Afgelopen jaar was er geen aanplant van het geboortebos omwille van het feit dat er geen gronden beschikbaar waren.
Binnenkort komt het plantseizoen voor bos er weer aan en ik had graag geweten:
- is er dit jaar een aanplant van een geboortebos voorzien voor de kinderen geboren in 2021 en 2022 en op welke gronden?
- is er dit jaar, buiten de geboortebossen, aanplant voorzien van het stadsrandbos?
- hoeveel bos is er deze legislatuur tot nu bijgekomen van de vooropgestelde 50ha?
Op de gemeenteraad van 28 augustus 2023 vond een discussie plaats over Dikke Mathille. Het werd duidelijk dat het stadsbestuur er alles aan wil doen om het standbeeld te verleggen. De schepen bevoegd voor cultuur stelde op 28 augustus dat het de bedoeling was om een debat te voeren op de gemeenteraad van 25 september, na een advies dat door de cultuurraad zou worden gegeven begin september. Toen al werd de vraag gesteld of er effectief een debat zou komen, en uiteindelijk heeft het stadsbestuur geen debat geagendeerd. Sterker nog, een paar dagen na die verklaring besliste het stadsbestuur principieel om de procedure te voeren om haar te verleggen, en ondertussen is er van een bevraging van de Oostendenaar is er geen enkel spoor.
vandaar enkele vragen :
- waarom beloofde het stadsbestuur een debat te agenderen op deze gemeenteraad na het advies van de cultuurraad en agendeerde ze toch geen debat?
- waarom nam het volledige stadsbestuur een principiële beslissing nog voor een debat plaatsvond, laat staan nog voor enige bevraging van de Oostendse bevolking?
- aangezien het advies van de cultuurraad op heden niet beschikbaar is, wat staat er in het advies van de cultuurraad?
John Crombez
Al jaren wordt er gewacht op een nieuw dierenasiel. Het huidig stadsbestuur schrapte de plannen, en zou iets beter doen, maar er kwam niks nieuws zelfs niet voor het verlopen van de bouwvergunning. In het laatste debat in april 2023 stelde de bevoegde schepen dat het een kwestie van dagen of weken zou zijn voor er een oplossing zou zijn. Ze stelde ook een paar keer dat het de stad Oostende niks mocht kosten. Omdat we ondertussen weer bijna een half jaar verder zijn hadden we graag gevraagd :
- wat de stand van zaken is met betrekking tot de bouw van een nieuw dierenasiel in Oostende?
- welke elementen die nodig zijn voor de bouw van een nieuw asiel zijn al in orde en welke niet?
- op welke termijn verwacht de bevoegde schepen dat er een nieuw dierenasiel kan staan in Oostende? Die laatste vraag is belangrijk omdat er ondertussen vijf jaar niks concreet is gerealiseerd door dit stadsbestuur in dit dossier.
John Crombez.
Motivatie: Reeds geruime tijd werd de plakkaat aangebracht op het vroeger bestaand Kennedymonument voor restauratie verwijderd. Op 23 november 2023 zal het 60 jaar zijn dat president Kennedy in Dallas werd vermoord. Het zou respectvol zijn dat voor deze datum het hersteld Kennedymonument opnieuw op het Kennedyrondpunt zou staan.
Vragen:
1) Wat is de stand van zaken rond de restauratie van het Kennedymonument ?
2) Zal het hersteld monument voor 23 november 2023 opnieuw geplaatst worden op het Kennedyrondpunt ?
3) De huidige locatie van het Kennedymonument is weinig zichtbaar. Is er een mogelijkheid om het monument eventueel te verplaatsen naar een meer zichtbare plaats ? Bijvoorbeeld bij het binnenkomen van Oostende ?
Motivatie: Tegen het advies in van de Oostendse Cultuurraad en indruisend op de belofte van inspraak werd door het College kort na de vorige gemeenteraad beslist het beeld Dikke Mathille na restauratie te verplaatsen naar het Kursaal.
Vragen:
1) Waarom werd het advies van de Oostendse Cultuurraad niet gevolgd ?
2) Waarom werd er afgestapt van de tijdens de vorige gemeenteraad beloofde inspraak ?
Motivatie: Het blijft stil rond het dossier renovatie van het Thermae Palace Hotel.
Vragen:
1) Wat is de stand van zaken rond de renovatie van het Thermae Palace Hotel ?
2) Hoever staan de gesprekken omtrent de eventuele verhuis van Mu.ZEE naar het Thermae Palace Hotel ?
Motivatie: Via de pers vernamen we dat een Oostendenaar op 19 september 2023 veroordeeld werd tot een boete van 12.000 € voor huisjesmelkerij.
Vraag:
Kan de stad een extra inspanning doen om de controles op huisjesmelkerij op te drijven ?
Geachte,
Een groot deel van de Oostendenaars zit in de problemen met betrekking tot het openbaar vervoer. De wijken Stene, OPEX en Raversijde zien heel wat van hun haltes geschrapt en trajecten omgeleid.
Via de vervoerregioraad kan het Stadsbestuur mee wegen op de beslissingen hieromtrent. Dat blijkt uit de verslagen van dit orgaan, tussenkomsten van andere gemeenten en steden én de tussenkomst van onze eigen schepen voor wat betreft de wijk Zandvoorde.
Concrete vraag:
1. Zal de schepen de situatie in de andere getroffen wijken terug aanpassen zodat het weer leefbaar wordt voor de bewoners van Oostende?
Alvast bedankt.
Michael Vanhee
Gemeenteraadslid van de Stad Oostende namens VOORUIT
Het verlies van 600 banen bij Daikin is een zware klap voor de getroffen werknemers én voor Oostende.
Uiteraard stelt zich de vraag welke rol het stadsbestuur kan spelen om de impact van het banenverlies zoveel mogelijk te beperken. Daarom ook volgende vragen:
1/ Welke contacten zijn er geweest tussen het stadsbestuur en Daikin de afgelopen maanden en staan jullie op dit moment in contact met hen?
2/ Is het stadsbestuur bereid om te pleiten bij Daikin voor de oprichting van een tewerkstellingscel?
3/ Is het stadsbestuur bereid om een specifieke taskforce met Economisch Huis-VDAB op te richten ifv toeleiding naar een nieuwe job voor de getroffen werknemers?
4/ Is er een mogelijkheid om de mobiliteit richting industriezones in de brede regio actief te ondersteunen?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Mvg,
Jeroen Soete
De eerste belastingaanslagen met verhoogde tarieven na 5 jaar leegstand, ongeschiktheid/onbewoonbaarheid,verwaarlozing zijn uitgestuurd.
1/ Hoeveel van deze aanslagbiljetten werden er ondertussen uitgestuurd en voor welk bedrag?
2/ Werden in de voorafgaande communicatie met de betrokkenen deze zeer hoge tarieven duidelijk gecommuniceerd?
3/ Overweegt het stadbestuur een bijsturing van deze aanpak?
Mvg,
Jeroen Soete
Taxi’s kunnen niet tot aan het station rijden, om hun cliënten af te zetten of op te nemen. Nochtans is daar nood aan.
Zal de stad het nodige doen om een plaats te voorzien waar taxi’s passagiers kunnen afzetten in de onmiddellijke nabijheid van het perron van het station (Natiënkaai) ?
Zal de stad het nodige doen om een aantal plaatsen te voorzien voor wachtende taxi’s in de onmiddellijke nabijheid van het perron van het station (Natiënkaai)?
-
1) Loopwedstrijd OLVO Gerststraatloop op 06 oktober 2023;
2) OLVO Mariakerkeloop Movement Criterium op 29 september 2023;
3) Internationale Taptoe België op zaterdag 07 oktober 2023 en zondag 08 oktober 2023;
4) Stromer on Tour van donderdag 05 oktober 2023 tot en met 07 oktober 2023.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur.
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt de volgende verkeersmaatregelen aan:
1) Loopwedstrijd OLVO Gerststraatloop
Op vrijdag 06 oktober 2023 van 18.00 uur tot 22.00 uur:
Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
• Nieuwlandstraat, tussen huisnummer 78 en de Blauwkasteelstraat;
• Gerststraat, tussen huisnummer 113 en de Blauwkasteelstraat;
• Blauwkasteelstraat, tussen de Nieuwlandstraat en de Stenenstraat;
• Ooievaarslaan, tussen de Stenenstraat en de Frère-Orbanstraat;
• Stijn Streuvelslaan, tussen de Frère-Orbanstraat en de Koninginnelaan;
• Groendreef, tussen de Koninginnelaan en de Bosweg.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verkeersteken C3 .
Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Gerststraat, van startplaats tot Blauwkasteelstraat, beide zijden;
• Nieuwlandstraat, van de Blauwkasteelstraat tot aankomstplaats, beide zijden;
• Stijn Streuvelslaan, van de Frère-Orbanstraat tot de Koninginnelaan, beide zijden.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
2) OLVO Mariakerkeloop Movement criterium
Op vrijdag 29 september 2023, van 17.30 uur tot 21.15 uur:
1. Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen verboden:
- Schermplantenstraat, tussen de Distellaan en de Albrecht Rodenbachstraat;
- Albrecht Rodenbachstraat, tussen de Schermplantenstraat en de Duinhelmstraat;
- Duinhelmstraat, tussen de Albrecht Rodenbachstraat en de Dorpsstraat;
- Dorpsstraat, tussen de Wierenstraat en de Duinenstraat;
- Duinenstraat, tussen de Zandstraat en de Luchthavenstraat;
- Luchthavenstraat, tussen de Duinenstraat en de Transvaalstraat;
- Transvaalstraat, tussen de Luchthavenstraat en de Wulklaan;
- Strandschelplaan, tussen de Wulklaan en de Emiel De Smitlaan;
- Ter Streeppad.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersbord C3.
