Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
In toepassing hiervan werd in 2019 het meerjarenplan opgemaakt en goedgekeurd voor de periode van 2020 tot 2025 in de Gemeenteraad van 14 december 2019. Dit meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025 en de kredieten voor het boekjaar 2020, voorgesteld in schema M3.
Het meerjarenplan van een lokaal bestuur bevat de planning van het beleid en de financiën voor 6 jaar. Het bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. De vorm en inhoud van het meerjarenplan moet, bovenop de algemene voorwaarden voor beleidsrapporten, voldoen aan een aantal specifieke regels.
Artikel 257 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt o.a.dat minstens één keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 oktober 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 26 oktober 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 12 december 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 12 december 2020.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25 oktober 2021 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 25 oktober 2021, door de Gemeenteraad in zitting van 25 oktober 2021.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 november 2022 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 28 november 2022, door de Gemeenteraad in zitting van 28 november 2022.
De jaarrekening 2022 werd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22 mei 2023 vastgesteld en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de jaarrekening 2022 heeft vastgesteld in zitting van 22 mei 2023, door de Gemeenteraad in zitting van 22 mei 2023. (incl.beslissing om het gecumuleerd budgettair resultaat van de entiteit OCMW als tussenkomst in het tekort van het OCMW te beschouwen en dusdanig te verwerken).
Het financieel evenwicht van een aanpassing van het meerjarenplan waarbij de kredieten voor het lopende boekjaar worden gewijzigd, kan alleen worden aangetoond als de jaarrekening van het boekjaar dat voorafgaat aan het lopende boekjaar, vastgesteld is door de raad en verwerkt in het meerjarenplan.(cfr. artikel 16 van het BVR BBC).
Bij de opmaak van de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 integreert ons bestuur het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2022 door het in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) in te schrijven onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar.
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt nu aangeboden voor vaststelling door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 23 oktober 2023; deze bevat o.a. de aanpassingen aan de kredieten 2023 en de kredieten 2024 (schema M3); daarnaast worden de budgetten aangepast aan de recentste verwachtingen en prognoses (waar van toepassing zijnde) voor de jaren 2024 tot en met 2025 in het meerjarenplan 2020-2025.
In de schema's M2, T2 en T4 worden de 3 toekomstige jaren (tot en met 2026) uitdrukkelijk en wettelijk verplicht opgenomen.
De aanpassing van het meerjarenplan wordt samengesteld met volgende onderdelen: de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota en de aangepaste toelichting. De achtergrondinformatie, die de raadsleden meer duiding geeft bij de geplande verrichtingen, wordt opgenomen in de bijbehorende documentatie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en haar wijzigingen (o.a. Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 20217 over het lokaal bestuur van 17 februari 2023).
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC) en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC) en haar wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Stelt de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
Integreert het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2022 (vaststelling in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22 mei 2023) in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) door de inschrijving onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar.
Stelt met deze aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 o.a. de kredieten voor het jaar 2024 vast én past de kredieten voor het jaar 2023 aan volgens het schema M3.
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
De Vlaamse Regering keurde op 25 juni 2010 het Besluit betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (het BBC-decreet) goed. Het bevat een reeks regels voor het meerjarenplan, het budget, de boekhouding en de jaarrekening van de lokale besturen en provincies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd in 2019 opgemaakt; deze werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en werd goedgekeurd in de Gemeenteraad van 14 december 2019 (entiteit OCMW). De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en werd goedgekeurd in de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en werd goedgekeurd in de Gemeenteraad van 12 december 2020.
De jaarrekening 2020 (entiteit OCMW) werd vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en werd goedgekeurd in de Gemeenteraad in de zitting van 31 mei 2021.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en werd goedgekeurd in de Gemeenteraad van 25 oktober 2021.
De jaarrekening 2021 (entiteit OCMW) werd vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en werd goedgekeurd in de Gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2022.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en werd goedgekeurd in de Gemeenteraad van 28 november 2022.
De jaarrekening 2022 (entiteit OCMW) werd vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en werd goedgekeurd in de Gemeenteraad in de zitting van van 22 mei 2023.Het dossier werd digitaal aangeleverd aan de provinciegouverneur op 24 mei 2023 cfr. de wettelijke bepalingen.
In toepassing van de bijzondere bepaling over het bestuurlijk toezicht op de jaarrekening staat in artikel 262 van het decreet over het lokaal bestuur vermeld dat de toezichthoudende overheid de jaarrekening goedkeuren kan op diverse voorwaarden, binnen een termijn van 150 dagen.
In het besluit van 28 september 2023 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen werd de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de Stad en het OCMW van Oostende goedgekeurd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en haar wijzigingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar wijzigingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 262§1 (bevoegdheid).
Neemt kennis van het besluit van 28 september 2023 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen, waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Oostende goedgekeurd werd.
In de zittingen van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 augustus 2023 werd mevrouw ILse Emmaneel aangesteld als ombudsvrouw.
De ombudsvrouw is bevoegd voor :
- de stad Oostende;
- het OCMW;
- de Lokale Politie;
- de autonome gemeentebedrijven;
- de extern verzelfstandigde agentschappen.
Ingevolge haar aanstelling door de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn legt mevrouw Ilse Emmaneel de eed af in handen van de burgemeester in zitting van de Gemeenteraad.
Reglement op de ombudsfunctie - artikel 4
Neemt kennis van de eedaflegging op 23 oktober 2023 van mevrouw Ilse Emmaneel als ombudsvrouw voor de diensten van de stad Oostende, het OCMW, de Lokale Politie, de autonome gemeentebedrijven en de extern verzelfstandigde agentschappen in handen van de heer Bart Tommelein, burgemeester.
Het Henri Serruysziekenhuis werd in 2001 verzelfstandigd en ondergebracht in de Autonome Verzorgingsinstelling (AV) Henri Serruysziekenhuis (KBO-nummer 0473.908.049). Voordien werd het Henri Serruysziekenhuis uitgebaat door het OCMW Oostende.
Per 1 januari 2009 werden de ziekenhuisactiviteiten van de AV Henri Serruysziekenhuis retroactief overgenomen door de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende (KBO-nummer 0266.559.859). Dit gebeurde in het kader van een ziekenhuisfusie en door de toetreding van de AV Henri Serruysziekenhuis tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Ingevolge haar toetreding tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende bleef de AV Henri Serruysziekenhuis weliswaar als rechtspersoon bestaan, doch exploiteerde zij zelf geen ziekenhuis meer en organiseerde zij evenmin ziekenhuisgebonden activiteiten.
De Oostendse zorgregio kent zo op dit ogenblik 2 algemene ziekenhuizen, met name het Henri Serruysziekenhuis (lees: een ziekenhuiscampus, behorende tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende) en het AZ Damiaan (lees: een ziekenhuis, behorende tot de VZW AZ Damiaan). Beide ziekenhuizen liggen echter nog geen 2 kilometer van elkaar verwijderd. Het behoud van twee onafhankelijke acute zorginstellingen in Oostende is onhoudbaar geworden in de huidige ziekenhuiscontext. Voor de basiszorg, de gespecialiseerde zorg en de super gespecialiseerde zorg legt de overheid meer en meer normen op. Zo moeten van bepaalde handelingen een minimumaantal per jaar in elk ziekenhuis plaatsvinden. Haalt een ziekenhuis dat minimumaantal niet, dan mag het die behandeling niet langer aanbieden.
Gelet op het wijzigende ziekenhuislandschap en de wijzigende overheidsnormering en vooral vanuit de zorgnoden binnen de zorgregio Oostende, werd in het bestuursakkoord van de stad Oostende het volgende opgenomen:
“Het ziekenhuislandschap is danig versnipperd. Wij pleiten daarom voor één ziekenhuis in Oostende. De Oostendenaar heeft geen baat bij een versnipperd zorglandschap. Door een versmelting van de bestaande ziekenhuizen kan het zorgaanbod naar een hoger niveau worden getild. Grotere structureren trekken topartsen aan en kunnen efficiënter georganiseerd worden.”
Om aan dit nieuwe, eengemaakte, Oostendse ziekenhuis vorm te kunnen geven werd een nieuwe ziekenhuisvereniging opgericht onder de naam VZW AZ Oostende door de deelgenoten Henri Serruys, OCMW Oostende en AZ Damiaan (KBO 0464.564.177). De deelgenoten van de VZW AZ Oostende beogen het uitbouwen van een gemeenschappelijke zorgstrategische visie en het creëren van samenwerking en complementariteit op het vlak van aanbod om aldus beter te beantwoorden aan de behoeften van de Oostendse bevolking en de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren.
Teneinde de fusie van de Oostendse ziekenhuizen te kunnen realiseren werd er op 14 oktober 2021 een pre-fusieakkoord gesloten tussen VZW AZ Damiaan, OCMW Oostende en de AV Henri Serruysziekenhuis. Terzelfdertijd werd er tussen deze partijen een princiepsakkoord “Hospital Governance” ondertekend teneinde de basisbeginselen van het beheer en bestuur van AZ Oostende vast te leggen.
Teneinde dit nieuwe, eengemaakte, Oostende ziekenhuis te realiseren hebben de AV Henri Serruysziekenhuis en het OCMW Oostende besloten om uit te treden uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. De Raad van Bestuur van de AV Henri Serruysziekenhuis heeft beslist tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende op 14 oktober 2021, datum waarop tevens de aangetekende brief dienaangaande werd verzonden aan de voorzitter van de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Deze beslissing tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende werd nadien bekrachtigd door onder meer de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW Oostende op 25 oktober 2021 en de Gemeenteraad op 25 oktober 2021.
In eerste instantie zal de VZW AZ Oostende twee ziekenhuizen (Henri Serruysziekenhuis en AZ Damiaan) elk met hun eigen erkenning, uitbaten. Hiertoe zullen zowel de AV Henri Serruysziekenhuis als de VZW AZ Damiaan een inbreng doen in de VZW AZ Oostende. Het is daarbij de bedoeling om in een volgende fase over te gaan naar één erkenningsnummer, waarbij de erkenningsnummers zullen fusioneren rekening houdend met het Koninklijk Besluit van 31 mei 1989 houdende nadere omschrijving van de fusie van ziekenhuizen en van de bijzondere normen waaraan deze moet voldoen.
Na het sluiten van het pre-fusieakkoord en het princiepsakkoord “Hospital Governance” AZ Oostende werd de vooropgestelde samenwerking tussen het OCMW Oostende en de AV Henri Serruysziekenhuis enerzijds en de VZW AZ Damiaan anderzijds, verder uitgediept.
De volgende stap in dit proces betrof de oprichting van een vzw-ziekenhuisvereniging in de zin van Deel 3, titel 4, hoofdstuk 4 Decreet Lokaal Bestuur, AZ Oostende genaamd. Op de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW Oostende van 28 november 2022 werd de oprichting van de vzw-ziekenhuisvereniging AZ Oostende en de bijhorende oprichtingsakte (met statuten) en motivatienota goedgekeurd. De vzw-ziekenhuisvereniging werd opgericht samen met de AV Henri Serruysziekenhuis en de VZW AZ Damiaan en zal tot doel hebben om de ziekenhuizen AZ Damiaan en Henri Serruys uit te baten. In een latere fase zal er een fusie van de beide ziekenhuizen doorgevoerd worden.
De deelgenoten van de VZW AZ Oostende zouden daarbij een inbreng doen in de rechtspersoon VZW AZ Oostende. In de inleidende consideransen bij de oprichtingsakte van de VZW AZ Oostende was daaromtrent bepaald dat de partijen de inbreng wensen te regelen en dat de partijen een gelijkwaardige inbreng zullen doen (te waarderen door twee onafhankelijke financiële experts) doch “dat deze inbreng pas kan plaatsvinden na inwerkingtreding van de defusie van de AV Henri Serruysziekenhuis uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende”.
De beoogde inbreng door de AV Henri Serruysziekenhuis betreft de inbreng van een bedrijfstak. De inbreng van bedrijfstak door de AV Henri Serruysziekenhuis in de VZW AZ Oostende betreft daarbij de ziekenhuisactiviteiten van de AV Henri Serruysziekenhuis, meer bepaald het Henri Serruysziekenhuis dat na de de-fusie met de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende op 1 november 2023 terug een volwaardig en zelfstandig ziekenhuis zal zijn met een eigen erkenningsnummer.
De beoogde inbreng door het OCMW Oostende / Stad Oostende betreft diverse onroerende goederen. In eerste instantie betreft dit de inbreng van de gronden en constructies met betrekking tot het Henri Serruysziekenhuis. In een volgende fase zullen het hockeyplein (gelegen langs de Konterdamkaai, 8400 Oostende), de parkeertoren van het OCMW Oostende (gelegen in de Edith Cavellstraat 15+, 8400 Oostende) en de personeelsparking (gelegen te Kaïrostraat ZN, 8400 Oostende) ingebracht worden door het OCMW Oostende / Stad Oostende. Indien nodig, kunnen in een derde fase desgevallend nog bijkomende goederen worden ingebracht teneinde een vorm van gelijkwaardigheid te creëren. Deze door het OCMW Oostende / Stad Oostende vooropgestelde inbrengen werden als dusdanig opgenomen door de VZW AZ Damiaan (deelgenoot van de VZW AZ Oostende) in een zogenaamde inbrengnota. Deze “inbrengnota” werd inmiddels principieel goedgekeurd door het Vast Bureau op 15 september 2023.
In de gezamenlijke inbrengvoorstellen hebben VZW AZ Oostende en AV Henri Serruysziekenhuis respectievelijk VZW AZ Oostende en VZW AZ Damiaan de juridische inwerkingtreding van de respectievelijke inbrengen afhankelijk gemaakt van de verwezenlijking van bepaalde opschortende voorwaarden, onder meer de volgende inzake de gelijkwaardigheid van de inbreng:
“Bereiken van een formeel akkoord tussen ondergetekende partijen (= Damiaan en AZO) en Stad/OCMW en AV Henri Serruysziekenhuis omtrent de invulling van de gelijkwaardigheid van de respectievelijke inbrengen in AZ Oostende.”
(cfr. inbrengvoorstel AZ Oostende en AZ Damiaan)
“Bereiken van een formeel akkoord met Stad en OCMW-Oostende en VZW AZ Damiaan omtrent de invulling van de gelijkwaardigheid van de respectievelijke inbrengen in AZ Oostende.”
(cfr. inbrengvoorstel AZ Oostende en AV Henri Serruysziekenhuis)
De betrokken partijen hebben inmiddels een principieel akkoord bereikt omtrent de gelijkwaardigheid van de inbrengen door enerzijds VZW AZ Damiaan en anderzijds AV Henri Serruysziekenhuis, OCMW Oostende en Stad Oostende in VZW AZ Oostende. Het ontwerp van globaal akkoord daartoe ligt voor en maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Deel 3, titel 4, hoofdstuk 4 Decreet Lokaal Bestuur;
Deel 1, Boek I, Wetboek van vennootschappen en verenigingen en
Ziekenhuiswet.
neemt akte van de “inbrengnota” zoals principieel goedgekeurd door het Vast Bureau op 15 september 2023 en opgenomen hierbij als bijlage "inbrengnota".
bekrachtigt de principiële goedkeuring van de “inbrengnota” door het Vast Bureau van 15 september 2023 en opgenomen hierbij als bijlage "inbrengnota".
neemt akte van het ontwerp van globaal akkoord aangaande de gelijkwaardigheid van inbrengen door enerzijds VZW AZ Damiaan en anderzijds AV Henri Serruysziekenhuis, OCMW Oostende en Stad Oostende in VZW AZ Oostende, zoals opgenomen in bijlage "AZ Oostende - globaal akkoord".
keurt het ontwerp van globaal akkoord aangaande de gelijkwaardigheid van inbrengen door enerzijds VZW AZ Damiaan en anderzijds AV Henri Serruysziekenhuis, OCMW Oostende en Stad Oostende in VZW AZ Oostende goed, zoals opgenomen in bijlage "AZ Oostende - globaal akkoord".
Het Henri Serruysziekenhuis werd in 2001 verzelfstandigd en ondergebracht in de Autonome Verzorgingsinstelling (AV) Henri Serruysziekenhuis (KBO-nummer 0473.908.049). Voordien werd het Henri Serruysziekenhuis uitgebaat door het OCMW Oostende.
