Deze maand is het aan de hand van vele getuigenissen van het personeel; artsen en verpleging, en de patiënten van de Oostendse ziekenhuizen duidelijk geworden dat een aantal problemen na de fusie te structureel en te groot zijn op een manier dat er niet kan op vertrouwd worden dat er redelijk kan verwacht worden dat ze in de huidige werking en zeker voor de zomer voldoende zullen gestabiliseerd of weggewerkt zijn. We denken daar aan de werking van de spoeddiensten, maar evengoed van een aantal afdelingen en het leegstaan of niet meer werken van een aantal diensten in het H.Serruys ziekenhuis. De huidige leiding van het AZ Oostende, zowel vanuit de raad van bestuur als van de dagelijkse leiding relativeert en minimaliseert de problemen, maar we kunnen in Oostende het risico niet nemen dat deze zaken niet snel en grondig zouden worden aangepakt. Een aanpak die zeker tegen de zomer al resultaten moet opleveren. Het mandaat van een interim crisismanager kan in stappen worden omschreven, en als blijkt dat de problemen snel oplosbaar en verbeterbaar zijn, hoeft dat niet lang te duren. Het profiel van de crisismanager moet iemand zijn met ervaring in ziekenhuismanagement op hoog niveau, en bij voorkeur ervaring in het begeleiden van processen in samenwerkings- of fusieomgevingen.
Voorstel tot beslissing:
Artikel 1 : De gemeenteraad van Oostende vraagt aan de vertegenwoordigers van de Gemeenteraad in het bestuur van AZ Oostende om voor eind mei en met een tijdelijk mandaat, een crisismanager aan te stellen om de grootste problemen in het Oostends ziekenhuislandschap op vandaag in kaart te brengen en te remediëren.