Terug
Gepubliceerd op 11/12/2023

2023_CBS_06015 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Verkeersmaatregelen schoolomgeving Sint-Lodewijksschool - Veilige schoolomgevingen - Inrichten van oversteekplaatsen voor voetgangers - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 08/12/2023 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2023_CBS_06015 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Verkeersmaatregelen schoolomgeving Sint-Lodewijksschool - Veilige schoolomgevingen - Inrichten van oversteekplaatsen voor voetgangers - Goedkeuring 2023_CBS_06015 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Verkeersmaatregelen schoolomgeving Sint-Lodewijksschool - Veilige schoolomgevingen - Inrichten van oversteekplaatsen voor voetgangers - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Aanleiding en context

In het meerjarenplan werd de volgende actie opgenomen: AP 03060202 - de stad Oostende verzekert een (verkeers)veilige schoolomgeving. 

De schoolomgeving van de Sint-Lodewijksschool werd reeds gescreend. Dit gebeurde middels een traject "Veilige Schoolomgevingen". In een dergelijk traject wordt de schoolomgeving en worden schoolfietsroutes geanalyseerd, door middel van een samenwerking tussen de schooldirecties, dienst Mobiliteit, Lokale Politie Oostende en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. 

De betrokken partners formuleerden destijds een actieplan dat momenteel lopende is. 

Mobiliteit ontving intussen diverse meldingen van ouders van leerlingen om in de ruimere omgeving van de school twee bijkomende oversteekplaatsen voor voetgangers (zebrapaden) te voorzien. Deze liggen op de looplijn van de leerlingen. 

Aan het CBS wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen voor de implementatie van een oversteekplaats in de Zandvoordestraat, ter hoogte van de Vanderstichelenstraat, alsook in de Dageraadstraat, ter hoogte van de Steenovenstraat.

De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies. 

Argumentatie

Op een oversteekplaats (zebrapad) krijgt een voetganger altijd voorrang. 

Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

Betreffende de oversteekplaats in de Zandvoordestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Vanderstichelenstraat:

  • Leerlingen die komen van de buurt verderop of van de andere zijde van de Zandvoordestraat, kunnen op deze manier veiliger de oversteek maken naar de Vanderstichelenstraat richting de Sint-Lodewijksschool.
  • Het aanbrengen van een oversteekplaats zal het talrijke aankomend verkeer nudgen en doen vertragen. 
  • Een eerstvolgende oversteekplaats in de nabije omgeving bevindt zich op meer dan 100m. 

Betreffende de oversteekplaats in de Dageraadstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Steenovenstraat:

  • Leerlingen die komen vanuit de wijk kunnen op deze manier veiliger de oversteek maken in de Dageraadstraat, vanuit de Steenovenstraat, richting de Sint-Lodewijksschool.
  • Het aanbrengen van een oversteekplaats zal ook tevens aankomend verkeer nudgen en doen vertragen. 
  • Een eerstvolgende oversteekplaats in de nabije omgeving bevindt zich tevens op meer dan 100m. 

Aan het CBS wordt gevraagd om de nieuwe aanvullende reglementen van het wegverkeer goed te keuren. De Lokale Politie verleent voor bovenstaande maatregelen een positief advies. 

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer, betreffende de Zandvoordestraat, goed.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer, betreffende de Dageraadstraat, goed.

Artikel 3

De aanvullende reglementen wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.