3) Internationale Taptoe België 2023
Van donderdag 05 oktober 2023 om 09.00 uur tot en met maandag 09 oktober 2023 om 17.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Northlaan, zijde COREtec Dôme, vanaf de inrit van de Searena parking tot het kruispunt met de Leopold Van Tyghemlaan.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
4) Stromer on Tour
Van donderdag 05 oktober 2023 tot en met zaterdag 07 oktober 2023, telkens van 08.30 uur tot 20.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het stilstaan en parkeren verboden:
• Vindictivelaan, kant gebouwen, ter hoogte van 13.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
-
De Burgemeester heeft op 28 juli 2023, 18 augustus 2023, 22 augustus 2023, 25 augustus 2023, 29 augustus 2023, 01 september 2023, 05 september 2023, 08 september 2023 besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Ontbijt in de straat (erratum) op 20 augustus 2023;
2) Bloemenwijkfeest (erratum) op 02 september 2023;
3) Fin de Saison VOK op 02 september 2023;
4) Straatfeest Muntstraat (erratum) van 02 september 2023 tot 03 september 2023;
5) Stene Feest op 24 september 2023;
6) Streekproductenmarkt 2023 (erratum) op 02 september 2023 en 03 september 2023;
7) Live optreden café Le Relais tijdens braderie Belle Epoque op 02 september 2023 en 03 september 2023;
8) Grootste braderie Belle Epoque en rommelmarkt op 02 september 2023 en 03 september 2023;
9) Ostend Night Run (aanpassing) op 23 september 2023;
10) Dubsphere IX van 16 september 2023 tot en met 17 september 2023;
11) Thuiswedstrijd KVO-Seraing (erratum) op 02 september 2023;
12) Bootsea op 21 september 2023;
13) Autoloze Zondag op 17 september 2023;
14) Manifiesta van 08 september 2023 en 10 september 2023;
15) Thuiswedstrijd KVO-Ganshoren op 08 september 2023;
16) Combiregeling thuiswedstrijd KVO-Ganshoren op 08 september 2023;
17) Bootsea (erratum) op 21 september 2023.
Art. 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten;
Art. 133-133bis van de Nieuwe Gemeentewet.
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 28 juli 2023, 18 augustus 2023, 22 augustus 2023, 25 augustus 2023, 29 augustus 2023, 01 september 2023, 05 september 2023 en 08 september 2023 om de veiligheid van de (weg)gebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
Van 16 september tot en met 12 november 2023 vindt de tweede editie plaats van Internationale Fotobiënnale Oostende.
De Internationale Fotobiënnale Oostende koppelt verschillende indoortentoonstellingen rond conceptuele en hedendaagse fotografie aan een rist spraakmakende interventies in de stad. Het parcours met werk van meer dan dertig toonaangevende (inter)nationale fotografen loopt van Fort Napoleon tot Mu.ZEE.
Als thema koos curator Stephane Verheye voor ‘IN(VLOED)’ waarbij de connectie met andere kunstvormen centraal staat. Denk aan beeldhouwkunst, film of schilderkunst die een bron van inspiratie zijn voor het prachtige hedendaagse en conceptuele werk van de kunstfotografen. Elk fotografisch werk in de Internationale Fotobiënnale Oostende zal dat thema op een unieke, eigentijdse en eigenwijze manier weerspiegelen.
Er zijn 6 binnenlocaties:
- Fort Napoleon
- Mu.ZEE
- Amandine
- Anglicaanse kerk
- Het James Ensorhuis
- Peperbusse.
Er zijn 11 buitenlocaties:
- Koningspark / EagleBE ID 1906112
- Leopoldpark (plein t.h.v. Bloemenuurwerk + kiosk) / EagleBE ID 1872585
- Zeedijk t.h.v. Venetiaanse Gaanderijen / EagleBE ID 1872579
- Klein Strand / EagleBE ID 1872573
- Prinses Stefanieplein / EagleBE ID 1872571
- Drie Gapers / EagleBE ID 1872565
- Stationsplein / EagleBE ID 1872551
- Central Park@Sea / EagleBE ID 1872541
- Konininginnelaan t.h.v. Prinses Stefanieplein / EagleBE ID 1872436
- Zeeheldenplein / EagleBE ID 1872363
- Nieuwe Gaanderijen.
Er nemen ook 6 kunstgaleries deel aan deze editie:
- AHWNN Gallery – Leopold I-plein
- CAS – Frans Musinstraat 19
- Galerie Papillon – Madridstraat 2
- Noir de Noir – Nieuwpoortsesteenweg 76
- OEVER.GALLERY – Hendrik Baelskaai 25 bus 001
- Theobalds Boothuisje – Vlaanderenstraat 17.
Op- en afbouwperiode:
- vanaf week 28/08/23: plaatsen van de buiteninstallaties op een 11-tal buitenlocaties door de firma Helix en ophangen van dibondfoto's aan de buiteninstallaties door de firma Milo Profi
- vanaf 13/11 tot en met 22/11/23: wegnemen van de foto's en de buiteninstallaties
- voor de op- en afbouw in voetgangerszones werd een doorgangsvergunning aangevraagd.
Een ticket voor de Internationale Fotobiënnale Oostende van €15 geeft toegang tot Fort Napoleon en de vier andere indoorlocaties (Amandine, Anglicaanse kerk, Het James Ensorhuis en Peperbusse). Een combiticket van €26 geeft je toegang tot Fort Napoleon, de vier andere indoorlocaties en Mu.ZEE.
Alle buitenlocaties zijn gratis toegankelijk, net als alle galeries.
Meer info vind je op: www.fotobiennale.be
Dit fotofestival is een vaste waarde op de culturele agenda van Oostende en trekt duizenden bezoekers aan.
Alle innames openbaar domein werden ingegeven en geadviseerd door de betrokken diensten in het EagleBe platform.
| Advies | Afdeling | Categorie | Gebruiker | Opmerkingen | Tijdstip | Geldig | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Gunstig | Evenementen | Inname Openbaar Domein | Joke Roels | 06/07/2023 20:45 | ||||
| Gunstig | Bestuurszaken | Inname Openbaar Domein | Bestuurszaken | STADSLOGO De stad Oostende deponeerde het nieuwe stadslogo onmiddellijk na de ingebruikneming ervan in 2016 bij een merkenbureau. Dit betekent dat het nieuwe logo ten volle is beschermd, wat iedere toepassing ervan door eender wie onmogelijk maakt, tenzij mits voorafgaande, uitdrukkelijke toestemming. Noch als precieze kopie, noch in aangepaste vorm kan er dus gebruik van worden gemaakt. Het nieuwe stadslogo is beschermd precies om te vermijden dat er ooit een verwarring mogelijk zou zijn. Dit geldt eveneens voor het oude stadslogo als voor het wapenschild van de stad Oostende. Iedere brief of document waarop het stadslogo prijkt, moet en kan per definitie alleen van de Stad zijn. Dit geldt ook voor het wagenpark, materiaal, vlaggen, gadgets, drukwerk, flyers enz.. Het College van Burgemeester en Schepenen beslist of er een vergunning wordt verleend. GROENZONES Voor het gebruik van groenzones geldt de stedelijke verordening betreffende de groenzones. BESCHERMDE MONUMENTEN Het Leopoldpark is een beschermd monument en is bijgevolg onderhevig aan welbepaalde richtlijnen (advies vereist van het Vlaamse Gewest, Agentschap Onroerend Erfgoed, Jacob van Maerlantgebouw, Koning Albert I-laan 1.2 bus 92 8200 Brugge (Sint-Michiels), T 050/24 81 50, E dossiers-west.oe@vlaanderen.be). Gelieve hiermee rekening te houden. | 06/07/2023 09:33 | |||
| Gunstig | Vergunningen | Inname Openbaar Domein | Paramjit Ram | De volgende voorwaarden moeten strikt worden nageleefd: - de openbare orde mag niet worden verstoord; - de openbare reinheid moet worden gerespecteerd. De organisatoren zijn altijd aansprakelijk voor de schade en de ongevallen die kunnen voortvloeien uit hun bezetting van het openbaar domein. | 04/07/2023 09:15 | |||
| Gunstig | Openbaar Domein | Inname Openbaar Domein | Openbaar domein | Het terrein moet achtergelaten worden in haar oorspronkelijke staat. Er mogen geen verankeringen worden aangebracht in de bestrating. Alle afval moet door de organisatie worden opgeruimd. Indien nà het evenement door de beambten van de Stad het terrein moet worden opgeruimd, dan zullen de hiervoor gepresteerde werkuren worden gefactureerd aan de organisatie van het evenement. Indien het evenement op het strand wordt georganiseerd, dient het afval met de nodige regelmaat ook tijdens het evenement opgeruimd te worden, zodoende er geen afval in zee terechtkomt via wind of getijden. De organisator zal verantwoordelijk gesteld worden indien er schade wordt vastgesteld. Er mag op geen enkel veld of ander gazon/groen worden gereden met om het even welk voertuig. Indien er alsnog op een veld of ander gazon/groen moet worden gereden, dan moeten er oprijplaten worden voorzien die stevig genoeg zijn om de betreffende voortuigen te dragen. De organisator doet het nodige om gras en gazons te beschermen tegen schade tijdens de duurtijd van het evenement. Te herstellen, diepe of grote schade aan gazons valt te laste van de organisator. Bomen en beplantingen mogen niet worden gebruikt als verankeringspunten voor tenten, kramen, blokhutten, enz. Er mogen eveneens geen aanwijzers, borden, kabels of spanbandjes worden bevestigd aan bomen. De bewegwijzering en bevestigingsmiddelen die aan andere objecten worden bevestigd, moeten nà het evenement door de organisatie worden verwijderd. Er worden geen stickers gekleefd. Schade aan bomen en beplantingen ten gevolge van het evenement vallen ten laste van de organisator. De schade aan bomen wordt daarbij bepaald via de uniforme boomwaardebepaling van de VVOG. Indien een BBQ wordt georganiseerd en/of eet- & drankstanden worden geplaatst, dan moet de organisatie alle voorzorgsmaatregelen treffen opdat er geen vetten of andere vlekmakers op de ondergrond kunnen terecht komen bij het bereiden en serveren van het voedsel/ de dranken. Bij gebruik van openbare BBQ’s of straatmeubilair worden deze na het evenement gereinigd. Vanaf 15 juni 2023 is volgens de VLAREMA-wetgeving het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator deze voor 95% gescheiden bij het PMD inzamelt. Voor evenementen georganiseerd in 2023 kan de minister uitzonderingen voorzien. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen volledig verboden. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en cateringmateriaal is het verplicht om een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Dit is de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. Meer info op: https://ovam.vlaanderen.be/wetgeving-drankverpakkingen-en-voedselverpakkingen | 30/06/2023 20:15 | |||
| Gunstig | Brandweer | Inname Openbaar Domein | Tony Arntjen | 05/07/2023 10:19 |
x
Geeft toestemming aan Toerisme Oostende vzw om de Internationale Fotobiënnale Oostende te organiseren van 16 september t.e.m. 12 november 2023 en gaat akkoord met de voorgestelde binnen- en buitenlocaties.
Geeft toestemming voor de op- en afbouwperiode, nl. opbouw vanaf heden, afbraak tot en met 22 november 2023.
Geeft toestemming om tijdens de op- en afbouwperiode tijdelijk technische wagens te parkeren op volgende locaties:
- Leopoldpark (plein t.h.v. Bloemenuurwerk + kiosk)
- Koninginnelaan t.h.v. Prinses Stefanieplein
- Prinses Stefanieplein
- Stationsplein
- Central Park@Sea.
Geeft toestemming voor het gebruik van de Peperbusse - cfr. editie 2021.
Verleent gehele vrijstelling van stadsbelastingen voor de organisatie van het evenement volgens artikel 3 punt c omwille van het toeristische belang van het evenement.
De Stad is vennoot van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”)
Zefier nodigt op 12 juni 2023 via e-mail uit tot de buitengewone algemene vergadering op 19 december 2023 om 14.00 uur welke zal plaatsvinden in het Notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel.
Alle nodige stukken worden ter beschikking gesteld.
Naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) dient Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV.
In dat verband heeft de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de stad werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben.
De wijzigingen aan de statuten van Zefier dienen notarieel te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de stad Oostende te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering, namelijk aan de secretaris van Zefier (indien hij verhinderd zou zijn aan een medewerker van advocatenkantoor Stibbe of een medewerker van notariskantoor Berquin).
Om elke discussie met de notaris uit te sluiten, wordt gevraagd om de bewoordingen van de artikelen 1 t.e.m. 5 van het bijgeleverde ontwerp gemeenteraadsbesluit te volgen.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Volgende agenda wordt voorgelegd:
de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Bezorgt, via info@zefier.be, een ondertekend afschrift van het gemeenteraadsbesluit uiterlijk op 15 december 2023.
De stad Oostende is toegetreden tot de West-Vlaamse Intercommunale, kortweg WVI.
De uitnodiging per aangetekend schrijven van 31 augustus 2023 voor de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI op woensdag 13 december 2023 om 19.00 uur. Deze vindt plaats in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem.
Voorafgaand aan deze vergadering is er om 18.30 uur de buitengewone algemene vergadering met als belangrijkste agendapunt de begroting 2024. De Stad zal hiervoor op een later tijdstip een afzonderlijke uitnodiging van de WVI ontvangen. Dit zal in een afzonderlijk dossier worden behandeld.
De agenda waarover een standpunt moet worden ingenomen is als volgt:
Tijdens de Gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Alan Van Laer, gemeenteraadslid, aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van WVI gedurende deze legislatuur. Tijdens de Gemeenteraad van 26 augustus 2019 werd mevrouw Hina Bhatti aangeduid als plaatsvervanger.
Deze beslissing bepaalt het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de Stad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3
artikel 12 en 13 van de statuten van WVI
De Stad formuleert geen opmerkingen of bezwaren tegen de volgende agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI op 13 december 2023 om 19.00 uur en keurt deze agendapunten inclusief de bijlagen bijgevolg goed:
Draagt de aangeduide vertegenwoordiger (de heer Alan Van Laer met als plaatsvervanger mevrouw Hina Bhatti) op om zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van de algemene vergadering op 13 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden, waarbij de agenda onveranderd blijft).
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan WVI.
De stad Oostende is aangesloten bij TMVS dv.
Per aangetekend schrijven van 29 augustus 2023 werd het dossier met documentatiestukken omtrent de voorgestelde statutenwijziging aan de Stad overgemaakt.
De statutenwijziging zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv van 12 december 2023 om 14.30 uur.
Volgende documenten werden ons bezorgd:
- een toelichtende nota
- ontwerp van de nieuwe tekst van de statuten inclusief bijlage 3 (huishoudelijk reglement)
- ontwerp van de nieuwe tekst van de statuten inclusief bijlage 3 (huishoudelijk reglement) met aanduiding van de wijzigingen
Tijdens de Gemeenteraad van 25 februari 2019 werd beslist om mevrouw Silke Beirens aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger en mevrouw Natacha Waldmann als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Oostende voor alle algemene vergaderingen van TMVS dv gedurende deze legislatuur.
Deze beslissing bepaalt het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de Stad.
Decreet Lokaal bestuur Deel 3 - Titel 3
Statuten TMVS dv
Keurt de voorgestelde statutenwijziging van TMVS dv, zoals opgenomen in het desbetreffende agendapunt van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12 december 2023 en het beschreven ontwerp goed.
Geeft opdracht aan zijn vertegenwoordiger(s) deze wijzigingen op de buitengewone algemene vergadering die erover zal beslissen, goed te keuren.
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVS dv per elektronische post 20231212BAVTMVS@farys.be.
De heer Yves Miroir maakt niet langer deel uit van de fractie Groen. Hij zal echter wel als onafhankelijk gemeenteraadslid blijven zetelen.
De fractie heeft dan ook gevraagd om hem te vervangen in alle instanties waarin hij de Stad vertegenwoordigt.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
1. Raadscommissies:
Er wordt voorgesteld om de heer Yves Miroir in de 3 Raadscommissies te vervangen door de heer Wouter De Vriendt.
In de derde Raadscommissie zal de heer Kristof Cornelis het voorzitterschap van de heer Yves Miroir overnemen.
2. Gemengde Commissies
In de Gemengde Commissies wordt voorgesteld om de heer Yves Miroir als volgt te vervangen als politiek vertegenwoordiger:
Verkeerscommissie | Kristof Cornelis |
Commissie voor Personen met een Beperking | Kristof Cornelis |
Raad voor Preventie en Criminaliteit | Kristof Cornelis |
Landbouwraad | Wouter De Vriendt |
Milieu- en Natuurraad | Wouter De Vriendt |
Stedelijke Adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang | Kristof Cornelis |
Commissie voor Digitalisering | Kristof Cornelis |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare Bibliotheek | Wouter De Vriendt |
Beheersorgaan Openluchtcentrum Duin en Zee | Kristof Cornelis |
Commissie voor de Jeugd | Kristof Cornelis |
Commissie voor Cultuur | Kristof Cornelis |
Commissie Onroerend Erfgoed | Kristof Cornelis |
3. Extern Verzelfstandigd Agentschap:
Er wordt voorgesteld om volgende wijzigingen door te voeren:
| EVA | Orgaan | vertegenwoordiger | vervangen door |
Economisch Huis Oostende vzw | Raad van Bestuur | Yves Miroir | Wouter De Vriendt |
BuitenGoed Oostende vzw | Raad van Bestuur | Silke Beirens | Nicolas Brackx |
Raad van Bestuur - Voorzitter | Yves Miroir | Silke Beirens |
4. Andere:
Verder worden volgende wijzigingen voorgesteld:
| instantie | Orgaan | vertegenwoordiger | vervangen door |
IVOO | Raad van Bestuur | Yves Miroir | Kristof Cornelis |
Farys ov | Adviescomité Domeindiensten | Yves Miroir | Kristof Cornelis |
TMVS dv | Raad van Bestuur | Yves Miroir | Kristof Cornelis |
OVCO | Raad van Bestuur | Yves Miroir | Kristof Cornelis |
Bosgroep Houtland vzw | Algemene Vergadering | effectief: Kristof Cornelis | Silke Beirens |
plaatsvervanger: Yves Miroir | Kristof Cornelis |
Artikels 35, 36 Huishoudelijk reglement gemeenteraad
artikels 235-2, 246, 434 DLB
Keurt volgende wijzigingen in de samenstelling van de Raadscommissies goed:
De heer Yves Miroir wordt in de 3 Raadscommissies vervangen door de heer Wouter De Vriendt.
In de derde Raadscommissie neemt de heer Kristof Cornelis het voorzitterschap op zich.
Keurt de volgende wijziging in vertegenwoordiging in de Gemengde Commissies goed:
de heer Yves Miroir wordt als volgt vervangen als politiek vertegenwoordiger:
Verkeerscommissie | Kristof Cornelis |
Commissie voor Personen met een Beperking | Kristof Cornelis |
Raad voor Preventie en Criminaliteit | Kristof Cornelis |
Landbouwraad | Wouter De Vriendt |
Milieu- en Natuurraad | Wouter De Vriendt |
Stedelijke Adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang | Kristof Cornelis |
Commissie voor Digitalisering | Kristof Cornelis |
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare Bibliotheek | Wouter De Vriendt |
Beheersorgaan Openluchtcentrum Duin en Zee | Kristof Cornelis |
Commissie voor de Jeugd | Kristof Cornelis |
Commissie voor Cultuur | Kristof Cornelis |
Commissie Onroerend Erfgoed | Kristof Cornelis |
Keurt de voorgestelde wijzigingen in de Extern Verzelfstandigd Agentschappen goed:
| EVA | Orgaan | vertegenwoordiger | vervangen door |
Economisch Huis Oostende vzw | Raad van Bestuur | Yves Miroir | Wouter De Vriendt |
BuitenGoed Oostende vzw | Raad van Bestuur | Silke Beirens | Nicolas Brackx |
Raad van Bestuur - Voorzitter | Yves Miroir | Silke Beirens |
Keurt de voorgestelde wijzigingen in de vertegenwoordiging in volgende instanties goed:
| instantie | Orgaan | vertegenwoordiger | vervangen door |
IVOO | Raad van Bestuur | Yves Miroir | Kristof Cornelis |
Farys ov | Adviescomité Domeindiensten | Yves Miroir | Kristof Cornelis |
TMVS dv | Raad van Bestuur | Yves Miroir | Kristof Cornelis |
OVCO | Raad van Bestuur | Yves Miroir | Kristof Cornelis |
Bosgroep Houtland vzw | Algemene Vergadering | effectief: Kristof Cornelis | Silke Beirens |
plaatsvervanger: Yves Miroir | Kristof Cornelis |
De fractie Vooruit heeft gevraagd om de vertegenwoordiging in enkele instanties aan te passen.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
Instantie | Orgaan | vertegenwoordiger | vervangen door |
CC De Grote Post | Algemene Vergadering | Jan Vanroose | Björn Tratsaert |
Economisch Huis | Raad van Bestuur | Vanessa Vens | Judith Ooms |
Landbouwraad | Politieke vertegenwoordiging | Jan Vanroose | Björn Tratsaert |
Commissie voor Cultuur | Politieke vertegenwoordiging | Jan Vanroose | Björn Tratsaert |
Huishoudelijk reglement gemeenteraad
art. 246 DLB
Keurt de voorgestelde wijzigingen in de vertegenwoordiging in volgende instanties goed:
Instantie | Orgaan | vertegenwoordiger | vervangen door |
CC De Grote Post | Algemene Vergadering | Jan Vanroose | Björn Tratsaert |
Economisch Huis | Raad van Bestuur | Vanessa Vens | Judith Ooms |
Landbouwraad | Politieke vertegenwoordiging | Jan Vanroose | Björn Tratsaert |
Commissie voor Cultuur | Politieke vertegenwoordiging | Jan Vanroose | Björn Tratsaert |
De directie Stadsmarketing en -communicatie voert het imago- en marketingbeleid van Stad Oostende. Filmproducties zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Aan de Gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de samenwerkingsovereenkomst met contractnummer C-2023-4887.