Per 1 januari 2009 werden de ziekenhuisactiviteiten van de AV Henri Serruysziekenhuis retroactief overgenomen door de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende (KBO-nummer 0266.559.859). Dit gebeurde in het kader van een ziekenhuisfusie en door de toetreding van de AV Henri Serruysziekenhuis tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Ingevolge haar toetreding tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende bleef de AV Henri Serruysziekenhuis weliswaar als rechtspersoon bestaan, doch exploiteerde zij zelf geen ziekenhuis meer en organiseerde zij evenmin ziekenhuisgebonden activiteiten.
De Oostendse zorgregio kent zo op dit ogenblik 2 algemene ziekenhuizen, met name het Henri Serruysziekenhuis (lees: een ziekenhuiscampus, behorende tot de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende) en het AZ Damiaan (lees: een ziekenhuis, behorende tot de VZW AZ Damiaan). Beide ziekenhuizen liggen echter nog geen 2 kilometer van elkaar verwijderd. Het behoud van twee onafhankelijke acute zorginstellingen in Oostende is onhoudbaar geworden in de huidige ziekenhuiscontext. Voor de basiszorg, de gespecialiseerde zorg en de super gespecialiseerde zorg legt de overheid meer en meer normen op. Zo moeten van bepaalde handelingen een minimumaantal per jaar in elk ziekenhuis plaatsvinden. Haalt een ziekenhuis dat minimumaantal niet, dan mag het die behandeling niet langer aanbieden.
Gelet op het wijzigende ziekenhuislandschap en de wijzigende overheidsnormering en vooral vanuit de zorgnoden binnen de zorgregio Oostende, werd in het bestuursakkoord van de stad Oostende het volgende opgenomen:
“Het ziekenhuislandschap is danig versnipperd. Wij pleiten daarom voor één ziekenhuis in Oostende. De Oostendenaar heeft geen baat bij een versnipperd zorglandschap. Door een versmelting van de bestaande ziekenhuizen kan het zorgaanbod naar een hoger niveau worden getild. Grotere structureren trekken topartsen aan en kunnen efficiënter georganiseerd worden.”
Om aan dit nieuwe, eengemaakte, Oostendse ziekenhuis vorm te kunnen geven werd een nieuwe ziekenhuisvereniging opgericht onder de naam VZW AZ Oostende door de deelgenoten Henri Serruys, OCMW Oostende en AZ Damiaan (KBO 0464.564.177). De deelgenoten van de VZW AZ Oostende beogen het uitbouwen van een gemeenschappelijke zorgstrategische visie en het creëren van samenwerking en complementariteit op het vlak van aanbod om aldus beter te beantwoorden aan de behoeften van de Oostendse bevolking en de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren.
Teneinde de fusie van de Oostendse ziekenhuizen te kunnen realiseren werd er op 14 oktober 2021 een pre-fusieakkoord gesloten tussen VZW AZ Damiaan, OCMW Oostende en de AV Henri Serruysziekenhuis. Terzelfdertijd werd er tussen deze partijen een princiepsakkoord “Hospital Governance” ondertekend teneinde de basisbeginselen van het beheer en bestuur van AZ Oostende vast te leggen.
Teneinde dit nieuwe, eengemaakte, Oostende ziekenhuis te realiseren hebben de AV Henri Serruysziekenhuis en het OCMW Oostende besloten om uit te treden uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. De Raad van Bestuur van de AV Henri Serruysziekenhuis heeft beslist tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende op 14 oktober 2021, datum waarop tevens de aangetekende brief dienaangaande werd verzonden aan de voorzitter van de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Deze beslissing tot uittreding uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende werd nadien bekrachtigd door onder meer de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW Oostende op 25 oktober 2021.
In eerste instantie zal de VZW AZ Oostende twee ziekenhuizen (Henri Serruysziekenhuis en AZ Damiaan) elk met hun eigen erkenning, uitbaten. Hiertoe zullen zowel de AV Henri Serruysziekenhuis als de VZW AZ Damiaan een inbreng doen in de VZW AZ Oostende. Het is daarbij de bedoeling om in een volgende fase over te gaan naar één erkenningsnummer, waarbij de erkenningsnummers zullen fusioneren rekening houdend met het Koninklijk Besluit van 31 mei 1989 houdende nadere omschrijving van de fusie van ziekenhuizen en van de bijzondere normen waaraan deze moet voldoen.
Na het sluiten van het pre-fusieakkoord en het princiepsakkoord “Hospital Governance” AZ Oostende werd de vooropgestelde samenwerking tussen het OCMW Oostende en de AV Henri Serruysziekenhuis enerzijds en de VZW AZ Damiaan anderzijds, verder uitgediept.
De volgende stap in dit proces betrof de oprichting van een vzw-ziekenhuisvereniging in de zin van Deel 3, titel 4, hoofdstuk 4 Decreet Lokaal Bestuur, AZ Oostende genaamd. Op de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW Oostende van 28 november 2022 werd de oprichting van de vzw-ziekenhuisvereniging AZ Oostende en de bijhorende oprichtingsakte (met statuten) en motivatienota goedgekeurd. De vzw-ziekenhuisvereniging werd opgericht samen met de AV Henri Serruysziekenhuis en de VZW AZ Damiaan en zal tot doel hebben om de ziekenhuizen AZ Damiaan en Henri Serruys uit te baten. In een latere fase zal er een fusie van de beide ziekenhuizen doorgevoerd worden.
