Terug
Gepubliceerd op 24/03/2023

2023_CBS_01434 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering fietsstraat: Gerststraat en Nieuwlandstraat - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2023_CBS_01434 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering fietsstraat: Gerststraat en Nieuwlandstraat - Goedkeuring 2023_CBS_01434 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering fietsstraat: Gerststraat en Nieuwlandstraat - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Aanleiding en context

Stad Oostende heeft de ambitie om fietsstad van Vlaanderen te worden. Om deze ambitie te kunnen verwezenlijken en veilig fietsgedrag aan te moedigen, is de herinrichting van de publieke ruimte aangewezen. 

Aan het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd goedkeuring te verlenen om ter hoogte van de Gerststraat en Nieuwlandstraat een nieuwe fietsstraat in te richten.

De Lokale Politie verleent hiervoor positief advies. 

Argumentatie

In de Gerststraat en de Nieuwlandstraat is de basisschool 'Onze-Lieve-Vrouwecollege Gerststraat' gevestigd. Er is een schoolpoort in beide straten. Mobiliteit heeft samen met de Politie de school bezocht. De school bleek vragende partij voor de inrichting van een fietsstraat. 

De fysieke ruimte voor weggebruikers is beperkt in deze straten.

Volgens de wegcode moeten bestuurders, binnen de bebouwde kom, altijd een zijdelingse afstand van één meter laten tussen hun voertuig en een fietser. Dit is niet mogelijk in deze straten. Aangezien deze regel weinig bekend is bij de weggebruikers, kan dit worden bestendigd door het invoeren van een fietsstraat, waarbij er dan een extra verbod wordt ingesteld voor het inhalen van fietsers.

Deze straten vormen een verbinding naar Oostende centrum en zijn vandaag reeds vaak gebruikte routes voor (jonge) fietsers (als alternatief voor de drukkere Torhoutsesteenweg). Een fietsstraat zou de nodige rugdekking moeten geven aan de gebruikers. Op deze manier wordt het fietsroutenetwerk van de stad verder uitgerold en versterkt. 

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

De maatregel "fietsstraat" wordt gesignaleerd door:

- verkeersborden F111 en F113;

- educatief onderbord waarop de bepalingen van een fietsstraat, zoals vastgelegd in de wegcode, staan vermeld (max 30 km/u, gemotoriseerde voertuigen halen niet in). 

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van de volgende fietsstraat op 24 maart 2023 goed: Gerststraat (tussen Blauwkasteelstraat en Elisabethlaan R31, in de richting van de Elisabethlaan) en Nieuwlandstraat (tussen Stuiverstraat en Blauwkasteelstraat, in de richting van de Blauwkasteelstraat)

Deze maatregel wordt gesignaleerd door: 

- verkeersborden F111 en F113;

- educatief onderbord waarop de bepalingen van een fietsstraat, zoals vastgelegd in de wegcode, staan vermeld (max 30 km/u, gemotoriseerde voertuigen halen niet in). 

Artikel 2

Keurt de aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer goed.

Artikel 3

De aanvullende reglementen wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.