Stad Oostende werkt samen met Toerisme Oostende vzw, VRT en productiehuis Geronimo aan de derde reeks van Onder Vuur. De fictiereeks focust op de brandweer en wordt zo goed als volledig in Oostende gedraaid. Doordat heel wat plaatsen in de stad herkenbaar in beeld worden gebracht, wordt Oostende een “personage” in de reeks. In ruil biedt Stad Oostende waar mogelijk ondersteuning bij de opnames en wordt er een financiële bijdrage overeengekomen. Stad Oostende draagt 63.600 euro incl. 6% btw bij voor het derde seizoen.
Art. 28 §1 2° van de Wet inzake de overheidsopdrachten stelt dat de aankoop, ontwikkeling, productie of coproductie van programmamateriaal bestemd voor audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, die worden geplaatst door aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, of opdrachten betreffende zendtijd of betreffende de levering van programma's die worden gegund aan aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, uitgesloten zijn van de regelgeving inzake overheidsopdrachten.
Vermits de beelden van de reeks gebruikt zullen worden voor toeristische doeleinden, is het btw-regime van 6% van toepassing.
- Wet inzake overheidsopdrachten
- Gemeenteraadsbesluit 2020_GR_00262 van 31 augustus 2020
- Collegebesluit 2023_CBS_01274 van 17 maart 2023
- Collegebesluit 2023_CBS_02274 van 12 mei 2023
Keurt de samenwerkingsovereenkomst -als bijlage- met contractnummer C-2023-4887 goed.
Verleent aan het College van Burgemeester en Schepenen het mandaat om verder te beslissen m.b.t. mogelijke secundaire modaliteiten en verdere concrete uitwerkingen.
Bij het Werkvloerproject zet de werkplaats werknemers in die op de werkvloer actief met de werkgestraften en dienstverleners meewerken en hen intensief begeleiden. Dat kan niet alleen op de werkplaats zelf, maar ook bij andere organisaties. In dat laatste geval gaat het om een mobiel werkvloerproject. Groep Intro coördineert tot op heden het Werkvloerproject voor de regio Oostende in nauw overleg met de dienst Onderwijs en Maatschappij van de stad Oostende.
In de gemeenteraad van 26 juni 2023 werd de samenwerkingsovereenkomst voor subsidiëring van Groep Intro voor de uitvoering van het Werkvoerproject voor de regio Oostende goedgekeurd. Door deze overeenkomst kon Groep Intro een werkvloerbegeleider met de nodige capaciteiten aanstellen om het Werkvloerproject zelfstandig uit te voeren tot het moment dat er aan Groep Intro middelen worden toegekend door het Agentschap Justitie en Handhaving. Op het moment van de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst door de gemeenteraad, was het de bedoeling dat de nieuwe werkvloerbegeleider nog in de zomer van 2023 zou opstarten. De geslaagde kandidaat haakte echter onverwachts af waardoor de aanstelling vertraging heeft opgelopen en er pas een nieuwe werkvloerbegeleider van start gaat in oktober 2023. In de tussentijd konden er geen nieuwe dossiers meer worden opgestart. Gezien de subsidiërende overheid echter verwacht dat de vooropgestelde doelstellingen met betrekking tot het aantal behandelde dossiers worden gehaald, wordt er voorgesteld om aan Groep Intro loonsubsidiëring voor een extra halftime werkvloerbegeleider op bachelorniveau te voorzien van 1 oktober 2023 tot en met 31 december 2023 met als bijkomende voorwaarde dat Groep Intro het geraamde totale subsidiebedrag van 33.593,71 euro uit de oorspronkelijke overeenkomst niet overschrijdt.
Het addendum aan de overeenkomst dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 juni 2023 wordt gesloten onder de volgende opschortende voorwaarden:
De subsidie van de extra halftijdse werkvloerbegeleider volgens de bepalingen uit het addendum aan de oorspronkelijke overeenkomst loopt vanaf de eerste werkdag van de extra halftijdse werkvloerbegeleider van Groep Intro tot en met 31 december 2023. De eerste werkdag van deze extra halftijdse werkvloerbegeleider moet na 30 september 2023 vallen.
Het Meerjarenplan en Meerjarenbudget 2020-2025.
A 01010101 - De departementshoofden coördineren en implementeren kerntaakoefeningen binnen de diensten van het stadsbestuur, de autonome gemeentebedrijven en de stedelijke verenigingen.
Overeenkomst van de stad Oostende met de federale overheid voor de financiële hulp voor de aanwerving van bijkomend burgerpersoneel belast met de begeleiding van aleternatieve strafrechtelijke maatregelen in uitvoering van artikel 69, 3°, eerste lid van de wet van 30 maart 1994 en het Koninklijk Besluit van 12 augustus 1994
Overeenkomst van de stad Oostende met Groep Intro West-Vlaanderen vzw voor de modaliteiten van de terbeschikkingstelling van de vormingswerker, de coördinator werkvloerproject en de werkvloerbegeleider naar Groep INTRO West-Vlaanderen vzw.
Samenwerkingsovereenkomst voor subsidiëring van de uitvoering van het Werkvloerproject voor de regio Oostende - goedkeuring -subsidieovereenkomst - Goedkeuring
Keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met Groep INTRO vzw – Regio West-Vlaanderen – afdeling Oostende met maatschappelijke zetel in de Charles Parentéstraat 6, 1070 Brussel inzake de uitvoering van het werkvloerproject binnen het globaal plan alternatieve maatregelen goed.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 29.
- Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 5.
- Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, datum 12/09/2018
- Decreet over het lokaal bestuur, datum 22/12/2017 + wijzigingen, artikel 171 en artikel 263
De regelgeving met betrekking tot beleidsrapporten legt de verplichting op om aan de raadsleden driemaal per jaar te rapporteren over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
- bij de aanpassing van het meerjarenplan in het najaar
- bij de vaststelling van de jaarrekening in het voorjaar
- minstens één tussentijdse rapportering over het eerste semester in het najaar.
Dit rapport voldoet aan de verplichting met betrekking tot de frequentie en de inhoud over het rapporteren van de stand van zaken van het meerjarenplan aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 29.
- Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 5.
- Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, datum 12/09/2018
- Decreet over het lokaal bestuur, datum 22/12/2017 + wijzigingen, artikel 171 en artikel 263
De Gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken over het eerste semester van 2023 van het meerjarenplan, conform de decretale verplichtingen inzake rapportering.
Overeenkomstig de bepalingen van de aktes van overdracht door de Stad aan de nv Ostend Stores, die respectievelijk op 22 december 1969, 01 oktober 1981 en 19 april 2007 werden verleden, beschikt de Stad over het recht van terugkoop ingeval dat de verwervende partij de activiteiten zou staken of de voorwaarden van de bouwvergunning of van de bedrijfsvestiging niet zou naleven.
Zonder het voorafgaand schriftelijk en uitdrukkelijk akkoord van de Stad mag het goed noch geheel, noch gedeeltelijk worden vervreemd.
In geval van vervreemding, verhuring, schenking of inbreng in een vennootschap van, of van toekenning van een opstalrecht of erfpacht op het goed of een gedeelte ervan, moeten de voorwaarden en verplichtingen in de desbetreffende akte of overeenkomst worden opgenomen. De Stad kan aan haar eventuele instemming met de vervreemding aanvullende voorwaarden verbinden.
Bij de brief van 26 juni 2023 vraagt het notariaat Polfliet het akkoord van de Stad met de geplande doorverkoop door mevrouw Jenny Jonckheere aan de heer Sil Van Heuverzwyn, mevrouw Julie Vanmarcke en Auto’s Sil bv.
De nieuwe eigenaars wensen de onroerende goederen aan te kopen als opbrengsteigendom en deze verhuren. De huidige activiteit blijft behouden.
De onroerende goederen behoorden eerder onder grotere oppervlakte toe aan nv Ostend Stores ingevolge de deelsgewijze verwerving ervan jegens de Stad, waarvan de aktes onder meer op 22 december 1969, 01 oktober 1981 en 19 april 2007 werden verleden, om het aan te wenden voor de oprichting en exploitatie van een gebouwencomplex dat voor industriële of ambachtelijke doeleinden kan worden gebruikt, respectievelijk voor het bouwen van een laadkaai, waarbij detailverkoop uitgesloten is.
Ingevolge de akte die op 25 oktober 2019 werd verleden voor Eline Goovaerts, notaris in Mechelen, met tussenkomst van Arnold Vermeersch, notaris in Oudenburg, werden de goederen overgedragen door nv Ostend Stores aan de echtgenoten Marcel Dumarey - Jenny Jonckheere.