De deelgenoten van de VZW AZ Oostende zouden daarbij een inbreng doen in de rechtspersoon VZW AZ Oostende. In de inleidende consideransen bij de oprichtingsakte van de VZW AZ Oostende was daaromtrent bepaald dat de partijen de inbreng wensen te regelen en dat de partijen een gelijkwaardige inbreng zullen doen (te waarderen door twee onafhankelijke financiële experts) doch “dat deze inbreng pas kan plaatsvinden na inwerkingtreding van de defusie van de AV Henri Serruysziekenhuis uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende”.
De beoogde inbreng door de AV Henri Serruysziekenhuis betreft de inbreng van een bedrijfstak. De inbreng van bedrijfstak door de AV Henri Serruysziekenhuis in de VZW AZ Oostende betreft daarbij de ziekenhuisactiviteiten van de AV Henri Serruysziekenhuis, meer bepaald het Henri Serruysziekenhuis dat na de de-fusie met de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende op 1 november 2023 terug een volwaardig en zelfstandig ziekenhuis zal zijn met een eigen erkenningsnummer. De inbreng in de ziekenhuissector bestaat onder andere uit de erkende bedden.
De inbreng door de AV Henri Serruysziekenhuis omvat tevens alle aanhorigheden van het Henri Serruysziekenhuis, zoals onder meer het volgende:
Als middelen worden verder ingebracht door de AV Henri Serruysziekenhuis: het kapitaal, de reserves, overgedragen winsten, de ziekenhuisgebonden voorzieningen, alsook de LT en KT aangegane verplichtingen en schulden aan derden, met uitzondering van de voorzieningen van de pensioenen. Tevens worden alle rechten, vergunningen, erkenningen en verplichtingen van de AV Henri Serruysziekenhuis ingebracht in de VZW AZ Oostende.
De contractuele personeelsleden hoofdzakelijk tewerkgesteld op de campus Henri Serruys op 31 oktober 2023 worden vervolgens overgedragen door de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende aan de AV Henri Serruysziekenhuis. Ingevolge de toepassing van de Europese Richtlijn 2001/23/EG volgen deze contractuele personeelsleden de ziekenhuisactiviteit Henri Serruysziekenhuis in het kader van de inbreng van bedrijfstak.
De statutaire personeelsleden hoofdzakelijk tewerkgesteld op de campus Henri Serruys op 31 oktober 2023 worden eveneens overgedragen door de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende aan de AV Henri Serruysziekenhuis. Deze statutaire personeelsleden kunnen evenwel niet overgaan naar de VZW AZ Oostende en blijven bijgevolg bij de AV Henri Serruysziekenhuis of zullen overgaan naar het OCMW Oostende die de statutaire personeelsleden zal tewerkstellen (de “Tewerkstellende Overheid”). De Tewerkstellende Overheid zal de statutaire personeelsleden ter beschikking stellen aan de VZW AZ Oostende.
Het gezamenlijk voorstel van de inbreng om niet van een bedrijfstak dat werd opgesteld overeenkomstig artikel 12:1, § 2 WVV, artikel 12:103 WVV, jo. artikel 12:93 WVV door de bestuursorganen van de AV Henri Serruysziekenhuis en de VZW AZ Oostende de dato 15 september 2023, dat de gegevens bevat als vermeld in artikel 12:93§ 2 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, werd neergelegd op de griffie van de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Oostende op 15 september 2023. Dit voorstel tot inbreng werd voordien goedgekeurd door het bestuursorgaan van de AV Henri Serruysziekenhuis op 12 september 2023 en door het bestuursorgaan van de VZW AZ Oostende op 15 september 2023. Voor de AV Henri Serruysziekenhuis werd dit inbrengvoorstel vervolgens bij uittreksel bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 26 september 2023, onder nummer 23122989. Voor de VZW AZ Oostende werd dit inbrengvoorstel bij uittreksel bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 26 september 2023, onder nummer 23122987.
De inbreng van de VZW AZ Damiaan in de VZW AZ Oostende omvat de gehele operationele werking gekoppeld aan de ziekenhuisexploitatie ("ziekenhuis-bedrijfstak"). De ziekenhuisbedrijfstak omvat alle daaraan verbonden activa en passiva, rechten en verplichtingen, alsook de activiteiten met de daaraan verbonden vergunningen, erkenningen, en/of het voordeel van registratie, de boekhouding en de personeelsleden, kortom alle materiële en immateriële bestanddelen eigen aan en verbonden met die bedrijfstak.
Met betrekking tot de onroerende goederen en gebouwen gevestigd te:
-de verpleegeenheid te 8400 Oostende, Gouwelozestraat 100, kadastraal bekend in de eerste afdeling, sectie E, nummer 0316 E P000, groot 43074 m2
-het parkeergebouw te 8400 Oostende, Gouwelozestraat 100, kadastraal bekend in de eerste afdeling, sectie E, nummer 0313 E P000, groot 2811 m2
-perceel grond te Oostende, langs de Kreekstraat, kadastraal bekend in de derde afdeling, sectie C, nummer 0136 Y 5 P0000, groot 1134m2
- perceel grond te Oostende, langs de Gouwelozestraat, kadastraal bekend in de derde afdeling, sectie C, nummer 0136 H 5 P0000, groot 245m2
- perceel grond te Oostende, langs de Gouwelozestraat, kadastraal bekend in de derde afdeling, sectie C, nummer 0135/02 G P0000, groot 120m2
- perceel grond te Oostende, langs de Gouwelozestraat, kadastraal bekend in de derde afdeling, sectie C, nummer 0149 V 2 P0000, groot 1865m2
- perceel grond te Oostende, langs de Gouwelozestraat, kadastraal bekend in de derde afdeling, sectie C, nummer 0136 R 5 P0000, groot 693m2
wordt in de ziekenhuis-bedrijfstak daarentegen een huurrecht voorzien. De VZW AZ Damiaan en de VZW AZ Oostende hebben daarbij de bedoeling om het eigendomsrecht van deze onroerende goederen van zodra voldaan aan de voorschriften van het Bodemdecreet en dergelijke overdracht mogelijk is, over te dragen "om niet" aan de VZW AZ Oostende.
