- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen;
Mobiliteit stelt vast dat de bestaande mindervalide- en 20min kortparkeerplaatsen in de Ooievaarslaan aan de oude hoofdingang van WZC St. Monica ter hoogte van huisnummer 3 niet of heel weinig gebruikt worden omdat de afstand naar de nieuwe hoofdingang voor de bewoners te ver is. De oude hoofdingang is buiten dienst gesteld en ligt veraf voor mensen die moeilijk te been zijn. Daarom stelt dienst mobiliteit voor om deze te verplaatsen naar de nieuwe hoofdingang. Dit eveneens ter hoogte van huisnummer 3, maar dichter naar het kruispunt met de Stenenstraat.
De oude hoofdingang die centraal gelegen was in de Ooievaarslaan is buiten dienst gesteld. Ter hoogte van deze ingang is een 20-minuten kortparkeerplaats en een mindervalideparkeerplaats ingericht. De nieuwe hoofdingang bevindt zich dichter bij het kruispunt met de Stenenstraat en Parklaan. Tijdens verschillende plaatsbezoeken kon de dienst mobiliteit vaststellen dat deze plaatsen zelden gebruikt worden gezien de grotere afstand naar de nieuwe hoofdingang.
De locatie wordt verder gekenmerkt door een hoge parkeerdruk. Hier kan met gratis parkeren en is er geen bewonerszone van toepassing.
Gelet op bovenstaande argumenten verleent de cel Mobiliteit positief advies voor het inrichten van een parkeerplaats voor mindervaliden en een 20-minuten kortparkeerplaats voor de nieuwe hoofdingang ter hoogte van Ooievaarslaan 3 en de bestaande parkeerplaats voor mindervaliden en 20-minuten kortparkeerplaats voor de oude hoofdingang terug als regulier parkeren te installeren.
De Lokale Politie verleent hiervoor tevens een positief advies.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de Ooievaarslaan goed te keuren.
Op bovenstaande locatie wordt opnieuw het regulier parkeren toegelaten.
In de Ooievaarslaan eveneens ter hoogte van nummer 3, aan de nieuwe hoofdingang, wordt één parkeerplaats voor mindervaliden en één 20-minuten kortparkeerplaats ingesteld.
Op de voorbehouden plaats voor mensen met een beperking:
- het parkeren is toegelaten mits het voorleggen van een mindervalidenparkeerkaart.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de 20-minuten kortparkeerplaats:
- het parkeren is toegelaten;
- de parkeerreglementering is beperkt tot een maximumduur van 20 minuten;
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Op bovenstaande locatie wordt opnieuw het regulier parkeren toegelaten.
In de Ooievaarslaan eveneens ter hoogte van nummer 3, aan de nieuwe hoofdingang, wordt één parkeerplaats voor mindervaliden en één 20 minuten kortparkeerplaats ingesteld.
Op de voorbehouden plaats voor mensen met een beperking:
- het parkeren is toegelaten mits het voorleggen van een mindervalidenparkeerkaart.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de 20 minuten kortparkeerplaats:
- het parkeren is toegelaten;
- de parkeerreglementering is beperkt tot een maximumduur van 20 minuten;
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc
Keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende het Canadaplein, goed.
Maakt dit aanvullend reglement voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.