In de voormelde aktes van overdracht door de Stad, is bepaald dat de Stad beschikt over het recht van terugkoop overeenkomstig artikel 32 §1 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie - vervangen door Afdeling 4 'Recht van terugkoop en recht van wederovername' van het Decreet ruimtelijke economie dat op 04 juli 2012 werd aangenomen door het Vlaamse Parlement en op 13 juli 2012 bekrachtigd werd door de Vlaamse regering - in het geval dat de verwervende partij de activiteiten zou staken of de voorwaarden van de bouwvergunning of van de bedrijfsvestiging niet zou naleven.
Daarnaast is bepaald dat, in geval van vervreemding, verhuring, schenking of inbreng in een vennootschap van, of van toekenning van een opstalrecht of erfpacht op het goed of een gedeelte ervan, de voorwaarden en verplichtingen in de desbetreffende akte of overeenkomst moeten worden opgenomen. De Stad kan aan haar eventuele instemming met de vervreemding aanvullende voorwaarden verbinden.
De huidige activiteit op de onroerende goederen wordt
behouden.
Overwegende dat de Stad op heden de onroerende goederen niet doelmatig kan aanwenden voor industriële of gemeenschapsdoeleinden, heeft het op heden geen zin dat de Stad eigenares zou worden van deze goederen. Derhalve is het aangewezen dat de Stad afziet van de uitoefening van het recht van terugkoop.
Er kan eenmalig worden ingestemd met de geplande overdracht, mits de kopers evenals hun eventuele huurder(s) de voorwaarden die in de voormelde aktes zijn opgenomen strikt naleven.
Artikel 32 §1 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, vervangen door Afdeling IV 'Recht van terugkoop en recht van wederovername' van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012.
Neemt kennis van de geplande overdracht door mevrouw Jenny Jonckheere aan de heer Sil Van Heuverzwyn Sil, mevrouw Julie Vanmarcke en Auto’s Sil bv, van de onroerende goederen die zijn gelegen aan de Oudenburgsesteenweg 31 en de Biekorfstraat in het Ostend Stores Business Park, en stemt hiermee in.
Oefent het recht van terugkoop, bepaald bij artikel 32 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, dat werd vervangen door Afdeling IV van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012, niet uit ter gelegenheid van de geplande verkoop uit de hand van dit lot industriegrond, toebehorend aan mevrouw Jenny Jonckheere.
Het afzien door de Stad van de uitoefening van het recht van terugkoop is eenmalig en de Stad behoudt voor de toekomst het recht van terugkoop ten opzichte van de kopers van het goed, en zal het kunnen uitoefenen in het geval zij de opgelegde bestemming ervan of één der andere voorwaarden die aan deze immobilaire bewerking zijn verbonden, niet zouden naleven.
Alle voorwaarden en verplichtingen die in de aktes van 22 december 1969, 01 oktober 1981 en 19 april 2007 werden opgelegd, blijven mutatis mutandis van kracht ten opzichte van de kopers, en haar eventuele huurders, die derhalve in alle rechten en verplichtingen van de verkoper treden.
In geval van vervreemding, verhuring, schenking of inbreng in een vennootschap van, of van toekenning van een opstalrecht of erfpacht op de goederen of een gedeelte ervan, moeten de voorwaarden en verplichtingen in de desbetreffende akte of overeenkomst worden opgenomen.
Artikel 56-57 Decreet Lokaal Bestuur
Stad Oostende neemt deel aan het Europees project Cool Towns. Dit project heeft tot doel om de problematiek van hittestress in steden in de kanaalregio in kaart te brengen en aan te pakken. De 'Lijnbaanstraat' werd hiervoor als pilootsite gekozen. Ondertussen werd de Lijnbaanstraat reeds heringericht.
De verharde ruimte werd verminderd, bomen en klimplanten werden aangeplant en waterelementen werden geïntroduceerd om zo de hittestress in de zomer te verminderen. Zo wordt ook het oppervlaktewater dat binnen dit gebied valt, opgevangen door ondergrondse bekkens. In droge periodes kan dit water gebruikt worden voor de bevloeiing van de beplanting in de binnenstad.
De volgende fase in dit project gaat in, namelijk de vergroening van de gevels. De bedoeling is om een leistructuur op de gevels te bevestigen waarop gevel- en klimplanten kunnen worden aangebracht en onderhouden.
Voor deze volgende fase kan ingaan, dient een goedkeuring te worden bekomen betreffende de overeenkomst voor het vestigen van leistructuur op gevels in functie van beplanting. In zitting van 6 mei 2022 besliste het College van Burgemeester en Schepenen om een omgevingsvergunning te verlenen aan de Stad Oostende inzake het plaatsen van leistructuur op gevels in functie van beplanting, gelegen Lijnbaanstraat, 8400 Oostende, kadastraal gekend als: OOSTENDE 1 AFD, Sectie A, nummer: 0885G, 0877 / 2 / , 0899 / 2 / A. In zitting van 30 september 2022 gaf het College van Burgemeester en Schepenen een principiële goedkeuring betreffende het ontwerp van de overeenkomst voor het vestigen van leistructuur op gevels in functie van beplanting.
De dienst Juridische en Bestuurszaken werkte in samenspraak met de dienst Openbaar domein een voorstel van overeenkomst voor het vestigen van leistructuur op gevels in functie van beplanting uit. Dienst Buurten en Wijken toetste het ontwerp af met enkele buurtbewoners van de Lijnbaanstraat. De bewoners/eigenaars waren enthousiast over de besproken plannen en de volgende fase van het dossier.
Na ontvangst en evaluatie van desgevallende opmerkingen van geïnteresseerde eigenaren/verenigingen van mede-eigenaars werd het ontwerp van overeenkomst aangepast en gefinaliseerd en wordt het ontwerp van de overeenkomst aan de Gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring. De Gemeenteraad belast de Raad het College van Burgemeester en Schepenen met het sluiten en ondertekenen van de individuele overeenkomsten.
Artikel 56-57 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 40-41 Decreet Lokaal Bestuur
Keurt het voorstel van overeenkomst voor het vestigen van leistructuur op gevels in functie van beplanting, zie bijlage "Overeenkomst voor het vestigen van leistructuur op gevels - Lijnbaanstraat", goed.
De Gemeenteraad belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten zoals o.a. het sluiten en ondertekenen van de individuele overeenkomsten.
Zie bijlage "006-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden".
Zie bijlage "006-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden".
Zie bijlage "006-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden".
Keurt bijlage "006-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden" goed.
Zie bijlage "012-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden".
Zie bijlage "012-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden".
Zie bijlage "012-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden".
Keurt bijlage "012-GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden" goed.
De realisatie van de invulling van het gebouw op de Hendrik Baelskaai 27 te 8400 Oostende was mogelijk dankzij de huurovereenkomst van 30 augustus 2019 tussen de OVAM als eigenaar en de vzw O.666 als gebruiker van het pand, alsook door de samenwerkingsovereenkomst tussen de vzw O.666 en de stad Oostende, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 26 augustus 2019 met betrekking tot de toegekende subsidie sociale infrastructuur. Op de gemeenteraad van 1 maart 2021 werd een samenwerkingsovereenkomst tussen O.666, Stad Oostende en OVAM goedgekeurd. Dankzij deze overeenkomsten is een verontreinigde site met een leegstaand, verkommerd pand, getransformeerd tot een co-creatieplek en proeftuin voor circulaire economie, sociaal en maatschappelijk ondernemen.
O.666 zet in op sensibilisering: via co-creatieprojecten willen ze de burger doen reflecteren over een mooiere, inclusievere en ecologischere toekomst waarbij niemand uit de boot valt. Samen met Oostendse spelers als co-creatoren geeft O.666 vorm aan een uniek partnerschap en de organisatie van evenementen, workshops, acties en projecten die tot nadenken stemmen rond deze kernmissie. Netwerken, ontmoeten, verbinden, co-creëren en innoveren vormen de kern van de organisatie.
Om de reeds gemaakte vorderingen te bestendigen, een nieuwe huurovereenkomst tussen OVAM en O.666 mogelijk te maken en om een volgend ambitieniveau te bereiken, is er een noodzaak om de samenwerkingsovereenkomst van 1 maart 2021 te hernieuwen tussen de betrokken partijen.
Er wordt een overeenkomst opgemaakt tussen Stad-OVAM-O.666 om een volgend ambitieniveau te bereiken en om de reeds gemaakte vorderingen te bestendigen.
Meerjarenplan 2020-2025
Bestuursakkoord 2019-2024
Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), de stad Oostende en de vzw O.666 betreffende het pand gelegen op de Hendrik Baelskaai 27 te 8400 Oostende goed.
Westtoer, autonoom provinciebedrijf met rechtspersoonlijkheid voor Toerisme en Recreatie diende, in het kader van de relanceprojectoproep tot subsidiëring van toeristische projecten van Vlaamse Meesters, natuur en culinaire belevingen van 22 april 2022, bij Toerisme Vlaanderen, het project 'Beleef de Noordzeegarnaal' in. Dit project werd op 09 december 2022, bij Besluit van de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen, goedgekeurd
In dit project treedt Westtoer op als promotor en treden de Stadsbesturen Nieuwpoort en Oostende, Toerisme Oostende vzw en Horizon Educatief vzw, op als copromotoren.
De afspraken voor de uitvoering en financiering van dit project worden in voorgelegde overeenkomst opgenomen.
De Stad is copromotor 2 en zal door middel van infrastructuurwerken aan het gebouw waarin Horizon Educatief vzw gevestigd is (Duin en Zee), de beleving van het garnaalkruien verhogen.
Hiertoe wordt er een subsidie toegekend van 139.979,00 euro en wordt er een co-financiering van de Stad gevraagd van 55.991,60 euro. Voornoemde bedragen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het Meerjarenplan 2020 - 2025.
Besluit van de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen van 09 december 2022.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Westtoer apb, Stad Nieuwpoort, Stad Oostende, Toerisme Oostende vzw en Horizon Educatief vzw, voor het relanceproject 'Beleef de Noordzeegarnaal, dat werd opgemaakt met relancesteun van Toerisme Vlaanderen, goed.