Het voorstel tot inbreng om niet van een bedrijfstak, opgesteld in gezamenlijk overleg door het bestuursorgaan van de VZW AZ Damiaan en het bestuursorgaan van de VZW AZ Oostende de dato 15 september 2023 dat de gegevens bevat als vermeld in artikel 12:93§ 2 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, werd neergelegd op de griffie van de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Oostende op 15 september 2023. Dit voorstel tot inbreng werd voordien goedgekeurd door het bestuursorgaan van de VZW AZ Damiaan op 14 september 2023 en door het bestuursorgaan van de VZW AZ Oostende op 15 september 2023. Voor de VZW AZ Damiaan werd dit inbrengvoorstel vervolgens bij uittreksel bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 26 september 2023, onder nummer 23122988. Voor de VZW AZ Oostende werd dit inbrengvoorstel bij uittreksel bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 26 september 2023, onder nummer 23122986.
Aangezien het OCMW Oostende enige deelgenoot is van de AV Henri Serruysziekenhuis komt het gepast voor dat zij de vaststellingsakte m.b.t. de beoogde inbreng door de AV Henri Serruysziekenhuis goedkeurt teneinde duidelijk te maken dat het OCMW Oostende instemt met de inbreng door de AV Henri Serruysziekenhuis in de VZW AZ Oostende.
Aangezien het OCMW Oostende eveneens deelgenoot is in de VZW AZ Oostende komt het gepast voor dat zij de vaststellingsakte m.b.t. de beoogde inbrengen door de AV Henri Serruysziekenhuis respectievelijk de VZW AZ Damiaan in de VZW AZ Oostende goedkeurt.
De ontwerpen van vaststellingsakte aangaande de inbreng van de AV Henri Serruysziekenhuis respectievelijk de VZW AZ Oostende liggen voor en maken integraal deel uit van deze beslissing.
Deel 3, titel 4, hoofdstuk 4 Decreet Lokaal Bestuur;
Deel 4, Boeken 12 en 13, Wetboek van vennootschappen en verenigingen en
Ziekenhuiswet.
neemt akte van de ontwerpen van vaststellingsakte aangaande de door de AV Henri Serruysziekenhuis en de VZW AZ Damiaan beoogde inbrengen in de VZW AZ Oostende, opgenomen hierbij als bijlagen "Ontwerp Vaststellingsakte AV Henri Serruys" en "Ontwerp Vaststellingsakte AZD".
keurt de ontwerpen van vaststellingsakte aangaande de door de AV Henri Serruysziekenhuis en de VZW AZ Damiaan beoogde inbrengen in de VZW AZ Oostende goed, opgenomen hierbij als bijlagen "Ontwerp Vaststellingsakte AV Henri Serruys" en "Ontwerp Vaststellingsakte AZD".
Stad Oostende was de trekker in de oprichting van de ketenaanpak intrafamiliaal geweld (IFG) in de gerechtelijke afdeling Brugge. De ketenaanpak is een samenwerkingsverband tussen organisaties en diensten (justitie – politie – hulpverlening – openbaar bestuur) voor het aanpakken van complexe en/of zware dossiers van intrafamiliaal geweld. Na een positieve evaluatie werd deze werking in 2021 uitgebreid naar heel de provincie.
Ondertussen werd vanuit de Vlaamse overheid een basismodel ontwikkeld voor "intersectorale, multidisciplinaire, en rechtstreeks toegankelijke IFG-centra in Vlaanderen”. Deze centra zijn een doorgedreven vorm van de ketenaanpak, die de mogelijkheid bieden om veel meer dossiers van intrafamiliaal geweld te behandelen. Het is de bedoeling om dit basismodel in elk gerechtelijk arrondissement te implementeren. Op 10 maart 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau de oprichting van een centrum intrafamiliaal geweld (Veilig Huis) in Oostende goed.
Het Veilig Huis in Oostende zal operationeel zijn tegen eind november 2023. Om dit mogelijk te maken wordt gevraagd aan de kernpartners om een engagementsverklaring te ondertekenen, alsook de kaderovereenkomst goed te keuren.
Raadsbesluit van 23 mei 2022: Actieplan Intrafamiliaal Geweld.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Gaat akkoord met een samenwerking met Veilig Huis West-Vlaanderen.
Keurt de kaderovereenkomst inzake de inrichting en financiering van het Veilig Huis West-Vlaanderen goed.
Keurt de engagementsverklaring bij de Kaderovereenkomst inzake inrichting en financiering Veilig Huis West-Vlaanderen goed.
De stad bindt de strijd aan tegen kinderarmoede. De jaarlijkse toelage die de stad hiervoor krijgt van de POD MI wordt aangewend om een samenwerking aan te gaan met verschillende partners die hetzelfde doel nastreven.
