De regelgeving bepaalt dat de inrichtende macht voor elk van haar academies een academiereglement vastlegt dat bij een eerste inschrijving en bij elke wijziging aan de ouders/leerling moet worden meegedeeld.
Het Conservatorium aan Zee en de Kunstacademie aan Zee zijn vanuit de regelgeving verplicht om de leerlingen bij inschrijving te informeren over onder andere toelatingsvoorwaarden, procedure inschrijving, inschrijvingsgelden, organisatie van de lessen, gedragsregels,....
Het academiereglement wordt regelmatig bijgewerkt op vraag van het Agentschap voor onderwijsdiensten (Agodi), de onderwijsinspectie en/of de directeurs van het deeltijds kunstonderwijs.
De regelgeving bepaalt dat de inrichtende macht voor elk van haar academies een academiereglement vastlegt dat bij een eerste inschrijving en bij elke wijziging aan de ouders/leerling moet worden meegedeeld.
Het academiereglement wordt regelmatig bijgewerkt op vraag van het Agentschap voor onderwijsdiensten (Agodi), de onderwijsinspectie en/of de directeurs van het deeltijds kunstonderwijs.
De aanpassingen in het Academiereglement gebeuren in volgende hoofdstukken:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen - artikel 2 §2 en §3
Hoofdstuk 2 Engagementsverklaring - artikel 5 §1 en §9
Hoofdstuk 4 Procedure voor inschrijving - artikel 14 §1
Hoofdstuk 7 Vakken, vrijstellingen en activiteiten van de school - artikel 32 §3
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs;
Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds onderwijs;
Omzendbrief DKO/2021/02 van 30 juni 2021 betreffende aan- en afwezigheden in het deeltijds kunstonderwijs, zoals gewijzigd;
Verslag en protocol van 25 oktober 2023 van het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelingscomité.
Aanvaardt de wijzigingen in volgende hoofdstukken in het Academiereglement Deeltijds Kunstonderwijs:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2
§2 De leerlingen/ouders verklaren zich schriftelijk of digitaal akkoord met het academiereglement en het artistiek pedagogisch project van de academie. Dit is een inschrijvingsvoorwaarde.
§3. Bij elke wijziging van het academiereglement en/of artistiek pedagogisch project informeert het schoolbestuur de leerlingen/ouders en geeft hierbij toelichting indien de leerling/ouders dit wensen. De leerlingen/ouders verklaren zich opnieuw schriftelijk of digitaal akkoord met de wijzigingen. Indien zij zich niet met de wijzigingen akkoord verklaren, kan de leerling niet worden ingeschreven het daaropvolgende schooljaar.
Hoofdstuk 2 Engagementsverklaring
Artikel 5
§1 Contact- en leerlingengegevens
a.Geeft de leerling of een van de ouders een e-mailadres en/of telefoonnummer door aan de academie, dan aanvaardt het dat e-mailadres en/of telefoonnummer als één van de mogelijke communicatiekanalen voor de academie en het schoolbestuur. De leerling/ouders engageren zich om de communicatie actief op te volgen.
b.De ouders van minderjarige leerlingen bezorgen bij inschrijving de contactgegevens van ten minste één ouder aan de academie, dit met het oog op een snelle communicatie in geval van onvoorziene omstandigheden zoals een noodsituatie, ongeval…
c.Leerlingen/ouders houden zich eraan om enkel correcte en actuele gegevens aan de academie te verstrekken en om de academie op de hoogte te brengen zodra er zich wijzigingen in de leerlingengegevens voordoen.
§9 Om de personeelsleden en de leerlingen/ouders niet nodeloos te belasten, zijn afspraken met betrekking tot deconnectie vastgelegd.
De afspraken die van toepassing zijn op de leerlingen/ouders
Voor het Conservatorium aan Zee
Voor de Kunstacademie aan Zee
Leerlingen en ouders worden geïnformeerd via diverse kanalen, waaronder bovenstaande, maar er wordt ook gebruik gemaakt van andere digitale middelen of platformen. We informeren algemeen via website, facebook, atelierwebsites, digitale schermen, ad valvas meldingen, nieuwsbrieven, flyers, folders en affiches. Deze communicatie is hoofdzakelijk informatief en verwacht geen directe of rechtstreekse reactie. Er wordt ook periodiek geïnformeerd via nieuwsbrief. Ouders, leerlingen en/of derden geven uitdrukkelijk toestemming indien ze interesse hebben.
Leerkrachten kunnen ook specifieker informeren via persoonlijke werk-mailadres, ateliersites of Classrooms, via (digitale) klasagenda of schetsboek, waarbij enkel gecommuniceerd wordt met de eigen leerlingen of hun ouders.
Binnen de les- of ateliercontext of in kader van projecten kunnen leerkrachten extra of alternatieve communicatie toestaan.
Officiële communicatie gebeurt steeds via de school of met werk-mailadres. Via het digitale platform van KAZ kan ook een infomoment of overleg met ouders of, in specifieke gevallen, een demonstratie of les digitaal doorgaan.
Alle informatie en relevante communicatie naar ouders toe wordt ook met leerkrachten gedeeld tenzij persoonlijk en specifiek.
Via ondermeer academiereglement en melding op website of via nieuwsbrieven maken we volgende afspraken.
Leerlingen en ouders kunnen steeds gebruik maken van bovenstaande kanalen.
Het secretariaat is ook fysiek toegankelijk tijdens vaste openingsuren vermeld op de schoolwebsite en in andere communicatie.
Een gesprek met directie of leerkrachten kan mits een afspraak via het secretariaat.
Voor rechtstreekse vragen aan de leerkracht is er een werk-mailadres en gelden ook bovenstaande regels.
E-mails worden ten laatste twee dagen na ontvangst beantwoord, voor dringende vragen of meldingen kan telefonisch contact opgenomen worden met het secretariaat.
Ook voor of na de les of tijdens projecten of toonmomenten na maken de leerkrachten graag even tijd voor de ouders. Tijdens vakantieperiodes kunnen geen afspraken gemaakt worden. Tijdens ziekte- of ander verlof verloopt de communicatie via de interimaris en zoals vermeld.
Hoofdstuk 4 Procedure voor inschrijving
Artikel 14
Inschrijven voor een kortlopende studierichting
§1 Leerlingen die zich het volgende schooljaar willen inschrijven in de kortlopende studierichting Specialisatie, maken dit schriftelijk of per mail bij de directeur/schooladministratie bekend bij voorkeur vóór het einde van het lopende schooljaar.
Hoofdstuk 7 Vakken, vrijstellingen en activiteiten van de school
Artikel 32
Lesverplaatsing en inhaalles
§3 Een leeractiviteit kan door de leraar worden verplaatst naar een ander tijdstip in de loop van het schooljaar met akkoord van de directeur. De continuïteit van het leerproces van de leerling blijft hierbij gegarandeerd.
Geeft dit besluit kracht voor uitvoering na de bekendmaking van de aanpassing in het reglement.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van dit Besluit.