Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_02222 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Verkeersmaatregelen scholen Steensedijk - Traject "Veilige Schoolomgevingen" - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Bart Plasschaert, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2023_CBS_02222 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Verkeersmaatregelen scholen Steensedijk - Traject "Veilige Schoolomgevingen" - Goedkeuring 2023_CBS_02222 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Verkeersmaatregelen scholen Steensedijk - Traject "Veilige Schoolomgevingen" - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Aanleiding en context

In het meerjarenplan werd de volgende actie opgenomen: AP 03060202 - de stad Oostende verzekert een (verkeers)veilige schoolomgeving. 

De schoolomgevingen in de omgeving van de Steensedijk (GO! Basisschool Stene, Campus Pegasus - Athena Oostende, Sint-Andreasinstituut Oostende, Basisschool Sint-Andreas) werden gescreend. Dit gebeurde middels een traject "Veilige Schoolomgevingen". In een dergelijk traject wordt de schoolomgeving en worden schoolfietsroutes geanalyseerd, door middel van een samenwerking tussen de schooldirecties, dienst Mobiliteit, Lokale Politie Oostende en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. 

De betrokken partners formuleerden een actieplan. Aan het CBS wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen voor uitvoering van enkele verkeersmaatregelen in het kader van dit actieplan. 

Argumentatie

Verkeersmaatregelen GO! Basisschool Stene en Campus Pegasus - Athena Oostende

1. Het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Berkenlaan (tussen Steensedijk en Dennenlaan)

  • De breedte van het wegprofiel correspondeert niet met tweerichtingsverkeer en parkeren aan één zijde van de weg. Het huidige tweerichtingsverkeer draagt bij aan conflicten aan de schoolpoort tussen voertuigen die neus-aan-neus komen te staan en zachte weggebruikers. Er is onvoldoende zichtbaarheid om voertuigen in de tegengestelde richting waar te kunnen nemen. 

2. Het invoeren van fietsstraten ter hoogte van de Berkenlaan (tussen Steensedijk en Dennenlaan) en ter hoogte van de Dennenlaan (tussen Berkenlaan en Steensedijk)

  • Jonge fietsers en hun ouders krijgen rugdekking in de omgeving van de schoolpoorten (gelegen in de Berkenlaan en de Dennenlaan). Fietsstraten moedigen duurzame verplaatsingen aan. Het fietsroutenetwerk van de stad wordt verder versterkt. 

3. De reorganisatie van het parkeren in de Berkenlaan (tussen Steensedijk en Dennenlaan) 

  • Momenteel is het parkeren ingesteld aan de linkerzijde van de rijbaan. Door het parkeren in te stellen aan de rechterzijde, kunnen meer parkeerplaatsen worden gecreëerd. Er zijn geen bijzondere parkeermodaliteiten op de locatie van toepassing (regulier gratis parkeren). 

4. Bijkomende oversteekplaats ter hoogte van de Steensedijk (aantakking Groen Lint), nabij kruispunt Steensedijk x Dennenlaan 

  • Het Groen Lint vormt een attractiepool voor fietsers en voetgangers en wordt vaak gebruikt door scholieren. Om een veilige oversteek te kunnen voorzien, wordt een bijkomende oversteekplaats aangelegd. Deze krijgt een groene ondergrond om de aanwezigheid van de schoolomgeving bijkomend te benadrukken en weggebruikers attent te maken op de aanwezigheid van de scholen. 

5. Bijkomende oversteekplaats ter hoogte van de Dennenlaan, nabij kruispunt Dennenlaan x Steensedijk

  • Kinderen van de basisschool dienen tijdens de schooluren verplaatsingen te ondernemen naar de middelbare school "Pegasus". Dit voor sportactiviteiten, maaltijden, ... De oversteekplaats faciliteert deze oversteekbeweging en maakt deze veiliger. Deze krijgt tevens een groene ondergrond. 