Het Inloopteam ‘De Viertorre’ richt zich naar kansarme gezinnen met kinderen van 0 tot 3 jaar (of 6 jaar indien de kinderen niet regelmatig naar school gaan) en naar kansarme zwangere vrouwen en hun eventuele partner. Gezinnen kunnen bij het inloopteam terecht met allerlei opvoedingsvragen of andere vragen waar het gezin mee zit. Het inloopteam kan ondersteunend werken, meegaan naar andere diensten, bemiddelen... Het OCMW verwijst actief gezinnen door naar inloopteam De Viertorre. Een aanzienlijk deel van de gebruikers van inloopteam De Viertorre, zijn cliënt van het OCMW.
Voor materiële ondersteuning van kansarme gezinnen organiseert inloopteam De Viertorre volgende initiatieven:
Binnen de mogelijkheden van de besteding van die middelen gaat de stad een samenwerkingsovereenkomst aan met vzw De Viertorre. De Viertorre biedt ondersteuning aan kwetsbare zwangere vrouwen en kwetsbare gezinnen met jonge kinderen. Vanuit de visie dat elke ouder het beste wil voor zijn of haar kind willen ze jonge ouders zoveel mogelijk ondersteuning bieden en dit met als doel om elk kind, ongeacht afkomst of religie, de best mogelijke kansen te geven.
Met de subsidie ondersteunen we de werking van de Pamperbank. Het OCMW komt tussen in de kost van het aanbod aan luiers aan een voordelig tarief voor OCMW-gebruikers met jonge kinderen. De tussenkomst bedraagt €0,15 per verkochte luier.
Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2023.
Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende toekenning van een financiële tegemoetkoming aan bepaalde OCMW's als gevolg van de hervorming van de maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening voor 2023.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst met vzw De Viertorre goed.
Een menswaardig leven veronderstelt te kunnen deelnemen en participeren aan de samenleving. Voor mensen in armoede is dat vaak niet evident. Een tekort aan middelen, het sociaal isolement, een hoogdrempelig aanbod zijn redenen waarom mensen niet deelnemen. Ter bevordering van die participatie en sociale activering van OCMW-cliënten krijgt de stad jaarlijks een toelage. Met die toelage worden samenwerkingsovereenkomsten aangegaan met de lokale armoedeverenigingen.
Binnen de mogelijkheden van de besteding van die middelen gaat de stad een samenwerkingsovereenkomst aan met Samen Divers De overeenkomst heeft als opzet:
Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2023.
Koninklijk Besluit van 25 juni 2023 houdende toekenning van een financiële tegemoetkoming aan bepaalde OCMW's als gevolg van de hervorming van de maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening voor 2023.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst met Samen Divers goed.
Een menswaardig leven veronderstelt te kunnen deelnemen en participeren aan de samenleving. Voor mensen in armoede is dat vaak niet evident. Een tekort aan middelen, het sociaal isolement, een hoogdrempelig aanbod zijn redenen waarom mensen niet deelnemen. Ter bevordering van die participatie en sociale activering van OCMW-cliënten krijgt de stad jaarlijks een toelage. Met die toelage worden samenwerkingsovereenkomsten aangegaan met de lokale armoedeverenigingen.
Binnen de mogelijkheden van de besteding van die middelen gaat de stad een samenwerkingsovereenkomst aan met ATD Vierde Wereld. De overeenkomst heeft als opzet
Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2023.
Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende toekenning van een financiële tegemoetkoming aan bepaalde OCMW's als gevolg van de hervorming van de maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening voor 2023.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst met ATD Vierde Wereld goed.
Een menswaardig leven veronderstelt te kunnen deelnemen en participeren aan de samenleving. Voor mensen in armoede is dat vaak niet evident. Een tekort aan middelen, het sociaal isolement, een hoogdrempelig aanbod zijn redenen waarom mensen niet deelnemen. Ter bevordering van die participatie en sociale activering van OCMW-cliënten krijgt de stad jaarlijks een toelage. Met die toelage worden samenwerkingsovereenkomsten aangegaan met de lokale armoedeverenigingen.
Binnen de mogelijkheden van de besteding van die middelen gaat de stad een samenwerkingsovereenkomst aan met de Beweging van Mensen met een Laag Inkomen en Kinderen Oostende. De overeenkomst heeft als opzet
Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2023.
Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende toekenning van een financiële tegemoetkoming aan bepaalde OCMW's als gevolg van de hervorming van de maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening voor 2023.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst met de Beweging voor Mensen met een Laag Inkomen en Kinderen Oostende goed.
Artikel 84 § 2 Decreet lokaal bestuur samen gelezen met het delegatiebesluit van 24 juni 2019 van de raad aan het vast bureau artikel 3.1. (Alle beheersdaden zonder financiële impact die niet expliciet zijn voorbehouden aan de bevoegdheid van de raad.)
Het opgerichte Platform zoals voorzien in artikel 2 van het Charter inzake de bestrijding van dak- en thuisloosheid 2023-2025, onderstreept het belang van het toetreden van CAW Centraal West- Vlaanderen en CAW Noord West- Vlaanderen in het kader van het realiseren van de engagementen en de opmaak en realisatie van het voorziene actieplan.
De deputatie van de provincie West-Vlaanderen heeft in de zitting van 17/11/2022 beslist om het Charter inzake de bestrijding van dak- en thuisloosheid 2023-2025 goed te keuren.
De Provincie voorziet binnen haar meerjarenplan middelen om te besteden in het kader van deze samenwerking en de bestrijding van dak en thuisloosheid.
