Terug
Gepubliceerd op 19/05/2023

2023_CBS_02506 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering plan "Bereikbaar Oostende" - Verkeersmaatregelen - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
wo 17/05/2023 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Silke Beirens, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Hina Bhatti, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2023_CBS_02506 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering plan "Bereikbaar Oostende" - Verkeersmaatregelen - Goedkeuring 2023_CBS_02506 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering plan "Bereikbaar Oostende" - Verkeersmaatregelen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In het meerjarenplan werden volgende acties opgenomen:

  • SD (strategische doelstelling) 03 - Oostende is een leefbare stad. (...) De stedelijke omgeving biedt meer open en groene ruimte, die elke Oostendenaar en bezoeker kan beleven. Iedereen kan zich op gepaste wijze van, naar en in onze stad bewegen op een veilige, vlotte manier. (...)
  • AP 030401 – De stad Oostende ontwikkelt en implementeert een mobiliteitsvisie die vertrekt vanuit het gebruik van de publieke ruimte.
  • AP 030403 - De stad Oostende ontwikkelt en implementeert een actieplan om de binnenstad autoluw te maken.
  • A 03040301 - De cel mobiliteit ontwikkelt het actieplan 'autoluwe binnenstad' in dialoog met ondernemers, bewoners, zorgverstrekkers en hulpdiensten.

De acties die opgenomen zijn in het bestuursakkoord worden vertaald in het actieplan “Bereikbaar Oostende”. Stad Oostende wil in het historisch centrum enerzijds de leefbaarheid en de verkeersveiligheid verbeteren en anderzijds de bereikbaarheid van bestemmingen verbeteren.

De leefbaarheid en verkeersveiligheid verbeteren betekent meer ruimte voor fietsers en voetgangers en dus focussen op een stad op mensenmaat. Zo kunnen we ruimte creëren voor andere zaken dan verkeer – beleving en evolueren we van een verkeersruimte naar een leefbare en mooie openbare ruimte in de stad waar het aangenaam is om in te wandelen, te kuieren en waar mensen worden uitgenodigd om volop te genieten van de vele horecazaken en toffe winkels in onze binnenstad.

Daarnaast willen we de bereikbaarheid van de bestemmingen garanderen voor elke verkeersdeelnemer, ongeacht vervoermiddel, leeftijd, enz.. . Hierdoor kunnen we het overbodig doorgaand verkeer en zoekverkeer weren en net die noodzakelijke bestemmingen bereikbaar houden, zowel voor bewoners, tweedeverblijvers of verblijfstoeristenalsook het laden en lossen voor de horecazaken, winkels, enz… . Kortom, door de invoering van “Bereikbaar Oostende” willen we de lokale economie van onze binnenstad een extra boost geven zodat er nog meer geshopt wordt en iedereen volop de kaart trekt van de Oostendse horecazaken en ondernemingen.

De Lokale Politie en de brandweer verlenen hiervoor een positief advies. 

Argumentatie

Het plan "Bereikbaar Oostende" behelst de perimeter van het historisch centrum, zonder de "ring" er rond. Deze zone bevindt zich tussen de Leopold II-laan, de Vindictivelaan, de Visserskaai en de Van Iseghemlaan.

Dit plan is het resultaat van:

  • twee participatiemomenten met bewoners van de perimeter;
  • één participatiemoment met handelaars binnen de perimeter;
  • een slotvergadering voor zowel bewoners als handelaars;
  • overlegmomenten met diverse stakeholders (Economisch Huis, dienst Toerisme, Lokale Politie, ...); 
  • rondgang en plaatsbezoeken met Politie, brandweer en collega’s van directie Openbaar domein. 

Tevens werd Mobiliteit ondersteund gedurende dit proces door extern mobiliteitsbureau "Scelta Mobility". Concreet kunnen er in het historisch centrum 4 kamers worden gewaarworden. De 4 kamers blijven bereikbaar voor alle vervoersmodi, het is enkel niet meer mogelijk voor regulier gemotoriseerd verkeer om zich van de ene naar de andere kamer te begeven zonder beroep te doen op de buitenring. Deze maatregel wil onnodig zoekverkeer ontmoedigen en poogt op deze manier tegemoet te komen aan de leefbaarheid van het historisch centrum. Het gemotoriseerd verkeer wordt aangemoedigd om doordachte verplaatsingen te maken in functie van haar bestemming.