Conform het eredienstdecreet van 7 mei 2004, moeten de erediensten hun budgetten bij het Centraal Kerkbestuur (CKB) binnenbrengen. De kerkfabrieken hebben bij het CKB hun budgetten 2024 via Religiopoint ingediend. Het CKB bezorgde vervolgens de budgetten 2024 van de eredienstbesturen gezamenlijk aan het stadsbestuur op 18 augustus 2023 zoals afgesproken.
Met betrekking tot deze budgetten 2024 heeft de bisschop van Bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan, gunstig advies gegeven op 11 augustus 2023 via de applicatie Religiopoint.
De dossiers houdende het budget 2024 werden nagekeken en bevatten volgende ramingen voor het komende boekjaar 2024 :
De Stad past het tekort bij in het exploitatiebudget van de kerkfabrieken door exploitatietoelagen (rekening 64910140) :
| Kerkfabriek | Budget 2023 na budgetwijziging | 2024 in het MJP 20-25 | Stijging/Daling | MAR 900 van het budget 2024 |
| Sint-Petrus en Paulus |
262.518,97 |
294.950 | -28.696,25 | 233.822,72 |
| Sint-Jozef |
258.782,28 |
291.293,49 | -23.976,84 | 234.805,44 |
| Sint-Antonius | 112.559,60 | 125.453,87 | -6.618,72 | 105.940,88 |
| Heilig Hart | 108.509,06 | 134.457,36 | 6.665,39 | 115.174,45 |
| Sint-Catharina | 75.727,17 | 139.286,39 | 33.973,31 |
109.700,48 |
| Sint-Jan Baptist | 295.950 | 428.453,40 | -116.128,27 | 179.821,73 |
| OLV Zandvoorde | 68.636,07 | 124.050 | -7.228,73 | 61.407,34 |
| Sint-Anna | 49.376,82 | 119.815 | 12.171,66 | 61.548,48 |
| Sint-Franciscus | 73.435,42 | 65.502,90 | -7.932,52 | 65.502,90 |
| Sint-Rafaël | 21.113,46 | 22.443,14 | -2.880,68 | 18.232,78 |
| OLVH Mariakerke | 125.842,97 | 291.390 | -27.227,35 | 98.615,62 |
| Totaal | 1.452.451,82 | 2.037.095,55 | -167.879 |
1.284.572,82 |
De exploitatietoelagen ten bedrage van 1.284.572,82 € worden voorzien in het stadsbudget 2024. Daarin zijn de terugbetalingen voor de doorgeefleningen -zowel kapitaalaflossingen als intresten ingecalculeerd.
De investeringen voorzien in de investeringsbudgetten van de kerkfabrieken:
Investeringstoelage van de stad (rekening 66410140) :
| Kerkfabriek | MAR 310 van het budget 2024 | 2024 in het MJP 20-25 | Opmerkingen |
| Sint-Petrus en Paulus | 60.000 | 60.000 |
01 Kerkfabriek Sint-Petrus en –Paulus:
Er is één investering voorzien in 2024, namelijk "werken aan het interieur van de kerk; het volledig nazicht van de elektrische installatie; de vernieuwing van de verwarming en het opfrissen van het volledige kerkgebouw".
Doorgeefleningen via de stad (rekening 29030140) :
| Kerkfabriek | Geactualiseerde B2023 | MAR 350 van het budget 2024 | MAR 350 in MJP2020-2025 |
| Sint-Petrus en Paulus | 409.642,90 | 120.000 | 120.000 |
| Sint Jozef | 373.418,91 | 0 | 20.000 |
| Sint-Antonius | 0 | 65.000 | 65.000 |
| Heilig Hart | 100.151,44 | 35.000 | 35.000 |
| Sint-Catharina | 411.126,17 | 61.265 | 61.265 |
| Sint-Jan Baptist | 483.698,89 | 172.500 | 172.500 |
| OLV Zandvoorde | 205.622,09 | 0 | 0 |
| Sint-Anna | 754.181,54 | 0 | 239.000 |
| Sint-Franciscus | 553.884,03 | 0 | 0 |
| Sint-Rafaël | 0 | 0 | 0 |
| OLVH Mariakerke | 1.549.613,76 | 87.105 | 87.105 |
| Totaal | 4.891.339,73 | 540.870 | 799.870 |
De investeringstoelagen ten bedrage van 540.870 € worden voorzien in de liquiditeitenrekening van het stadsbudget 2024. Alle investeringen per kerkfabriek zijn opgelijst in een van de bijlagen van dit besluit.
Alle doorgeefleningen van de kerken vallen binnen de grenzen van het MJP.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Neemt akte van de budgetten 2024 van de Rooms-Katholieke kerkbesturen van Sint-Petrus en Paulus, Sint-Jozef, Sint-Antonius, Heilig Hart, Sint-Franciscus, Sint-Anna, Sint-Rafaël, OLVH Mariakerke, OLV Zandvoorde, Sint-Catharina en Sint-Jan Baptist in Oostende.
Geeft kennis van deze aktenemingen aan de Provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur en Bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan.
De ramingen van het budget moeten soms worden aangepast aan de realiteit. Een budgetwijziging zonder wijziging van het meerjarenplan moet worden meegedeeld aan het stadsbestuur dat er akte van neemt.
Conform het eredienstdecreet van 7 mei 2004, moeten de erediensten hun budgetwijziging bij het Centraal kerkbestuur binnenbrengen. De kerkfabriek heeft de budgetwijziging ingediend via Religiopoint op 18 augustus 2023. Het CKB bezorgde vervolgens de budgetwijzigingen van de eredienstbesturen gezamenlijk aan het stadsbestuur.
Met betrekking tot deze budgetwijziging 2023 heeft de bisschop van het bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan, gunstig advies gegeven op 11 augustus 2023 en 04 september 2023 via Religiopoint.
Deze budgetwijzigingen van de Rooms-Katholieke kerken zullen via een aktenemingsprocedure behandeld worden om een van deze redenen:
1. Het totaal aan uitgaven van een hoofdfunctie neemt niet toe en er is geen sprake van een definitieve wijziging van de financieringswijze;
2. Er is een toename in de hoofdfuncties veroorzaakt door toepassing van artikel 24 of verdiscontering. Men redeneert dat een reeds goedgekeurde investering geen twee keer goedgekeurd moet worden.
Bovendien werd de vroegere verplichting om een verschuiving van een investering naar het daaropvolgende boekjaar van eenzelfde MJP op te nemen in de actualisering van het MJP nu vervangen door een verplichte toelichting bij het desbetreffende budget.
De exploitatietoelagen (MAR 900) van de hieronder vermelde Rooms-Katholieke kerkfabrieken evolueren als volgt in de budgetwijziging 2023:
| Exploitatietoelagen Stad | Budget 2023 | Verschil | BW 2023 (MAR 900) KF | MJP 2023 |
| OLV Zandvoorde | 68.636,07 € | - € | 68.636,07 € | 122.751,37 € |
De investeringsrekeningen van de hieronder vermelde Rooms-Katholieke kerkfabrieken evolueren als volgt in de respectievelijke budgetwijzigingen van 2023:
| Kerkfabriek (doorgeeflening) | Budget 2023 | Wijziging | BW 2023 (MAR350) KF | MJP 2023 |
| OLV Zandvoorde | - € | 205.622,09 € | 205.622,09 € | 205.622,09 € |
Kerkfabriek OLV Zandvoorde
De investeringen die niet werden uitgevoerd in 2022 worden verschoven naar 2023 via toepassen van artikel 24.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 48-50.
Het Besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het Algemeen Reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 12 en 22-24.
Neemt akte van de budgetwijzigingen 2023 van de kerkfabriek OLV Zandvoorde.
Geeft kennis van de akteneming aan de Provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur van de rooms-katholieke eredienst en het bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan.
De protestantse eredienst diende op 18 augustus 2023 het volledige dossier houdende het budget 2024 in van de kerk.
Met betrekking tot dit budget 2024 verleende de Administratieve Raad van de Protestants- Evangelische eredienst, het erkend representatief orgaan, gunstig advies.
De protestantse eredienst diende op 18 augustus 2023 het volledige dossier houdende het budget 2024 in bij het stadsbestuur van Oostende.
In de exploitatierekening wordt het tekort bijgepast door de exploitatietoelage van de Stad:
| Kerkfabriek | Geactualiseerd budget 2023 | 2024 in het MJP 20-25 | MAR 900 in budget 2024 |
| Protestantse eredienst |
15.523,18 euro |
16.170 euro | 14.145,40 euro |
De exploitatietoelage is gestegen omdat de huurprijs van het kerkgebouw is verdubbeld
Er worden geen investeringen voorzien voor 2024.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Keurt het budget 2024 en meerjarenplanwijziging 2020-2025 goed van de Protestantse eredienst.
Geeft kennis van de goedkeuring aan de Provinciegouverneur, de Protestantse eredienst en de Administratieve Raad van de Protestants-Evangelische Eredienst, het erkend representatief orgaan.
Het Israëlitisch kerkbestuur diende op 18 augustus 2023 het volledige dossier houdende het budget 2024 in van de Israëlitische eredienst.
Met betrekking tot dit budget 2024 verleende het Centraal Israëlitisch Consistorie van België, het erkend representatief orgaan, gunstig advies.
Het Israëlitisch kerkbestuur diende op 18 augustus 2023 het volledige dossier houdende het budget 2024 in bij het stadsbestuur van Oostende.
In de exploitatierekening wordt het tekort bijgepast door de exploitatietoelage van de Stad:
| Kerkfabriek | Geactualiseerd budget 2023 | 2024 in het MJP 20-25 | MAR 900 in budget 2024 |
| Israëlitische eredienst |
88.941,36 euro |
126.180 euro | 96.540,96 euro |
De terugbetalingen van de kapitaalaflossingen en intresten zitten inbegrepen in de exploitatietoelage tbv 96.540,96 euro.
Het bedrag aan kapitaalaflossingen werd verminderd van € 94.015 in het MJP naar € 46.600.