De in artikel 4 van het Charter vermelde middelen worden aangepast als volgt
460.000 euro in 2023
460.000 euro in 2024
460.000 euro in 2025
De stad Oostende ontvangt hierdoor jaarlijks 48.000 euro.
De dienst Dak- en thuisloosheid vraagt om het addendum goed te keuren en te ondertekenen.
Provinciaal reglement van 25 mei 2000 betreffende de controle op toekenning en de aanwending van subsidies en op het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers
keurt het addendum bij de charter inzake de bestrijding van dak- en thuisloosheid 2023-2025 met de Provinicie West-Vlaanderen in bijlage goed.
Binnen de projectoproep 'De Wisselaar' versterken collega lokale besturen elkaar. De VVSG gaat hierbij op zoek naar een gepaste match.
Stad Oostende, dienst Welzijn/Antenne zou binnen deze oproep optreden als mentor voor het lokale bestuur Beerse. Bij deze jaar lang durende uitwisseling is het lokaal bestuur Oostende de mentor en zal het zijn expertise delen over de werking van voedselondersteuning, samenwerkingen en de koppeling aan rechtenverkenning.
Projectoproep 'Lokale medewerkers versterken collega-besturen bij het armoedebeleid' | Vlaanderen.be
Antenne, sociale kruidenier Oostende, bouwde de afgelopen jaren heel wat expertise op in hoe voedselondersteuning meer kan worden ingezet als hefboom binnen het ruime armoedebeleid en de koppeling met rechtendetectie. De afgelopen jaren nam Antenne heel frequent de rol op van mentor voor heel wat bezoekende lokale besturen die op zoek waren naar een gelijkaardig model van voedselondersteuning gaande van Hasselt, Kortrijk, Dendermonde, Aalst, ... Via het project 'De Wisselaar' verzilveren we de expertise waaraan we jaren hebben gewerkt. We delen deze met Beerse en in tweede instantie met Vlaanderen.
De personeelsinspanning (werd begroot op 20 dagen) wordt voor de helft financieel gecompenseerd.
Tussen beide OCMW' s dient een samenwerkingsovereenkomst ondertekend te worden.
Keurt de projectaanvraag 'De Wisselaar' goed.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
De dienst Tewerkstelling heeft als doelstelling cliënten activeringskansen aan te bieden binnen een intensief begeleide arbeidsmatige activiteit met het oog op de activering.
Het is raadzaam om het model van overeenkomst Arbeidsmatige Activiteiten te laten goedkeuren door de raad voor maatschappelijk welzijn.
In onderhavige overeenkomst worden de afspraken vastgelegd inzake het doel van de overeenkomst, de rechten en de plichten van elk van de partijen, de werkpost, de deelnemer, verzekeringen, klachten, gegevensdeling en de duur van de overeenkomst.
Deze ontwerpovereenkomst vormt de basis voor de individuele overeenkomsten die vervolgens worden afgesloten door het Vast Bureau.
Deze overeenkomst past in het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018 houdende uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten.
Keurt het ontwerp van de overeenkomst Arbeidsmatige Activiteiten goed.
Machtigt het vast bureau tot het afsluiten van de individuele overeenkomsten.
Individueel maatwerk is een maatregel om meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen zodat ze met de juiste begeleiding aan de slag kunnen (blijven) op de reguliere arbeidsmarkt.
Volgende bestaande maatregelen worden vanaf juli opgenomen in individueel maatwerk:
- Lokale Diensten Economie (LDE)
- Sociale InschakelingsEconomie (SINE)
- Vlaamse OndersteuningsPremie (VOP)
- Maatwerkafdelingen (MWA)
Voor de indicering wil VDAB, m.b.v. VVSG een samenwerking tot stand brengen waarbij specifieke partners dienstverleners (o.m. OCMW) de kans krijgen om VDAB te ondersteunen bij het indiceren van personen met een arbeidsbeperking. Dit m.b.v het indiceringsinstrument op basis van ICF.
Een beperkt aantal gespecialiseerde dienstverleners die, in het kader van hun taak als trajectbegeleidingsdienst voor werkzoekenden, gratis en onder de voorwaarden zoals bepaald in deze samenwerkingsovereenkomst, adviezen tot indicering arbeidsbeperking afleveren.
Om adviezen tot indicering arbeidsbeperking te kunnen afleveren, moet je organisatie voldoen aan het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners binnen Werk en Sociale Economie.
De Organieke Wet d.d. 08 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn art.60§7.
Wet op het Recht op maatschappelijke integratie van 26 mei 2022.
Collectief maatwerk:
Decreet van 12 juli 2013 betreffende maatwerk bij collectieve inschakeling.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 tot uitvoering van het decreet van 12 juli 2013 betreffende maatwerk bij collectieve inschakeling.
Ministerieel besluit van 20 februari 2018 tot uitvoering van artikel 13 en 51 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 tot uitvoering van het decreet van 12 juli 2013 betreffende maatwerk bij collectieve inschakeling.
Ministerieel besluit van 10 januari 2019 tot uitvoering van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 tot uitvoering van het decreet van 12 juli 2013 betreffende maatwerk bij collectief inschakeling.
Individueel Maatwerk:
Decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 betreffende maatwerk bij individuele inschakeling.
Ministerieel besluit van 3 april 2023 tot vaststelling van sommige lijsten met het oog op bepaalde werkondersteunende maatregelen ten behoeve van personen met een arbeidsbeperking.
Decreet van 29 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst adviesbevoegdheid betreffende INDICERING ikhv DECREET COLLECTIEF MAATWERK EN DECREET INDIVIDUEEL MAATWERK goed.