 Stad Oostende hanteert eveneens het STOP-principe. Hierbij gaat de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan naar Personenwagens. Uit de ervaringen van andere Belgische en buitenlandse steden blijkt dat voetgangerszones de stedelijke ruimte fundamenteel en in positieve zin kunnen transformeren, door hun impact op sociale, ecologische, economische en culturele aspecten van die stedelijke ruimte. Het comfort en de veiligheid van de voetgangers is prioritair in een toeristische en diverse stad als stad Oostende. Kinderen, senioren maar ook mindervaliden moeten zich vlot en comfortabel kunnen verplaatsen in de stad. Een voetgangerszone zal meer mensen aantrekken die te voet naar de winkels gaan, wat kan leiden tot een toename van de verkoop. Voetgangerszones nodigen de mensen uit om de stad te voet te verkennen. Hierdoor kan een voetgangerszone een positief effect hebben op de lokale economie door meer toeristen aan te trekken die winkelen en geld uitgeven in de omgeving.

 Bovendien heeft stad Oostende de ambitie om fietsstad van Vlaanderen te worden. Om deze ambities te kunnen verwezenlijken, is de herinrichting van de publieke ruimte aangewezen. Dit zonder afbreuk te doen aan het garanderen van de bereikbaarheid voor alle vervoersmodi. De impact van fietsen op gezondheid, klimaat en economie is niet te onderschatten (impactstudie VIAS).

 Fietsers en voetgangers bevinden zich in het voordeel doordat zij zich wel steeds vrij van de ene naar de andere zone zullen kunnen begeven. Dit ligt in lijn met de eerder ingevoerde fietszones. Verder worden er ter ondersteuning van de kamers bijkomende voetgangerszones ingericht. Deze krijgen dezelfde bepalingen als de huidige voetgangerszones in het historisch centrum.

Waar nodig zullen de aanwezigheid van deze nieuwe voetgangerszones bijkomend worden benadrukt. Dit door middel van bijkomende grondsignalisatie, sandwichborden, overrijdbare paaltjes,… tot parklets. De parklets zullen een kindgericht accent krijgen en zullen bijdragen aan een kwalitatieve invulling van de herwonnen publieke ruimte. De plaatsing van de parklets is voorzien in de zomer van 2023 (overheidsopdracht).

 Om de modal shift verder aan te moedigen zullen er tevens nieuwe fietsnietjes worden bijgeplaatst in het oud-centrum. Dit op strategische plaatsen, in de buurt van attractiepolen en handelszaken. Ook wordt er ingezet op tijdelijke fietsenstallingen. Na positieve evaluatie kunnen deze fietsenstallingen bestendigd worden.

 Aan het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd goedkeuring te verlenen om het plan 'Bereikbaar Oostende', dewelke de perimeter van het historisch centrum omvat, goed te keuren. Dit plan gaat in vanaf 08 juni 2023 en komt tegemoet aan eerder aangehaalde doelstellingen.

De communicatie over de invoering vindt plaats na goedkeuring in het CBS.

De Lokale Politie en de brandweer verlenen hiervoor een positief advies.

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Keurt de invoering van het plan 'bereikbaar Oostende' goed (plan in bijlage). Hierbij wordt het oud-centrum (gelegen tussen Van Iseghemlaan, Leopold II-laan, Vindictivelaan en Visserskaai) onderverdeeld in 4 mobiliteitskamers. Tussen deze kamers is geen doorgaand gemotoriseerd verkeer mogelijk. Dit plan gaat in vanaf 08 juni 2023.

In de volgende artikels worden de wijzigingen in detail besproken.

Artikel 2

Keurt de invoering van bijkomende voetgangerszones goed:

  • Sint-Sebastiaansstraat tussen Hendrik Serruyslaan en Wapenplein.
  • Wapenplein tussen Kapellestraat en Kerkstraat.
  • Groentemarkt tussen Breidelstraat en Kapucijnenstraat.
  • Sint-Franciscusstraat tussen Ooststraat en Schippersstraat.
  • Hendrik Serruyslaan tussen Wittenonnenstraat en Sint-Sebastiaansstraat.
  • Wittenonnenstraat tussen Wittenonnenstraat 45 en Aartshertoginnestraat.
  • Lijnbaanstraat (ganse straat).
  • Ooststraat tussen Christinastraat en Kapellestraat.

