In het bestuursakkoord “Allemaal Oostendenaar” werd de volgende actie opgenomen:
"145. We onderzoeken de mogelijkheid om meer zone 30 in te voeren in de wijken. We kiezen daarbij voor ‘leesbaar’ verkeer. Straten in een zone 30 moeten op elkaar aansluiten. We screenen de volledige stad en bepalen de meest wenselijke snelheid."
Aanvullend werd in het Meerjarenplan de volgende actie genoteerd:
A 03060106 - De cel mobiliteit onderzoekt de mogelijkheid om in de wijken meer zones 30 in te voeren. Daarbij kiest het bestuur voor 'leesbaar verkeer', waarbij straten in zones 30 op elkaar aansluiten. Het onderzoek maakt een analyse van de volledige stad om een inschatting te maken van de meest gewenste maximale snelheid in elke straat/wijk. Deze actie kreeg tevens een plaats in diverse actieplannen van de trajecten “Veilige Schoolomgevingen”.
Beleidscel Mobiliteit vraagt goedkeuring aan het College van Burgemeester en Schepenen om een zone 30 in te voeren in een deel van de Hendrik Baelskaai. De lokale politie en wegbeheerder MDK (Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust) verlenen hiervoor een positief advies.
Na de heraanleg van de Hendrik Baelskaai werd een woonerf (snelheidsregime 20 km/u) geïnstalleerd, die het parkeren moest versleutelen. Dit was nodig omdat men anders alle aparte parkeerhavens moest afbakenen of aanduiden. Gezien er ondertussen een zonale reglementering inzake parkeren is ingesteld, is dit niet meer van toepassing.
Het huidige snelheidsregime van 20 km/u strookt niet met het huidige wegbeeld (langwerpige rechte straat). Bovendien ligt er een brede voetgangerszone naast de autoweg, die toegankelijk is voor zowel fietsers als voetgangers. De huidige voetgangerszone - wandelboulervard blijft behouden. De veiligheid van de zachte weggebruikers blijft dus verzekerd.
Uit snelheidsmetingen van de politie is gebleken dat de V85 hoger ligt dan 20 kilometer per uur. De V85 geeft de snelheid aan waar 85% van de bestuurders onder zit. Deze V85 geeft het draagvlak aan voor de gewenste snelheid.
Een deel van de Victorialaan en de Fortstraat zijn reeds zone 30. Door de Hendrik Baelskaai eveneens in een zone 30 onder te brengen, wordt een wijkbrede zone 30 gecreëerd. Hierdoor hebben alle hernieuwde straten van de wijk Oosteroever hetzelfde snelheidsregime. Dit verhoogt de verkeersleesbaarheid. De kans dat snelheden niet tijdig worden aangepast wordt namelijk een stuk kleiner, wanneer er meer uniformiteit in de snelheidsregimes is. Het installeren van de extra zone 30 kan dus positief bijdragen aan een uniformer snelheidsbeeld.
Bijgevolg wordt voorgesteld om op de volgende locaties zones 30 in te voeren:
De maatregel ‘zone 30’ wordt gesignaleerd door:
De Lokale Politie en het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust verlenen positief advies.
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van een zone 30 goed in:
De maatregel ‘zone 30’ wordt gesignaleerd door: