De Ombudspersoon behandelt klachten bij mogelijk onbehoorlijk optreden van volgende rechtspersonen en hun diensten: Stad Oostende, het OCMW, de Lokale Politie, het Autonoom Gemeentebedrijf Oostende
en de extern verzelfstandigde agentschappen.
De Ombudspersoon is onafhankelijk en onpartijdig en staat zo garant voor een objectieve, neutrale en vertrouwelijke behandeling van tweedelijnsklachten. De Ombudspersoon beschikt over een onderzoeks-, beoordelings- en aanbevelingsbevoegdheid.
Jaarlijks, vóór eind mei, rapporteert de Ombudsvrouw aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn over haar werkzaamheden.
Besluit 5 Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17 februari 2020 tot goedkeuring van het Reglement op de Ombudsfunctie.
Besluit 362 Algemeen directeur van 28 april 2020 tot goedkeuring van de procedure in het kader van de tweedelijnsklachtenbehandeling.
Bestluit 27 Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 september 2020 tot goedkeuring van de Werkingsprincipes van de Ombudsdienst.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2023 van de Ombudsdienst.