In functie van de uniformiteit worden dezelfde bepalingen overgenomen van de bestaande voetgangerszones in het Oud-Centrum. In deze voetgangerszone zijn dus de  onderstaande bepalingen van kracht:

De toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; Uitzonderingen voor: laden en lossen (tijdens de volgende venstertijden: 06u00 tot 10u30 en van 19u00 tot 22u00 (MTM 12 ton)), fietsers en vergunninghouders

De maatregel ‘voetgangerszone’ wordt gesignaleerd door:

  • F103: begin van een voetgangerszone
  • F105: eind van een voetgangerszone

Artikel 3

Keurt de verandering van de rijrichting goed in de volgende straten:

Blauwe mobiliteitskamer:

  • Karel Janssenslaan tussen de Hendrik Serruyslaan en de Leopold II-laan, in de richting van de Leopold II-laan.
  • Hendrik Serruyslaan tussen de Poststraat en de Jozef II-straat, in de richting van de Jozef II-straat.
  • Jozef II-straat tussen de Hendrik Serruyslaan en de Aartshertoginnestraat, in de richting van de Aartshertoginnestraat.
  • Aartshertoginnestraat tussen de Wittenonnenstraat en de Poststraat. Dit straatsegment wordt tweerichtingsverkeer.

Gele mobiliteitskamer:

  • Sint-Franciscusstraat tussen de Visserskaai en de Pastoor Pypestraat, in de richting van de Pastoor Pypestraat.
  • Pastoor Pypestraat tussen de Sint-Franciscusstraat en de Prins Boudewijnstraat, in de richting van de Prins Boudewijnstraat.
  • Kaaistraat tussen de Ooststraat en de Pastoor Pypestraat, in de richting van de Pastoor Pypestraat.
  • Sint-Paulusstraat tussen de Kerkstraat en de Kaaistraat, in de richting van de Kaaistraat.

Roze mobiliteitskamer:

  • Sint-Franciscusstraat tussen de Schippersstraat en de Nieuwstraat, in de richting van de Nieuwstraat.
  • Platformstraat tussen de Langestraat en de Hofstraat, in de richting van de Hofstraat.
  • Kapucijnenstraat tussen de Van Iseghemlaan en Hofstraat, in de richting van de Hofstraat.
  • Hofstraat tussen de Kapucijnenstraat en de Boekareststraat, in de richting van de Boekareststraat.
  • Langestraat tussen de Kapucijnenstraat en de Louisastraat, in de richting van de Louisastraat.

Omwille van de uniformiteit worden fietsers, bromfietsers klasse A, en speedelecs telkens toegelaten in de tegenovergestelde rijrichting. Dit is tevens het geval bij het merendeel van de eenrichtingsstraten in onze stad.

De maatregel ‘verandering rijrichting’ wordt gesignaleerd door de gangbare verkeersborden om eenrichtingsverkeer aan te duiden:

  • Verkeersbord F19 (eenrichtingsverkeer) met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers, bromfietsers klasse A en speedelecs)
  • in de rijrichting waar men niet mag inrijden: verkeersbord C1 (verboden richting voor iedere bestuurder) met onderbord M18 (fietsers, bromfietsers klasse A en speedelecs mogen in beide rijrichtingen).

Artikel 4

Keurt de plaatsing van parklets goed in de:

  • Jozef II-straat tussen de Christinastraat en de Kapellestraat.
  • Groentemarkt tussen de Breidelstraat en de Kapucijnenstraat.

Artikel 5

Keurt de plaatsing van overrijdbare paaltjes goed in de:

  • Jozef II-straat tussen de Christinastraat en de Kapellestraat.
  • Groentemarkt tussen de Breidelstraat en de Kapucijnenstraat.
  • Sint-Franciscusstraat tussen de Ooststraat en de Schippersstraat.

Artikel 6

Keurt de plaatsing van grondsignalisatie en sandwichborden goed, dit omwille van extra aanduiding 'voetgangerszone' in de:

  • Wittenonnenstraat, bij het inrijden van de straat vanaf de Hendrik Serruyslaan.
  • Hendrik Serruyslaan, kruispunt Wittenonnenstraat, bij het inrijden van de straat vanaf de Hendrik Serruyslaan.
  • Aartshertoginnestraat, kruispunt Wittenonnenstraat, bij het inrijden vanaf de Aartshertoginnestraat.

Artikel 7

Keurt de aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer goed.

Artikel 8

De aanvullende reglementen wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.