheid werd gemaakt tussen gebouwen met een hoge of lage locuswaarde.
Op 27 november 2009 nam de Gemeenteraad kennis van voormeld document en aanvaardde de Lijst van het bouwkundig erfgoed in Oostende met lokaal belang. In diezelfde zitting werd beslist om in uitvoering van het actieplan een adviescommissie A.be op te richten en hun opdracht vast te leggen.
De commissie komt met een interval van zes weken samen.
De commissie adviseert op vandaag enkel nog omgevingsvergunningen voor alle vergunningsplichtige wijzigingen aan panden met een hoge locuswaarde, en voor sloopaanvragen voor panden met een lage locuswaarde, alsook over alle princiepsaanvragen over een gebouw die deel uitmaakt van de Lijst bouwkundig erfgoed zoals bepaald in hun opdracht vastgelegd door de gemeenteraad op 27 november 2009. Dit is echter nog maar een fractie van hun oorspronkelijke opdracht.
Het aantal adviesvragen aan de commissie A.be is de afgelopen jaren ook alleen maar afgenomen.
Oostende is een centrumstad met een rijke geschiedenis. Oostende neemt als centrumstad de visie van Vlaanderen ter harte en wenst de visie dat onroerend erfgoed een gedeelde verantwoordelijkheid is voor het Vlaamse en het Lokale niveau uit te voeren.
Gelet op de Visienota Lokaal Onroerenderfgoedbeleid, dat op 03 juni 2022 in het Onroerenderfgoedbesluit werd opgenomen, waarin de Vlaamse Regering lokale besturen - en vooral erkende onroerenderfgoedgemeenten - meer verantwoordelijkheid geven en ruimte geven om een lokaal onroerenderfgoedbeleid te ontwikkelen is het opportuun om het erfgoedbeleid te versterken en verder uit te bouwen en hiertoe de handvaten te grijpen die Vlaanderen ons aanreikt.
Met deze erkenning als Erfgoedgemeente komt er een zorg- en motiveringsplicht voor eigen patrimonium, de inventarisatie van onroerend erfgoed en de vaststelling ervan, het rapporteren in BBC (beleid- en beheercyclus), enz.. en kunnen we het erfgoedbeleid binnen de stad nog beter uitbouwen.
Om een erkenning als onroerend erfgoed-gemeente te bekomen is er binnen de stedelijke administratie een "Erfgoeddienst" vereist.
Met het samenstellen van een erfgoedteam binnen de directie Omgeving, samengesteld uit medewerkers van de dienst Omgevingsbeleid en de dienst Vergunningen voegen we ons bij steden als Gent, Mechelen, Kortrijk, Roeselare en Leuven, maar ook Koksijde en Zonnebeke die al een gelijkaardig team hebben uitgebouwd.
Dit team kan naast het treffen van de voorbereidingen tot Erfgoedgemeente ook de rol vervullen van de Commissie A.be en adviezen verlenen bij omgevingsvergunningsaanvragen, waardoor de Stad een gedragen beleid kan voeren met kennis in huis en een korte lijn naar het Agentschap Onroerend Erfgoed als kenniscentrum.
De beschikbare tools om onroerend erfgoed gerelateerde omgevingsvergunningsaanvragen te beoordelen en te adviseren zijn sinds 2009 alleen maar toegenomen. Naast de lijst bouwkundig erfgoed met de locuswaarden is er onder andere een erfgoedstudie Westerkwartier (aangenomen door de gemeenteraad op 27 februari 2015) en de in ontwikkeling zijnde RUP's met betrekking tot onroerend erfgoed.
Een "erfgoedteam" - ingebed in de diensten van de stad- die de taken van de huidige commissie A.be op zich neemt, zorgt voor een versterking van het beleid rond het stedelijk erfgoedpatrimonium. Daarnaast kan ze bijdragen tot de stroomlijning en transparantie van de huidige werking, alsook beleidsvoorbereidend werk opnemen om stelselmatig het erfgoedbeleid in Oostende steviger te verankeren in de dagelijkse werking.
Er wordt geopteerd om de commissie A.be te ontbinden en de opdracht van de commissie op te nemen binnen de directie Omgeving, bij een erfgoedteam.
Artikel 41, tweede lid, 13° van het Decreet Lokaal Bestuur.
De Visienota Lokaal Onroerenderfgoedbeleid en het Onroerenderfgoedbesluit.
Richt de Erfgoedcel op.
Ontbindt de adviescommissie A.be opgericht op 27 september 2009.