De investeringsrekening van de Israëlitische eredienst evolueert als volgt in het budget van 2024:
De investeringen die voorzien werden voor 2023, zullen pas in 2024 uitgevoerd worden. Het bedrag van € 265.000 voor decoratiewerkzaamheden werd overgedragen naar 2024. Door deze overdracht zullen ereloonkosten meer bedragen dan oorspronkelijk voorzien in het MJP nl € 25.000 i.p.v. € 2.000.
| Kerkfabriek | Geactualiseerd budget 2023 | 2024 in het MJP 20-25 | MAR 350 in budget 2024 |
| Israëlitische eredienst | 588.000 euro | 209.700 euro | 209.700 euro |
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Keurt het budget 2024 en meerjarenplanwijziging 2020-2025 goed van de Israëlitische eredienst.
Geeft kennis van de goedkeuring aan de Provinciegouverneur, het Israëlitische kerkbestuur en het Centraal Israëlitisch Consistorie van België, het erkend representatief orgaan.
De Anglicaanse eredienst diende op 22 augustus 2023 het volledige dossier houdende het budget 2024 in van de Anglicaanse kerk.
Met betrekking tot dit budget 2024 verleende het Centraal Comité van de Anglicaanse eredienst, het erkend representatief orgaan, gunstig advies.
De Anglicaanse eredienst diende op 22 augustus 2023 het volledige dossier houdende het budget 2024 in bij het stadsbestuur van Oostende.
In de exploitatierekening wordt het tekort bijgepast door de exploitatietoelage van de Stad:
| Kerkfabriek (deel Oostende) | Geactualiseerd budget 2023 | 2024 in het MJP 20-25 | MAR 900 in budget 2024 |
| Anglicaanse eredienst |
137.867,47 euro |
133.827,90 euro | 133.827,90 euro |
De terugbetalingen van de kapitaalaflossingen en intresten zitten inbegrepen in de exploitatietoelage tbv 133.827,90 euro.
De kosten zijn gestegen door het inschakelen van een maandelijkse poetshulp (€ 2.400/jaar) en in 2024 zal de tuin van de kerk aangelegd worden (€ 4.500). Het percent bisdom is ook hoger dan voorgaande jaren.
Er worden geen investeringen voorzien voor 2024.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Keurt het budget 2024 en meerjarenplanwijziging 2020-2025 goed van de Anglicaanse eredienst.
Geeft kennis van de goedkeuring aan de Provinciegouverneur, de Anglicaanse eredienst en het Centraal Comité van de Anglicaanse eredienst, het erkend representatief orgaan.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 39 en 55
In de zitting van de gemeenteraad van 30 augustus 2013 nam de gemeenteraad een deontologische code aan voor haar mandatarissen.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2019-2024 nam de gemeenteraad op 14 december 2019 een nieuwe deontologische code aan die is aangepast aan de huidige normen en waarden.
Het Decreet Lokaal Bestuur bevat een aantal bepalingen inzake de deontologische rechten en plichten voor mandatarissen van het lokaal bestuur. In artikel 39 wordt bepaald dat de gemeenteraad een deontologische code vaststelt voor haar mandatarissen. Door de wijziging van artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de oprichting van een deontologische commissie hieraan toegevoegd. De deontologische code dient de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie te regelen. De gewijzigde deontologische code (wijzigingen opgenomen in rode kleur) bevindt zich in bijlage bij huidig besluit.
De deontologische commissie zal zich uitspreken over de toepassing van de deontologische code.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 39 en 55
Nieuw artikel 43 Deontologische Code voor lokale mandatarissen - Bestuursperiode 2019-2024
Keurt de gewijzigde deontologische code voor lokale mandatarissen voor de bestuursperiode 2019-2024, waarvan kopie in bijlage 'Aangepast - Deontologische code voor mandatarissen 2019-2024.pdf ', goed.
Keurt de oprichting van een deontologische commissie goed.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 39 en 55
In de zitting van de gemeenteraad van 30 augustus 2013 nam de gemeenteraad een deontologische code aan voor haar mandatarissen.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2019-2024 nam de gemeenteraad op 14 december 2019 een nieuwe deontologische code aan die is aangepast aan de huidige normen en waarden.
Gelet op de voorgaande goedkeuring van de Gemeenteraad van 25 september 2023 van de wijziging van de deontologische code en de goedkeuring van de oprichting van de deontologische commissie dient de samenstelling van de deontologische commissie te worden goedgekeurd.
De samenstelling van de deontologische commissie bedraagt 1 lid per fractie en evenveel als het aantal fracties in de Gemeenteraad, aangevuld met de burgemeester die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie.
De fractie Open VLD draagt raadslid Danick Minne voor als lid in de deontologische commissie en raadslid Gianni Cornette als plaatsvervanger.
De fractie Groen draagt raadslid Kristof Cornelis voor als lid in de deontologische commissie en raadslid Wouter De Vriendt als plaatsvervanger.
De fractie N-VA draagt raadslid Steven Nagels voor als lid in de deontologische commissie.
De fractie CD&V draagt raadslid Frank Jongbloet voor als lid in de deontologische commissie.
De fractie Vooruit draagt raadslid Jeroen Soete voor als lid in de deontologische commissie en raadslid John Crombez als plaatsvervanger.
De fractie Vlaams Belang draagt raadslid Christian Verougstraete voor als lid in de deontologische commissie en raadslid Wesley Deschuytter als plaatsvervanger.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 39 en 55
Nieuw artikel 43 Deontologische Code voor lokale mandatarissen - Bestuursperiode 2019-2024
Keurt de voordrachten van de fracties Open VLD, Groen, N-VA, CD&V, Vooruit en Vlaams Belang goed.
Duidt raadslid Danick Minne aan als lid in de deontologische commissie en raadslid Gianni Cornette als plaatsvervanger.
Duidt raadslid Kristof Cornelis aan als lid in de deontologische commissie en raadslid Wouter De Vriendt als plaatsvervanger.
Duidt raadslid Steven Nagels aan als lid in de deontologische commissie.
Duidt raadslid Frank Jongbloet aan als lid in de deontologische commissie.
Duidt raadslid Jeroen Soete aan als lid in de deontologische commissie en raadslid John Crombez als plaatsvervanger.
Duidt raadslid Christian Verougstraete aan als lid in de deontologische commissie en raadslid Wesley Deschuytter als plaatsvervanger
De stad net houden is een gedeelde verantwoordelijkheid van de stad Oostende, de inwoners en de bezoekers van de stad.
Mensen die een pand betrekken zijn verantwoordelijk voor het rein houden van de stoep en het vrijhouden van de rioolroosters, straatgoten en de trottoirs die zich voor het pand bevinden. Voor het stadsbestuur betekent dit dat ook het onkruid moeten worden verwijderd tot in de goten.
Niet iedereen is in staat om deze taak uit te voeren wegens fysieke beperkingen of een hogere leeftijd. Op vandaag bestaat voor deze mensen al de mogelijkheid om kosteloos (tijdens het winterseizoen) sneeuw te laten ruimen en dit via een aanvraag aan de stad. Voor een bijdrage en via ‘perspectief’ kan men op vandaag ook de rest van het onderhoud laten uitvoeren.
De stad kan zijn inwoners ondersteunen bij het onderhoud van hun stoep door het kosteloos sneeuwruimen uit te breiden naar het gehele onderhoud van de stoep en dit het hele jaar door. Vooral het verwijderen van onkruid kan een zware fysieke inspanning zijn voor de oudere bevolking en mensen die een fysieke beperking hebben.
Besluit.
Artikel 1: De stad breidt de gratis sneeuwopruiming uit tot het gehele onderhoud van de stoep en dit voor volgende doelgroepen: mensen vanaf de leeftijd van 60 jaar, mensen die door ziekte de woning niet kunnen verlaten en mensen met een (tijdelijke) fysieke beperking.
Artikel 2: De stad voert een informatiecampagne in met betrekking tot bovenstaande beslissing om de doelgroepen te informeren over het bestaan van de aangeboden dienst.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 40
De heer Glenn Lambrecht diende op 15 augustus 2023 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende met volgend voorwerp:
"Inwoners van de Opex en Bredene willen hun buslijn 9/4 Opex-Bredene terug zoals vroeger…Een rechtstreekse verbinding tussen de Opex en Bredene dus. Zodat ze kunnen winkelen in de Aldi, Colruyt,… Zodat ze hun familie, vrienden,…kunnen bezoeken thuis of bvb rusthuis Wackerbout. Zodat kinderen naar school kunnen gaan zoals bvb de Middenschool. Waar is iets gevraagd aan de bewoners van de Opex en Bredene? Ondertussen hebben 1340 mensen de digitale petitie getekend en dit is nog zonder de stem van vele inwoners die digitaal niet kunnen ondertekenen."
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 15 september 2023:
Oostende maakt deel uit van Vervoerregio Oostende, samen met de Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Oostende, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem.
De oprichting van de Vervoerregio’s valt te kaderen binnen de context van het decreet basisbereikbaarheid van juni 2019 (bevoegdheid minister Lydia Peeters).
De bedoeling is om in de vervoerregio een visie op mobiliteit uit te werken en te implementeren. Zo ook een visie op het openbaar vervoer.
Dit wordt gedaan door onder andere het openbaar vervoer aanbod op overbevraagde lijnen te versterken. Onderbezette lijnen worden in dit kader afgebouwd.
De Lijn levert hieromtrent informatie aan en op basis daarvan werd een nieuw openbaar vervoerplan opgemaakt.
Iedere gemeente of stad dat zetelt in de Vervoerregio (zo ook Bredene) dient dit plan goed te keuren vooraleer er kan overgegaan worden tot invoering van gedeelten van dit plan.
In Oostende werd het raamwerk van dit nieuwe openbaar vervoerplan goedgekeurd in de Gemeenteraad van 26/10/2020 en wordt er overgegaan tot een gefaseerde invoering van enkele delen.
Concreet voor wat betreft de wijzigingen van lijn 4 en 9, ingevoerd op 1 juli 2023, werden de volgende argumenten door De Lijn aangehaald voor wijziging:
Initieel was een andere reisweg gepland (onderstaand kaartje):
Om alsnog een betere aansluiting te voorzien tussen de lijnen 2 en 4 werd de reisweg nog gewijzigd:
Er werd een bijkomende halte gecreëerd t.h.v. de Groenendijk voor lijn 2, om zo de afstand tot de haltes van lijn 4 te overbruggen (600-650 m).
