Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 40
De heer Glenn Lambrecht diende op 15 augustus 2023 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende met volgend voorwerp:
"Inwoners van de Opex en Bredene willen hun buslijn 9/4 Opex-Bredene terug zoals vroeger…Een rechtstreekse verbinding tussen de Opex en Bredene dus. Zodat ze kunnen winkelen in de Aldi, Colruyt,… Zodat ze hun familie, vrienden,…kunnen bezoeken thuis of bvb rusthuis Wackerbout. Zodat kinderen naar school kunnen gaan zoals bvb de Middenschool. Waar is iets gevraagd aan de bewoners van de Opex en Bredene? Ondertussen hebben 1340 mensen de digitale petitie getekend en dit is nog zonder de stem van vele inwoners die digitaal niet kunnen ondertekenen."
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 15 september 2023:
Oostende maakt deel uit van Vervoerregio Oostende, samen met de Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Oostende, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem.
De oprichting van de Vervoerregio’s valt te kaderen binnen de context van het decreet basisbereikbaarheid van juni 2019 (bevoegdheid minister Lydia Peeters).
De bedoeling is om in de vervoerregio een visie op mobiliteit uit te werken en te implementeren. Zo ook een visie op het openbaar vervoer.
Dit wordt gedaan door onder andere het openbaar vervoer aanbod op overbevraagde lijnen te versterken. Onderbezette lijnen worden in dit kader afgebouwd.
De Lijn levert hieromtrent informatie aan en op basis daarvan werd een nieuw openbaar vervoerplan opgemaakt.
Iedere gemeente of stad dat zetelt in de Vervoerregio (zo ook Bredene) dient dit plan goed te keuren vooraleer er kan overgegaan worden tot invoering van gedeelten van dit plan.
In Oostende werd het raamwerk van dit nieuwe openbaar vervoerplan goedgekeurd in de Gemeenteraad van 26/10/2020 en wordt er overgegaan tot een gefaseerde invoering van enkele delen.
Concreet voor wat betreft de wijzigingen van lijn 4 en 9, ingevoerd op 1 juli 2023, werden de volgende argumenten door De Lijn aangehaald voor wijziging:
Initieel was een andere reisweg gepland (onderstaand kaartje):
Om alsnog een betere aansluiting te voorzien tussen de lijnen 2 en 4 werd de reisweg nog gewijzigd:
Er werd een bijkomende halte gecreëerd t.h.v. de Groenendijk voor lijn 2, om zo de afstand tot de haltes van lijn 4 te overbruggen (600-650 m).
Doordat de wijk tussen deze lijnen bestaat uit een netwerk van smalle straten, was het volgens De Lijn niet haalbaar om met een bus hierdoor te rijden.
De wijzigingen van het openbaar vervoernetwerk wordt door de gemeenten en steden van de Vervoerregioraad nauwgezet gemonitord.
Deze wijzigingen zullen tevens worden geëvalueerd.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 40
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer G. Lambrechts van 15 augustus 2023, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, omtrent buslijn 9/4 Opex - Bredene.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 15 september 2023, waarvan kopie in bijlage (2023_CBS_04465):
Stelt voor om volgende antwoorden te versturen aan de heer G. Lambrecht:
Oostende maakt deel uit van Vervoerregio Oostende, samen met de Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Oostende, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem.
De oprichting van de Vervoerregio’s valt te kaderen binnen de context van het decreet basisbereikbaarheid van juni 2019 (bevoegdheid minister Lydia Peeters).
De bedoeling is om in de vervoerregio een visie op mobiliteit uit te werken en te implementeren. Zo ook een visie op het openbaar vervoer.
Dit wordt gedaan door onder andere het openbaar vervoer aanbod op overbevraagde lijnen te versterken. Onderbezette lijnen worden in dit kader afgebouwd.
De Lijn levert hieromtrent informatie aan en op basis daarvan werd een nieuw openbaar vervoerplan opgemaakt.
Iedere gemeente of stad dat zetelt in de Vervoerregio (zo ook Bredene) dient dit plan goed te keuren vooraleer er kan overgegaan worden tot invoering van gedeelten van dit plan.
In Oostende werd het raamwerk van dit nieuwe openbaar vervoerplan goedgekeurd in de Gemeenteraad van 26/10/2020 en wordt er overgegaan tot een gefaseerde invoering van enkele delen.
Concreet voor wat betreft de wijzigingen van lijn 4 en 9, ingevoerd op 1 juli 2023, werden de volgende argumenten door De Lijn aangehaald voor wijziging:
Initieel was een andere reisweg gepland (onderstaand kaartje):
Om alsnog een betere aansluiting te voorzien tussen de lijnen 2 en 4 werd de reisweg nog gewijzigd:
Er werd een bijkomende halte gecreëerd t.h.v. de Groenendijk voor lijn 2, om zo de afstand tot de haltes van lijn 4 te overbruggen (600-650 m).
Doordat de wijk tussen deze lijnen bestaat uit een netwerk van smalle straten, was het volgens De Lijn niet haalbaar om met een bus hierdoor te rijden.
De wijzigingen van het openbaar vervoernetwerk wordt door de gemeenten en steden van de Vervoerregioraad nauwgezet gemonitord.
Deze wijzigingen zullen tevens worden geëvalueerd.
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer G. Lambrechts hiervan op de hoogte te brengen.