6. Aanwezige oversteekplaats bijkomend benadrukken

  • De bestaande oversteekplaats ter hoogte van de Steensedijk bijkomend benadrukken (nabij in- uitgang fietsstraat) met behulp van een groene ondergrond. 


Verkeersmaatregelen Sint-Andreasinstituut en basisschool Sint-Andreas 

1. Het invoeren van een fietsstraat ter hoogte van een gedeelte van de Pensjagersstraat

  • Door de grote aantallen fietsverkeer, is het huidige dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de Pensjagersstraat verzadigd. Hierdoor wordt er een fietsstraat ingesteld, mee met de rijrichting van het gemotoriseerd verkeer. Fietsers tegen de rijrichting kunnen van het dubbelrichtingsfietspad - dat wordt omgevormd naar een enkelrichtingsfietspad - blijven gebruik maken. De fietsstraat biedt bijkomende rugdekking aan jonge fietsers en bestendigt het huidige gedrag van de fietsers. 

2. Het verplaatsen van één oversteekplaats en het bijkomend accentueren van de aanwezige oversteekplaatsen ter hoogte van de Steensedijk

  • De oversteekplaats het dichtst bij het ronde punt Steensedijk wordt verplaatst meer in de richting van het ronde punt. Dit om tegemoet te komen aan de effectieve looplijnen van de leerlingen van de school. De oversteekplaats wordt uitgevleugeld en wordt geaccentueerd met een groene ondergrond, om de aanwezigheid van scholen bijkomend te benadrukken.
  • De 3 oversteekplaatsen aan de andere zijde (kruispunt Steensedijk x Druivenlaan) worden uitgevleugeld en krijgen tevens een groene ondergrond. 
  • De vermelding "school" wordt bijkomend aan iedere uiterste oversteekplaats aangebracht (verplaatste oversteekplaats in de buurt ronde punt Steensedijk) en de oversteekplaats aan de rechterzijde van het kruispunt Steensedijk x Druivenlaan. 

3. Het aanbrengen van fietsiconen op het wegdek van de Steensedijk 

  • Dit tussen kruispunt Oud Vliegveld x Steensedijk tot en met het rond punt Steensedijk en vanaf de Steensedijk (na het rond punt) tot voorbij het kruispunt Steensedijk x Druivenlaan. 
  • De aanwezigheid van fietsers wordt bijkomend benadrukt.

4. Grondsignalisatie Steensedijk (tussen kruispunt Oud Vliegveld x Steensedijk tot en met rond punt Steensedijk)

  • in de Steensedijk, tussen Kruispunt Oud Vliegveld x Steensedijk tot en met rond punt Steensedijk, worden de fietsiconen extra ondersteund door een onderbroken streep in het midden van het wegdek (middenlijn). Dit zal de rijbaan visueel extra versmallen en heeft tot doel om het verkeer te vertragen in deze schoolomgeving. 
  • Dit impliceert tevens dat er niet mag geparkeerd worden op de rijbaan. Aan de linkerzijde van de weg, kant atletiekpiste, mag er reeds niet worden geparkeerd. Dit zal nu ook gelden aan de andere kant van de weg. Uit onderzoek blijkt dat  daar heden nauwelijks wagens geparkeerd staan. De parkeersituatie blijft in de praktijk dus ongewijzigd. Er is geen parkeerdruk op deze locatie. De aanwezige (alleenstaande) woningen beschikken over eigen opritten. Op deze manier wordt er extra  ruimte gecreëerd voor de (jonge) fietsers. 

Aan het CBS wordt gevraagd om de nieuwe aanvullende reglementen van het wegverkeer goed te keuren. De Lokale Politie verleent voor bovenstaande maatregelen een positief advies. 

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van de verkeersmaatregelen schoolomgevingen Steensedijk goed.

Onder voorbehoud van (weers)omstandigheden, wordt de uitvoering van de maatregelen voorzien voor midden mei 2023. 

Artikel 2

Keurt de aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer goed.

Artikel 3

De aanvullende reglementen wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.