In het meerjarenplan werd de volgende actie opgenomen:
Stad Oostende ambieert tevens om fietsstad van Vlaanderen te worden.
De voetpaden en fietspaden in de Taboralaan zijn heraangelegd. Het dubbelzijdig fietspad werd breder gemaakt om tegemoet te komen aan het comfort en de veiligheid van de fietsers. Deze kreeg tevens een rode kleur.
Mobiliteit vraagt goedkeuring aan het College van Burgemeester en Schepenen om onderbroken witte belijning aan te brengen ter hoogte van het fietspad op de Taboralaan met de 5 kruisende straten op dit fietspad. Hierdoor wordt een doorlopend fietspad gecreëerd op deze vijf punten: fietsers krijgen voorrang. Het advies "Een leesbare voorrang" van kenniscentrum Fietsberaad wordt hierbij gevolgd.
De Lokale Politie (Verkeersbeleid) verleent hiervoor een positief advies.
Verkeersveiligheid en verkeersleesbaarheid zijn grote prioriteiten voor de stad.
Bij de heraanleg werd de verkeerssituatie daarom afgetoetst met het advies 'Een leesbare voorrang' van Fietsberaad Vlaanderen. Fietsberaad is een kenniscentrum voor fietsbeleid dat overheden helpt bij het opzetten en uitbouwen van hun fietsbeleid.
In dit advies van Fietsberaad raadt men aan om een doorlopend fietspad te creëren aan kruispunten met dubbelrichtingsfietspaden, die kruisen met wegen met gemengd verkeer. Dit is hier van toepassing. Dit zorgt ervoor dat de fietsers op het fietspad voorrang hebben op de automobilisten.
Indien dit niet wordt toegepast, dan geldt de voorrang van rechts op het dubbelzijdig fietspad ook voor de fietsers. Hierdoor hebben fietsers die op het fietspad fietsen voorrang als ze van één kant komen, maar geen voorrang als ze van de andere kant komen op hetzelfde fietspad. De huidige situatie is met andere woorden dus onduidelijk voor de weggebruikers en wordt best aangepast.
Tijdens de heraanleg van het fietspad werd gekozen voor een rode ondergrond. Dit suggereert reeds dat de fietsers op het fietspad altijd voorrang hebben.
Tijdens plaatsbezoeken werd vastgesteld dat het merendeel van de automobilisten nu reeds de voorrang geeft aan fietsers die van beide richtingen komen op dit fietspad. Door middel van de extra belijning en de pijlen wordt het reeds bestaande gedrag dus tevens bestendigd.
Bovenstaande argumenten in acht genomen, stelt Mobiliteit voor om door middel van witte onderbroken belijning en pijlen in twee richtingen een doorlopend fietspad te creëren in de Taboralaan, ter hoogte van de kruispunten met de Karveelstraat, de Dries Claeysstraat, de Oosthinderstraat, de Koopvaardijstraat en de Mansveldstraat.
De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies.
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van een doorlopend dubbelzijdig fietspad goed in de Taboralaan, ter hoogte van de kruisingen met de Karveelstraat, de Dries Claeysstraat, de Oosthinderstraat, de Koopvaardijstraat en de Mansveldstraat.
De maatregel 'doorlopend dubbelzijdig fietspad' wordt gesignaleerd door:
Deze maatregel wordt ondersteund door reeds aangebrachte rode ondergrond op de kruisingen.