Terug
Gepubliceerd op 24/03/2023

2023_CBS_01432 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - snelheidsregime Grintweg - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2023_CBS_01432 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - snelheidsregime Grintweg - Goedkeuring 2023_CBS_01432 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - snelheidsregime Grintweg - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In het meerjarenplan werden volgende acties opgenomen:

  • AP 030601 - De stad Oostende onderzoekt, ontwikkelt en implementeert concrete ingrepen om de mobiliteit in de stad te verbeteren.
  • A 03060106 - (…) daarbij kiest het bestuur voor 'leesbaar verkeer' (...) maakt een analyse van de volledige stad om een inschatting te maken van de meest gewenste maximale snelheid in elke straat/wijk. 

De wijkpolitie Stene-Konterdam-Zandvoorde stelde vast dat het snelheidsregime niet hetzelfde is in beide rijrichtingen:

  • Indien men de Grintweg volgt van de Gistelsesteenweg richting Zandvoorde dorp, dan is de snelheid beperkt tot 50 kilometer per uur. Ter hoogte van de tunnel onder groene 62 is de opgelegde snelheid beperkt tot 30 kilometer per uur.
  • In de andere rijrichting, richting Gistelsesteenweg, mag men heden 70 kilometer per uur rijden vanaf het van de einde bebouwde kom. Verderop wordt de snelheid ter hoogte van de tunnel ook even beperkt tot 30 kilometer per uur.

De Beleidscel Mobiliteit vraagt goedkeuring aan het College van Burgemeester en Schepenen om de snelheid in deze rijrichting eveneens te verlagen tot 50 kilometer per uur. Dit komt de verkeersveiligheid en de leesbaarheid van het snelheidsregime ter hoogte van de Grintweg ten goede. De Lokale Politie (Verkeersbeleid) verleent hiervoor een positief advies. 

Argumentatie

  • Een eenduidige snelheid in beide rijrichtingen is beter leesbaar voor de weggebruikers, en bijgevolg ook verkeersveiliger.
  • Uit snelheidsmetingen blijkt dat de gemiddelde snelheden in beide rijrichtingen nu reeds rond de 50 kilometer per uur liggen.
  • Het stuk van de Grintweg het dichtst bij Zandvoorde dorp heeft geen vrijliggende fietspaden. Een snelheid van 70 kilometer per uur is hier dus niet wenselijk.
  • De Grintweg heeft grotendeels een vrijliggend dubbelzijdig fietspad, maar er zijn veel oversteekbewegingen, zowel naar zijstraten en woningen. Snelheden van 70 kilometer per uur zijn hier dus eveneens niet wenselijk. 
  • Deze maatregel kadert ook binnen de “kindnorm”, die onderdeel is van het Vlaams Verkeersveiligheidsplan.  Lagere snelheden zorgen er voor dat kinderen zich veiliger en zelfstandiger kunnen verplaatsen. Uit de trajecten "Veilige schoolomgevingen" blijkt dat de Grintweg een belangrijke schoolfietsroute is. 
  • Ten slotte is de impact op de reistijd van gemotoriseerd verkeer verwaarloosbaar.  

De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies.

De maatregel ‘snelheidsregime 50’ wordt gesignaleerd door:

  • De huidige verkeersborden begin en einde bebouwde kom, F1a en F1b, staan heden ter hoogte van Grintweg huisnummer 94. Deze worden verplaatst tot net voor de verkeersdrempel. Hierdoor krijgt de verkeersdrempel een extra functie als een duidelijke toegangspoort tot de bebouwing en de bebouwde kom.
  • Na nieuwe locatie F1b (eind bebouwde kom) dient richting Gistelsesteenweg een verkeersbord C43 met opschrift '50' te worden geplaatst. Zo wordt de snelheid na de bebouwde kom hier eveneens beperkt tot 50 kilometer per uur.
  • Na de tunnel onder de Groene 62 wordt het verkeerbord C43 met opschrift '70' vervangen door een verkeersbord C43 met opschrift '50'.
  • Het crematorium Polderbos heeft een in-uitrit en een dienstweg. Na het kruisen met de Grintweg moet het verkeersbord C43 met opschrift '50' hier dus worden herhaald.

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van snelheidsregime '50 kilometer per uur' in in beide rijrichtingen van de Grintweg.

De maatregel ‘snelheidsregime 50’ wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden F1a en F1b (begin en einde bebouwde kom) worden verplaatst van Grintweg nummer 94, tot net voor de verkeersdrempel. 
  • Na nieuwe locatie F1b (einde bebouwde kom) wordt, in de rijrichting Gistelsesteenweg, een verkeersbord C43 met opschrift '50' geplaatst.
  • Na de tunnel onder de Groene 62 wordt het verkeerbord C43 met opschrift '70' vervangen door een verkeersbord C43 met opschrift '50'.
  • Na het kruisen van de Grintweg met de toegangs- en dienstwegen van crematorium polderbos, worden de verkeersborden C43 met opschrift '50' herhaald.