Doordat de wijk tussen deze lijnen bestaat uit een netwerk van smalle straten, was het volgens De Lijn niet haalbaar om met een bus hierdoor te rijden.
De wijzigingen van het openbaar vervoernetwerk wordt door de gemeenten en steden van de Vervoerregioraad nauwgezet gemonitord.
Deze wijzigingen zullen tevens worden geëvalueerd.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 40
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer G. Lambrechts van 15 augustus 2023, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, omtrent buslijn 9/4 Opex - Bredene.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 15 september 2023, waarvan kopie in bijlage (2023_CBS_04465):
Stelt voor om volgende antwoorden te versturen aan de heer G. Lambrecht:
Oostende maakt deel uit van Vervoerregio Oostende, samen met de Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Oostende, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem.
De oprichting van de Vervoerregio’s valt te kaderen binnen de context van het decreet basisbereikbaarheid van juni 2019 (bevoegdheid minister Lydia Peeters).
De bedoeling is om in de vervoerregio een visie op mobiliteit uit te werken en te implementeren. Zo ook een visie op het openbaar vervoer.
Dit wordt gedaan door onder andere het openbaar vervoer aanbod op overbevraagde lijnen te versterken. Onderbezette lijnen worden in dit kader afgebouwd.
De Lijn levert hieromtrent informatie aan en op basis daarvan werd een nieuw openbaar vervoerplan opgemaakt.
Iedere gemeente of stad dat zetelt in de Vervoerregio (zo ook Bredene) dient dit plan goed te keuren vooraleer er kan overgegaan worden tot invoering van gedeelten van dit plan.
In Oostende werd het raamwerk van dit nieuwe openbaar vervoerplan goedgekeurd in de Gemeenteraad van 26/10/2020 en wordt er overgegaan tot een gefaseerde invoering van enkele delen.
Concreet voor wat betreft de wijzigingen van lijn 4 en 9, ingevoerd op 1 juli 2023, werden de volgende argumenten door De Lijn aangehaald voor wijziging:
Initieel was een andere reisweg gepland (onderstaand kaartje):
Om alsnog een betere aansluiting te voorzien tussen de lijnen 2 en 4 werd de reisweg nog gewijzigd:
Er werd een bijkomende halte gecreëerd t.h.v. de Groenendijk voor lijn 2, om zo de afstand tot de haltes van lijn 4 te overbruggen (600-650 m).
Doordat de wijk tussen deze lijnen bestaat uit een netwerk van smalle straten, was het volgens De Lijn niet haalbaar om met een bus hierdoor te rijden.
De wijzigingen van het openbaar vervoernetwerk wordt door de gemeenten en steden van de Vervoerregioraad nauwgezet gemonitord.
Deze wijzigingen zullen tevens worden geëvalueerd.
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer G. Lambrechts hiervan op de hoogte te brengen.
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 12 juni 2023 en 11 september 2023:
110.L.576 - Leveren van speelinfrastructuur in het Openluchtcentrum Duin en Zee
Ongekend
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 12 juni 2023 en 11 september 2023:
110.L.576 - Leveren van speelinfrastructuur in het Openluchtcentrum Duin en Zee
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Ministeriële Besluiten opgemaakt door het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
Communicatie van de Vlaamse overheid.
Processen-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering door Agentschap Wonen-Vlaanderen;
1) Burgemeesterbesluit van 08 augustus 2023, houdende de opheffing ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring na herbestemming van de woning gelegen Sportstraat 48 + bijgebouw gelijkvloers links.
2) Burgemeesterbesluit van 25 juli 2023, houdende de opheffing ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring na herbestemming van de woning gelegen Warschaustraat 14 (0101), kelderverdieping.
3) Ministerieel Besluit van 01 augustus 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Zeedijk 177 (0405).
4) Beslissing weigering conformiteitsattest van 19 juli 2023 over de kwaliteit van de woning gelegen Zwaluwenstraat 70 (0101), eenslaapkamerappartement, leefruimte, keuken, badkamer en apart wc.
5) Burgemeesterbesluit van 08 augustus 2023, houdende opheffing overbewoondverklaring van de woning gelegen Zwaluwenstraat 70 (0101), eerste verdieping.
6) Conformiteitsattest van 23 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Kapucijnenstraat 21 (0201), woning bestaande uit keuken, woon-, slaap- en badkamer met toilet en bad.
7) Conformiteitsattest van 17 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Christinastraat 77 (0101), tweeslaapkamerappartement.
8) Conformiteitsattest van 17 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Christinastraat 77 (0201), eenslaapkamerappartement.
9) Burgemeesterbesluit van 18 augustus 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Sint-Petrus- en -Paulusplein 8 0102, eerste verdieping rechts.
10) Burgemeesterbesluit van 18 augustus 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Slachtersstraat 15, eengezinswoning.
11) Conformiteitsattest van 24 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Graaf de Smet de Naeyerlaan 82 (0202), tweeslaapkamerappartement.
12) Burgemeesterbesluit van 11 augustus 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de 42 woningen gelegen Zeedijk 177 (0001, 0002, 0003, 0005, 0101, 0102, 0104, 0105, 0106, 0107, 0201, 0202, 0203, 0204, 0205, 0206, 0207, 0301, 0302, 0303, 0304, 0305, 0306, 0307, 0401, 0402, 0403, 0404, 0406, 0407, 0501, 0601, 0602, 0701, 0702, 0801).
13) Burgemeesterbesluit van 11 augustus 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Aartshertogstraat 9 (0001- 0101- 0201- 0301- 0401).
14) Conformiteitsattest van 23 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Edmond Laponstraat 52, eengezinswoning met 6 slaapkamers.
15) Burgemeesterbesluit van 22 augustus 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Jacob Besagestraat 19 (0101), eerste verdieping.
16) Burgemeesterbesluit van 22 augustus 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Schippersstraat 20 (0001-0301), gelijkvloerse verdieping en derde verdieping.
17) Conformiteitsattest van 31 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Christinastraat 56 (0201), duplexwoning op tweede en derde verdieping.
18) Conformiteitsattest van 30 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Tarwestraat 21 (0001), tweeslaapkamerappartement.
19) Conformiteitsattest van 30 augustus 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Tarwestraat 21 (0101), eenslaapkamerappartement.
20) Burgemeesterbesluit van 29 augustus 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Kaïrostraat 65 0002, gelijkvloerse verdieping rechts.
21) Burgemeesterbesluit van 25 augustus 2023, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 179 (0001), gelijkvloerse verdieping.
22) Proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering van de woningen Dokter Eduard Moreauxlaan 41;
23) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0101), vooraan, busnummer gekend als 0005;
24) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de uitspraak in de beroepsprocedure in toepassing van artikel 3.14 van de Vlaamse Codex Wonen over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0102);
25) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0103), achteraan 1e links in de hal, busnummer gekend als 0102;
26) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0104), achteraan, 2de links in de hal, busnummer gekend als 0103;
27) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0105), achteraan, achter in de hal, busnummer gekend als 0104;
28) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0201), vooraan, busnummer gekend als 0201;
29) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0301), links achter, busnummer gekend als 0304;
30) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0302), links voor, busnummer gekend als 0303;
31) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0303), vooraan midden, busnummer gekend als 0302;
32) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0304), vooraan rechts, busnummer gekend als 0301;
33) Ministerieel Besluit van 4 september 2023 over de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Kapellestraat 76 (0305), achter rechts, busnummer gekend als 0305;
34) Beslissing weigering conformiteitsattest over de kwaliteit van een woning gelegen Jozef II-straat 7A bus 0002, tweeslaapkamerappartement;
35) Conformiteitsattest van 05 september 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Torhoutsesteenweg 295 (0301), eenslaapkamerappartement;
36) Conformiteitsattest van 05 september 2023 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Torhoutsesteenweg 295 (0101), tweeslaapkamerappartement;
37) Burgemeesterbesluit van 01 september 2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Karel Janssenslaan 51 0401, vierde verdieping.
38) Burgemeesterbesluit van 01 september2023, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Leeuwerikenstraat 117 0301, derde verdieping links.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ministeriële Besluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd;
Communicatie van de Vlaamse overheid dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Neemt kennis van de mededelingen.
Tijdens de Gemeenteraad van 28 maart 2022 werd Liselotte David van de dienst Mens en Maatschappij aangeduid als vertegenwoordiger voor de dienst in de Commissie voor Personen met een Beperking.
Zij is niet langer werkzaam in deze dienst en dient vervangen te worden.
Tineke Staelens, beleidsdeskundige Coördinatie dienst Onderwijs en Maatschappij zou haar vervangen.
artikel 32 huishoudelijk reglement gemeenteraad
Vervangt Liselotte David door Tineke Stalens, beleidsdeskundige Coördinatie dienst Onderwijs en Maatschappij , als vertegenwoordiger voor de dienst in de Commissie voor Personen met een Beperking.
De VAD is het Vlaams expertisecentrum voor alcohol illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen. VAD is ook de koepel van de Vlaamse organisaties die werken rond alcohol en andere drugs. De VAD bedient als expertisecentrum alle organisaties die werken rond alcohol en drugs. De vzw is erkend door het Zorgagentschap Vlaanderen. De VAD vzw speelt zijn rol als expertisecentrum met adviesverlening, organisatiebegeleiding, studiewerk, beleidsvoorbereidend werk en vooral ook als vormingsinstantie.
Piet Dheedene is in het verleden aangesteld in de Algemene Vergadering en in het Bestuursorgaan.
Ondertussen is Piet Dheedene als directeur MSOC opgevolgd door Lucas Vandendriessche
Er wordt nu voorgesteld om de directeur van het MSOC namens Stad Oostende aan te duiden als lid van de Algemene Vergadering en het Bestuursorgaan van de VAD vzw.
Artikelen 6, 8 en 21 van de statuten van het VAD.
Duidt Lucas Vandendriessche aan als lid en als bestuurder namens de Stad Oostende (dienst MSOC) in V.AD. vzw.